Sanooko tähän laki mitään? Voiko mies "pakottaa" itsensä koti-isäksi ja minut töihin,
vain koska mulla on korkeampi koulutus ja tienaisin enemmän? Tiedän, että sinänsä idioottimainen kysymys, olisi pitänyt jutella aikoinaan. Mutta ihan puskista tämä tuli .Oltiin molemmat minä vähän ale ja mies vähän yli 40 kun alettiin seurustella ja molemmat haluttiin lapsi, siksi tuli nopeasti koska tärppäsi aiemmin kuin kumpikaan ehti toivoa.. Mulla ennestään lapsi totaali-yh:na , eikä käyny mielessäkään ettenkö hoitaisi myös toista kotona ainakin sen 3v. Jos tän takia ero tulee ja mennään oikeuteen, miten lie käy?
Kommentit (50)
Hallelujaa, näitä nykyisiä Isien Oikeuksia. Oon liki 20v tehnyt sos.tt perhetyötä perheissä, joissa naiset on jätetty raskaana yksin, osa jopa isän taholta pakotettuna aborttiin.. Selviämään vauvoineen, välilä se "isä" on puolittain mukana, välillä ei, useimmiten kuvioissa on toinen "nainen" (lue: tyttö, lapsen äidin tietämättä).
Yllämainituille "isille" tarvitaan todella tukea, ihan yhteiskunnan taholta.
Sitten ap:n kuvaama vanhemmuus.. Iäkkäämmät vanhemmat, vauva haluttu, molemmilta tahoilta. Mikä lie yhteiskunnan vastaus tähän?
Sossuko maksaa puolestasi olemisesi vai miksi ihmeessä muuten määit kuin lammas yhteenvetona muiden mielipiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Sinä äitinä et ole yhtään sen tärkeämpi vanhempi lapselle kuin hänen isänsä, luovu siitä ajatuksesta heti alkuunsa. Isä selvästi haluaa hoitaa lastaan aivan yhtä paljon kuin sinäkin ja siihen hänelle tulisi suoda tilaisuus.
Lain oppeja jos kuunnellaan, niin molemmilla vanhemmilla on samanlaiset oikeudet vanhempainvapaaseen. Joko sovitte asiasta keskenään tai pallottelette lasta kodista toiseen vuoroviikoittain.
Tämän uuden nimilain myötä taas voitte ilmeisesti antaa lapselle molempien vanhempien sukunimet. Helpoimmalla pääsette, jos toimitte näin. Lapsi voi sitten itse ainakaan toisesta sukunimestä luopua tai vaihtaa aivan uuteen, jos niikseen haluaa. Näin turhasta asiasta ainakaan ei kannata riidellä.
Onpa mielenkiintoinen tilanne. Jos kumpikin vanhemmista hakee hoitovapaata sekä kotihoidontukea, kummallekohan kotihoidontukea aletaan maksaa? Kuka sen päättää ja millä perustein? Onkohan olemassa ennakkotapausta asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Mene vaan töihin. Pääset helpolla, kun sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin käydä töissä ja vapaa-aikana voit leikkiä lapsen kanssa. Mies hoitaa lapsen suhteen kaiken muun, tekee kaikki kotityöt ja maksaa tietenkin yhteisistä kuluista puolet. Tuon helpompaa aikaa ei sinulla tule olemaan, joten käytä se hyödyksi.
Miten niin? Kyllähän äidinkin pitää osansa tehdä eli hoitaa lasta ja kotia vuorostaan illan, jotta isäkin pääsee välillä huilaamaan ja harrastamaan. Hoitaa myös nukutukset ja alkuillan hyssytykset, että isä ehtii vähän nukkumaan ennen aamuyön heräämisiä. Tällaista työnjakoa ainakin osa naisista pitää oikeudenmukaisena, jos itse ovat lapsen kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies saisi olla koti-isänä? Onhan isälläkin oikeus hoitaa lastaan, mikä yksinoikeus äidillä siihen on?
No ei varmaan mitään tiettyä syytä olekaan, miksei "saisi", mutta itse kyllä ajattelen niin, että jos ja kun molemmat haluaa, äidillä on isompi "oikeus" siihen jo lapsenkin kannalta, hän on kantanut ja synnyttänyt lapsen joiden kautta lapsi automaattisesti kokee äidin ensisijaisena vanhempana. -ei ap-
Ihmeellinen ongelma. Ja vielä ihan aikuisella ihmisellä.
Jos kumpikin haluaa pitää hoitovapaata niin sitten vuorotellaan.
Tän on pakko olla provo.
Miksi kukaan haluaisi erota sillä perusteella, että mies haluaa hoitaa omaa lastansa.
Aivan käsittämätön juttu.
Jakakaa vanhempainvapaat puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi pakottaa sinua töihin, etkä sinä miestä.
Eli kun kumpikaan ei voi pakottaa kumpaakaan niin silloin se on Kela tmv, joka pakottaa? Siis mulla on isompi "oikeus" koska oon nyt äitiyspäivärahalla? Ei olla naimisissa, asutaan yhdessä. Toinen asia lapsen sukunimi, mies haluaisi sille omansa, mutta eikö automaattisesti tule mun sukunimi, kuten esikoisellekin? ap
Ja sulla on teistä kahdesta "korkeampi koulutus"? Mikä sen miehen koulutus on? Apukoulun ekaluokka?
Sinä äitinä et ole yhtään sen tärkeämpi vanhempi lapselle kuin hänen isänsä, luovu siitä ajatuksesta heti alkuunsa. Isä selvästi haluaa hoitaa lastaan aivan yhtä paljon kuin sinäkin ja siihen hänelle tulisi suoda tilaisuus.
Lain oppeja jos kuunnellaan, niin molemmilla vanhemmilla on samanlaiset oikeudet vanhempainvapaaseen. Joko sovitte asiasta keskenään tai pallottelette lasta kodista toiseen vuoroviikoittain.
Tämän uuden nimilain myötä taas voitte ilmeisesti antaa lapselle molempien vanhempien sukunimet. Helpoimmalla pääsette, jos toimitte näin. Lapsi voi sitten itse ainakaan toisesta sukunimestä luopua tai vaihtaa aivan uuteen, jos niikseen haluaa. Näin turhasta asiasta ainakaan ei kannata riidellä.