Varastohämähäkkiuutiset pilasi elämänilon!!
Oikeastiko noita hirviöitä on niin paljon ja ovat niin isoja mitä viime aikojen uutiset kertoo?? Kuulemma kannat kasvaneet räjähdysmäisesti. Yksi juttu kertoi miten sellainen oli pudonnut jonkun niskaan ja siitä paidan sisään!! D:
Nyt en enää uskalla edes kämppää tuulettaa kun pelkään koko ajan että niitä hiipii sisälle syksyn tullessa. Tähyilen vaan kattoa ja seiniä :(
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Ap, hanki kissa. Ne tykkäävät leikkiä ja metsästellä noita pitkäjalkoja.
No se vielä puuttuisi että kisu raahaisi elävän saaliinsa ylpeänä syliini :(
Onko olemassa jotain varastohämäkin karkotteita tai ansoja? Edes jotain torjuntakikkoja, tyyliin valkosipulia kynnyksille ja krusifikseja puuvaarnoineen? :O
Meiltä löytyi tänään päättäväinen perhosentoukka kömpimässä peremmälle asuntoon. Lutuinen kaveri sai kyydityksen ulos.
Oma ötökkäkammo on valtavasti helpottanut, kun olen perehtynyt kohtaamiini lajeihin tarkemmin, tunnistanut niitä ja tutkinut suurennuslasilla. Olen huomannut monen ötökän olevan tosi kaunis ja nerokas otus. Kummasti sitä alkaa kunnioittamaan pienen aikomuksia elää. Vain punkkeja tapan surutta.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti sitä alkaa kunnioittamaan pienen aikomuksia elää. Vain punkkeja tapan surutta.
Olen samaa mieltä eikä todellakaan ole tarkoitus tai halu listiä eläviä olentoja. Mutta ei se saisi sitä tarkoittaa että pitäisi alistua siihen että kahdenksanjalkaiset painajaiset saisi vapaasti hiippailla kodissani! :(
Kyllä kotirauhan julistus koskee myös hämiksiä. Ei kenenkään pidä joutua pelkäämään kotonaan :((
ap
Hyh, ällön näkönen otus. Onneksi mull aon kaksi sisäkissaa jotka mielellään hämpyt ja kärpäset saalistaa. Just viikonoppuna joku perus hämähäkki, sellanen melko kookas, käveli seinällä niin hain toisen kissani paikalle, osoitin hämppyä ja se innolla saalisti ja söi mokoman x) Luonnollista torjuntaa, heh.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitten voisi olla aihetta kauhuun, kun vaikka brasilianvaeltajahämähäkit tunkeutuisivat Suomessa ihmisten asuntoihin ;)
No ei tuo vielä mitään, mutta Coloradonkusiainen on tulokaslajina todellinen uhka.
Sen myrkky ei eliminoidu ihmiskehosta, ja jättää pysyvät vammat . Katsokaa Thl:län sivuilta.
No just, taas näköjään mennään: lehdessä taas isoa juttua valtavien varastohämähäkkien invaasiosta pk-seudulla! :((
Voisiko joku siteerata jutusta ydinkohdat että mitä pitäisi kammoisen tietää nykyisestä levinneisyydestä ja torjuntakeinoista? En uskalla googlettaa tai avata juttua itse, koska pelottaa ne kuvat :(
ap
Sehän on kaunis eläin (katsoin kuvan) + lisäksi todella hyödyllinen kodillesi ja ekosysteemille. <3 :)
Asun ylimmässä kerroksessa, metsä edessä ja syksyisin tavallisia hämähäkkejä on aina parvekkeella. En ymmärrä, että miksi ne sinne kömpivät. Saan sydärin, jos tuommoinen iso hirvitys ilmestyy parvekkeelle.
Mielipide tuokin, mutta ei todellakaan ole kaunis otus vaan kammottava hirviö :((
ap
Talven tullen ne vaeltavat kahisevina massoina lämpimiin sisätiloihin.
Meille tuli oven ilmastointikanavaa pitkin kymmeniä hämähäkkejä kylpyhuoneeseen.
Meille tuli kerran sisään ruskojuoksiainen (googlatkaa). Ei ollut mitenkään miellyttävää.
Meillä kolme kissaa, mutta ne vain innostuvat tämmöisistä ötököistä ja rupeavat HEITTELEMÄÄN saalistaan pitkin huonetta... joten aina kissa ei ole hyvä kamu ötökkäasioissa. Löytävät kyllä lymyilijän helposti, ei siinä mitään.
Usein odottavat katossa ja pudottautuvat kun aistivat liikettä ja lämpöä.
Varastohämähäkki on useimpien muiden hämähäkkien tapaan ihmiselle vaaraton. Yksikään hämähäkki ei halua kontaktiin meidän kanssamme, vaan pyrkii välttämään meitä.
Fobialle ei tietenkään paljoa voi logiikan avulla. Se on nimenomaan ylisuuret mittasuhteet saanutta pelkoa ja useimmat foobikot itsekin myöntävät, että ei se pelon kohde järjellä miettien niin kauhea ole.
Toimivin tapa fobian hoidossa on tutkitusti altistushoito. Siis pikkuhiljaa kasvatetaan omaa sietokynnystä. Myös omia uskomuksia pyritään kyseenalaistamaan. Jos hokee itselleen, että "otus x on kamala, ruma, hirveä hirviö, pelkään niitä kamalasti.", niin tottahan näin on jatkossakin.
En ymmärrä mikä ihmisiä naurattaa fobioissa. Itselläni paha araknofobia, josta saan kiittää isääni. Hänellä oli sellainen pehmeä iso kumihämppis kun olin pieni, ja hänestä oli hulvattoman hauskaa laittaa se salaa esimerkiksi päähäni ja sitten kysäistä, mikäs sulla on tossa. Muistan vieläkin kuinka kamalasti pelästyin kun koskin päähäni ja tunsin sen ja luulin, että se on oikea 😔 ja isällä oli hauskaa. Olin siis noin 4-5 vuotias tuolloin.
Nyt ole viisikymppinen ja kammo on aivan todellinen. Valitettavasti sain sen siirrettyä myös lapseeni, vaikka kuinka yritin olla tekemättä sitä. Että tosi hauskaa on joo pelleillä toisten kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
:'(((
ap
Vierailija kirjoitti:
Tosi iso hämähäkki oli kylppärissämme aamulla. Onneksi en niitä pelkää. Sokeritoukkia kyllä inhoan niin ettei mitään tolkkua.
Ai, mulla on juuri toisinpäin. Sokeritoukkien kanssa tullaan toimeen, ne vilistävät pakoon kun laittaa valot päälle, mutta hämähäkki ja minä emme mahdu samaan huoneeseen... Mikä ei tietenkään tarkoita sitä, että tappaisin sen, olen vain menemättä huoneeseen. :)
Meille tuo olisi tervetullut asumaan. Komea eläin!
Valitettavasti keskuslämmitetty kerrostalo-asunto on niin kuiva, ettei hämähäkit pärjää täällä :(. Parvekkeella on joskus kesäisin (risti?)hämähäkki. Todella kaunis ja verkkonsa on mestariteos. Olen sellaiselle heitellyt kärpäsiä verkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:'(((
ap
No eivät todellakaan vaani. (Ei saa kiusata, jos jotakuta pelottaa! Ei ole hauskaa!)
Ne väistävät lämpöä, koska lämpö = nisäkäs = ei-syötävä, todennäköisesti peto.
Kyllä niitä elää seinien rakosissa ja vaikka missä.
Mutta ainoa ihmiselle myrkyllinen hämähäkki Suomessa on vesihämähäkki, eli jos käyt luonnonvesissä uimassa, varo ;) Hämähäkit kykenee myös lentämään tuulen mukana.