Leskeneläke pitää lopettaa erittäin räikeästi naista suosivana etuutena jonka kokonaissummasta yli 90% maksetaan naisille ja kaikki perustuu miehen tekemään työhön.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kokonaissumma suurempi kuin lapsilisät eli meillä satsataan vanhoihin naisiin enemmän kuin lapsiin.
Ihminen on varakkaimmillaan 60-75 vuotiaana muutenkin.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006238452.html
Epäreilu eläke. Olen eronnut avoliitosta, ja paljon tehnyt minäkin (työ+kotityöt+lastenhoito), mutta en saa samaa rahaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Enitenhän tämä tulee koskemaan miehiä. Kotiäitiys tulee katoamaan ja silloin miehellä ei olekaan enää kotipalvelijaa ja kun naiset ovat töissä ja ansaitsevat, he myös pariutuvat vähemmän. Alemman tason miesten pariutuminen vaikeutuu myös.
Just näin mäkin tämän ajattelen. Tämä on ollut ennen kaikkea miesten etu. Avioliittoon liitetyt hervottomat etuisuudet ovat nimenomaan edistäneet heikkotasoisten miesten, lassukoiden ja ressukoiden, pariutumista.
Nirsoja naisia on rankaistu. Tai ihan vaan huono-onnisia, joille ei ole osunut unelmien prinssiä kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!
Joutasi romukoppaan tuollainen jäänne patriarkaaliselta ajalta, jolloin mies oli ehdoton perheen elättäjä ja nainen elätettävä.
Mutta vastapoolina: perheen tulonmenetykset lastenhoidon ajalta tulisi tasata täysin. Nythän nainen esim. kolmelapsisessa perheessä menettää tulonsa ja eläkekertymänsä ihan vähintään kolmen vuoden ajalta, käytännössä paljon enemmältäkin ajalta.
Totta kai myös miesten varusmiespalveluksen ajalta sama tasaus, elle naisia myös velvoiteta maanpuolustukseen pakollisine koulutuksineen.
Miten niin 3lapsen äiti menettää tulonsa ja eläkekertymänsä "vähintään kolmen vuoden ajalta, käytännössä paljon enemmältäkin ajalta."? Itse olen 4lapsen äiti ja lasten takia olen ollut kotona yhteensä 3v (36kk) niin miten ihmeessä jos lapsia on vähemmän niin tuo olisi vähimmäismäärä? Yleensä se on äitien ihan oma päätös olla kotona, kun ei huvita mennä töihin kun kotona löhöily on kivampaa.
Tai ehkäpä joitakin huvittaa kasvattaa ne lapsensa itse, kun on ne tähän maailmaan halunnut, eikä halua sysätä heitä jo vauvoina toisten niskoille ja armoille. Itse en kehtaisi peiliin katsoa, jos kaikki kolme lastani olisin vienyt jo 1-vuotiaana hoitoon. Tietysti olisihan sitä paljon helpommalla päässyt töissä.
Kotiäitinä olo on turvaton. Mies löytää nuoremman. Kiitosta et saa hoidetusta kodista ja lapsista. Köyhä vanhuus. Ei kiitos.
Minun oma mieheni on ottanut jo valmiiksi nuoremman vaimon eli minut, eikä täten tarvitse vanhoillakaan avioliiton päivillään nuorempaan vaihtaa, kun olen jo valmiiksi nuori vaimo:D
Et sinäkään ole ikuisesti 25...
Miehen kannattaa ottaa vaimokseen itseään noin 7 vuotta vanhempi nainen. Ongelma ratkaistu!