Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteisen talouden kulujenjako

Vierailija
24.08.2019 |

Asun tyttöystäväni kanssa yhdessä ja on pientä erimielisyyttä talouden kulujen jaossa. Itse jakaisin 50/50 tulojemme mukaan, tienaan 3500e ja hän 2200e, ja yhteiselle tilille siis menee 30% (minulta n. 1200e ja häneltä 750e) molempien palkasta jolla maksetaan yhteiset asiat kuten ruoka, vuokra, matkat yms. Omien autojen kulut, omat harrastukset yms menee "omista rahoista". Vuoden lopuksi ylijääneet rahat jaetaan yhteiseltä tililtä niin että kumpikin saa omaa tuloaan vastaavana osuuden, eli itse saan noi puolet enemmän. Tyttöystäväni mielestä systeemi on epäreilu koska hänelle jää vähemmän "hauska rahaa", omasta mielestä olen enemmän kuin reilu sillä kustannan yhteisistä menoista paljon suuremman osan. Kumpi on kohtuuton, onko kumpikaa? Mikä olis parempi kulunjakotapa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä yhteiset kulut 50/50 oli tulot mitä tahansa. Eri asia sitten jos lapsihommia harrastetaan ja äiti äitiyslomalla ym. jolloin ei voi käydä tienaamassa. Toki tulee sitten joskus tulkinta-asioita, eli voiko toinen vaatia toisen panostamaan mm. kalliiseen kalustukseen, jos halvempikin kelpaisi ja käyttäisi rahansa mieluummin muuhun. Tai asutaanko halvemmassa vai kalliimmassa asunnossa, johon vain toisella olisi realistisesti varaa ja jäisi myös muuhun rahaa. (Olen nainen.)

Vierailija
2/3 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teidän nykysysteemi on oikeudenmukainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan 30% nettotuloista yhteiselle tilille, josta katetaan yhteiset menot kuten asuminen. Loput jää sitten omalle tilille hurvitteluun tai säästöön. Mieheni ansaitsee enemmän. En kyllä ymmärrä, että miksi mieheni pitäisi maksaa mun hurvitteluja (hauskarahaa?). Toisaaltaan en minäkään haluaisi maksaa hänen hurvittelujaan, esim. yli tuhannen euron arvoista monitoria. Nimimerkillä Pihi nainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän