Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyisin tapana pukea lapset trikoovaatteisiin juhlaan kuin juhlaan?

Vierailija
21.08.2019 |

Tässä kesän aikana olemme olleet häissä, hautajaisissa ja muutamilla synttäreillä. Silmään on pistänyt hyvin monen perheen tapa pukea lapset juhliin kuin olisivat menossa päiväkotiin/kouluun. Poikia kollareissa ja trikoopaidassa juhlan tuntua tuomassa korkeintaan joku hakaneulalla laitettava rusetti keskellä rintaa roikkuen. Tyttöjä samankaltaisissa trikoomekoissa, joissa omani käy koulussa. Kenkinä tennareita ja lenkkareita. Itselleni tulee tuollaisesta pukeutumisesta olo, ettei kunnioiteta juhlien järjestäjiä.

Ihan pienillä ymmärrän mukavan siistin puketumisen, mutta 4-vuotiaasta ylöspäin luulisi osaavan olla ne parin tunnin juhlat juhlavaatteissa tai ainakin sitä olisi hyvä harjoitella.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi trikoo materiaalina noin paljon kiukuttaa? Minä en ainakaan osta lapsille erikseen jotain juhlavaatteita , joista he eivät pidä ja joita käytetään vain muutaman kerran. Mielestäni siistit vaatteet riittää olipa materiaali mitä hyvänsä.

Oikeastiko veisit lapset trikoovaatteissa häihin tai isomummun 90-vuotispäiville? 

Millä tavalla joku polyesteriviritys on mielestäsi parempi? Olen vienytkin ja kaikki selvisi tästä ilman traumoja - myös juhlanjärjestäjä.

Esim. Zarasta saa tosi kauniita 100% puuvillaa olevia juhlamekkoja tytöile. Ei tarvitse olla polyesteria. 

Vierailija
22/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi trikoo materiaalina noin paljon kiukuttaa? Minä en ainakaan osta lapsille erikseen jotain juhlavaatteita , joista he eivät pidä ja joita käytetään vain muutaman kerran. Mielestäni siistit vaatteet riittää olipa materiaali mitä hyvänsä.

Oikeastiko veisit lapset trikoovaatteissa häihin tai isomummun 90-vuotispäiville? 

Millä tavalla joku polyesteriviritys on mielestäsi parempi? Olen vienytkin ja kaikki selvisi tästä ilman traumoja - myös juhlanjärjestäjä.

Siisti juhla-asu osoittaa kunnioitusta juhlan järjestäjää kohtaan. Ei tietenkään kukaan tule päin naamaa sanomaan, että olisitte edes vähän panostaneet, mutta sellainen kuva siitä välittyy ettei ole vaan kiinnostanut kun on niin "vaivalloista".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö pääasia ole, että päällä on siistit, ehjät ja puhtaat vaatteet? Miksi pitää pukea esim synttäreille juhlavaatteet, jotka ovat epämukavat, epäkäytännölliset ja ostaa tilaisuuksia varten eri rutkyt, joita käytetään ehkä sen kerran ja ovatkin jo pienet? Hautajaisiin tummaa, se riittää. Itseäni taas ihmetytti, miksi lapsille oli puettu hop lop synttäreille juhlamekot ja ei edes sukkahousuja. Siellä ne meni, mekot sähköisinä, tukka pystyssä, jalat palovammoilla ja kipinät singahteli. Mahto olla lapsella oikeen mukavaa, mutta olipahan pukeuduttu hienoksi!

Meillä ainakin on ihan päiväkotiin ja kouluun mennessä siistit, ehjät ja puhtaat vaatteet. 

Juhlapukeutuminen on sitten ihan erikseen. Kyllä se rikastaa mielenmaailmaa lapsellekin, että arki erottuu juhlasta ulkoisestikin vaatteilla. 

Tämä ei ole minnallisuutta, vaan perinteiden ja muiden kunnioittamista. 

Vierailija
24/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinnallisuutta... 

Vierailija
25/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä missä piireissä pyöritte, mutta ainakin minun piireissäni lapset ovat lapsia ja leikkivät juhlissa keskenään. Eivät pönötä tuntikaupalla paikoillaan.

Toki voi vähän siistimpää vaatetta laittaa, mutta kenenkään juhlat ei mene pilalle jos lapsella on lenkkarit jalassa ja paidassa ei ole kauluksia. Rymyää kuitenkin jossain toisten kanssa.

Vierailija
26/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa lapsenne pukeutumaan tilanteen mukaan. Juhlaan juhlaa, liikuntapäivään urheiluvaatetta. Jos lapsi aina trikoissa, ei opi teininäkään tai aikuisena asiallista pukeutumista. Älkää vanhemmat löysäilkö.

Vierailija
27/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa useitakin perheitä, joilla on rahat todella tiukalla, mun mielestä parempi, että eivät käytä roposiaan ostamalla erillisiä juhlavaatteita lapsilleen, vaan pukevat heidät vaan siisteimpiin arkivaatteisiin.

Vierailija
28/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä missä piireissä pyöritte, mutta ainakin minun piireissäni lapset ovat lapsia ja leikkivät juhlissa keskenään. Eivät pönötä tuntikaupalla paikoillaan.

Toki voi vähän siistimpää vaatetta laittaa, mutta kenenkään juhlat ei mene pilalle jos lapsella on lenkkarit jalassa ja paidassa ei ole kauluksia. Rymyää kuitenkin jossain toisten kanssa.

Miten esim. kaulukset estää leikkimisen?

Vierailija
29/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trikoosta saa kauniita juhlamekkoja kyllä, ihan hääkelpoisiakin. Pojallakin trikoopaita voi olla ihan ok, kunhan se ei ole virttynyt tai kovin käytetyn näköinen eikä mikään disneyn printtipaita henkkamaukalta.

Meillä 4,5v poika käy sellasissa perusjuhlissa (synttärit mm) siisteissä, joustavissa pillifarkuissa sekä trikoopaidassa ja siisteissä kangaskangissä.

Ns parempiin juhliin, häät, ristiäiset jne, ollaan ostettu esim pellavaiset suorat housut ja kauluspaita ja rusetti.

Vierailija
30/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten esim. kaulukset estää leikkimisen?

Mihin niitä kauluksia tarvitaan, paitsi (vanhempien) pätemiseen.

Vierailija
31/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, pojantyttäreni on yhdeksän kuukautta, juhlamekkoja on ollut jo useita. Viimeksi oltiin tuttavan pojan rippijuhlissa, mummin mussukka oli puettu erittäin kauniiseen röyhelömekkoon. Miniä hankkii paljon vaatteita kirpputoreilta, lapsille löytyy hyvin jopa käyttämättömiä vaatteita.

Vierailija
32/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kenenkään juhlat ainakaan pahasti menevät pilalle, vaikka vieraat olisivat kuinka rumasti puettuja, mutta kertoohan se kaupunkikulttuurin nuoruudesta ja tietynlaisesta tapakasvatuksen puutteesta ilmeisesti jo useammassa sukupolvessa.

Mitä rikkaammaksi ajat muuttuvat ja mitä enemmän valinnanvaraa olisi, sitä tyhmemmäksi ja juntimmaksi osa ihmisistä tuntuu käyvän. Koskaan ennen ei ole ollut yhtä helppoa löytää käytettyjä, laadukkaita juhlavaatteita ja -kenkiä lapsille kuin nyt, kun netti on pullollaan kirppareita ja merkkivaatteiden second hand -kauppoja on joka kylässä.

Me olemme kierrättäneet juhlavaatteita ystävien ja sukulaisten kesken niin kauan kuin muistan. Serkut ovat iloisina ottaneet käyttöön isommilta jääneitä ”sukupolvivaatteita”. Kun pojalle tarvitaan isompi puku tai seuraavan koon kengät joihinkin juhliin, yleensä soittokierros sisarusten ja parhaiden ystävien kesken tuottaa tulosta, eikä lasteni ole koskaan tarvinnut lähteä epäsopivasti puettuna mihinkään. Kukkaro ja luontokin kiittävät.

Jos oman lähipiirini juhliin joku toisi lapsensa halvoissa trikoorytkyissä, kyllähän sitä jonkin sortin statementina pidettäisiin. Eri asia on sitten se, että murrosikäisten kohdalla jokainen joutuu joskus joustamaan hieman, kun oma tyyli alkaa muodostua eikä itsetunto aina salli poiketa senhetkisestä tyylistä liikaa.

Vierailija
33/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän lapsi osaa rymytä juhlamekossa, pitsineuleessa ja nipunapukengissäkin. Tämän kesäisissä häissä kiipeili sujuvasti kivillä ja juoksi edestakaisin muiden juhlapukuisten lasten kanssa. Ja kun vaatteet on kirpparilta, ei haittaa, vaikka eivät kaikesta selviäisikään. Toistaiseksi näyttävät vielä ehjiltä ja puhtailta, niin saa laittaa ne päälleen myös viikonlopun kaverisynttäreille.

Vierailija
34/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trikoosta saa kauniita juhlamekkoja kyllä, ihan hääkelpoisiakin. Pojallakin trikoopaita voi olla ihan ok, kunhan se ei ole virttynyt tai kovin käytetyn näköinen eikä mikään disneyn printtipaita henkkamaukalta.

Meillä 4,5v poika käy sellasissa perusjuhlissa (synttärit mm) siisteissä, joustavissa pillifarkuissa sekä trikoopaidassa ja siisteissä kangaskangissä.

Ns parempiin juhliin, häät, ristiäiset jne, ollaan ostettu esim pellavaiset suorat housut ja kauluspaita ja rusetti.

Linkkaa esimerkki tällaisesta häihin sopivasta trikoomekosta?

Vierailija
35/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Zarasta saa tosi kauniita 100% puuvillaa olevia juhlamekkoja tytöile. Ei tarvitse olla polyesteria. 

Lähimpään Zaran on 300 km. Pari kertaa kun olen siellä käynyt niin täytyy kyllä todeta, että Suomen Zarassa ei ole kuin halpoja huonolaatuisia riepuja verrattuna esim. Saksan Zaran valikoimiin.

Vierailija
36/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla ei ole tyyliä, tilannetajua ja käytöstapoja

Vierailija
37/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähimpään Zaran on 300 km. Pari kertaa kun olen siellä käynyt niin täytyy kyllä todeta, että Suomen Zarassa ei ole kuin halpoja huonolaatuisia riepuja verrattuna esim. Saksan Zaran valikoimiin.

Zaralla on nettikauppa, josta saa ne kaikki samat mitä sieltä Saksastakin

Vierailija
38/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tämä tilanne on eri arvojen taistelu, toisaalta haluan tehdä ekologisia ja taloudellisia valintoja, toisaalta tarjota tapakasvatusta ja osoittaa kunnioitusta juhlan järjestäjää kohtaan. Kompromisseja on joutunut tekemään, varsinkin kenkien suhteen ja erityisesti talvella (5-vuotias kuomissa ja punaisessa toppatakissa ei ehkä ole etiketin mukainen ilmestys haudalla, mutta ei saatu takkia lainaan ja ostaminen olisi älytöntä). Kertakäyttöisissä vaatteissa ei ole järkeä.

Lisää kompromisseja on luvassa tulevaisuudessakin kun vanhimmalla alkaa olla jo omia näkemyksiä ja ne ei aina sovi sinne isomummun synttäreille.

Vierailija
39/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa oppia englannin kukinkaallisilta. osaavat pukea lapsensa tilaisuuden vaatimilla tavoilla.

Vierailija
40/67 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttäret puettiin aina juhliin asianmukaisesti. Juhlamekot, juhlakengät, siisti kampaus. Rahaa siihen ei paljon mennyt kun ompelin itse. Pukeuduimme juhlavaatteisiin myös jouluaattona oman perheen kesken juhlakenkiä myöten. Emme olleet varakkaita eikä kotimme ollut millään tavalla "hieno", mutta tilanteeseen sopiva pukeutuminen oli minun mielestäni tärkeä osa kasvatusta. Tosin kasvatus ei ihan mennyt nappiin, kun omilla lastenlapsilla ei ole edes kunnon arkikenkiä, ainaiset lenkkarit vain. Ne muuten eivät ole lapsen jaloille hyväksi ja jos mihinkään muuhun ei ole varaa, viimeiset rahat kannattaisi laittaa kunnon kenkiin lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme