Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten peräytyä alkaneesta tuttavuudesta?

Vierailija
24.08.2019 |

Olen hieman hankalassa tilanteessa ja tarvitsisin neuvoja.

Tutustuin jokin aika sitten harrastuksen kautta uuteen ihmiseen, joka vaikuttaa ihan mukavalta ja yhteinen elämäntilanne yhdisti meitä. Olemme tavanneet nyt pari kertaa kahvikupposen äärellä. Olen nyt kuitenkin huomannut, että tällä ihmisellä on paljon suurempi tarve pitää yhteyttä ja ystävystyä kuin itselläni. Olen itse elämäntilanteessa, jossa en ehdi nähdä tarpeeksi edes niitä läheisimpiä ystäviä, on vanhat vanhemmat jne. Nyt harmittaa, että edes alunperin olen aloittanut tuttavuuden tämän uuden ihmisen kanssa tai ainakin haluaisin nähdä paljon harvemmin kuin hän. Esim. kerran kuukaudessa tapaaminen riittäisi, ei joka viikko tms. Koen asiasta huonoa omaatuntoa, koska olin itsekin aktiivinen tuttavuuden luomisessa ja nyt ikäänkuin muutinkin mieleeni, kun huomasin ettei uuteen ihmissuhteeseen vaan olekaan oikein voimavaroja ja siten kiinnostusta, niinkin karulta kuin se kuulostaa.
Haluaisin ilmaista tälle ihmiselle asian nyt tässä vaiheessa jotenkin kohteliaasti, kun olemme nähneet vasta pari kertaa emmekä tunne vielä kunnolla. Hän laittaa aika usein viestiä jo nyt ja ehdottaa tapaamisia yleensä joka viikolle. Miten voisin vähentää yhteydenpitoa tahdikkaasti? Vastaanko viesteihin niukasti mutta ystävällisesti? Mitä voisin sanoa, kun ehdottaa tapaamista, esim. että katsotaan hieman myöhemmin tms.? Ihan hyvin siis voisin nähdä silloin tällöin, mutta en haluaisi antaa kuvaa, että olen kiinnostunut olemaan tosi tiiviisti tekemisissä. En haluaisi olla tyly, mutta omaa jaksamista on nyt pakko kuunnella ja tosiaan kun ei vaan kaikille ihmissuhteille ole aikaa..

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ihan suoraan tilanteesta. Helppohan tuo on hoitaa kun kuitenkin väleissä haluat pysyä :) kerro että tälle ja seuraavalle viikolle olet jo sopinut muuta ja ehdotat että näette kolmen viikon päästä. Nyt on hyvä hetki näin alussa vetää itselle sopivat rajat.

Vierailija
2/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko tavata enää ollenkaan vai haluat tavata, mutta harvemmin?

Jos haluat tavata, mutta harvemmin, sano hänelle, että sopiiko jos nähtäisiin noin kerran kuussa, koska et ole tottunut näin tiiviiseen tapailuun kavereiden kanssa. Ajattele, jos olisi 5 kaveria joita pitäisi tavata joka viikko. Aivan uuvuttavaa. Hyvät ystävyydet kestää vaikka tavattaisiin kerran vuodessa.

Ei uusi tuttavuus voi vaatia jatkuvaa tapaamista. 

Sano, että sulla on 10 kaverin rinki joita näet, joten kerran kuukaudessa tapailu muun elämän lisäksi on sopivampaa, koska muuten tulee stressi eikä kaveruuden kuulu olla stressaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghoustaus toimii aina ulospääsyä epämiellyttävältä tilanteesta.

Tai vastaat viiveellä, kerrot olevasi kiireinen ja sovit että ollaan yhteydessä kuukauden päästä. Ei niitä tapaamisia ole pakko sopia yhtään tiheämmäksi kuin haluaa ja pystyy.

Vierailija
4/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ghoustaus toimii aina ulospääsyä epämiellyttävältä tilanteesta.

Tai vastaat viiveellä, kerrot olevasi kiireinen ja sovit että ollaan yhteydessä kuukauden päästä. Ei niitä tapaamisia ole pakko sopia yhtään tiheämmäksi kuin haluaa ja pystyy.

Ghoustaus on ääliömäistä.

Vierailija
5/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa viesteihin lyhyesti, älä tee itse aloitteita. Kun ehdottaa tapaamista voit sanoa esim. "Nyt on hieman kiireistä, mutta palaillaan tässä myöhemmin." "Tämä siis, jos joskus kuitenkin haluat nähdä. Eiköhän tuosta pikkuhiljaa toinen ymmärrä ettet ole kiinnostunut niin tiiviistä ystävyydestä. Joskus on pakko olla hieman tyly, koska nyt voit vielä asettaa tuttavuudelle" raamit" eli sen, mitä siltä itse haluat. Näin olet myös toista kohtaan reilu etkä anna enää ymmärtää, että olisit valmis antamaan enemmän kui mihin pystyt.

Vierailija
6/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et häntä halua tavata, koska elämäsi on jo täynnä ihania ystäviä, niin sitten sano asia suoraan.

Vierailija
7/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks teillä seksisuhde? Jos on niin sano että sulla on moonikset etkä ota suihin niiden aikaan korvikkeeksi.

Vierailija
8/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehdottaisin tapaamista myöhemmin, mutta selkeästi tiettynä ajankohtana. Tyyliin valitettavasti en ehdi tällä viikolla, mutta lähdetäänkö yhdessä xx päivänä käymään kirpputorilla, syysmarkkinoilla, tuletko meidän koiran nimipäiväkahveille...

Vierailija
9/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ongelmana on se etten ole itsekään aivan varma haluanko nähdä harvemmin vai onko asia jopa niin etten ehkä jaksaisi tavata ollenkaan nyt tässä elämäntilanteessa. Täten olen varmasti toisellekin hieman epäselvä omassa ilmaisussani ja se ei ole tietenkään reilua. Ainakin ehdottomasti haluaisin nähdä harvemmin.

Täällä tuli heti hyviä ehdotuksia, kiitos niistä. Taidan toimia niin, että seuraavan kerran, kun hän ehdottaa tapaamista sanon, että tässä on pari seuraavaa viikkoa aika kiireisiä, mutta jos katsotaan sitten tms. Näin tosiaan luon omasta puolestani raamit sille kuinka usein olisin valmis tapaamaan. Voihan olla ettei se miellytä toista ja hän taas sitten ei ole enää kiinnostunut näkemään minua, kun haluaisi eri asioita uudelta ihnissuhteelta, mutta minä taas en ole siitä vastuussa. Nyt on tosiaan hyvä aika vielä osoittaa millaiseen tuttavuuteen olisin itse valmis. Harmittaa vain, että olin aluksi niin innokas tutustumaan, tuntuu jotenkin että toimin toista kohtaa epäreilusti , mutta toisaalta eikai vielä ole liian myöhäistä "muuttaa mieltä"? Taidan liian kilttinä ihmisenä miettiä ihan liikaa. Pitäisi muistaa että mieltään saa muuttaa, omia voimavaroja kuunnella enkä ole tälle uudelle tuttavuudelle ns. velvollinen millään tavalla.

Vierailija
10/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat tavata, mutta harvemmin, sano hänelle, että sopiiko jos nähtäisiin noin kerran kuussa, koska et ole tottunut näin tiiviiseen tapailuun kavereiden kanssa. Ajattele, jos olisi 5 kaveria joita pitäisi tavata joka viikko. Aivan uuvuttavaa. Hyvät ystävyydet kestää vaikka tavattaisiin kerran vuodessa.

Sano, että sulla on 10 kaverin rinki joita näet, joten kerran kuukaudessa tapailu muun elämän lisäksi on sopivampaa, koska muuten tulee stressi eikä kaveruuden kuulu olla stressaavaa.

Uusille tuttavuuksille ei tarvitse selitellä yhtään mitään muista kavereista. Tämä ei ole asiallista eikä hienotunteista. Voi aivan hyvin sanoa, ettei nyt sovi tavata ja ehdottaa itse jotain muuta myöhäisempää tapaamisajankohtaa. Ennenkaikkea ei tarvitse selitellä.

Vierailija
11/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/10 oli siis Ap

Vierailija
12/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ehdottaisin tapaamista myöhemmin, mutta selkeästi tiettynä ajankohtana. Tyyliin valitettavasti en ehdi tällä viikolla, mutta lähdetäänkö yhdessä xx päivänä käymään kirpputorilla, syysmarkkinoilla, tuletko meidän koiran nimipäiväkahveille...

Tämä on paras. Kohteliasta, mutta silti asettaa rajat.

Vierailija
13/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, miten voi olla noin vaikeaa. Normaalit sosiaaliset taidot.

Sanot suoraan miten usein ehdit tavata. Vaikka ehtisit tavata nyt kerran viikossa, se ei tarkoita, että ehtisit tavata ensi viikolla. Jokainen normaali ymmärtää, että aikataulut vaihtelevat.

Ghostaamalla ja pelaamalla saat vain ääliön maineen. Ethän halua olla sellainen, vaan opettele normaalit kommunikointitaidot.

Vierailija
14/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusille tuttavuuksille ei tarvitse selitellä yhtään mitään muista kavereista. Tämä ei ole asiallista eikä hienotunteista. Voi aivan hyvin sanoa, ettei nyt sovi tavata ja ehdottaa itse jotain muuta myöhäisempää tapaamisajankohtaa. Ennenkaikkea ei tarvitse selitellä.

Miten niin ei ole asiallista ja hienotunteista? Jos sanoo kuinka paljon nähtäviä kavereita on, toinen ymmärtää että hän on yksi muiden joukossa. Toki ei tarvitse selitellä mitään muista, jos ei halua, tai mitään muita ei ole. 

Eikä kannata ehdottaa myöskään mitään ajankohtia, jos ei halua nähdä. Silloin voi sanoa elämäntilanteen olevan sellainen ettei ylimääräistä aikaa ole kenellekään. 

15/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan myös suoraan kertomista. Tuossa ei edes ole mitään loukkaavaa, koska se vain on totuus, ettet ehdi tavata useammin kuin suunnilleen kerran kuussa. Ei mitään henkilökohtaista siis.

Vierailija
16/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa sun uudella tuttavalla saattaa olla myös halu harventaa yhteydenpitoa. Monesti ihmiset kuitenkin toimivat siten kuin luulevat vastapuolen tahtovan, eli että yhteydenpito on suhteellisen tiivistä. Kannattaa kertoa ihan suoraan, miltä sinusta tuntuu:)

Vierailija
17/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kilttinä ihmisenä tunnistan itseni kirjoituksestasi. Mutta nyt järki käteen! Olette tavanneet vasta pari kertaa! Mitä sitten vaikka aluksi olitkin innokas, ihminen on erehtyväinen ja mieltään saa muuttaa. Kuuntele omaa jaksamistasi. Et ole velvoitettu ystävystämään kenenkään kanssa, uuvutat itsesi tuollaisella ajattelulla. Ja näin sanon, koska kokemusta on.

Neuvoni on, että ole viestinnässäsi kohtelias ja ystävällinen, mutta pidä se mahdollisimman niukkana. Vastaa viesteihin hieman viiveellä ja lyhyesti. Älä aloita keskusteluja. Kun ehdottaa tapaamista sano juuri noin, että nyt on aika paljon menoa, mutta palaillaan paremmalla ajalla. Kyllä toinen ymmärtää tästä ottaa vähän etäisyyttä. Jos loukkaantuu, niin tarpeenne ovat vaan erilaiset ja siitä et ole vastuussa kellekään. Hyvä, että tulee sitten näin alussa jo ilmi. Siitä tuttavuutenne sitten ottaa uoman "tavataan silloin tällöin" tai sitten kuivuu itsekseen.

Vierailija
18/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista vanhoista ystävistään ei tarvitse mitään selitellä. On turhaa mainita. Jokainen aikuinen ymmärtää, että jos on uusi tuttavuus kyseessä niin ne vanhat ovat tietenkin myös mukana.

Voit sanoa, että nyt en ikävä kyllä ehdi. Ei taravitsee selittää miksi, ellei halua. Liika selvittely on melkein pahempi kuin asiallinen lyhyempi.

Älä sovi mitään tarkkaa aikaa seuraavasta ellet ole ihan varma, että silloinkaan haluat tavata. Jätä kohteliaasti avoimeksi. Palataan asiaan, soitellaan, katsotaan myöhemmin tms.

Tämän siis kirjoitti sellainen nainen jolla on ollut aivan samoja ongelmia ja vaikeuksia omien rajojen vetämisestä ja voimien riittämisestä.

Koko ajan opettelen ja tulen varmaan opettelemaan tätä lisää, siksi on nyt helppo neuvoa, mutta itselle edelleen vaikea toteuttaa neuvojani.☺

Ymmärrän hyvin sinua, joillekin on vaikea käsittää, kun itse eivät ehkä koskaan pyörittele tämänkaltaista ongelmaa päässään.

Vierailija
19/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, minulla on hieman samanlainen tilanne menossa. Olen äitiyslomalla ja tutustunut neuvolan kerhon kautta uuteen ihmiseen. Olemme välillä nähneet kerhonkin ulkopuolella kahdestaan, mutta nyt on sama tilanne - aikaa ja jaksamista ei oikein ole vaikka olen äitiyslomalla. On niin paljon menoa ja muita ihmissuhteita. Ja olen niin introvertti, että liiat tapaamiset uuvuttavat... Ein sanominen silloin, kun on kaveruus on jo lähtenyt käyntiin on tosi vaikeaa ja sitä tuntee tosi helposti syyllisyyttä, mutta itseään pitää muistaa kuunnella ja pysyä tiukkana. Täälläkin sitä harjoitellaan. :)

Vierailija
20/34 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omista vanhoista ystävistään ei tarvitse mitään selitellä. On turhaa mainita. Jokainen aikuinen ymmärtää, että jos on uusi tuttavuus kyseessä niin ne vanhat ovat tietenkin myös mukana.

Voit sanoa, että nyt en ikävä kyllä ehdi. Ei taravitsee selittää miksi, ellei halua. Liika selvittely on melkein pahempi kuin asiallinen lyhyempi.

Älä sovi mitään tarkkaa aikaa seuraavasta ellet ole ihan varma, että silloinkaan haluat tavata. Jätä kohteliaasti avoimeksi. Palataan asiaan, soitellaan, katsotaan myöhemmin tms.

Tämän siis kirjoitti sellainen nainen jolla on ollut aivan samoja ongelmia ja vaikeuksia omien rajojen vetämisestä ja voimien riittämisestä.

Koko ajan opettelen ja tulen varmaan opettelemaan tätä lisää, siksi on nyt helppo neuvoa, mutta itselle edelleen vaikea toteuttaa neuvojani.☺

Ymmärrän hyvin sinua, joillekin on vaikea käsittää, kun itse eivät ehkä koskaan pyörittele tämänkaltaista ongelmaa päässään.

Kiitos tästä viestistä! Tuntuu vain, että olen jonkinlaisen selityksen velkaa, kun aluksi olin (omaa tyhmyyttäni) niin innokas itsekin ja vastasin viesteihin, että oli oikein mukavaa nähdä jne. Nyt tuntuu todella tylyltä, että haluankin perääntyä tuttavuuden tiiviimmästä luomisesta. Olemme saman elämäntilanteen takia myös jo puhuneet aika henkilökohtaisia , vaikka olemmekin tavanneet vain pari kertaa... Äh, miten voikin alla näin vaikeaa? Ehkä kuitenkin tuo taktiikka olla ystävällinen, mutta vähäsanainen ja - eleinen on paras. Ja sanoa, että nyt on aika paljon kaikkea, mutta palaillaan tässä myöhemmin. Kun toisaalta tuntuu todella vaivaannuttavalta ruveta selittämään aika tuntemattomalle ihmiselle, että olen pahoillani mutta ei minulla olekaan voimavaroja tutustua niin tiiviisti jne.... Tulee tunne, että hän pitäisi minua varmaan ihan outona. Ehkä parasta on tosiaan olla itse vähän etäinen mutta kuitenkin ihan kohtelias. - AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi