Päiväkotiin tuli lapsi 4v jonka vanhemmat ilmotti ( 2naista) ettei lapsi tiedä onko hän tyttö vai poika.
Olivat yrittäneet pukea hyvin neutraalisti ja hiukset oli leikattu tavalla joka sopisi kummallekkin. Kummallista kyllä parissa päivässä oli hakeutunut leikkimään ihan oman sukupuolensa mukaisesti saman sukupuolen kavereitten kanssa ja tietyillä leluilla.
Ei tainneet vanhemmat tietää että lapsi tiesi :D
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako yksittäisten perheiden päiväkotiasioita juoruilla julkisilla palstoilla.
Eikö päiväkodeissa yms. ole henkilöstöllä vaitiolovelvelvollisuus?
Siksipä tämä onkin valetta koko aloitus. Ammattilainen ei ikinä puhuisi tuollaisia.
Kuule olin harjoittelijana päikyssä ja kahvitauolla päiväkodin aikuiset oli tosi pahoja juoruamaan mm perheiden asioista. Eikä se kovin ammatillista aina ollut.
Henkilökunnalla ei ole vaitiolovelvollisuutta toisiinsa nähden, ulkopuolisiin nähden sen sijaan on. Itse en uskaltaisi kirjoittaa tällaista aloitusta, jos kyseessä olisi siis tositapaus. Kyseisenkaltaisia lapsia ja perheitä tuskin hirveästi Suomessa on, eli riski siitä, että täällä palstailee joku joka tunnistaa perheen, on melkoisen iso.
Lh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. Ei meidän kolme vuotiaskaan tiedä onko tyttö vai poika. Sanoo olevansa reipas, hyvä, ilonen tai jotain muuta kuin kysyy. Hiukset jos joku haluaa luokitella sopii paremmin sille toiselle sukupuolelle ja leikkii niitä oman sukupuolen leikkejä.
Ai kauheaa ne on varmaan siellä tarhassa nyt ihan sekaisin miten pitäisi toimia!No aika erikoista. Kyllä meillä kolmevuotiaat ovat tienneet olevansa tyttö/poika. Kuuluu ihan perustavanlaatuiseen itsensä tuntemukseen ja identiteetin muodostamiseen tiedostaa oma sukupuoli.
Jos ei tiedä olevansa tyttö, niin ei myöskään ole sisko. Mites pitäisi sitten kutsua sisarusten kesken, nimillä? Eikö äitikään voi olla äiti, kun olettaa naisidentiteettiä? Arggh.
Voi hertan jestas kuinka taas ei tajua. Sinä määrittelet lapsellesi että siskon ja äidin on pakko olla tyttöjä. Ei se lapsi sitä ajattele vaan pitää niitä pelkästään kutsumaniminä.
Vai ajatteletko että lapsi automaattisesti jonkun tuollaisen sanan oppiessa itse lokeroi sen koskemaan tiettyä sukupuolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on pilkallinen? Luuletko ettei muu kuin naisparin lapsi voi kokea noin? Luuletko että lapsi on aivopesty kokemaan noin? Et tunne asiaa.
Eihän siinä lapsi mitään välttämättä kokenut. Vanhemmat taisi luulla jotain.
Ihan tosi luulet että lapset valitsee leikin ja mielenkiinnon kohteet sen mukaan mitä kokevat sukupuolekseen?
Onneksi lapset ei ole yhtä rajoitteita kuin te jotkut aikuiset.Kyllä ne vaan suurimmaksi osaksi valitsee. Nimim. 40 vuotta lasten kanssa työtä tehnyt
Suurimmaksi osaksi valitsee, mutta vain siksi kun oppivat toisiltaan mikä on poikien leikkiä ja mikä tyttöjen leikkiä. Pienten ryhmässä eivät vielä eroa hoksaa, mutta aika nopeasti kun siirtyvät isojen ryhmään alkaa se "se on tyttöjen leikki"-höpötys. Ellei sitten käy niin onnekkaasti, ettei paikalla ole yhtään toista oman sukupuolen edustajaa näkemässä, silloin saattaa se poika mennä ihan innoissaan leikkimään barbeilla tyttöjen sekaan tai tyttö mennä poikien kanssa painimaan.
- Toinen lastenhoitaja
Mä oon Mirja ja mulla on pallit ja kyr. pä.
Pidän mekoista ja meikkaan. Mä oon nainen.
Mulla on mies jolla on tissit ja pimp.pi.Hän on mies Kalle. Kun me saadaan lapsia, heistä tulee kissa ja koira. Ihan normaalia nykyään.
Olen töissä päiväkodissa. Ihan tietoisesti lapsia ei ohjata perinteisesti sukupuolen mukaisiin leikkeihin. Lapset saavat itse valita. Pojat hoitavat nukkevauvoja ja tytöt leikkivät pikkuautoilla ja tietenkin myös toisin päin. Pienet leikkivät kotia ja poika voi ilmoittaa olevansa äiti ja tyttö isä. Varotaan sanomasta mitään väriä tytön tai pojan väriksi. Tyttöjä sanotaan tytöiksi ja poikia pojiksi. Jos joku poika sanoo tiukasti olevansa tyttö tai tyttö poika, ei aleta asiasta kinaamaan. Kyllä nämä pienet oman sukupuolensa löytävät aikanaan.
Eihän tuossa mitenkään tullut ilmi, että lapsi tietää sukupuolensa. Hän vaan hakeutui leikkimään tiettyyn porukkaan. Ei se kerro vielä tietoisesta sukupuolesta mitään. Vaistoista lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. Ei meidän kolme vuotiaskaan tiedä onko tyttö vai poika. Sanoo olevansa reipas, hyvä, ilonen tai jotain muuta kuin kysyy. Hiukset jos joku haluaa luokitella sopii paremmin sille toiselle sukupuolelle ja leikkii niitä oman sukupuolen leikkejä.
Ai kauheaa ne on varmaan siellä tarhassa nyt ihan sekaisin miten pitäisi toimia!No aika erikoista. Kyllä meillä kolmevuotiaat ovat tienneet olevansa tyttö/poika. Kuuluu ihan perustavanlaatuiseen itsensä tuntemukseen ja identiteetin muodostamiseen tiedostaa oma sukupuoli.
Jos ei tiedä olevansa tyttö, niin ei myöskään ole sisko. Mites pitäisi sitten kutsua sisarusten kesken, nimillä? Eikö äitikään voi olla äiti, kun olettaa naisidentiteettiä? Arggh.
Voi hertan jestas kuinka taas ei tajua. Sinä määrittelet lapsellesi että siskon ja äidin on pakko olla tyttöjä. Ei se lapsi sitä ajattele vaan pitää niitä pelkästään kutsumaniminä.
Vai ajatteletko että lapsi automaattisesti jonkun tuollaisen sanan oppiessa itse lokeroi sen koskemaan tiettyä sukupuolta?
No kyllä sana "sisko" on määritelty ihan selkeästi naispuoliseksi varmasti kaikissa kielissä. Ja kyllä lapsetkin huomaavat, että siskot on tyttöjä ja veljet poikia. Jos osaavat käyttää näitä sanoja oikein, ovat kyllä ymmärtäneet sanojen sukupuolittuneisuuden. Eli kyllä, maailma koostuu lokeroista, joita aletaan rakentamaan ihan pienestä pitäen.
Yleensä noita translapsia kasvattavat ovat kyllä ihan heteropariskuntia joille on vaikea hyväksyä sitä että lapsi ei käyttäydy oman sukupuolensa mukaisesti (ja saattaisi täten olla homo, hyi olkoon!) ja keksivät sitten lapsen olevan transsukupuolinen. Homo- ja lesbopariskunnat ovat yleensä paljon hyväksyvämpiä sukupuolelle epätyypillistä käytöstä kohtaan.
Ihan oikeasti, en tiedä yhtäkään homopariskuntaa jossa olisi tuollaista lapsen sukupuolen kieltämistä. Heteropariskuntia olenkin sitten nähnyt paljon. Siitä on ihan tutkimuksiakin että konservatiivisille ihmisille on helpompaa hyväksyä hetero translapsi kuin homolapsi.
No mitä ihmeellistä; nainen peeniksellä tai mies vaginalla?
Kromosoomit sen totuuden kertoo, vai onko näitäkin kolmas vaihtoehto?
Joopa joo. Tuollaista tunnistettavaa asiaa ei päiväkodin aikuinen( oletan kyseessä olevan sellainen) ei kerro ulkopuolisille.