Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Kaikki musiikki on syntiä"

29.05.2006 |

Lähinnä kai Jennin_äidille tämän kysymyksen suuntaan, kun hän tuolla viisuvoitto-topikissa sanoi näin: " Kuulkaa, on se musiikki sitten minkälaista tahansa niin se on saatanasta. Musiikki ylipäätään on syntiä."

Eli on ihan pakko avata uusi topikki tästä aiheesta ja kysyä...

Miksi musiikki on syntiä? Ja miten ' musiikki' määritellään? Eikö jumala/Jumala olekaan luonut kaikkea, mukaan lukien musikaalisuuden?

Lisäksi melkoinen rypäs kysymyksiä, jotka ovat pyörineet päässäni nyt monta tuntia, siitä asti kun luin kirjoituksesi...

Onko syntiä soittaa jotain instrumenttia, entä jos soittaa esinettä joka ei ole musiikki-intrumentti?

Onko syntiä laulaa, musiikin tahtiin tai ilman säestystä?

Onko syntiä kuunnella muiden esittämää musiikkia, tai onko syntiä mennä esim. kauppaan, jossa kuulee musiikkia?

Onko syntiä puhua rytmikkäästi musiikin tahtiin, entä ilman säestystä?

Onko syntiä hyräillä yksikseen?

Onko syntiä ' kuunnella' musiikkia hiljaa mielessään?

Onko säveltäminen syntiä?

Toki muutkin saavat vastailla kykynsä ja uskomuksensa mukaan, Jennin_äidille tämän suuntasin siksi, että hänen kommenttiaan lainasin.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

-v-

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pitkästä aikaa tällä palstalla lueskelemassa kommentteja. Ihmettelen kommentteja alias Rae. nimimerkin takana. Minusta tässä on tullut niin paljon " musta tuntuu että se menee näin" ja siitä vedetään sellaiset johtopäätökset jotka sopivat parhaiten omiin mielipiteisiin.

Tunnen itsekin muusikkoja jotka ovat uskovaisia kristittyjä. He osaavat ottaa aikansa sekä uskolle että musiikille. Ja heille musiikki on yhtä kuin rukous. Enpä tiedä sitten saako joku tästä väännettyä saatanan tähän kuvioon. No, kaikkihan on mahdollista.

On naurettavaa väittää että jos omaa aikaa kuluu enempää muuhun kuin uskontoon, pitäisi tämä toinen asia lopettaa - ja tämä väite on siksi hullu ettei täällä ole edes perusteltu mitä pidetään uskonnon harjoittamisena.

Riippuvuus on eri asia kuin omistautuminen työlleen - työn kautta voi tehdä myös asioita joita voi pitää myös uskonnon kannalta tärkeinä. Tässä tulee myös kysymykseen se, onko kunnianhimo se paha asia jota halutaan välttää.

Valitettavasti uskoisin kuitenkin että täälläkin palstalla monet tuntevat ilmiön uskontonarkomaani - ihminen joka harjoitta uskontoaan niin perusteellisesti mutta rakkaudettomasti että ulkopuoliset näkevät sen olevan yhtä lailla sairaus kuin työnarkomania. En itse ymmärrä miten tämä uskontonarkomaani olisi yhtään sen parempi kuin työnarkomaani. Uskontonarkomaani voi tietysti saada eri tavalla kunnioitusta koska osaa hyvin toteuttaa uskontoaan teknisesti oikein.

Esim muslimien rukoustapa voi olla hyvin harras ja pyhä hetki, ja se kauniisti katkaisee arjen, mutta toisaalta se voi olla myös hyvää liikuntaa. Toiset näkevät että tämä henkilö käy rukoilemassa joten he eivät voi juoruta muille tai ahdistella häntä huonouden vuoksi. Mutta he eivät näe hänen sisimpäänsä.

Ja lopuksi sanoisin sen että valkoisen voi selittää mustaksi ja mustan valkoiseksi ja tehdä sen itselleen täysin järkeväksi jos haluaa.

Vierailija
22/29 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kaikki minkä Jumala on luonut on hyvää ja lahja meille ihmisille

2. Synnin takia ihminen käyttää myös väärin kaikkea Jumalan luomaa

3. Palvelemme Jumalaa palvelemalla muita meille annetuilla lahjoilla ja olemme täällä maailmassa Jumalan käsinä ja jalkoina.

Muusikko siis voi ylistää Jumalaa Jumalan luomalla ja antamalla lahjalla. Musiikin kautta voi ymmärtää jotain Jumalasta.

Väärinkäytön ehkäisemiseksi meille on annettu 10 käskyä ja rakkauden kaksoiskäsky.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, vain viimeisen sivun. Mutta millä perusteella kuvittelet ihmisen olevan täällä Jumalan käsinä ja jalkoina? Joka ikinen päivä uutisissa kerrotaan joukkomurhista, siviilien kidutuksista ja väärinkohdelluista lapsista. Kuvitteletko todella ihmisen toteuttavan täällä Luoja tahtoa? Eikö Jumala itse ole suvereeni oman tahtonsa toteuttamisen suhteen? Ilmeisesti olet kristitty: kun vetoat 10 käskyyn, miten selität sen, että " Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia" tarkoittaakin että " minä olen Jeesus, sinun jumalasi, palvo minua ja isääni äläkä muita" ?

Vierailija
24/29 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halleluja! Ylistäkää Jumalaa hänen pyhäkössään, ylistäkää häntä hänen väkevyytensä taivaanvahvuuksissa.

Ylistäkää häntä hänen voimallisista teoistansa, ylistäkää häntä, sillä hänen herrautensa on suuri.

Ylistäkää häntä pasunan pauhulla, ylistäkää häntä harpuilla ja kanteleilla.

Ylistäkää häntä vaskirummuilla ja karkelolla, ylistäkää häntä kielisoittimilla ja huiluilla.

Ylistäkää häntä helisevillä kymbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla kymbaaleilla.

Kaikki, joissa henki on, ylistäkää Herraa! Halleluja!

(Psalmi 150)

Raamatun kanta Jumalan ylistämiseen on selkeä.

Voisiko joku Muhammedin seuraaja tuoda nimenomaan Koraanista kohdan/kohdat, jossa kieletään soitinten kuten harppu käyttö.

Vierailija
25/29 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallirhoe:

Ihmettelen kommentteja alias Rae. nimimerkin takana. Minusta tässä on tullut niin paljon " musta tuntuu että se menee näin" ja siitä vedetään sellaiset johtopäätökset jotka sopivat parhaiten omiin mielipiteisiin.

Ja lopuksi sanoisin sen että valkoisen voi selittää mustaksi ja mustan valkoiseksi ja tehdä sen itselleen täysin järkeväksi jos haluaa.

Hm, miksi ihmettelet? Ethän voi tietää taustaani, kokemuksiani. Saattaahan olla, että tätä aihetta olen tutkinut/pohtinut vuosikausia.

Olen koko ajan puhunut omasta mielipiteestäni. Miksi se olisi sinusta outoa? Eikö minulla kuuluisi olla mitään syvempää kokemusta/ymmärrystä musiikista, vaikka olenkin muslimi? Vai eikö muslimi saisi mielestäsi miettiä omaa uskontoaan sen syvemmin? Pidätkö enemmän copypaste tyylistä? Musiikki on voimakasta. Esimerkkinä vaikka Yusuf Islam (Cat Stevens), joka jatkoi musiikin tekoa islamiin palaamisen jälkeen ja on jakanut muslimien mielipiteet, vaikka hänenkin musiikkinsa on nyt hengellistä musiikkia. Elämässä on paljon harmaata aluetta. ;)

Mitkä ovat minun johtopäätökseni jotka sopivat mielipiteisiini? Sillä sanomasi perusteella minulla on ollut oltava tietty mielipide ENSIN, ja sitten pitänyt etsiä tietoa, josta vetää ne kyseenalaiset(?) johtopäätökset tukemaan jo olemassaolevaa mielipidettäni. Tietääkseni olen ilmaissut sekä islamin oppineiden kannan, että oman pohdintani suhteellisen selkeästi erikseen.

Tuo musta/valkoinen kommentti... ;) Arvailen täällä, mutta olisi mukava kuulla, mitä sillä oikeasti tarkoitit.

Vierailija
26/29 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen kun on ollut puhetta siitä riippuvuudesta että mä pystyn lukemaan Koraania tai tekemään koulutöitä vaikka musiikki soisiki hiljasella taustalla, mutta jos tietokone on auki... silloin huomio kiinittyy kokoajan nettiin. Mä vähän väliä kuikuilen että onko kukaan tullut meseen tai kukaan kirjoittanut mulle tai sitten tulee pakkomielle päästä tänne vauva palstalle, niin kun nyt. Koulutöitä piti tehä mutta minne päädyinkään, höm. Mun mielestä silloin netti on enempi syntiä mitä musiikki (ainakin mun kohalla). Hyvä esimerkki on se että kerran luin Koraania, mutta sitten tuli kaveri meseen niin en voinut sanoa sille että en pysty nyt kirjottamaan koska luen Koraania vaan jätin Koraanin lukemisen kesken ja aloin kirjoittelee kaverin kanssa.

Mitä mieltä tästä on mm. Rae? Ja tähän perään... hyvä tietää että mulla on oikeus opiskella. :) Ei jää sitten huono omatunto. :)

Gekkokolmonen hienoa nähä että ajattelet noin... siis että Jeesus ei ole Jumala. Joskus aikanaan kirjotit että et pidä enää itteäsi Kristittynä. Näetkö Islamin kiinostavana? Noi 10 käskyä mitä mainitsit löytyy myös Koraanista, mutta Islamissahan nimenomaan ei pidetä muita jumalia. :)

Vierailija
27/29 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia voi olla hyvästä tai pahasta ja sama asia sekä hyvä että paha asia. Itsekkin olen huomannut netin välillä negatiiviset vaikutukset. Liian usein netti ajaa jonkun tärkeämmän asian ohitse. Lapsi tuo esimerkiksi kirjan, että luetaan tää. Johon minä vastaan, että " ihan kohta, äiti vaan ensin vähän vilkaisee tuota nettiä."

Minusta tuo mustan valkoiseksi ja valkoisen mustaksi selittäminen on ongelma kaikissa uskonnoissa, joissa on synti-käsite. Eri uskonnot/lahkot/yksilöt selittävät eri asioita synneiksi tai päinvastoin ei-synneiksi. Käytännössä varmaan kaikki maailman asiat voi selittää synneiksi, jos oikein yrittää. Ja päinvastoin kaikki synnit taas voi selittää hyviksi asioiksi, jos oikein yrittää.

Vierailija
28/29 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eniten miettimään mitä sanoit Rae. tuosta että tunnet joitakin muusikoita joille on ollut pakonomaista se musiikin harrastaminen. Näin ainakin käsitin - he eivät siis pysyneet irti soittimistaan. Sen perusteella ei minusta voi vielä päättää että musiikin harjoittaminen olisi yleisesti tämän kaltaista toimintaa.

Eikö tämä ole valikoivaa? Tosin luulisin että se on ihan luonnollista.

Jos takerruin epäolennaiseen, olen pahoillani. Näitä asioita lienee vaikea pukea sanoiksi? En olettanut mitään siitä millainen ihminen olet. Tai miten harjoitat uskontoasi.

Tarkoitin juuri sen mitä sanoin kommentista mustaa valkoisena. Pitäisikö kommentti avata jollain esimerkillä? Se tuli mieleeni lähinnä siitä kuinka esim. tämän musiikin kieltämisen voi selittää ihan järkeenkäypästi ja toisaalta musiikin hyväksymisenkin - ennen saattoi hyväksyä musiikin täysin mutta myöhemmin näkeekin koko asian täysin päinvastaisella tavalla.

Jos asia selitetään järkevästi sen voi hyväksyä - vaikka olisi ennen ollut aivan toista mieltä. En itse ihan heti ole valmis uskomaan että musikaalinen ihminen voi hylätä musiikkinsa selittämällä itselleen kiellon niin hyvin että uskookin siihen. No, kaikki taitaa olla mahdollista.

Vierailija
29/29 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... en tarkoittanut että kaikkien ihmisten kaikki teot olisivat ilman muuta Jumalan tahto... Minä en ymmärrä miten sinä ymmärsit sen niin =)

Jumalan käsinä ja jalkoina tarkoitin sitä, että Jumala ei voi fyysisesti rakastaa, auttaa, lohduttaa jne ketään ihmistä, vaan ' tarvitsee' siihen toisia ihmisiä.

Ja kyllä, Jumala on suvereeni toteuttamaan tahtoaan, jopa muuttamaan pahan hyväksi.

Mutta ihmisillä ei ole lupa tappaa jne.

Jumala ja Jeesus on yksi, en näe siinä mitään ongelmaa. Luultavasti en osaa selittää sitä sinua tyydyttävällä tavalla =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi