Oon pitkään ollut sairaslomalla, yli vuoden..
Nyt työnantaja soitti irtisanomisen kuulemisesta. 15v työkokemus takana. Jotenkin sitä odotti ja vanhaan työhön en voi palata enää mutta tulihan se silti yllätyksenä. Mitä tehdä tai miten varautua?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ja ongelmahan on se etten tällä hetkellä edes ole työkuntoinen...
Mistä saan rahaa elämiseen? Työkkäristä? Nyt ollut täyskuntoutustuki.
Ap
Voit soittaa eläkeyhtiöösi ja kysyä sieltä neuvoja. Jos et pääse eläkkeelle, niin sitten olet vuoden sairauspäivärahalla, seuraavan vuoden vajaakuntoisena työnhakijana, jolloin saa työttömyyspäivärahaa. Kun olet ollut vuoden työttömänä, pääset takaisin Kelan sairauspäivärahalle. Minusta sinun pitää selvittää työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy.
On jo otettu yhteyttä työterveyteen. Liittoon ym. Maantaina olen viisaampi. Mutta kommenteista päätellen olen häviäjän asemassa joka tapauksessa. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis sillä työnanatajallahan on velvollisuus tutkia, onko sillä tarjota sellaist työtä, jota voisit palata tekemään, ennen kuin irtisanoo. Voisko siellä olla? Kysymys kannattaa nostaa keskusteluun.
Muuten kannattaa ottaa selvää, sairausetuuksista ja varata aika sosiaalityöntekijältä ja ammatinvalintapsykologilta, että voit tutkia, mitä töitä voisit yrittää hakea tai mihin kouluttautua. Eläkettä saa käytännössä vasita useamman vuoeden sairasloman/työttömyyden jälkeen.
Ei tarvitse enää miettiä uudelleensijoitusta, jos saikku samasta sairaudesta on jatkunut yli 12kk.
Mistäs tällainen 12 kk sääntö löytyy? Mut ainakin siirrettiin muihin töihin, kun olin poissa 1,5 v. Sama palkka kuin ennenkin, mutta työ erilaista (ei altisteita).
Finlex-> Korkeimman oikeuden päätökset. Oli ihan sun työnantajan kiltteyttä, että siirsivät sut muihin hommiin, tai sitten kiistatta pystyttiin osoittamaan sun työkyvyttömyys TA:n syyksi ja sut sen ikäiseksi, että muualle työllistyminen ei ole todennäköistä. Ja niin iso työnantaja, että sillä oli mahdollisuus tarjota korvaava työtä. Tiedän mä sellaisenkin tapauksen, jossa 55v mies ei ollut töissä käynyt kolmeen vuoteen lanttuongelmien takia. TA piti palkkalistoilla, kun tuli halvimmaksi heille niin. Sitten YT:eiden kautta pihalle 62-vuotiaana. Suoraan varhaiseläkkeelle. Ja minimisellaiselle, kun edeltävän 10 vuoden ansiot oli käytännössä 0e.
Eipä nyt ollut kiinni mistään "kiltteydestä", vaan siitä, että pystyin tekemään muuta työtä saman työnantajan palveluksessa. Olin silloin 41-vuotias ja töitä jopa tarjottiin muualta. Kerroin tilanteeni ja sanoin, että parempi, jos ette palkkaa, kun kukaan ei tiedä, miten tulevaisuudessa käy. Nyt olen 55-v ja samassa duunissa edelleen. Tiedän kyllä, että työkyvyttömyyseläkeelle jäävästä maksatetaan työnantajilla. Mitä nuorempi poisjäävä, sitä isompi summa.
Onhan nämä asiat kiinni siitä, millä alalla ollaan, kuinka isosta työnantajasta on kyse, mitä sairastetaan, mitä lääkärit ennustavat jne. Mutta ei kai nyt kukan voi tuosta vain lonkalta heittää, että "kun olet vuoden s-lomalla, niin laillinen irtisanomisperuste löytyy".
Ilmeisesti siis vain suullinen ilmoitus työnantajalta ettei isosta firmasta ole löytynyt minulle mitään muuta työtä tai koulutusta niin riittää? Koska liitto sitä mieltä että työnantajan täytyy osoittaa ettei ole löytänyt vastaavaa työtä minulle.
Nyt vaan päässä pyörii ajatukset ja itkettää ja oksettaa. Huono olo kaikesta. Mihinkään en pysty oikein keskittymään. Pelkään että perheemme joutuu kadulle. Lainaa vielä jäljellä, miehellä normipalkkainen työ. Lapset teinejä...tukevaisuus huolettaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siis vain suullinen ilmoitus työnantajalta ettei isosta firmasta ole löytynyt minulle mitään muuta työtä tai koulutusta niin riittää? Koska liitto sitä mieltä että työnantajan täytyy osoittaa ettei ole löytänyt vastaavaa työtä minulle.
Nyt vaan päässä pyörii ajatukset ja itkettää ja oksettaa. Huono olo kaikesta. Mihinkään en pysty oikein keskittymään. Pelkään että perheemme joutuu kadulle. Lainaa vielä jäljellä, miehellä normipalkkainen työ. Lapset teinejä...tukevaisuus huolettaa.
Ap
No noin helposti ette kadulle joudu. Ensinnäkin voisitte selvittää mahdollisuutta ottaa lainasta lyhennysvapaata, jos se on tarpeen. Jollain aikajänteellä lienee mahdollista myös myydä nykyinen asunto ja muuttaa vuokralle - jos normipalkkainen työ tarkoittaa yli kahta tonnia kuussa, niin ihan hyvin pystytte maksamaan vuokran, ja asumistukilaskuriakin voi kokeilla. Suomessa kyllä ihan taatusti järjestyy lapsiperheelle asunto joka tapauksessa! Ymmärrän oikein hyvin että yllättävä tilanne tuntuu järkyttävältä ja päässä voi risteillä monenlaisia uhkakuvia, mutta jos vain suinkin pystyt niin kannattaa nyt keskittyä ihan muihin asioihin. Kuten tosiaan sen selvittämiseen, mihin tukimuotoon olet irtisanomisen jälkeen oikeutettu - ihan varmasti kuitenkin johonkin.
Mistä voi selvittää mihin tukiin ym on oikeutettu? Ilmeisesti ei kuitenkaan asumistukeen. Soitanko työkkäriin, kelaan vai mihin? Onko niin etten ole enää oikeutettu saamaan kuntoutustukea? Kuntoutustuki myönnetty vuoden loppuun. Ensi vuosi siis kysymysmerkki. Ja täytyyhän sekin selvittää onko irtisanomisperuste lain vastainen. Täytyy lääkäriltä ottaa selvää olenko oikeutettu hakemaan jo eläkettä? Eihän työnantaja voi tyhjän päälle pudottaa?
Ap
Ap: onko työnantajasi järjestänyt minkälaisen työterveyshuollon? Näkisin tarvetta paitsi luottamusmiehen ja ammattiliiton tukeen myös siihen, että saat sosiaalityöntekijän palveluita erilaisten vaihtoehtojen kartoittamista varten. Lääkärit eivät oman työnsä ohella pysy enää perässä muuttuvien Kelan yms. säännösten kanssa.
Kuntoutustuen ohella olisi mielestäni mahdollista myös opiskella, mutta tämä on nyt vain mutua. Työttömäksi työnhakijaksi hakeutuminen lienee viimeinen vaihtoehto, vaikka työsuhde olisi voimassakin.
Et sinä perheinesi kadulle joudu, mutta erilaisten etuuksien hakeminen vaatii nykyään aika paljon asioiden selvittelyä ja hakemusten hyvää perustelua.
Eli sinulle on myönnetty kuntoutustuki joulukuun loppuun saakka? Onko se työeläkelaitoksesta? mielestäni irtisanomisen ei pitäisi vaikuttaa tähän tukeen, se on myönnetty työkyvyttömyytesi eikä työsuhteesi perusteella. Ole yhteydessä työeläkelaitokseesi tai sinne mistä tuki nyt onkaan maksussa. Heillä voi olla tarjolla myös esim. kuntoutusta, joka kannattaa ottaa myös lääkärin kanssa puheeksi.
Kannattaa kokeilla kela.fi-laskurilla asumistuen määrää. Tai ihan soittaa Kelaan, koska voi olla että sinulle oikea tuki olisi eläkkeensaajan asumistuki, koska olet määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä (=kuntoutustuella).
Onko tuo irtisanominen ollut teillä puheena kolmikantaneuvotteluissa? Onko lääkärin kanssa ollut puhetta, mikä on suunnitelma/ennuste sairastumisen suhteen?
Jos et ole edelleenkään työkykyinen niin haet kuntoutustuelle jatkoa eli haet lääkäristä B-todistuksen ja toimitat sen maksavalle taholle mielellään kaksi kuukautta ennen edellisen kuntoutustukijakson loppua ettei tuet katkea. Samalla hakemuksella haet päätöstä ammatilliseen kuntoutukseen, jos sinulla ei sitä vielä ole eli työkokeilu + koulutus uuteen ammattiin.
Jopas on taas asiantuntevia neuvoja täällä "mieti kannattaako ottaa työtodistus". Aina pitää VAATIA työtodistus. Ethän sinä muuten pysty työkkärissä/uudessa työpaikassa todistamaan, että olet ylipäätään ollut töissä.