Onko nykyisin tapana pukea lapset trikoovaatteisiin juhlaan kuin juhlaan?
Tässä kesän aikana olemme olleet häissä, hautajaisissa ja muutamilla synttäreillä. Silmään on pistänyt hyvin monen perheen tapa pukea lapset juhliin kuin olisivat menossa päiväkotiin/kouluun. Poikia kollareissa ja trikoopaidassa juhlan tuntua tuomassa korkeintaan joku hakaneulalla laitettava rusetti keskellä rintaa roikkuen. Tyttöjä samankaltaisissa trikoomekoissa, joissa omani käy koulussa. Kenkinä tennareita ja lenkkareita. Itselleni tulee tuollaisesta pukeutumisesta olo, ettei kunnioiteta juhlien järjestäjiä.
Ihan pienillä ymmärrän mukavan siistin puketumisen, mutta 4-vuotiaasta ylöspäin luulisi osaavan olla ne parin tunnin juhlat juhlavaatteissa tai ainakin sitä olisi hyvä harjoitella.
Kommentit (67)
Oma tyttöni lakkasi n.9 vuotiaana pistämästä mekkoja kaverisynttäreille ja koulun juhliin. Olivat kuulemma lapsellisia eivätkä muutkaan laita. Hirmu taistelulla olen saanut hänet laittamaan juhlavamman tunikan tai neuletakin sekä tavallista sirommat kengät. Kaverisynttäreille olen sallinut tavallista kimaltavammman tai röyhelöisemmän teepaidan ja farkut.
Eniten on suututtanut musiikkikoulun esitys missä joillain on pitsimekot ja tämä haluaa laittaa jotain arkista.
Serkun yo juhliin ensi keväänä on pakko laittaa jotain oikeasti juhlavaa, en halua edes ajatella mikä vääntö siitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahat riitä ostamiseen, eikä Kirpputoreilta löydy, niin ainahan voi ommella itse. :-)
Nyt vaan ilmoittautumaan opistojen ompelukursseille!!
Ompelemalla ei juuri säästä, todennäköisemmin maksaa jopa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tässä asiassa tiukkis ja juhlat kuin juhlat niin lapsille selkeästi juhlavaatteet päälle. Itsestään selvää tapakasvatusta. Pojallani on ollut kauluspaita jopa päiväkodin joulu- ja kevätjuhlassa, sekä kaverisynttäreillä, jos nyt eivät missään Hoplopissa ole olleet. Käytännössä aina ainoa siistimmin pukeutunut.
Samaa mieltä. Pojan eskarissa sentään oli jo selkeämmin siistiä pukeutumista. Mutta päiväkodin kevätjuhlissa meidän tyttö oli harvoja joilla oli juhlamekko päällä ja tukka laitettu. Collareissa, kulahtaneissa elsa-mekoissa jne oli moni muu. Olen varmaan sitten tiukkis, mutta mielestäni jos lapset ja päiväkodin aikuiset on nähneet vaivaa ja JUHLAN järjestäneet, niin hyviin tapoihin mielestäni kuuluu silloin myös juhlava pukeutuminen. Ja se on sitä tapakasvatusta myös.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttöni lakkasi n.9 vuotiaana pistämästä mekkoja kaverisynttäreille ja koulun juhliin. Olivat kuulemma lapsellisia eivätkä muutkaan laita. Hirmu taistelulla olen saanut hänet laittamaan juhlavamman tunikan tai neuletakin sekä tavallista sirommat kengät. Kaverisynttäreille olen sallinut tavallista kimaltavammman tai röyhelöisemmän teepaidan ja farkut.
Eniten on suututtanut musiikkikoulun esitys missä joillain on pitsimekot ja tämä haluaa laittaa jotain arkista.Serkun yo juhliin ensi keväänä on pakko laittaa jotain oikeasti juhlavaa, en halua edes ajatella mikä vääntö siitä tulee.
Sama ongelma. Pienempänä olisi kulkenut koko ajan röyhelöissä ja juhlavaatteissa. Nyt ei suostuisi pitämään ohuita kollarin näköisiä housuja ja pitkiä neuleita. Ikää 8v. Tähän mennessä on hyväksynyt juhlavan ”haalarin”. Niitä on onneksi ihan kivoja ja ollaan päästy niiden kanssa kompromissiin.
Ei tulisi mieleenkään pukea lasta trikooseen juhlia varten.
Muistan lapsena inhonneeni juhlavaatteita mutta om pahan jakkupuvun pitämisestä lapsena ollut se hyöty että nykyään jopa siedän jakkupukuja
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on yleensä juhlissa farkuissa ja kauluspaidassa (poikia). Kenkiä en lähde lapsille yhden juhlan takia ostamaan, ellei sit kirppikseltä löydy sopivia. Jos Irma-tädin 5-kymppiset menee pilalle mun lasten lenkkareiden takia, niin pahoitteluni siitä.
Nykyajan 5-kymppiset ei mitään sukujuhlia järjestä. He juhlivat omien ystävien kanssa. Irma-täti sitten 85-vuotiaana järjestää sukujuhlat.
Jos ei rahat riitä ostamiseen, eikä Kirpputoreilta löydy, niin ainahan voi ommella itse. :-)
Nyt vaan ilmoittautumaan opistojen ompelukursseille!!