Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitäisi seurata uutisia ja "tietää mitä maailmalla tapahtuu"

Vierailija
20.08.2019 |

Kotimaan uutisten seuraamisen toki ymmärrän, koska niissä voi olla tietoja asioista, jotka suoraan koskettavat omaa tai läheisteni elämää ja muuta sellaista.

Mutta välillä olen ihmetellyt, että onko ulkomaan uutisten seuraamisessa oikeasti mitään järkeä. Mitä ihmettä minä oikeastaan teen nyt vaikka sillä tiedolla, että Hong Kongissa protestoidaan. Kyseinen protesti ei vaikuta minun elämääni millään tavalla, enkä minä pysty vaikuttamaan kyseiseen tilanteeseen mitenkään, vaikka kuinka tietäisin asiasta ja lukisin uutisia tapahtumista sielläpäin maailmaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen sen verran utelias, että kiinnostaa tietään tän pallon tapahtumista vaikkei ne suoraan itseeni vaikuttaisikaan. Mä en taas käsitä kuinka jotakin ei kiinnosta, pidän sellaista outona ja melko junttina (en nyt keksinyt parempaakaan sanaa).

Vierailija
2/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Hong Kongin tapahtumat voivat heijastua Suomeen asti mikäli se alueellinen kriisi Kiinassa kärjistyy ja vaikuttaa vaikkapa maailmankauppaan. Hyvään yleissivistykseen kuuluu myös se että tietää historiasta, taloudesta ja politiikasta muutakin kuin oman kaupungin asiat. Se auttaa mm. ymmärtämään että asiat Suomessa ovat erittäin hyvin moneen muuhun maailman maahan verrattuna eikä täällä ole kovinkaan todennäköistä että tulee kadulla ammutuksi tai että poliisi tulee hakemaan kotoa jos on sanonut jotain ikävää maan hallituksesta.

Kun on seuraa uutisia, niiin se on samalla parempi small talkin aihe kuin pelkästään säästä puhuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse hirveästi seuraa uutisia koska ne ovat aina "suodattuneita" juttuja enempi tai vähempi, yksinkertaistavat asioita liikaa. Monesti asiat ovat aivan päinvastoin kuin uutisoidaan eli uutisista voi saada valheellisen kuvan. Aikalailla sama kun kuulet jonkun jutun jostain ihmisestä ja sitten tapaat sen ihmisen ja puhut hänen kanssaan niin sinun kuva kaikesta kuulemastasi ja siitä ihmisestä muuttuu. Eli tieto mikä on kulkenut on myös muuttunut matkalla ja asiat ovat saattaneet mennä aivan toisin ja tilanne olla toinen kuin olet kuullut. Miksi minun pitäisi tietää mitä maailmalla tapahtuu, ihan kuin se olisi joku velvollisuus. Minä/me ihmiset emme monille asioille voi mitään emmekä ymmärrä moniakaan asioita joita "uutisissa" käsitellään joten se on mielestäni ajanhukkaa. Kun jotain merkittävää tapahtuu kuulet siitä kuitenkin sitten jotain kautta. Kannattaa käyttää sekin aika mitä uutisia lukee niin johonkin hyödyllisempään esim opiskeluun jonka kautta tehdä maailmasta omalta osaltaan parempi paikka.

Vierailija
4/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sanotaan yleissivistykseksi.

Yksittäisiä asioita ei tarvikaan muistaa, mutta suuret linjat. Asiat liittyy jollain tasolla toisiinsa. Joku tieto voi myöhemmin tulla mieleen eri tilanteessa.

Jokainen voi kehittää itseään, vaikuttaa omaan ajatusrakennelmaan.

Vierailija
5/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaan- ja maailman tapahtumia pitää seurata. Ei voida tietää, mikä tilanne/ tapahtuma heijastuu myös tänne meille "lintukotoon".

Eihän kukaan halua elää tyhmänä tynnyrissä. Eihän?

Vierailija
6/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lopettanut uutisten seuraamisen ihan vaan koska miksi kyllästää itsensä negatiivisella tiedoilla, johon ei itse voi vaikuttaa? Olen kehottanut masentunutta puolisoani tekemään samaa, mutta hän vain tuijottaa uutisvirtaa synkkänä. Mielummin mietin niitä lähiympäristön asioita joihin voin vaikuttaa. Pysyy mieli kirkkaampana.

Vierailija
7/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä sanotaan yleissivistykseksi.

Yksittäisiä asioita ei tarvikaan muistaa, mutta suuret linjat. Asiat liittyy jollain tasolla toisiinsa. Joku tieto voi myöhemmin tulla mieleen eri tilanteessa.

Jokainen voi kehittää itseään, vaikuttaa omaan ajatusrakennelmaan.

Helsingin sanomien ulkomaan uutisista: Trump kävi paskalla. Putin ratsasti ilman paitaa. Tukholmassa Scania ajoi torille. Ketä kiinnostaa?

Vierailija
8/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaa 80-luvun ja pelkkää Beirutia oli illasta toiseen ja naureskeltiin jo että kohta koirankakatkin tuolta uutisista.

Vierailija
9/9 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjät tynnyrit kirjoitti:

Kotimaan- ja maailman tapahtumia pitää seurata. Ei voida tietää, mikä tilanne/ tapahtuma heijastuu myös tänne meille "lintukotoon".

Eihän kukaan halua elää tyhmänä tynnyrissä. Eihän?

Kyllä ne kertoo jos se koskettaa Suomea.

Tiesitkö muuten että Bostonissa oli eilen kolari. Ai et? Ootpa tynnyrissä kasvanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi