Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vammaistuki on extraa perheille?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saavat lapselleen henkilökohtaisen avustajan kotiin! Avustaja voi olla vaikka veli! Perusteluksi riittää, että lapsen huoltajat ehtisivät käymään töissä!

No eikö se sitten ole ihan hyvä peruste? Vain kotona olemalla menevät tulot aika surkeiksi, ei pelkillä tuilla paljon juhlita vaikka täälläkin usein toisin väitetään.

Onko sinulla muuten mitään käsitystä siitä, kuinka paljon aikaa vammaisesta lapsesta huolehtiminen voi vaatia? Olen itse kehitysvammaisen, jo täysi-ikäisen vanhempiensa luona asuvan nuoren avustaja. En todellakaan joka päivä, ei niitä tunteja miten paljon tahansa jaella, mutta avustajan ansioista vanhemmat saavat hetken aikaa hoitaa muita asioita, muuten lapsi vaatii jatkuvaa huomiota.

Vierailija
42/46 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vammaisesta lapsesta olla kateellinen? Huhhuh sanon minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saavat lapselleen henkilökohtaisen avustajan kotiin! Avustaja voi olla vaikka veli! Perusteluksi riittää, että lapsen huoltajat ehtisivät käymään töissä!

Tää on ihan mielettömän hienoa. Puhutko kokemuksesta?

Vierailija
44/46 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsella dysfasia, saatiin 100€/kuussa.

Onneksi isovanhemmat kuskasivat terapioihin, 3-4krt viikossa niin ei tarvinnut olla pois töistä. Ei olis vammaistuki riittänyt ja tuskin olisin saanut vapaatakaan töistä niin paljon.

Hakemuksen täyttö oli kyllä ihan kamalaa, kerroin kaikki arjen hankaluudet niin raha irtosi.

Vierailija
45/46 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]

Minkälaista osaamista?

Eri[/quote]

Hakemukseen pitää osata kirjata hyvin selväsanaisesti se, miten ihmisen elämä ja sitä kautta hoidon/avun tarve eroaa samanikäisestä terveestä henkilöstä.

Eli ei riitä, että kirjoittaa lapsi ei osaa syödä itse, vaan on kuvailtava tyypillisesti esikouluikäinen lapsi osaa ottaa avustettuna ruuan lautasella ja syö itsenäisesti käyttäen ruokailuvälineitä. Ruokailuun kuluu aikaa max n.20min kerrallaan. Minun lapseni ei pysty huonon kehonhallinan vuoksi kävelemään, niin että hän kantaa lautasta itse, joten aikuisen on laitettava hänelle annos valmiiksi ja autettava hänet istumaan tuolille. Käsien motoriikan puuteiden vuoksi lapsi ei pysty syömään itse lusikalla, joten häntä on syötettävä. Maidon hän juo nokkamukista, kun syötäjä nostaa mukin hänen huulilleen. Syöminen sujuu hyvin hitaasti. Suun motoriikassa on puutteita, joten pureskelimen onnistuu vain osittain. Osa ruuasta valuu ulos suusta, joten ruokailutilanne on sotkuinen. Aikaa ruokailuun kuluu keksimäärin 45min/kerta, lisäksi aikaa kuluu ja kustannuksia syntyy siitä, että vaatteet likaantuvat ruokalapun  käytöstä huolimatta, pöytä ja lattia ruokailupaikan mpäriltä on luututtava jokaisen ruokaliun jälkeen.

Tähän tapaan on käytävä läpi koko päivä ja kaikki toimet, joihin lapsi tarvitsee apua.

Vierailija
46/46 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut nyt useamman vuoden psykoterapiakuluihin 215 euroa kuussa vammaistukea. Olen kuullut muistakin, jotka ovat kolmen vuoden terapian jälkeen jatkaneet terapiaa vielä vammaistuen turvin.

Mitä sitten tulee itse ketjun aiheeseen niin omassa lähipiirissäni vaikeamman lapsen perhe saa vähemmän vammaistukea kuin helpomman lapsen perhe ja tässä helpomman lapsen perheessä koko vammaistuki ei mene lapsesta aiheutuviin kuluihin eli jossain määrin kyse on ylimääräisestä rahasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan