Lapsi huusi ravintolassa, nyt vanhemmat yrittävät tuhota ravintolan somessa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006212162.html?utm_campaign=tf-HS&ut…
Ravintola puuttui lapsen itkuun ja sai vastaansa some-ryöpyn, joka romahdutti paikan maineen – ”Olemme antaneet jo periksi”
Harmittoman oloinen tapahtuma alkoi kerätä myöhemmin ravintolan Facebook-sivulle valtavasti negatiivista palautetta.
Kommentit (315)
Löytyisiköhän joku muu paikalla ollut kommentoimaan asiaa...
Jotenkin ehkä uskon tässä nyt tuota ravintolaa... Siksi että mie lensäpahoitta soittaa Iltalehteen sen sijana että hoitasi asian ravintolan kanssa...
Niin totta että se lapsi itkee, mutta silloin sitä rauhoitellaan ja jos ei auta niin mennään vaikka hetkeksi ulos...On ilmeisen vaikeaa nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme ulkosuomalaisia ja käymme vauvan kanssa ravintolassa sen pari kertaa kuussa. Eipä ole kukaan koskaan valittanut tai edes päätään kääntänyt, jos vauva itkee. Kuuluu paikalliseen kulttuuriin, että lapset kulkevat mukana kaikkialle. Ihmiset eivät ole niin niuhoja kuin Suomessa muutenkaan.
Myös täydellisesti kasvatetut lapset itkevät. Siitä on turha ulista.
Luojan kiitos emme asu Suomessa, olisi hirveää joutua lukkiutumaan neljän seinän sisälle ja pistää elämä jäähylle vauva ja taaperoajaksi.
No tuolla asenteella varmasti olisikin vaikeaa. Meille taas ei ole tuottanut mitään ongelmia liikkua vauvan ja kolmevuotiaan kanssa. Vauva rauhoittuu maidolla tai tutilla, kolmevuotias yleensä puheella. Jos tilanne pitkittyy niin lapsi rauhoitetaan sivummalla, tarvittaessa ulkona. Sitten palataan ja syödään loppuun. Ei näitä ongelmatilanteita edes tule kovin usein. Ja niiden joille tulee ei ehkä oikeasti kannata käydä kovin usein siellä ravintolassa, jos lapsi kärsii reissuista niin paljon että huutaa joka kerta vartin putkeen. Minä en tunne yhtäkään taaperoa joka tekisi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kolmivuotiaan pitäisi edes syödä ravintolassa? Tosi itsekästä vanhemmilta. Opetellaan ensin kotona pöytätavat, vasta sitten ravintolaan.
Koska muu seurue sattuu haluamaan syömään ravintolassa tai sitten ei olla kotona vaan vaikkapa reissussa. Mutta ilmeisesti olet tätä sakkia, joiden mielestä lapsia ei kuulu näkyä eikä kuulua ulkosalla ennen kuin ovat täysi-ikäisiä.
Oletat liikaa. Kuten sanoin, minusta kolmevuotiaan paikka ei ole ravintolassa, siinä on uhrattu lapsen etu vanhemman itsekkyydelle. Luulenpa, että se kolmivuotiaskin paljon mieluummin söisi kotona. Toki sitten kun on tarpeeksi kypsä, vaikkapa siinä 7-vuotiaana, voi alkaa harjoittelemaan ulkona syömistä. Sitä ennen huomaavainen ja hyvä vanhempi hankkii lapsenvahdin halutessaan itse syödä ravintolassa. Lapsella ei takuulla mitaan sellaista toivetta ole.
Eikö sinun kolmevuotiaasi osaa puhua? Kai tuohon on neuvolassa jo puututtu? Koska minun lapseni osaa jo 2,5 vuotiaana ihan itse kertoa, mistä hän tykkää ja minne hän haluaa mennä.
-eri
Eihän se palautteen antanut nainen itse edes ollut paikalla! Uutisten mukaan ravintolassa oli mies äitinsä ja pienen lapsensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennään kaikki syömään tuohon ravintolaan!
Missä tämä ravintola muuten tarkalleen ottaen sijaitsee?
Stockkalla näemmä. Sinne siis ensiviikolla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kolmivuotiaan pitäisi edes syödä ravintolassa? Tosi itsekästä vanhemmilta. Opetellaan ensin kotona pöytätavat, vasta sitten ravintolaan.
Olet just sitä porukkaa jonka maailma rajoittuu omaan kotikylään eikä lasten kanssa käydä Tallinnaa kauempana ennen kuin ovat 18v. Nyt oli kyse kiinalaisesta mättöpaikasta eikä mistään Michelin - ravintolasta
Vierailija kirjoitti:
Kolmevuotias mukaan ravintolaan, kuten muuallakin Euroopassa. Jos ei ole nätisti, ulos rauhoittumaan kunnes onnistuu. Kummasti Välimeren maissa onnistuu. Tarjoilijat ja muut kohtelevat lapsia tosi kivasti siellä.
Suomessa lasta ei saa viedä ulos rauhoittumaan, lapselle, tai tosi asiassa sen vanhemmalle tulee paha mieli. Olen ollut useassa tilaisuudessa, pahin oli hautajaiset joissa papin puheesta ei saanut mitään selvää häiritsevän lapsen vuoksi, kaikkien huomio keskittyi tilaisuuden ajan tähän lapsirukkaan eikä ajatukset vanhempia kohtaan varmaan kovinkaan myötätuntoisia olleet. Vainaja jäi sivuseikaksi. Itsekästä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmevuotias mukaan ravintolaan, kuten muuallakin Euroopassa. Jos ei ole nätisti, ulos rauhoittumaan kunnes onnistuu. Kummasti Välimeren maissa onnistuu. Tarjoilijat ja muut kohtelevat lapsia tosi kivasti siellä.
Suomessa lasta ei saa viedä ulos rauhoittumaan, lapselle, tai tosi asiassa sen vanhemmalle tulee paha mieli. Olen ollut useassa tilaisuudessa, pahin oli hautajaiset joissa papin puheesta ei saanut mitään selvää häiritsevän lapsen vuoksi, kaikkien huomio keskittyi tilaisuuden ajan tähän lapsirukkaan eikä ajatukset vanhempia kohtaan varmaan kovinkaan myötätuntoisia olleet. Vainaja jäi sivuseikaksi. Itsekästä toimintaa.
Onpa outoa. Aina kun olen ollut kirkossa, jossa on myös lapsia, mahdollinen itku tai muu mökä on heti huomioitu, niin että vanhempi tai joku muu on hyssytellyt kirkon takaosassa. Joskus on myös ovi käynyt hiljaa, ja tovin päästä uudestaan, kun rauhoittunut lapsi saattajineen on palannut.
Eihän tuo somemustaava pariskunta vain itse ole ravintola-alalla?
Suomi on uskomaton maa. Uusavuttomat eivät viitsi kasvattaa lapsiaan, pilaavat asiallistenkin vanhempien maineen omalla kyvyttömyydellään ja sitten vielä kehtaavat alkaa itkeä siitä, kun joku huomauttaa heidän huonostikäyttäytyvien lastensa harjoittamasta terrorista. Itse jouduin ravintolassa tällaisen uusavottoman hirviöperheen "äidin" ulinan kohteeksi, kun kielsin pöytääni tunkenaa, umpituntematonta lasta napsimasta sormin ruokaa lautaseltani - ja sen jälkeen komensin saman lapsen pois, kun se oli lupia kyselemättä tunkemassa tahmaisia tassujaan olkalaukkuuni. Kieltäessäni tekemästä niin herranterttu alkoi tietenkin ulvoa - ja seuraavaksi tämän "äiti" olikin pöydän vieressä ulvomassa että kauheaa, nyt tuli hirviökakaralle trauma.
Eipä tarvitse arvuutella, keneltä lapsi oli huonot tapansa oppinut. Tämä äiti oli epäilemättä niitä, jotka ennen raskaaksituloaan kiljuivat kännipäissään riehuttuaan ja anniskelupaikoista uloskannettaessa että hankkivat potkut portsarille ja etkösäätiedäkukamäoon ja muuta vastaavaa.
Olen asunut töiden vuoksi pitkiä pätkiä Ranskassa ja Ruotsissa ja ihmettelen, että miten kummassa näissä maissa vanhempien enemmistö näyttää osaavan (viitsivän?) kasvattaa lapsensa. Jos lapsi ei opi sosiaalisen kanssakäymisen perussääntöjä ja muiden normaalia huomioonottamista jo nuorena, hänestä todennäköisesti kasvaa sietämätön aikuinen. On karhupalvelus lapselle antaa tämän olla käytöstapahirviö. Uhmaikäkiukkuajan voi aina kantaa ulos: ei tarvitse antaa kirkuvan lapsen pilata esimerkiksi kirkon joululaulukonserttia nimekkäine esiintyjineen, vaan voi ihan asiallisesti mennä sen huutavan lapsen kanssa eteistiloihin siksi aikaa kun kirkuna jatkuu. Ei keski-ikäisen tai teininkään anneta huutaa ja möykätä ravintoloissa tai tapahtumissa miten huvittaa.
Täytyy olla typerimmästä päästä jos Suomessa lynkkaa suositun ravintolan sen takia ettei osaa kasvattaa omaa lastaan. Lisäpisteet vielä siitä, että esiintyy nimellään "Crew" :D. BRING ME POPCORN!!
Seurasin tätä gatea heti tapahtuneen jälkeen, koska äiti kuuluu samaan faceryhmään. En ole koskaan käynyt tuolla enkä pidä kiinalaisesta ruuasta, mutta annoin positiivisen arvostelun koska 1) en pidä lasten itkusta ravintolassa 2) ei ole oikein tuhota ravintolaa vanhempien itsekkyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Seurasin tätä gatea heti tapahtuneen jälkeen, koska äiti kuuluu samaan faceryhmään. En ole koskaan käynyt tuolla enkä pidä kiinalaisesta ruuasta, mutta annoin positiivisen arvostelun koska 1) en pidä lasten itkusta ravintolassa 2) ei ole oikein tuhota ravintolaa vanhempien itsekkyyden takia.
Jatkan vielä että ryhmässä äidit yllyttivät toisiaan laittamaan nega-arvosteluja, ja siksi laitoin itse sen positiivisen. Aion kyllä käydä tuolla syömässä tullessani taas Suomeen, ihan vaan tukeakseni ravintoloitsijaa.
Onneksi ravintolan arvostelut nostaneet keskiarvoa joka nyt 4.3/5. Eilen vielä päivällä se oli jotain 2,6 muistaakseni. Loppu hyvin, kaikki hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Zhaon kotimaassa ei taatusti mukulat hypi pöydillä. Näkyä saa vaan ei kuulua.
Olen kulkenut paljon Aasiassa ja paljonhan siellä on ihmisiä ja lapsia, mutta yhtäkään en ole nähnyt missään ravintolassa tai asiakaspalvelupaikassa ulisemassa.
Minä ihmettelen näitä ihmisiä joiden motto on "Eihän se kolmevuotias osaa vielä käyttäytyä".
Eihän se tietenkään osaa käyttäytyä ellei kotona ole opetettu käytöstapoja. En ymmärrä miksi täällä tämä yksi jankkaa että kertokaa te sitten miten itse saatte sen kolmivuotiaan rauhoittumaan?
Minä olen lähes saanut omat kolmivuotiaani rauhoittumaan sillä, että olen mennyt lapsen tasolle, ottanut katsekontaktin lapseen, selittänyt miksi lapsen käytös ei ole sopivaa ja jos on paha mieli niin pitää sanoa miksi eikä huutaa. Mutta tämä ei tietenkään toimi jos lapsi on saanut aiemminkin kasvaa kuin pellossa.
Kun olen pysynyt itse rauhallisena ja antanut kertoa pahan mielen aiheuttajan niin lapsetkin ovat rauhoittuneet hyvinkin nopeasti.
Tärkeintä on kuitenkin opettaa lapselle ettei rääkymällä ja kiukuttelemalla saa sitä mitä haluaa vaan päinvastoin. Ja tästä ei anneta periksi. Todella useasti vanhemmat ostavat sille kiukuttelevalle lapselle sen karkki-pussin kaupassa, jotta tämä ei järjestäisi kohtausta. Lapset eivät ole idiootteja, he oppivat tuollaisesta nopeasti että tuolla tavalla saavat mitä haluavat.
Toinen juttu on tämä väsymys-kiukku. Miksi viedä väsynyt lapsi ravintolaan? Vanhemman tarpeet tärkeämpiä kuin sen oman lapsen?
Ymmärrän että joskus on pakko-tilanteita, kuten joskus lasten kanssa on, mutta lähteä sen jälkeen tekemään some-h* oraus-postauksia kun huomauttaa huutavasta lapsesta? Varsinkin kun kännykkää räpläävä isi oli omien sanojensa mukaan muutenkin jo poistumassa. Eli olivat ilmeisesti kerenneet jo ruokailemaan.
Vastuullinen vanhempi ajattelisi että tämä nyt meni vähän päin helkkaria, mutta ei syyttäisi raflaa siitä että kirkuvaa kersaa ei otettu ilolla vastaan vaan ottaisi opikseen ja siirtyisi eteenpäin. Nämä "Ei se ainakaan mun vika ole"-vanhemmat ovat yhteiskunnan syöpä.
taidankin käydä tuolla mahdollisimman pian.
Kohta tuo äiti itkee iltiksessä kun tämä keissi kääntyykin niin päin että häntä kritisoidaan, heittelee kiusaus-korttia ja ulisee some-lynkkauksesta . Lyödäänkö vaikka vetoa.
No on monta tapaa ravintolankin taholta hoitaa asiaa.
Itselle on käynyt niin, että noin 2 ja 4-vuotiaat rupesivat olemaan vähän levottomia vanhempien ruokailun vielä kestäessä. Tarjoilijatäti tuli, otti pienemmän syliin ja vei molemmat tutustumaan keittiön tai takahuoneen ihmeisiin. Kaikille tuli hyvä mieli. Tämä ei tietenkään tapahtunut Suomessa, vaan Saksassa.
Kyllä minuakin närästäisi, jos paikan isäntä tulisi kertomaan huutavan lapsen hiljentämisestä, joten symppaan tätä Face-äitiä. Kiinalainen suhtautuminen on yleensä perin tyly.
Menkää. Nyt jos koska on oikea aika. Itsekin ajattelin mennä myöhemmin syksyllä, kun tuun helsinkiin lomalle.