Miten leipäjonossa voidaan jakaa tällaista ruokaa?
Kävin tänään ekaa kertaa leipäjonossa ja jäin ihmettelemään, millaista ruokaa siellä jaetaan. Omaan kassiini tuli mm.
Janssonin kiusausta, vkp 15.8.
Sika-nautajauhelihaa, vkp 16.8.
Kylmäsavustettua kirjolohta, vkp 17.8.
Noin vanhat ruuathan on riski terveydelle! Eikä niitä edes jaettu suoraan jääkaapista vaan ne oli ollut huoneenlämmössä vähintään reilun tunnin ennen jakoa. Eikö laki kiellä tällaista? Kenen on vastuu, jos köyhä sairastuu saamastaan ruuasta?
Kommentit (72)
Älä sitten hae ruokaa sieltä, jos ei kelpaa.
Ilmaiseksi saat ja kehtaat vinkua. Mene töihin, pummi!
Muutama päivä yli käyttöpäivän ei tee ruokaa syömä kelvottomaksi.
Maistamalla ruokaa, tietää voiko sitä syödä vai ei.
Kyllä köyhille voi syöttää pilaantunutta ruokaa.
Kerran olen ollut ja tarvitsin sen kokemuksen. Suurin osa oli käyttökelvotonta pilaantunutta jätettä ja haju ei tahtonut lähteä asunnosta moneen päivään vaikka kassi oli keittiössä vain hetken ennen roskikseen vientiä. Taisi siellä olla pari paprikaa ja leipä jonka saattoi syödä. Broilerin koivet oli seisoneet huoneenlämmössä reippaasti yli tunnin ja kaikki muutkin lihatuotteet ja löyhkä sen mukaan. Kummasti kannustaa siihen että tappelee kynsin ja hampain lopun elämänsä että ikinä ei enää joudu sinne hakemaan jätteitä.
Itse syön oli mikä tahansa niin 2-3 pv viimeisen käyttöpäivän jälkeen, en sen vanhempaa. Mitä hait ovat varmasti nyt syömäkelpoisia, ei niitä enää juuri kauempaa jääkaapissa kannata säilyttää. Eri asia jos ihmiset hakevat ja säilyttävät pitkään.
Ruokajakelusta hakemaasi ruokaa syöt omalla vastuullasi.
Kenen muun vastuulla sitä söisit?
Ne on varmasti olleet pakastimessa. Kypsennä ruuat ja pakasta uudelleen. Ja aivan hyvin myös rikas ihminen voi syödä päiväysvanhaa ruokaa. Kyllä lihasta näkee milloin se on pilalla.
Kieltämättä aika TÖRKEÄTÄ noilta tarjota köyhille jotain oranssien lappujen tuotteita, ihan niin kuin se köyhyys ei nolottaisi jo muutenkin!
Kaikkihan nuo on pakkasen kautta käyneet, mutta siltikin jättäisin kylmäsavulohen käyttämättä.
Muutamia kertoja, kun olen itse ostanut laputettua kalaa, niin pilalla on ollut. Ne kalahyllyt, joissa kaupoissa vakuumikaloja säilytetään ei ole tarpeeksi kylmä. Se on noin 9 asteen hujakoilla ja kalan kylmäsäilytys on 0-4 astetta. En ole ymmärtänyt koskaan, miksi kaupoille sallitaan tämmöinen.
Olen itse ollut ruokajaossa jakamassa. Jos jaetaan pilaantunutta tai vkp ylittänyttä ruokaa on ruokajako syyllinen. Oikeasti nuo olisi pitänyt hakea kaupasta viimeisenä käyttöpäivänä, pakastaa ja jakaa pakastettuna. Ja ilmoittaa että on pakastettu vkp:nä joten käyettävä välittömästi kun sulatettu.
Minä ostan useinkin keltaisen tai oranssin lapun tuotteita. Eikä nolota yhtään. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut ruokajaossa jakamassa. Jos jaetaan pilaantunutta tai vkp ylittänyttä ruokaa on ruokajako syyllinen. Oikeasti nuo olisi pitänyt hakea kaupasta viimeisenä käyttöpäivänä, pakastaa ja jakaa pakastettuna. Ja ilmoittaa että on pakastettu vkp:nä joten käyettävä välittömästi kun sulatettu.
Meilläpäin ruuat on usein vielä jäässä, kun jako alkaa. Niissä on se "pakastettu terminaalissa" -tarra.
Itsekin siis jonkin verran ollut ruokajaoissa töissä. Se ei ole mun pääsääntöinen duuni, mutta välillä pitää jelpata, jos tavaraa tulee enemmän tai on vakkarijengiä poissa.
Minä söisin kylmäsavustettua kirjolohen leivän kera. Jauhelihan paistaisin, jääkaappiin ja huomenna. Janssonin kiusauksen pistelisin poskeeni saman tien. Olen joskus ostanut vakuumiin pakatun lohifileen, pakastanut, ja söin reilut puoli vuotta myöhemnin.
kylmäösavustettu lohi ei mee parissa päivässä miksikään ja se on ollut kylmässä, poaketissa ja suolattua. itse PYYDÄN oikein tiskin alta sitä lohta aina koska meilläpäin ei muuten annettas vanhetuneita tuotteita lainkaan!!!! aina muutama paketti tulee lohta siinä sitten messiin. nam
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä yli käyttöpäivän ei tee ruokaa syömä kelvottomaksi.
Maistamalla ruokaa, tietää voiko sitä syödä vai ei.
Lihaa ja kalaa ei saa syödä viimeisen käyttöpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi saat ja kehtaat vinkua. Mene töihin, pummi!
Mistä tiedät että ap työkykyinen? Tai että voisi vaan mennä töihin? Tyhmiä luuloja.
Omalla vastuulla. Usein lihatuotteet pakastetaan ja sitten kun jakopäivä on niin otetaan sulamaan.