Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen hinta asumisesta tässä tapauksessa
Aikuinen lapsi ja vanhempi asuu yhdessä. Toinen palkkatyössä, toinen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa takuueläkkeen, n. 750e/kk.
Asuvat töissäkäyvän omistusasunnossa. Mikä olisi takuueläkettä saavan kohtuullinen osuus maksaa asumisesta, niin että reilu kummankin kannalta?
Kommentit (20)
Mahdotonta näillä tiedoilla edes arvailla..
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota saa oikein järkeväti noin hoidettua. Joko kaikki on yhteistä, tai sitten toinen ostaa puolet asunnosta.
Miten noista tuloista mitää lainaa voisi maksaa??
No olisiko 400e mitään, Jos siihen sisältyisi myös osuus ruokaostoksista. Eläkeläiselle jää sitten vielä se 350e henk.kohtaisiin kuluihinsa, bussikortti, vaatteet, mahdolliset lääkkeet. Riippuu tietysti myös eläkeläisen lääkekuluista, Jos ne on suuret, esimerkiksi 350-375e olisi silloin kohtuullisempi osuus.
Millainen vuokra tai asuntolainan lyhennys?
Vierailija kirjoitti:
Millainen vuokra tai asuntolainan lyhennys?
Mitä merkitystä lainan lyhennyksellä on tai jos asunto on jo velaton. Ei vuokra-asunnossakaan vuokran hinta riipu siitä onko omistajalla velkaa.
300€. 450€ riittää ruokaan, vaatteisiin ja muihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
300€. 450€ riittää ruokaan, vaatteisiin ja muihin juttuihin.
Tämä taitaa vastata, mitä kela ajattelisi. Tai oliko niin, että ihmisellä pitää olla 500 e kulujen ja laskujen jälkeen.
PLS kirjoitti:
No olisiko 400e mitään, Jos siihen sisältyisi myös osuus ruokaostoksista. Eläkeläiselle jää sitten vielä se 350e henk.kohtaisiin kuluihinsa, bussikortti, vaatteet, mahdolliset lääkkeet. Riippuu tietysti myös eläkeläisen lääkekuluista, Jos ne on suuret, esimerkiksi 350-375e olisi silloin kohtuullisempi osuus.
Eihän aloituksessa sanottu, kumpi saa työkyvyttömyyseläkettä, voi se olla aikuinen lapsikin.
Mä näen asian niin, että takuueläkeläinen osallistuu työssäkäyvää enemmän kodin pyörittämiseen ja ruokahuoltoon eikä siten maksa varsinaista vuokraa.
Eli työssäkäyvä:
- lainanmaksut, vastikkeet, vakuutukset, jätemaksut ym.
Takuueläkeläinen:
- sähkö ja vesi kokonaisuudessaan
- huushollin siivous / siistinä pito, pyykkäys, astiahuolto jne.
- ruokahuolto (tässä säästää, koska työssäkäyvä syö ainoastaan aamupalan, päivällisen ja iltapalan). Lisäksi ruokakuluihin voi itse vaikuttaa ostamalla tarjoustuotteita.
Reiluuden kokemukset riippuu varmaan siitäkin, tekeekö molemmat omat ruokansa vai syökö samoja ruokia tai kuinka paljon toinen tekee kotitöitä tai auttaa jossain.
Mutta jos maksaa 300 asumisesta niin ei se jäävä osa ole kovin paljon, jos maksaa ruoat ja muut omat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Mä näen asian niin, että takuueläkeläinen osallistuu työssäkäyvää enemmän kodin pyörittämiseen ja ruokahuoltoon eikä siten maksa varsinaista vuokraa.
Eli työssäkäyvä:
Takuueläkeläinen:
- ruokahuolto (tässä säästää, koska työssäkäyvä syö ainoastaan aamupalan, päivällisen ja iltapalan). Lisäksi ruokakuluihin voi itse vaikuttaa ostamalla tarjoustuotteita.
Miksi ihminen olisi työkyvytön, jos noihin pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Eli työssäkäyvä:
Takuueläkeläinen:
Tää oli hauska. Voisinkin laittaa mun kehitysvammaisen tyttären vastaamaan pyykkäyksestä ja ruuanlaitosta. Tosin hän ei ehdi, koska käy työtoiminnassa.
Ohis
Paljonko laitosasumisessa ihmiselle jää käyttörahaa? 150e?
Mihin se eläkeläinen mitään omaa rahaa tarvii
Takuueläkeläiselle pitäis jäädä 350/400 itselleen, ne loput sitten vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko laitosasumisessa ihmiselle jää käyttörahaa? 150e?
Mun "laitoslapselle" jää ns omaa rahaa 380/kk.
Yksi tapa on, että molemmat osallistuvat yhteisiin kuluihin siinä suhteessa kuin on käteenjääviä tuloja.
Ei tuota saa oikein järkeväti noin hoidettua. Joko kaikki on yhteistä, tai sitten toinen ostaa puolet asunnosta.