Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alakoulu - tunneille valmistautuminen?

Vierailija
19.08.2019 |

Hei kaikki te alakoululaisten vanhemmat! Kysäisenpä neuvoa täältä. Meillä lapsi aloitti ekaluokan eikä vanhempia sisaruksia ole, omat kokemukset koulunpenkiltä on omilta kouluajoilta.

Lapsen opettaja laittoi yleisen Wilma viestin, jossa kirjoitti, että jos mahdollista, lasten kanssa olisi hyvä valmistautua aina seuraavien päivien tunneille käymällä hieman läpi, mitä seuraavat sivut pitävät sisällään.

Mitähän tämä käytännössä tarkoittaa, tuskin ainakaan sitä, että vanhemmat toimii opettajina :) Vaan pärjätäänkö ihan sillä, että tosiaan vaan katsotaan että kas, tässä alatte harjoitella a-kirjainta. Tai että vaikka aapisesta silmäilee, mitä seuraava teksti käsittelee.

Idioottimaisia kysymyksiä kenties, mutta juuri nyt meille hyvin tärkeitä :D

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kukaan opettaja käskeny tekee noin. Lapset kolmosella ja kutosella.

Vierailija
2/8 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä taitaa tarkoittaa sitä, että opettaja yrittää ulkoistaa duuninsa vanhemmille. Itsellä kolme lasta alakoulua käynyt tässä 2010-luvulla, eikä kyllä kellään ole moista pyyntöä wilmassa ollut. Itse asiassa yksi opettaja jopa pyysi, että kirjaa ei laukattaisi eteenpäin kotona, koska sitten asian opettaminen yhtä aikaa koko luokalle vaikeutuu, kun muutama oppilas on jo kaiken harjoitellut.  Mistä helkkarista sä edes tiedät, mitä seuraavalla tunnilla aiotaan käsitellä, ei meillä kukana lapsista ole edennyt minkään aineen kirjaa sivu sivulta eteenpäin, vaan loikitaan ja pompitaan pitkin kirjaa.  että mä kyllä pyytäisin opettajaöta lisäohjeita ja viesti cc:nä rehtorille myös, ja jos se ei auta, sitten koulutoimen esimihelle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa, että tunnilla ehditään päästä asiassa syvemmälle, kun ei tarvitse aloittaa nollasta.

Vierailija
4/8 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo pyyntö.

T. Aineenope, kolmen koululaisen äiti

Vierailija
5/8 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettaja voi antaa läksyksi lukea seuraavan kappaleen.

Opettajalta tämä on pedagoginen ratkaisu. Se luultavasti perustuu siihen, että tutkimusten mukaan opetus menee paremmin perille, kun oppilas on jo ajatuksissaan miettinyt aihetta ja esimerkiksi, mitä siitä tietää jo valmiiksi tai mitä haluaa tietää.

Opettaja on lisäksi toivonut, että vanhemmat katsoisivat, että tämä läksy tehdään ja auttaisivat siinä.

Oma kysymyksensä toki on, voiko vanhempia vastuuttaa. Jotkut auttavat lastaan paljon, toiset eivät ollenkaan. Jotkut lapset tarvitsevat paljon apua, toiset eivät. Ketään ei voi pakottaa, eikä kaikilla vanhemmilla ole resurssejakaan.

Vierailija
6/8 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KUULU MULLE! EI MUN TARTTE!

Vierailija
7/8 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Kokeillaan nyt mennä ihan sillä että lukaisee vaikka Aapisesta seuraavaa kappaletta ja vähän vilkaistaan, mitä vaikka matikassa on seuraavilla sivuilla tulossa. Ilmeisesti syksyn aikana on tulossa vanhempainiltaa ja arviointikeskustelua, joten näitähän voi varmasti kysyä sielläkin.

Kysyin asiaa myös lapsen luokkatoverin vanhemmilta, tai kahdesta kodista. Toisessa sanottiin että isomman oppilaan kohdalla on kuultu moisesta vasta yläkouluun siirryttäessä ja että pienemmän kohdalla tää oli ihan uusi juttu, toisessa kodissa taas oltiin meidän tapaan yhtä ummikkoja. Mutta tällä mennään, toivottavasti tuottaa sitten toivotun tuloksen!

Mä teen tällä hetkellä työtä, jota voin tehdä suurimmaksi osaksi kotoa käsin. Niinpä mulla on mahdollisuus tähän kouluasioiden läpikäymiseen mutta toki mietin, että joissain perheissä molemmat vanhemmat tekevät kodin ulkopuolella melko pitkääkin työpäivää eli mitenhän tämä heidän kohdalla toteutetaan. Tai entä, jos ei se vaan toteudu. Periaatteessahan tuo saa lapsia hieman eriarvoiseen asemaan, koska toisilla on mahdollisuus tähän opettajan pyynnön toteuttamiseen ja toisilla taas ei ehkä samalla tavalla ole. Toki jos tarkoitus on vain silmäillä, niin eihän se kovin kauaa vie, mutta esimerkiksi vuorotyöläisiäkin lasten vanhempina on. Tietenkään asia ei minulle kuulu, kunhan mietiskelen.

Ap.

Vierailija
8/8 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi outoa asiaa: sivujärjestyksessä eteneminen ja tuo itsepyyntö. Kumpaakaan en tajua. T ope