Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keillä työntekijöillä on oikeus työterveyshuoltoon

Vierailija
23.08.2019 |

Vai pitäisikö kysyä keillä ei?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakisääteisesti kaikilla työntekijöillä.

Niinhän sitä luulisi, kun ei asioista mitään tiedä. 

Jaahans. Olen työsuojeluvaltuutettu. Olen myös osallistunut kolmen päivän kurssiin aiheesta. Saattaahan se kuitenkin olla että laki on muuttunut?

Taitaa olla aika kauan siitä kurssista. Nimittäin olen ollut noin 10 vuotta työelämässä eikä minulla koskaan ole ollut työterveyshuoltoa. Aina on itse maksettava, kun käy saikkua hakemassa.  

Millaisia työpaikasta tai työstä johtuvia sairauksia sinulla on ollut?

Vierailija
22/26 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut firmat halutessaan järjestää työterveydenhuollon, joskus ihan kattavastikin. (Esim. Finnairilla sai jopa lääkkeet firman piikkiin vuosia sitten, en tiedä nykytilannetta).  Muuten ei ole pakko järjestää mitään ylimääräistä, paitsi, että terkkari ottaa kerran vastaan ja kyselee asioita ja käy työpaikalla katsomassa olosuhteita ja ergonomiaa ym. Yleensä se työhöntulotarkastus on minimi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pitää erottaa terveydenhuolto ja sairaudenhoito. Terveydenhuollosta työnantajan pitää huolehtia lakisääteisesti. Eli työnantajan tehtävä on huolehtia, että työolosuhteet ovat sellaiset, että työntekijät pysyvät työkykyisinä. Sairaudenhoito taasen on vapaaehtoista työnantajalle. Eli mikään laki ei velvoita maksamaan lääkäripalveluita tms. työntekijälle. 

Vierailija
24/26 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahans. Olen työsuojeluvaltuutettu. Olen myös osallistunut kolmen päivän kurssiin aiheesta. Saattaahan se kuitenkin olla että laki on muuttunut?

Taitaa olla aika kauan siitä kurssista. Nimittäin olen ollut noin 10 vuotta työelämässä eikä minulla koskaan ole ollut työterveyshuoltoa. Aina on itse maksettava, kun käy saikkua hakemassa.  

Millaisia työpaikasta tai työstä johtuvia sairauksia sinulla on ollut?

Ei työnantaja myönnä minkään sairauden olevan työpaikasta tai työstä johtuvaa. Aina löytyy porsaanreikä, jolla päästään pois maksuvelvoitteesta. Pahahan se on kenenkään todistaa, johtuuko esim. selkävaivat työstä vai vapaa-ajan toimista. 

Vierailija
25/26 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Ja minun on maksettava kun käyn hakemassa viinaa. Saikin hakeminen ei ole työterveydenhuoltoa.

Todella ontuva vertaus tuo viinanhaku. Nimittäin saikkua voi tarvita esimerkiksi siksi, että työpaikan sisäilmaongelmat aiheuttavat oireita, jotka tekevät työkyvyttömäksi. Silloin se on hyvinkin osa työterveyshuoltoa. 

Vierailija
26/26 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin toimii työterveyshuolto ja ongelmitta, varhaiskasvatusala ja pk-seutu. Ja sieltä saanut lähetteen eteenkinpäin tarvittaessa, esim.erikoissairaanhoidon puolelle (ja erikoislääkäreille) kuten magneettikuvaus, hermoratatutkimus jne. Puhumattakaan fysioterapiasta ja vaikkapa psykologisista palveluista jotka myös kuuluvat repertuaariin työterveyshuollossamme (yksityinen).

Ja sairaana saa tarvittaessa olla 5vrk omalla ilmolla ilman, että pitää lääkäreitä, tai edes terkkaa, varailla. Mutta pomo luottaakin meihin ja ilmapiiri on huippu, poissaoloja ei pahemmin ole, mitä nyt alan klassiset epidemiat niittävät aika ajoin, kun niitä puolikuntoisia ja aamulla kotona lääkittyjä pilttejä kaitsemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä