Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä gluteenittomaan ruokaan

Vierailija
19.08.2019 |

Sain keliakia diagnoosin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu erimenu.fi sivustoon. Myös keliakialiiton sivut hyvät. Googlettamalla minkä tahansa ruoan gluteenittomana.

Vierailija
2/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt keliakialiiton sivuilla? Kirjakaupasta saa myös keittokirjoja ja netti on täynnä reseptejä ja sivustoja, joissa ohjeita. Itse käytän niitä. Minulla on tosin ibs, mutta en kestä gluteiinia, saan ripulin siitä.

Vierailija
4/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6.vuotta sairastava kirjoitti:

Tutustu erimenu.fi sivustoon. Myös keliakialiiton sivut hyvät. Googlettamalla minkä tahansa ruoan gluteenittomana.

En hae mitään korvikkeita, vaan luontaisesti gluteenitonta.

Vierailija
5/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt keliakialiiton sivuilla? Kirjakaupasta saa myös keittokirjoja ja netti on täynnä reseptejä ja sivustoja, joissa ohjeita. Itse käytän niitä. Minulla on tosin ibs, mutta en kestä gluteiinia, saan ripulin siitä.

Näissä on vain korvikkeita tavan gluteeniselle ruualle. En kaipaa korvikkeita, vaan oikeaa ruokaa.

Vierailija
6/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? No samat sivut auttavat siinä.... 🙄... Töykeää....

Vierailija
7/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä kaikkea etsit mutta meillä lähes kaikki ruoka on luontaisesti gluteenitonta: pataruokia, keittoja, laatikkoruokia, paistettua, keitettyä, haudutettua, grillattua jne. 

Eli vain peruspastat, -leivät ja -pullat jäisi pois. Ei tunnu vaikealta. Kun ruuan tekee itse tietää mitä siinä on.

Vierailija
8/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se kyllä nykypäivänä ole mikään ongelma, kun vaihtoehtoja on niin paljon. Suosi peruna- tai riisiperustaisia ruokia arjessa, niin useimmat ruuat ovat ihan luontaisesti gluteenittomia. Itse en ole mikään leivän kuluttaja muutenkaan, ja puurohiutaleita saa puhtaasta kaurasta valmistettuna. Lähinnä siis leipä, herkut ja juhlatarjottavat ovat niitä, mitä pitää miettiä tarkemmin. Kaupoissa (esim. City-market) on usein erikseen gluteenittomat hyllyt viljatuotteille, sieltä kannattaa katsoa mitä kaikkea löytyy, tai sitten hyllyn reunassa on gluteenittomuudesta kertova merkki. Keliakialiiton sivuilla on luettelo gluteenittomista tuotteista eri kategorioissa.

Tässä muutama hyväksi havaittu tuote: Leivonnassa suolaisten piirakoiden pohjana on erittäin hyvä Vuohelan herkun pakasteena myytävä piirakkataikina. Juustokakun keksipohjaan sopivat erittäin hyvin Finaxin kaurakeksit. Makeassa leivonnassa käytän muutoin Sunnuntai gluteenitonta jauhoseosta.

Vierailija
9/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puhdas, marinoimaton liha, kana ja kala on gluteenitonta. Kasvikset ovat gluteenittomia. Kuivamausteet ovat pääsääntöisesti gluteenittomia. Puhtaat öljyt ja rasvat ovat gluteenittomia.

Viljoista luontaisesti gluteenittomia ovat riisi, maissi, tattari ja hirssi. Puhdasta kauraa (gluteeniton-merkillä) voi kokeilla.

Perusruokaa, puhtaista aineista, itse maustettuna. Teollisista elintarvikkeista lue tarkasti tuoteselosteet läpi, niissä on usein vehnä- tai ohratärkkelystä. Vehnäjauhoja löytyy myös yllättävistä tuotteista mm. jäätelöistä.

Vierailija
10/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeastaan ihan kaiken voi tehdä gluteenittomana.

Suomalaiselle suurin paniikki iskee varmaan makaroonista ja leivästä. No niitä saa myös gluteenittomana.

Jos tykkäät leipoa, gluteenittomia jauhoja löytyy myös.

Vierailija
11/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialainen keittiö, suuntaa sinne, löytyy kasapäin hyviä gluteenittomia reseptejä, eikä tarvitse harmitella, että olisi joutunut luopumaan jostakin. 

Vierailija
12/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä kaikkea etsit mutta meillä lähes kaikki ruoka on luontaisesti gluteenitonta: pataruokia, keittoja, laatikkoruokia, paistettua, keitettyä, haudutettua, grillattua jne. 

Eli vain peruspastat, -leivät ja -pullat jäisi pois. Ei tunnu vaikealta. Kun ruuan tekee itse tietää mitä siinä on.

Ainoa fiksu vastaus.

Vierailija
13/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oikeastaan ihan kaiken voi tehdä gluteenittomana.

Suomalaiselle suurin paniikki iskee varmaan makaroonista ja leivästä. No niitä saa myös gluteenittomana.

Jos tykkäät leipoa, gluteenittomia jauhoja löytyy myös.

En halua korvikeruokaa.

En ymmärrä millä perusteella nimittelet esim. puhtaasta kaurasta leivottua leipää korvikkeeksi. Leipää se on samoin kuin rukiista tai vehnästäkin leivottu.

Vierailija
14/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töykeä asenne kysyjällä... Olisit kiitollinen kaikista neuvoista, kaikki neuvot oikein.... Asennetta kannattaa tarkistaa Ap, jos haluaa apua..... Ja "kiitos-sana" hyvä opetella! 👍

Vierailija
15/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset yrittävät neuvoa ja toinen ei kelpuuta neuvoja. Olisi kannattanyt laittaa aloitukseen tuo tarkennus.

Luontaisesti gluteiinitonta ruokaa on helppo tehdä, siksi minä luulin, että kaipaat jotain erikoisohjeita.

Vierailija
16/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen korvikkeita? Ei ne ole mitään korvikkeita vaan gluteenittomia versioita? Ei mitenkään pahoja "ei oikeita" - ruokia. En ymmärrä ajatusmaailmaasi.

Mutta sitten et vaan syö leipää tai makaroonia.

Kasviksia, juureksia, lihaa, kalaa, kanaa, riisiä, perunoita, marjoja, hedelmiä, maitotuotteita, kananmunaa. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
17/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vaan kirjoitti:

Töykeä asenne kysyjällä... Olisit kiitollinen kaikista neuvoista, kaikki neuvot oikein.... Asennetta kannattaa tarkistaa Ap, jos haluaa apua..... Ja "kiitos-sana" hyvä opetella! 👍

Kiitos sinullekin viestistä.

Vierailija
18/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset yrittävät neuvoa ja toinen ei kelpuuta neuvoja. Olisi kannattanyt laittaa aloitukseen tuo tarkennus.

Luontaisesti gluteiinitonta ruokaa on helppo tehdä, siksi minä luulin, että kaipaat jotain erikoisohjeita.

Juu totta, kannattaa tarkentaa mitä kysyy ja ei kannata kysyä tyhmiä.... Varsinkaan, kun ei halua ottaa apua vastaan.....

Vierailija
19/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen korvikkeita? Ei ne ole mitään korvikkeita vaan gluteenittomia versioita? Ei mitenkään pahoja "ei oikeita" - ruokia. En ymmärrä ajatusmaailmaasi.

Kasviksia, juureksia, lihaa, kalaa, kanaa, riisiä, perunoita, marjoja, hedelmiä, maitotuotteita, kananmunaa. Ei ole vaikeaa.

Leipä tai makaroni eivät ole luontaisesti gluteenittomia.

Miksi esim. maissimakaroni ei ole luontaisesti gluteenitonta? Ei siitä ole mitään gluteenia poistettu, kun maississa ei sellaista ole.

Vierailija
20/29 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä tai makaroni eivät ole luontaisesti gluteenittomia.

Miksi esim. maissimakaroni ei ole luontaisesti gluteenitonta? Ei siitä ole mitään gluteenia poistettu, kun maississa ei sellaista ole.

Oletko tyhmä, vai estätkö tyhmää?

Siis mitäh? Pitäisikö sinun nyt ihan itse selvittää että tiedätkö varmasti mitä luontaisesti gluteeniton tarkoittaa.