Vammaistuki on extraa perheille?
Kommentit (46)
Jotkut saavat lapselleen henkilökohtaisen avustajan kotiin! Avustaja voi olla vaikka veli! Perusteluksi riittää, että lapsen huoltajat ehtisivät käymään töissä!
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä noilla summilla, mutta sitten on, kun suku saa hoitaa vammaistaan tai vammaisiaan omassa kodissaan saaden siitä täyttä palkkaa. Työsuhteessa oleva sukulainen ei vain saa olla vammaisen vanhempi, jotta tulee palkka eikä vain pienempi omaishoidontuki! Vammaista on koko ajan vahdittava, mutta viihtyy koko ajan omassa huoneessa itsekseen eli käytännössä riittää, että valvotaan, ettei lähde omille teilleen. Työtä voidaan jakaa perheen kesken, vaikka palkka menisi esim vammaisen veljelle! Veli voi käydä myös toisessa palkkatyössä, sillä kotona oleminen on sen verran helppoa lisätyötä!
Siitä saa täyden palkan, että vammaista ei jätetä hetkeksikään yksin ja puuhaillaan kotitöitä kaikessa rauhassa ja tehdään kaikkea mieleistä mitä vain voi rajoitetulla alueella! On helppohoitoisia ja vaikeammin hoidettavia vammaisia. Sellaisen kanssa on helppoa, joka kävelee itse ruokapöytään ja suihkuun ja ulkoilutus ei sen vaikeampaa kuin koiraa käyttäisi lenkillä:( Tästä maksetaan täysi palkka, jos valitsee asuinkuntansa korvaus edellä! Voi sanoa, että on olemassa ns porsaanreikä, joka täytyy vain löytää.
Onko itselläsi mitään kokemusta tuollaisen helpon vammaisen lapsen hoitamisesta? Ei kai se lapselle hyvä ole, että hänen vaan antaa olla huoneessaan. Tuollainen lapsi voi itse asiassa tarvita paljon enemmän ohjausta kuin joku, joka on normaalisti kontaktissa ulkomaailmaan.
Hakemuksen täyttämiseen ainakin lasten psyk.polilla saa apua sosiaaliohjaajalta (mikä olikaan nimike, selviää kyllä). Varmasti aikuisen hakemukseen saa myös apua hoitotaholta, tai sieltä osaavat neuvoa mistä apua saa. Sosiaaliohjaajalla (tai mikä lie onkaan) on oikein listat siitä, mitä lomakkeessa pitää mainita, jos ne hommat koskee hakijaa. Hän osaa kysyä oikeita kysymyksiä, joiden vastaukset sitten kirjataan hakemukseen. Meillä tulee välillä hylkypäätös, välillä rahaa se 90e/kk, en ole selvillä millä logiikalla päätös vaihtelee. Ilmeisesti kyse on siitä, että toisinaan olen osannut täyttää lomakkeen oikein, toisinaan en. Tosin päätöksissä on räikeitä virheitäkin ollut, joita on pitänyt oikaista tai pyytää hylky koko hommaan, jotta voi tehdä uuden hakemuksen. Uutta kun ei voi tehdä, jos vanha on oikaisukäsittelyssä. Jos joku meitä nyt kadehtii niin lämpimästi tervetuloa tekemään tätä lomakescheissea. Toivottavasti onnistaa! Muuten, ei ole kivaa kirjoittaa pitkiä pätkiä omasta lapsesta vain niitä vaikeimpia asioita. Toivottavasti lapset eivät aikuistuttuaan pyydä saada nähdä niitä lomakkeita.
Tuota mantraa hoetaan, että kun vaan osaa kirjoittaa hakemuksen kunnolla, niin saa tukea. Oikeasti sillä itse kirjoitetulla hakemuksella ei ole merkitystä. Enemmän merkitsee lääkärin lausunto ja tutkimusjaksolla arvioineiden terapeuttien lausunto sekä diagnoosi. Väitetään, ettei näin ole, mutta kyllä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Tuota mantraa hoetaan, että kun vaan osaa kirjoittaa hakemuksen kunnolla, niin saa tukea. Oikeasti sillä itse kirjoitetulla hakemuksella ei ole merkitystä. Enemmän merkitsee lääkärin lausunto ja tutkimusjaksolla arvioineiden terapeuttien lausunto sekä diagnoosi. Väitetään, ettei näin ole, mutta kyllä vaan on.
Epäilen. Ei ollut terapeutin lausuntoa. Pelkästään lääkärintodistus, jossa raksi ruutuun. Omaa tekstiä 5 sivua. Diagnoosi ja alin tuki tuli ahdistuneisuusdiagnoosilla. Toimintakyvyn heikkeneminen on se juttu, joka ratkaisee. Nykyään alimpaan vammaistukeen ei tarvitse olla edes erityiskuluja.
Rikkaiden riistoa tämäkin tuki
Kehtaa vielä blogissaan julkaista tällasta pas.... Huoh. Hanki kulta vammainen lapsi niin sinäkin saat ekstrarahaa.
Eräs tuttu arvosteli kerran, kuinka hänen mielestään on väärin, kun down-syndroomainen saa automaattisesti korotettua vammaistukea, vaikka hänen mielestään kyse ei ole vammasta. Turhaa rahaa hänen mielestään.
Kysyin, että eikö ole tullut ajatelleeksi, että down-lapsi tarvitsee aikuisikään asti paljon enemmän hoitoa ja ohjausta ja lisäksi voi olla muita sairauksia lisäksi.
Esim. Minkä ikäisenä down-lapset lähtevät itse kulkemaan kouluun? Terve lapsi yleensä ekalla luokalla, vähän pitää katsoa perään.
Oikeasti yhteiskunnan vammaistuet on pieniä verrattuna siihen, kuinka paljon ylimääräistä hoitoa erityislapsi tarvitsee.
Jokainen, joka on eri mieltä, voisi puolestani hoitaa erityislaista vaikka viikon ajan, ja kysellään sitten, mitä mieltä ollaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaa vielä blogissaan julkaista tällasta pas.... Huoh. Hanki kulta vammainen lapsi niin sinäkin saat ekstrarahaa.
Ymmärsitkö lukemasi,et vissiin! Lueppa nyt ajatuksen kanssa uudelleen:
"Olen lukenut usemmastakin eri paikasta, että ihmiset ovat sanoneet lapsen vammaistuen olevan täysin extrarahaa perheelle. Rahaa jonka voi käyttää shoppailuun ja ulkona kahvitteluun, koska se ei vaikuta muihin mahdollisiin tukiin. Sinä siellä joka luet tätä, jos ajattelet samoin niin voin kertoa sinun olevan väärässä. Saanko korjata ne luulot ja kertoa vähän asioita. " Sen jälkeen hän alkaa kertoa oman perheensä tarinaa.
Pitää lukea ja sisäistää lukemansa.
Saan pojastani korotettua vammaistukea ja omaishoidontukea. Hänellä asperger käytösoireuneen masennuksen kera. Raskasta on enkä töihin kykene, kuin ajoittain. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä haastavammaksi käy. Olen todella uupunut. Tilanne rasittaa koko perhettä vaikka tukea, apua, avustajia ja terapiaa saamme. Eipä olisi arvannut tätä vanhemmuudesta, että mihin tie vie.
Silppu2 kirjoitti:
Rikkaiden riistoa tämäkin tuki
Kuvittelet ettei rikkaat käyttäisi tällaista tukimuotoa? Heh.
Meillä putosi yht äkkiä vammaistuki vaikka tilanne vain pahentunut. Ja kannattaa kadehtia..kaikki menee sairauden hoitoon eikä riitäkkään. Arvatkaa kaksi kertaa, mielummin terve lapsi ilman tuota rahaa vai rahat ja lapsi joka joutuu elämään sairauden kanssa loppu ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on cp-vammainen lapsi josta kela ei myönnä vammaistukea, en ymmärrä ollenkaan. Silti joku astmaatikko voi tätä tukea saada.
Ei tukea saa, ellet perustele sen tarvetta. Mitä ylimääräisiä menoja vamma teille aiheuttaa? Todennäköisesti lapselle maksetaan kuntoutusta tai fysioterapiaa, hänellä on ilmainen pyörätuoli tai sauvat tms., mutta muuten tuen tarvetta ei ole.
Jos on, niin ole hyvä ja kirjoita se siihen hakemukseen.Minä en saa (aikuisten) vammaistukea sillä perusteella, että en tarvitse öisin valvontaa.
Valvonnan tarve ei kuulu aikuisten vammaistuen vaatimuksiin.Viime aikoina on moni saanut hylkääviä päätöksiä todella ihmeellisillä perusteilla. Monelta on myös otettu vammaistuki pois tai sen määrää on pienennetty, vaikka vointi ei ole muuttunut paremmaksi eivätkä perusteet vammaistuen myöntämiselle ole muuttuneet.
Minäkään en saa vaikka paha reuma ja tarvitsen apua enkä voi käydä kokopäiväisesti töissä. Ei kuulemma ole mikään peruste se, en sitten tiedä mikä on. Kuolema ehkä 🤷🏼♀️
Osaatko täyttää hakemuslomakkeen oikein? Se vaatii tietynlaista osaamista.
Minkälaista osaamista?
Eri
Suurennella mahdollisimman paljon.
Ei, vaan konkreettisia esimerkkejä mainiten, jotta se ihan eri alan asiantuntija, Kelan käsittelijä, näkee mihin hakemus perustuu. Noinko niukasti sinulla on järkeä, noinko surkea moraali?
Puhumme ihan samasta asiasta. Jos minulla on vaikeuksia reuman takia avata pullo mutta jotenkuten saan sen auki, niin onhan se suurentelua kirjoittaa että tarvitsen siihen apua, kun kerran saan sen itsekkin mutta käsi särkee puoli tuntia sen jälkeen.
Kelan hakemukset täytetään kelakielellä eikä niin kuin itse tekee mieli. Jos et saa ilman kipua tai seuraamuksia itse pulloa auki niin silloin tarvitse siihen apua tai apuvälineen. Se pitää ilmaista miten elämäsi eroaa normaalin, terveen aikuisen elämästä. terve saa korkin auki omin voimin eikä siitä seuraa kipua.
Jos et halua täyttää hakemusta niin kuin kela haluaa niin sitten ei pidä valittaa jos tuki jää saamatta.
Lähinnä lääkärikäynteihin/matkoihin menee lapsen vammaistuki. Olen myös sairastunut henkisesti lapsen sairauden vuoksi, ja julkiselta en apua saa, joten joudun omista tuloistani käymään yksityisellä, vammaistuki toki tasoittaa niitä käyntejä. Vammaistuesta kustannetaan myös joka kerta jokin virkistystapahtuma lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Saan pojastani korotettua vammaistukea ja omaishoidontukea. Hänellä asperger käytösoireuneen masennuksen kera. Raskasta on enkä töihin kykene, kuin ajoittain. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä haastavammaksi käy. Olen todella uupunut. Tilanne rasittaa koko perhettä vaikka tukea, apua, avustajia ja terapiaa saamme. Eipä olisi arvannut tätä vanhemmuudesta, että mihin tie vie.
Ymmärrän hyvin.
vammaistuki on monella tapaa jännä tukimuoto. Sitä käytetään myös kannustimena,. hoida itsesi kotona kotilaitteilla sen sijaan että ravaat sairaalassa 8 tuntia kerralla taksimatkoineen 3-4 kertaa viikossa 20 vuotta niin sulle maksetaan enemmän. Sinäänsä ihan reilua kun kulut sun kohdalla tippui sieltä 70.000e/v sinne 20.000e/v. Niin silloin saa ne extra 200e/kk enemmän. Eli keskisuuresta korkeimpaan.
me saatiin 50 euroa kuussa vammaistukea, kun lapsella oli astma. Ihan kiva raha, mutta ei sitä kyllä olisi tarvittu. Lääkkeetkään ei niin kalliiksi tulleet ja kerran vuodessa käytiin lääkärissä spirometriassa ja reseptit uusimassa ja sekin oli ilmaista.
Kerran kuussa laivalla Tallinnaan hakemaan kuukauden viinat, siihen riittää juuri ja juuri. Parempi olis jos tulis kaksi kertaa kuukaudessa, niin ei loppuisi juomat kesken.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on cp-vammainen lapsi josta kela ei myönnä vammaistukea, en ymmärrä ollenkaan. Silti joku astmaatikko voi tätä tukea saada.
Ei sitä hakemusta täytetä sen parhaimman päivän mukaan vaan huonoimman.
Tee uusi hakemus ihmessä ja valita hylsystä!
Minulla 2 erityislasta joista saan/sain tukea. Kerran tuli molemmista hylsypäätös kun olin kirjoittanut liian ruusuisesti kun säälitti latoa niitä faktoja pojistani siihen paperiin.
En jaksanut heti valittaa mutta keran todella raskaan päivän jäljeen tartuin kynään ja kirjoitin 4A kokoisen paperin molemmat puolet. Toisesta lapsesta saatiinkin sitten korotettu tuki ja toisesta se alin.
Nyt olin niin iloinen kun ei tarvinnut hakea vammaistukea enää esikoiselle! Hän sai alinta tukea 10 vuoden ajan.
Ilolla vaihdoin sen alle sadan euron vammaistuen pärjäävään teiniin jolla koulu sujuu hyvin, on täysin omatoiminen ja omaa hyvät sosiaaliset taidot ja suuntaakin sosiaalialalle opiskelemaan.
Toivottavasti toinenkin kuntoutuu niin hyvin ettei tuota tukea enää saataisi. Nyt näyttää lupaavalta kyllä. Tällä hetkellä saa korotettua tukea ja toimin hänen omaishoitajana. Nyt tosin on väläytelty että diagnooseja aletaan purkamaan jossain vaiheessa tulevasuutta jos näin hyvin jatkuu. Hänellä epätyypillinen autismi ja adhd.
Kuka helv###i kadehtii jotain vammaistukea?
Puhumme ihan samasta asiasta. Jos minulla on vaikeuksia reuman takia avata pullo mutta jotenkuten saan sen auki, niin onhan se suurentelua kirjoittaa että tarvitsen siihen apua, kun kerran saan sen itsekkin mutta käsi särkee puoli tuntia sen jälkeen.