Miten leipäjonossa voidaan jakaa tällaista ruokaa?
Kävin tänään ekaa kertaa leipäjonossa ja jäin ihmettelemään, millaista ruokaa siellä jaetaan. Omaan kassiini tuli mm.
Janssonin kiusausta, vkp 15.8.
Sika-nautajauhelihaa, vkp 16.8.
Kylmäsavustettua kirjolohta, vkp 17.8.
Noin vanhat ruuathan on riski terveydelle! Eikä niitä edes jaettu suoraan jääkaapista vaan ne oli ollut huoneenlämmössä vähintään reilun tunnin ennen jakoa. Eikö laki kiellä tällaista? Kenen on vastuu, jos köyhä sairastuu saamastaan ruuasta?
Kommentit (72)
Älkää menkö leipäjonoon jos teillä on varaa nirsoilla! Meitä on monta jotka otetaan kiitollisena vastaan kaikki mitä saadaan, koska meillä on todellinen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan useinkin keltaisen tai oranssin lapun tuotteita. Eikä nolota yhtään. Päinvastoin.
Ostat yhden kerrallaan, etkä koko kassia. Ja kaupassa ne päivämäärät eivät ole ylittyneet niillä oransseillakaan. Ainakaan meidän kaupassa.
Itellä on kokemusta sekä ruokajonon eväistä, että itse dyykatuista opiskeluajlta. Ruokajono kotikaupungissa oli sellainen, että siitä kassillisesta ruokaa meni maksu,olisikohan ollut viisi euroa ja kassi piti olla mukana itellä. Osa ruuista oli ihan ok, mutta esimerkiksi vihannekset ja hedelmät joita siellä joskus oli, olivat välillä homeessa/syömäkelvottomia. Dyykkaamalla saatuja ruokia olen syönyt lähinnä talvella, esimerkkinä olen ihan ilman sairastumista syönyt roskista dyykattua lohifilettä, kanaa ja lihapiirakoita/pullaa. Hedelmiäkin olen syönyt roskista sekä vihanneksia. Monesti nämä olivat laadullisesti ruokakassin kamoja parempia.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan useinkin keltaisen tai oranssin lapun tuotteita. Eikä nolota yhtään. Päinvastoin.
Sama täällä ! Yrittäjä ja reilun 5000€ palkka.
Vierailija kirjoitti:
Älkää menkö leipäjonoon jos teillä on varaa nirsoilla! Meitä on monta jotka otetaan kiitollisena vastaan kaikki mitä saadaan, koska meillä on todellinen tarve.
Onko se nirsoilua, jos ei tahdo sairastua? Leipäjonoissa käy myös niitä matalapalkka-alojen työntekijöitä, joiden talous ei kestä ylimääräistä saikuttelua....
Espoon Viadiasta pari kertaa hakenut joutessani. Ainakaan se ruoka ei ole ollut katkeamattomassa kylmäketjussa tai missään vaiheessa pakastettua. Suuri osa jaettavasta tuoretavarasta oli minusta roskiskamaa. Syön itse omassa jääkaapissa ollut ylipäiväistä ruokaa, joten ei se päiväys mikään raamattu ole, mutta noin aistinvaraisestikin arvioiden siellä jaettu ruoka ei ollut syömisen arvoista. Tosi sääli, jos jollakin on niin tiukkaa, että joutuu ne saamansa ruuat myös syömään.
Vanhat leivät ja kuivatuotteet ovat ihan OK päiväyksen jälkeenkin.
Ei maksanut vaivaa hakea sieltä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nirsoilua, jos ei tahdo sairastua? Leipäjonoissa käy myös niitä matalapalkka-alojen työntekijöitä, joiden talous ei kestä ylimääräistä saikuttelua....
Hyvä pointti tuo, että huonosta ruuasta sairastuminen voi tulla kalliiksi. Mäkin "nirsoilen" leipäjonoissa aika paljon, koska pelkään työpaikkani puolesta (keikkatyöläisen voi jättää tyhjän päälle koska tahansa, mistä syystä tahansa). Eikä saikuttelu ole ainoa asia mitä pelkään, vaan vaikeat ilmavaivat on asiakaspalvelutyössä myrkkyä... Jos en noudata tiukkaa FODMAP-ruokavaliota, töissä piereskely on mulle todellinen ongelma. Jätän siis yli puolet leipäjonon ottamatta, koska niiden ottaminen ja syöminen johtaisi helposti taloudelliseen katastrofiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne on varmasti olleet pakastimessa. Kypsennä ruuat ja pakasta uudelleen. Ja aivan hyvin myös rikas ihminen voi syödä päiväysvanhaa ruokaa. Kyllä lihasta näkee milloin se on pilalla.
Söin just jogurtin jonka päiväys 16.8
Käykö muualta muuttaneita leipäjonoissa?
Haukkukaa tuo ap alimpaan helvettiin minä en jaksa ..😕
Vierailija kirjoitti:
Haukkukaa tuo ap alimpaan helvettiin minä en jaksa ..😕
Olet väärässä ja ap. oikeassa.
Miksi ei saa myydä vanhaa ruokaa, mutta kuitenkin järjestöt saa sitä jakaa?
Tästä pitäisi jonkun tehdä valitus elintarvikeviranomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on varmasti olleet pakastimessa. Kypsennä ruuat ja pakasta uudelleen. Ja aivan hyvin myös rikas ihminen voi syödä päiväysvanhaa ruokaa. Kyllä lihasta näkee milloin se on pilalla.
Sinulla on täysi oikeus siihen.
Älä kuitenkaan anna nälkäisille vaarallista ruokaa, vaan anna tuoretta.
Vierailija kirjoitti:
😇👍👍
Viimeinen käyttöpäivä
Parasta ennen on eri asioita
Jaa että ilmaiseksiko pitäisi saada tuoretta kirjolohta ja muita luksusruokia? Minusta nuo ruoat kuulostavat aivan liian tasokkailta ruokajonoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jugurtti on hapattamalla(!) valmistettu maitotuote, johon on merkitty parasta ennen -päiväys.
Jauheliha on raakaa lihaa, jossa on viimeinen käyttöpäivä.
Ymmärrätkö, että kyse on kahdesta ihan eri asiasta?
Jos joku tekisi valituksen, niin viimeisen käyttöpäivän tuotteiden jako todennäköisesti kiellettäisiin.
Koska ei ole loogista perustetta sille, että niitä saisi ihmisille jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee tätä virhettä!!!
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tekisi valituksen, niin viimeisen käyttöpäivän tuotteiden jako todennäköisesti kiellettäisiin.
Koska ei ole loogista perustetta sille, että niitä saisi ihmisille jakaa.
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/elintarv…
http://2. Saako kauppa myydä ja voiko kuluttaja syödä päiväysvanhoja elintarvikkeita? – Saa, jos kyseessä on tuote, jossa on merkintä ”parasta ennen”. Sen sijaan ”viimeinen käyttöpäivä” -merkinnällä varustettua elintarviketta ei saa enää myydä eikä sitä pidä syödä merkityn päiväyksen jälkeen."-
Ei ole mitään perustetta sallia jakaa tuotetta, jota valmistaja ei suosittele syömään.
Mulla on leipäjonossa selvä linja: En syö koskaan vakuumipakattua kalaa, vaikka päiväystä olisi vielä jäljellä, koska kylmäketju on katkennut. Myös kala ja raaka liha menee suoraan roskiin, jos päiväys on mennyt umpeen. Makkarat ja muut valmiiksi kypsennetyt, säilöntäaineilla kyllästetyt ruuat voin kuitenkin syödä vielä 1-3 päivää viimeisen käyttöpäivän jälkeen.
Parasta ennen -merkittyjen ruokien kohdalla luotan yleensä aisteihini. Jugurtit säilyy helposti kuukausia, munat viikkoja, maitokin usemman päivän jne.