Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten leipäjonossa voidaan jakaa tällaista ruokaa?

Vierailija
19.08.2019 |

Kävin tänään ekaa kertaa leipäjonossa ja jäin ihmettelemään, millaista ruokaa siellä jaetaan. Omaan kassiini tuli mm.

Janssonin kiusausta, vkp 15.8.
Sika-nautajauhelihaa, vkp 16.8.
Kylmäsavustettua kirjolohta, vkp 17.8.

Noin vanhat ruuathan on riski terveydelle! Eikä niitä edes jaettu suoraan jääkaapista vaan ne oli ollut huoneenlämmössä vähintään reilun tunnin ennen jakoa. Eikö laki kiellä tällaista? Kenen on vastuu, jos köyhä sairastuu saamastaan ruuasta?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama päivä yli käyttöpäivän ei tee ruokaa syömä kelvottomaksi.

Maistamalla ruokaa, tietää voiko sitä syödä vai ei.

Lihaa ja kalaa ei saa syödä viimeisen käyttöpäivän jälkeen.

Varsinkaan vakuumipakattua kylmäsavulohta.

Vierailija
22/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan tunnin oli kanankoivet lämpimässä. Kyllä kyllä on ihmisillä traumansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut ruokamyrkytyksen pakastetusta kylmäsavulohesta, joten en tosiaan enää siihen koskis.

Punainen liha ei ole niin herkkää päivämäärien paukuttua. Siinäkin vaistonvarainen tarkastelu. Näkö, haju ja maku. Pilaantuneen monesti kyllä näkee ja haistaakin jo, ettei tarvi mennä maisteluasteelle.

Vierailija
24/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ihan tunnin oli kanankoivet lämpimässä. Kyllä kyllä on ihmisillä traumansa.

Niin ja ohjeistus on, että ennen kypsennystä ota lihat huoneen lämpöön vähintään puoleksi tunniksi. Mieluummin pidemmäksi aikaa.

Vierailija
25/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koulutus elintarvikehygieniaan, joten en suhtaudu asiaan yhtä kevytmielisesti kuin sinä ja olen myös sairastanut A hepatiitin, joten tiedän millainen sairaus se on ja en halua enää ikinä kokea sitä.

Vierailija
26/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koulutus elintarvikehygieniaan, joten en suhtaudu asiaan yhtä kevytmielisesti kuin sinä ja olen myös sairastanut A hepatiitin, joten tiedän millainen sairaus se on ja en halua enää ikinä kokea sitä.

Noin oppineen ihmisen kannattaa ehkä ostaa koipensa.

Vierailija
27/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja ohjeistus on, että ennen kypsennystä ota lihat huoneen lämpöön vähintään puoleksi tunniksi. Mieluummin pidemmäksi aikaa.

Niin on, mutta kun minä näin tunnin sen kanan siinä pöydällä, en tiedä miten kauan se sitä ennen oli ollut siinä ja kun paketin avasi kotona niin koko kaksio haisi hetkessä kuvottavalle ja kanan ei kuulu haista ei varsinkaan niin että kun naapuri tulee käymään muutama päivä myöhemmin niin se kysyy jo ovella mikä täällä haisee kun se haju ei lähtenyt edes siivoamalla ja tuulettamalla, mutta syökää te jätteitä.

Vierailija
28/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään töissä jonkin verran ruokaa asiakkaille näistä ruokajakotuotteista.

Itse olen paljon herkempi kuin meillä vanha emäntä. Esim en tuosta kalasta tekis mitään... ainakaan ilman kuumennusta. Vanhempi emäntä teki viimeksi salaattia laputetusta graavilohesta ja katkaravuista. Pari tuli sanomaan, että pakki meni sekaisin.

Vanha emäntä vaan tuumaa: "on se nykyaika ihmeellistä, kun niitä pöpöjä pelätään niin paljon. Se on vaan vatsatauti. Näkis sen positiivisesti laihduttavana asiana!!" - itse jätän syömättä niinä päivinä. Osa asiakkaista on oppinut, että silloin syö omalla vastuulla.

Meillähän siis käy jonkin verran myös sairaitakin ihmisiä syömässä, joten heille tuommoinen ruokamyrkytys ei ole mikään positiivinen laihdutuskuuri. Siitä voi lähteä henki.

Vierailija
29/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta kun minä näin tunnin sen kanan siinä pöydällä, en tiedä miten kauan se sitä ennen oli ollut siinä ja kun paketin avasi kotona niin koko kaksio haisi hetkessä kuvottavalle ja kanan ei kuulu haista ei varsinkaan niin että kun naapuri tulee käymään muutama päivä myöhemmin niin se kysyy jo ovella mikä täällä haisee kun se haju ei lähtenyt edes siivoamalla ja tuulettamalla, mutta syökää te jätteitä.

Hyvä. Tässä toimi vaistonvarainen tarkastelu. Mä luulen, että noissa oli jo lähtökohtaisin kylmäketju katkennut, kun noin paljon haisi.

Vierailija
30/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo törkeää sanoi kuka mitä tahansa. Nuo on jo niin monta päivää vanhoja, että kyllähän ne jo haisee pilaantuneeltakin. Ymmärtäisi jos eilen oli viimeinen käyttöpäivä ja tänään annettaisiin pois, mutta nuo on jo monta päivää sitten menneet pilalle.

Vierailija
31/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ylijäämä ruokaa. Mitään kalaa en sieltä ole uskaltanut syödä, niin monesti haju ollut sen verran jäätävä. Monet lihapakkaukset huomaa pilaantuneeksi kun kaasua kertyy pakkaukseen ja pullistuu. Monesti lihatuotteet ovat päiväysvanhoja eikä niistä tiedä milloin on pakastettu.

Muuten leivistä näkee/maistaa onko homeessa. Ollut iso apu. Jogurtit ja maitotuotteet ovat parasta ennen päiväyksellä ja monesti ihan hyviä. Lihatuotteet, jauhot/ryynit. Ei haittaa mitään vaikka päiväys mennyt. Paljon siellä on myös sellaista jota uskaltaa syödä, mutta tuon lihan kanssa ihan fiksua olla tarkka.

Vierailija
32/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Survival of the fittest.

Sinccis

Vierailija
33/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ylijäämä ruokaa. Mitään kalaa en sieltä ole uskaltanut syödä, niin monesti haju ollut sen verran jäätävä. Monet lihapakkaukset huomaa pilaantuneeksi kun kaasua kertyy pakkaukseen ja pullistuu. Monesti lihatuotteet ovat päiväysvanhoja eikä niistä tiedä milloin on pakastettu.

Muuten leivistä näkee/maistaa onko homeessa. Ollut iso apu. Jogurtit ja maitotuotteet ovat parasta ennen päiväyksellä ja monesti ihan hyviä. Lihatuotteet, jauhot/ryynit. Ei haittaa mitään vaikka päiväys mennyt. Paljon siellä on myös sellaista jota uskaltaa syödä, mutta tuon lihan kanssa ihan fiksua olla tarkka.

Hahhahahahhaah!!! 

4 tonnia paukkuu tilille joka kuussa. Onneksi ei tarvi miettiä tällaisia, mutta kiitos! 

On kiva lukea ..

Ystävällisesti,

Sinccis

Vierailija
34/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennen kypsennystä, ei muuten vaan kesken säilytyksen. Jääkaappi ei patogeenejä tapa.

Vierailija
35/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehdään töissä jonkin verran ruokaa asiakkaille näistä ruokajakotuotteista.

Itse olen paljon herkempi kuin meillä vanha emäntä. Esim en tuosta kalasta tekis mitään... ainakaan ilman kuumennusta. Vanhempi emäntä teki viimeksi salaattia laputetusta graavilohesta ja katkaravuista. Pari tuli sanomaan, että pakki meni sekaisin.

Vanha emäntä vaan tuumaa: "on se nykyaika ihmeellistä, kun niitä pöpöjä pelätään niin paljon. Se on vaan vatsatauti. Näkis sen positiivisesti laihduttavana asiana!!" - itse jätän syömättä niinä päivinä. Osa asiakkaista on oppinut, että silloin syö omalla vastuulla.

Meillähän siis käy jonkin verran myös sairaitakin ihmisiä syömässä, joten heille tuommoinen ruokamyrkytys ei ole mikään positiivinen laihdutuskuuri. Siitä voi lähteä henki.

Valtion tasolla se on hyvä juttu.

Sinccis

Vierailija
36/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis elämä voi olla ihanaa, voi purjehtia, elää, nauttia tai sitten väärälle puolelle jokea syntyneille helvettiä. 

Aina voi kuitenkin pyrkiä joen toiselle puolelle .. kukaan ei estä.

Sinccis

Vierailija
37/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ohjeistus koskee lihoja, joiden käyttöpäivä ei ole mennyt umpeen ja jotka kypsennetään heti sen puolen tunnin tai tunnin jälkeen. On ihan eri asia pitää jo valmiiksi vanhentuneita lihoja lämpimässä ja laittaa ne sitten kotona jääkaappiin odottamaan syömistä.

Vierailija
38/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta ennen päiväys ja viimeinen käyttöpäivä on ihan eri asioita.

Parasta ennen päiväyksen ylittäneitä ruokia saa myydä kaupoissa, ja niitä voi syödä ihan huoletta, kunhan ulkonäkö, haju yms. on kunnossa.

Viimeinen käyttöpäivä on sen sijaan tarkoitettu ehdottomaksi, ja sen ylittäneiden ruokien myyminen kaupoissa on laitonta. Niiden syöminen on aina riskialtista, koska niiden pilaantumista ei aina huomaa aistinvaraisesti.

Vierailija
39/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus ~15-20 v vararikossa, ja tuli käytyä leipäjonossa, josta tosiaan sai vanhentunutta ruokaa. Tuli dyykattuakin, kun leipäjonot tuntuivat niin nöyryyttäviltä tjsp. Yllättäen taas kauppojen roskiksissa oli myyntikuntoista, tuoretta ruokaa.

Vierailija
40/72 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne jaetaan pakastettuina, ei mitään ongelmaa. Eri asia, jos ovat jo sulaneet kun silloin ne on käytettävä heti.