Isovanhemmat ja lahjat
Mikä on mielestäsi oikein? Lapsenlapsia eri määrä eri perheissä. Miten itse isovanhempana teet/tekisit? Saavatko kaikki samanarvoisia lahjoja vai niin, että perhekohtaisesti lahjojen arvo on sama, tyyliin jos yksilapsisen perheen synttärisankari saa 50e, saavatko muutkin lapsenlapset saman (olettaen lasten iät suunnilleen samoja) vaiko kaksilapsisessa perheessä kukin 25 e ja viisilapsisessa 10e kukin?
Kommentit (23)
Minä en isovanhempana anna lainkaan lahjoja. Synttäreillä ja jouluna lapsenlapset saavat kortin, ei muuta. En lähde varustelukierteeseen enkä täytä lasteni koteja krääsällä. Nykyisin kortitkin on digitaalisia, ei tule turhaa roskaa. Eli lastenlasten määrällä perheessä ei ole merkitystä, jokainen saa kortin.
Mun anoppi ratkaisi asian innovaatiolla: hän ostaa lahjat ja antaa apunsa vain tyttären lapsille, ja yhdenkän poikansa lapsille ei ollenkaan. Selitys: on rajallisesti resursseja eli kohdistan ne tärkeimpään, eli tyttären perheelle, koska siellä on oikeita lapsenlapsia. Miniöiden lapset eivät kuulu hänelle. (Omat pojat siis ovat isiä).
Helppo ja kiva ratkaisu! Yhtään ei tullut paha mieli pojille!
Kun muistaisivat edes jotenki niin ois hienoa. 👍
Mä olisin tasapuolinen, mutta se ei tarkoita et aina pitää kaikkiin panostaa samaan aikaan samalla summalla. Kunhan pidemmällä aikatähtäimellä kaikkia huomioidaan tasapuolisesti, niin se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi ratkaisi asian innovaatiolla: hän ostaa lahjat ja antaa apunsa vain tyttären lapsille, ja yhdenkän poikansa lapsille ei ollenkaan. Selitys: on rajallisesti resursseja eli kohdistan ne tärkeimpään, eli tyttären perheelle, koska siellä on oikeita lapsenlapsia. Miniöiden lapset eivät kuulu hänelle. (Omat pojat siis ovat isiä).
Todella sairasta! Onko tällainen yleistäkin kun aina silloin tällöin ilmiöön tällä palstalla törmää?
Joka kolmas vuosi tyttärentyttärelle ja tyttärenpojalle 5 tonnia tilille. Menee verottomana. Olivat ahkeria opiskelijoita ja joutuvat tekemään tutkinnosta huolimatta silpputyötä.
Kovin vaikea keksiä parempaa sijoituskohdetta kun oman lihan ja veren jatkuvuus ja hyvinvointi. Antaisin enemmänkin jos olisi verovapaata, ei huvita lihottaa valtion kirstua kun olen jo tienesteistä moneen kertaan verot maksanut.
Jokaiselle lapsenlapselle tietenkin samanarvoinen. Lasten määrää kyllä huomioisin esim. jouluna omien lasteni lahjoissa eli lapseton lapsi voisi saada arvokkaamman lahjan kuin lapsi jolla on lapsia itsellään.
Ymmärrän nuo mikkihiirilahjat ainoastaan jos isovanhempi on pienituloinen eläkeläinen. Jos on säästöjä tai korkea eläke, niin todella vastenmielistä antaa jotain 10€ "lahjoja". Parempi kun ei anna mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän nuo mikkihiirilahjat ainoastaan jos isovanhempi on pienituloinen eläkeläinen. Jos on säästöjä tai korkea eläke, niin todella vastenmielistä antaa jotain 10€ "lahjoja". Parempi kun ei anna mitään.
Siis mitä? Oma lapseni ainakin on hyvin iloinen jo pikkuautosta, paidasta tai ilmapalloista. 10€ lahja on aivan hyvä, mutta tietenkin muidenkin lastenlasten tulisi saada samanarvoinen lahja.
Mun äidin malli menee seuraavasti:
Meitä on kaksi lasta, isosisko ja minä.
Isosisko on perheetön. Mulla on mies ja kolme lasta.
Lopputulema esim. jouluisin:
Äiti antaa saman rahasumman siskolle ja minulle ja kehottaa minua jakamaan saamani rahan tasan koko perheen kaikkien jäsenten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella sairasta! Onko tällainen yleistäkin kun aina silloin tällöin ilmiöön tällä palstalla törmää?
Etkö huomannut millainen miniä anopilla on, ei ihmekään, ettei tule toimeen pojan perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Oma lapseni ainakin on hyvin iloinen jo pikkuautosta, paidasta tai ilmapalloista. 10€ lahja on aivan hyvä, mutta tietenkin muidenkin lastenlasten tulisi saada samanarvoinen lahja.
Riippuu siis ovatko ne pikkulapsia vai aikuisia. Lapselle voi hyvin ostaa jotain legoja tai ilmapalloja. Aikuiselle joku 10e lahja on lähinnä loukkaus. Ja turha sanoa että olen joku kermaperse, olen 72v joka hartiavoimin rakensi elämänsä, lähtöisin talosta jossa ei ollut sähköjä.
Minulla on 1 sisar, serkkuni on ainoa lapsi perheessään. Isoäiti antoi minulle ja sisarelleni 50 € yhteensä ja serkulle 50 €. Tai jos oli jokin tavaralahja kyseessä, minä ja sisareni saatiin 1 tavara, serkkuni myös yhden. Kun me sitten aikanaan muutimme lapsuuden kodista pois, mietimme, että sahaammeko isoäidin antamat lahjat puoliksi vai jaammeko periaatteella sulle/mulle. Kyllä se vieläkin tulee mieleen, että meitä serkuksia ei kohdeltu tasavertaisesti.
Eli kaikille siis tasan saman verran tai sitten ei ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Äiti antaa saman rahasumman siskolle ja minulle ja kehottaa minua jakamaan saamani rahan tasan koko perheen kaikkien jäsenten kesken.
Meilläkin menee näin joskin se raha on lahjojen muodossa, ei rahana, ja minusta on oikein sopiva malli toimia. Tässähän ei serkukset ole eriarvoisessa asemassa ja itse aikuisena lapsena minulle riittäisi ihan vain ne lastenlasten lahjatkin, en omia lahjoja kaipaa.
T. Kolmen lapsen äiti, jolla on kaksi lapsetonta sisarusta
Joo, jotain on ymmärretty väärin, jos vain tytär tekee "oikeita" lapsenlapsia, mutta entisinä aikoina tytöt ei saanu mitään, koska vain poikia arvostettiin 😞
Vierailija kirjoitti:
No hän lapsilleen on tasapuolinen. Miksi hänen sinun miehellesi pitäisi jotain maksaa, tai lapsillesi? Jaa oma osuutesi tai ole jakamatta. Saat saman verran kuin siskosi.
Vierailija kirjoitti:
Miten itse jakaisit? Kuudesosan toiselle lapselle ja toisen lapsen perheelle viisi kuudesosaa?
Menee se perintökin tasan lapsille, riippumatta siitä montako kakaraa ovat itse vääntäneet.
Vierailija kirjoitti:
Joka kolmas vuosi tyttärentyttärelle ja tyttärenpojalle 5 tonnia tilille. Menee verottomana. Olivat ahkeria opiskelijoita ja joutuvat tekemään tutkinnosta huolimatta silpputyötä.
Kovin vaikea keksiä parempaa sijoituskohdetta kun oman lihan ja veren jatkuvuus ja hyvinvointi. Antaisin enemmänkin jos olisi verovapaata, ei huvita lihottaa valtion kirstua kun olen jo tienesteistä moneen kertaan verot maksanut.
Elatuslahjoissa ei ole vastaavaa ylärajaa. Jos haluat näitä silpputyöläisiä auttaa, voit vaikka maksaa heidän vuokransa heidän puolestaan, jotta saavat itse säästettyä ASP-tilille ja pääsevät jossain vaiheessa omaan asuntoon. Elatukseen tai koulutukseen liittyvien laskujen maksaminen toisten puolesta ei ole verotettavaa. Ei ole edes väliä onko sukulainen vai ei, voit maksella näitä laskuja vaikka naapurin tai kummilapsen puolesta.
Minä antaisin jokaiselle lapsenlapselle samanarvoisen lahjan.