Shokki kesän jälkeen - etätyöskentelykielto
Miten reagoisitte jos pitkäaikainen työpaikka yhtäkkiä kieltäisi etätyöt? Meillä on aikaisemmin ollut tosi joustavaa etätöiden kanssa mutta nyt ne on kokonaan kielletty! Tekee mieli alkaa etsiä uutta työtä. Olen tottunut että useamman päivän viikosta teen etätöitä ja toimistolle menen jos on kokouksia tai vastaavaa.
Kommentit (70)
Vaihtaisin kyllä hommia. Työmatkaan kuluvan ajan säästö on ainakin minulla useita tunteja viikossa. Onko siellä joku /jotkut lusmuilleet ja siitä nyt kärsii muut. Aika vanhanaikainen asenne työnantajalla.
Voivoi. Onpa rankkaa, kun joutui ihan töissä käymään.
Virastosta, päivää.
Meillä myös otettiin pakkia kun toukokuussa pari ihmistä oli ilmoittanut haluavansa olla etätyössä aina maanantaina ja perjantaina, kun mökillä on niin paljon hommia.
Johto pillastui, ja nyt ma ja pe ei saa olla etänä.
Jää paljon netflix-sarjoja katsomatta ja päiväunia nukkumatta. Täytyy kotityötkin tehdä vapaa-ajalla, on se perseestä.
Jotain väärinkäyttöähän tuossa täytyy olla, ei kai tuollaista sääntöä muuten yhtäkkiä tule.
Vierailija kirjoitti:
Jää paljon netflix-sarjoja katsomatta ja päiväunia nukkumatta. Täytyy kotityötkin tehdä vapaa-ajalla, on se perseestä.
Etkö sä ressukka oikeasti tiedä mitä etätyö tarkoittaa?
No oikeasti, omalla kohdalla vaihtaisin töitä. Se olisi niin iso heikennys tämänhetkiseen tilanteeseen.
Ihan syysta suivaannut. Kannattaa alkaa katselemaan uutta paikkaa, varsinkin jos nayttaa silta, etta tuo kaytanto jaa voimaan.
Meillä miehen etätyöpäivät ovat yleensä tuottosampia kuin toimistolla olo. Tekee sen 8h oikeasti töitä ilman taukoja. Juo kahvin samal, ei juttele kenellekään. Plus usein päivä venyy ku viel yks juttu.
Joistakin kommenteista huomaa, että niiden kirjoittajat eivät joko ole ollenkaan työelämässä tai sitten ovat suorittavan tason töissä. Heille etäpäivä tarkoittaisi, että työt vain jätettäisiin tekemättä ja joku muu tekisi ne jossain. Omassa ammatissani työt on tehtävä, jos meinaa saavuttaa asetetut tavoitteet. Jos niitä ei tee päivällä, kun haluaa ottaa päiväunia tai tehdä päivänvalossa mökkihommia, niin sitten ne on tehtävä yöllä. Ei rahoittaja kovin montaa kvartaalia katsoisi sellaista toimintaa, missä ei edetä tuloksia ja vaikutuksia kohti.
On se kyllä väärin, että jos yksi tai muutama mokaa, niin kaikki kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Virastosta, päivää.
Meillä myös otettiin pakkia kun toukokuussa pari ihmistä oli ilmoittanut haluavansa olla etätyössä aina maanantaina ja perjantaina, kun mökillä on niin paljon hommia.
Johto pillastui, ja nyt ma ja pe ei saa olla etänä.
Outo johto teillä. Totta ihmeessä mökillä ehtii tehdä enemmän, kun voi mennä jo torstaina illalla, ja lähtee vasta maanantai-iltana pois. Eihän se tarkoita, että TYÖAJALLA tehdään niitä pihahommia. Tai jos nyt ruohonleikkuurobottia vahtii ikkunasta samalla kun on tietokoneella, niin kuka kärsii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä ressukka oikeasti tiedä mitä etätyö tarkoittaa?
Etkö sä ressukka oikeasti tunnista sarkasmia?
Meillä laitettiin maanantai ja perjantai etätyökieltoon, kun joitain työntekijöitä eivät kollegat saati asiakkaat tavoittaneet noina päivinä.
Saattaisin kyllä itsekin katsella uutta paikkaa tuossa tilanteessa.. Meillä saa tehdä todella vapaasti etänä, työntekoa etänä seurataan myös aika tarkasti mutta se ei ole itseä ikinä haitannut. Kun teen työt etänä säästän lähes kaksi tuntia matka-aikaa, säästän ajan joka menee aamulla valmistautumiseen ja olen töiden jälkeen paljon pirteämpi jolloin seuraavanakin päivänä työpanokseni on parempi. Kaikki voittaa. Toimistolla teen 8 tunnin päivän ja työmatka on yli 45 min suuntaansa eli työpäivä matkoineen kestää esim 7-16.45 ja olen kotiin tullessa rättiväsynyt. Etäpäivänä herään samoihin aikoihin eli kuuden maissa ja käyn suoraan töihin, teen töitä neljä tuntia ja pidän tauon jolloin saatan ihan oikeasti tehdä niitä kotitöitä tai käydä lenkillä/kaupassa/lounaalla. Palaan työn pariin 11-12 ja teen toiset neljä tuntia ja pistän koneen kiinni. Kello on korkeintaan 16 enkä ole väsynyt.
Lyhyet tauot kuten vessassa käynti ja juomisen hakeminen on työaikaa ihan niinkun toimistollakin ja lounaan syön työn lomassa olin sitten kotona tai toimistolla.
Ap vastaa: Emme ole saaneet kunnon perusteluja tähän päätökseen. Kyseessä on aika suuri kansainvälinen firma. Juoruja tietysti liikkuu tähän johtaneista syistä. Todella kummalliselta tuntuu. Harmittaa kun tykkään työstäni todella ja kuten joku aiemmin kommentoikin, saan jopa paremmin työskenneltyä kotosalla kun ei tule keskeytyksiä ja säästän aikaa työmatkoissa. Mol.fi vaan tulille nyt.
Kertoohan tuo jotain organisaation asenteesta. Paikan vaihto voisi olla itselläni harkinnassa vastaavassa tilanteessa. Melko takapajuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virastosta, päivää.
Johto pillastui, ja nyt ma ja pe ei saa olla etänä.Outo johto teillä. Totta ihmeessä mökillä ehtii tehdä enemmän, kun voi mennä jo torstaina illalla, ja lähtee vasta maanantai-iltana pois. Eihän se tarkoita, että TYÖAJALLA tehdään niitä pihahommia. Tai jos nyt ruohonleikkuurobottia vahtii ikkunasta samalla kun on tietokoneella, niin kuka kärsii?
No on se elitististä sanoa pitävänsä etäpäivän aina ma ja pe, jotta saa pitkän mökkiviikonlopun.
Vierailija kirjoitti:
Saattaisin kyllä itsekin katsella uutta paikkaa tuossa tilanteessa.. Meillä saa tehdä todella vapaasti etänä, työntekoa etänä seurataan myös aika tarkasti mutta se ei ole itseä ikinä haitannut. Kun teen työt etänä säästän lähes kaksi tuntia matka-aikaa, säästän ajan joka menee aamulla valmistautumiseen ja olen töiden jälkeen paljon pirteämpi jolloin seuraavanakin päivänä työpanokseni on parempi. Kaikki voittaa. Toimistolla teen 8 tunnin päivän ja työmatka on yli 45 min suuntaansa eli työpäivä matkoineen kestää esim 7-16.45 ja olen kotiin tullessa rättiväsynyt. Etäpäivänä herään samoihin aikoihin eli kuuden maissa ja käyn suoraan töihin, teen töitä neljä tuntia ja pidän tauon jolloin saatan ihan oikeasti tehdä niitä kotitöitä tai käydä lenkillä/kaupassa/lounaalla. Palaan työn pariin 11-12 ja teen toiset neljä tuntia ja pistän koneen kiinni. Kello on korkeintaan 16 enkä ole väsynyt.
Lyhyet tauot kuten vessassa käynti ja juomisen hakeminen on työaikaa ihan niinkun toimistollakin ja lounaan syön työn lomassa olin sitten kotona tai toimistolla.
"juomisen hakeminen on työaikaa ihan niinkun toimistollakin ja lounaan syön työn lomassa olin sitten kotona tai toimistolla" taot on tarkoitettu pidettäviksi. Kannattaa pitää töissä ne tauot, että jaksaa.
Miksi