Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon pitkään ollut sairaslomalla, yli vuoden..

Vierailija
23.08.2019 |

Nyt työnantaja soitti irtisanomisen kuulemisesta. 15v työkokemus takana. Jotenkin sitä odotti ja vanhaan työhön en voi palata enää mutta tulihan se silti yllätyksenä. Mitä tehdä tai miten varautua?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä seuraa irtisanominen ja sillä hyvä, työnantajalla on laillinen peruste jos ei halua pitää. 

Vierailija
2/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sut pitäisi pitää työntekijänä, jos on selvää ettet kykene työhösi palaamaan..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis sillä työnanatajallahan on velvollisuus tutkia, onko sillä tarjota sellaist työtä, jota voisit palata tekemään, ennen kuin irtisanoo. Voisko siellä olla? Kysymys kannattaa nostaa keskusteluun.

Muuten kannattaa ottaa selvää, sairausetuuksista ja varata aika sosiaalityöntekijältä ja ammatinvalintapsykologilta, että voit tutkia, mitä töitä voisit yrittää hakea tai mihin kouluttautua. Eläkettä saa käytännössä vasita useamman vuoeden sairasloman/työttömyyden jälkeen. 

Vierailija
4/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään tehtävissä, menet kuulemiseen, ota kaikki työnantajan omaisuus mukaan, että voit antaa sen pois samantien. Mieti haluatko työtodistuksen, jos haluat, siinä on rtisanomisen syy sitten sanottuna suoraan. Palkkatodistuksen tarvitset, mikäli kuulut johonkin työttömyyskassaan.

Vierailija
5/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis sillä työnanatajallahan on velvollisuus tutkia, onko sillä tarjota sellaist työtä, jota voisit palata tekemään, ennen kuin irtisanoo. Voisko siellä olla? Kysymys kannattaa nostaa keskusteluun.

Muuten kannattaa ottaa selvää, sairausetuuksista ja varata aika sosiaalityöntekijältä ja ammatinvalintapsykologilta, että voit tutkia, mitä töitä voisit yrittää hakea tai mihin kouluttautua. Eläkettä saa käytännössä vasita useamman vuoeden sairasloman/työttömyyden jälkeen. 

Ei tarvitse enää miettiä uudelleensijoitusta, jos saikku samasta sairaudesta on jatkunut yli 12kk.  

Vierailija
6/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli työtodistusta ei kannata pyytää? En halua siihen syytä irtisanomiseen. sairastuminen ei ollut oma vikani

Ap

Vierailija
7/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse enää miettiä uudelleensijoitusta, jos saikku samasta sairaudesta on jatkunut yli 12kk.  

Mistäs tällainen 12 kk sääntö löytyy? Mut ainakin siirrettiin muihin töihin, kun olin poissa 1,5 v. Sama palkka kuin ennenkin, mutta työ erilaista (ei altisteita).

Vierailija
8/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo laillista irtisanoa sairaslomalla/kuntoutustella? Luin netistä päinvastaista..

Ap

Vierailija
9/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli työtodistusta ei kannata pyytää? En halua siihen syytä irtisanomiseen. sairastuminen ei ollut oma vikani

Ap

Mun työtodistuksessa ei ollut mitään mainintaa, että olen saanut potkut...

Vierailija
10/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo laillista irtisanoa sairaslomalla/kuntoutustella? Luin netistä päinvastaista..

Ap

Mun tuttu sai pitkän saikun vuoksi kenkää, oli Hkin tai Vantaan kaupungilla töissä ja ihan oli kuulemma laillista, vaikka itsekin vähän epäilin.

Vierailija
11/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillista irtisanoa kesken sairasloman. Ja mitä siihen työtodistukseen tulee: se tietenkin pitää ottaa, mutta siihen ei tarvitse irtisanomis-syytä laittaa.

Vierailija
12/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lue nyt oman työpaikkasi tes ja tarkista asia siitä. Työnantajalla on oikeus irtisanoa työntekijä, jos tämä on ollut pois töistä yli vuoden eikä enää todennäköisesti kykene entiseen työhön. Sen lisäksi sinun täytyy ehdottomasti ottaa yhteyttä omaan luottamusmieheen ja/tai liittoon. Koska olet ollut noin pitkään pois, niin voisit selvittää pääsetkö työkyvyttömyyseläkkeelle. Siinä auttaa oma lääkäri tai kuntoutusyksikkö.

Vierailija
13/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Noin vuoden yhtäjaksoisen sairauspoissaolon jälkeen on laillinen peruste irtisanomiselle ihan sairaslomalla ollessa. Työtodistus kannattaa ilman muuta pyytää, koska kysyvät työvoimatoimistossa, jos sinne aikoo ilmoittautua.

Vierailija
14/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei ole yksioikoinen. Täytyy tehdä kokonaisarviointi ja ottaa huomioon myös paranemisennuste. Työtuomioistuimen ratkaisuista löytyy hyviä esimerkkejä.

Jos on ollut vuoden s-omalla, niin eikö vastassa ole kuntoutustuki?

Vierailija
15/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole yhteydessä liittoosi ja varmista sieltä, mitkä ovat oikeutesi.

Vierailija
16/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä ap toivoisi? Siis haluaisitko palata vanhaan työhösi, voitko parantua ja palata? Haluatko ettö työnantaja sijoittaa sinut toiseen työhön, onko sellaisesta edes keskusteltu..?

Mä olin pitkällä saikulla, mutta oltiin paljon yhteydessä työnantajan kanssa. Oli kolmkkantakeskustelua (minä, pomo, lääkäri) ja puhetta millon palaan ja millä tunneilla yms. Eli mitään yllättävää ei tullut vastaan, kun koko ajan keskusteltiin mun tilanteesta.

Vierailija
17/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tällainen 12 kk sääntö löytyy? Mut ainakin siirrettiin muihin töihin, kun olin poissa 1,5 v. Sama palkka kuin ennenkin, mutta työ erilaista (ei altisteita).

Finlex-> Korkeimman oikeuden päätökset. Oli ihan sun työnantajan kiltteyttä, että siirsivät sut muihin hommiin, tai sitten kiistatta pystyttiin osoittamaan sun työkyvyttömyys TA:n syyksi ja sut sen ikäiseksi, että muualle työllistyminen ei ole todennäköistä. Ja niin iso työnantaja, että sillä oli mahdollisuus tarjota korvaava työtä. Tiedän mä sellaisenkin tapauksen, jossa 55v mies ei ollut töissä käynyt kolmeen vuoteen lanttuongelmien takia. TA piti palkkalistoilla, kun tuli halvimmaksi heille niin. Sitten YT:eiden kautta pihalle 62-vuotiaana.  Suoraan varhaiseläkkeelle. Ja minimisellaiselle, kun edeltävän 10 vuoden ansiot oli käytännössä 0e. 

Vierailija
18/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti vuosien aikana käynyt kolmikanta neuvotteluissa. Aina sanonut että haluan olla töissä ja parantua. Työnantaja helpotti ja tein pari vuotta 50% työaikaa. Se ei auttanut vaan jouduin silti sairaslomalle, pitkälle sellaiselle. Työnantaja sanonut ettei korvaavaa työtä ole tarjota minulle.

Ap

Vierailija
19/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ongelmahan on se etten tällä hetkellä edes ole työkuntoinen...

Mistä saan rahaa elämiseen? Työkkäristä? Nyt ollut täyskuntoutustuki.

Ap

Vierailija
20/31 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ongelmahan on se etten tällä hetkellä edes ole työkuntoinen...

Mistä saan rahaa elämiseen? Työkkäristä? Nyt ollut täyskuntoutustuki.

Ap

Työkkäri ei sulle mitn maksa mut ilmoittaudu, et kela, liitto tai mikä ikinä voi maksaa. Jos et kuulu liittoon etkä mistään saa, niin sossu, sossu voi maksaa myös käsiteltyään mahd pakolliset lääkkeet, kunnalliset sairaalakäynnit ym.! Ota selvää