Terveydenhuollon takaisinsoittopalvelut
"Kiireettömät asiat hoidetaan takaisinsoittona. Odota valintasi jälkeen, että numerosi on tallentunut."
No, nyt on aikaa soitella kun ole sairaana kotona, mutta niin monesti aiemminkin ole tätä miettinyt että kuinka monella virka-aikaa tekevällä ihmisellä on mahdollisuus töissä odotella että milloinkahan sieltä mahdollisesti soitetaan takaisin. Silloin kun on asiakas nenän edessä, on työpuhelu kesken tai kun istun vessassa? Eikä toki ohjeisteta miten toimia jos missaa puhelun, yritetäänkö sieltä tavoittaa uudemman kerran vai voitko sitten taas seuraavana aamuna klo 8:00 jättää seuraavan soittopyynnön?
Ymmärrän että kotona ollessa voi olla mukavampi että soittavat takaisin kuin että jonottaa hissimusiikkia kuunnellen puoli tuntia, mutta pitäisi kiireetönkin asia saada hoitaa ilman että koko päivä pitää olla kytiksellä. Siellä on nyt kolme soittopyyntöä vetämässä (lapsen hammashoitola, toisen lapsen neuvolakääkäri kasteluasioissa, oma ehkäisyasia), katsotaan mihin mennessä puhelin pirisee...
Kommentit (31)
Meillä päin ainakin automaatti kertoo montako puhelua on jonossa ja milloin soittavat takaisin suurin piirtein.
Mä kans oottelen puhelua. Varsinainen soittoaika loppui jo. Mutta onneksi mulla on aikaa kun ei oo mihinkään menossa täältä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko oman ratkaisun asiaan?
Että puhelimessa saa jonottaa, vaikka asia olisikin kiireetön, ja resurssit mitotettaisiin niin että kohtuullisessa ajassa saisi jonkun kiinni. TAI että takaisinsoittoajasta saisi jonkun tiedon tai siihen voisi vaikuttaa ts. ilmoittaa milloin on tavoitettavissa. TAI jokin sähköinen viesti- tai ajanvarauspalvelu (tosi kätevää varata koko päivä puhelimen vahtimiseen että saa rutiininomaisen papa-kokeen varattua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko oman ratkaisun asiaan?
Että puhelimessa saa jonottaa, vaikka asia olisikin kiireetön, ja resurssit mitotettaisiin niin että kohtuullisessa ajassa saisi jonkun kiinni. TAI että takaisinsoittoajasta saisi jonkun tiedon tai siihen voisi vaikuttaa ts. ilmoittaa milloin on tavoitettavissa. TAI jokin sähköinen viesti- tai ajanvarauspalvelu (tosi kätevää varata koko päivä puhelimen vahtimiseen että saa rutiininomaisen papa-kokeen varattua).
Et siis ymmärrä miten terveyspalvelut toimivat. No, valitusta maailmaan mahtuu.
Täällä on kyllä mahdollisuus myös jonottaa ja voi jättää viestinkin, että ei se joka paikassa samalla tavalla toimi.
Ei sitä puhelinta tarvitse koko ajan vahtia. Laske päässä soitosta se 2-4h niin yleensä ne sillä välillä soittavat takaisin. Lisäksi miksi varaat kiireettömiä aikoja maanantaina? Linjat on vielä entistä enemmän tukossa viikonlopun jäljiltä, tiistaina soittavat takaisin jo paljon nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä mahdollisuus myös jonottaa ja voi jättää viestinkin, että ei se joka paikassa samalla tavalla toimi.
Mä muistelen, että Oulussa ainakin toimii siten, että jonottaa voi vaikka kuinka pitkään, mutta halutessaan voi jättää soittopyynnön.
Terveyspalvelujen rahoitus on tuntuvasti aliresurssoitu, eli läheskään kaikkien hoitoa tarvitsevien hoitoon ei ole rahaa. Moni jätetään hoitamatta. Tehokas keino jättää hoitamatta on tämä puhelimella kikkailu. Tilastojen perusteella ihmiset näyttävät pääsevän hoitoon, kun vain heidät tilastoidaan joille oikeasti soitetaan ja jotka saadaan puhelimella myös kiinni. Ellet vastaa heti ensimmäisellä takaisinsoitolla, poistetaan yhteydenottosi listalta.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko oman ratkaisun asiaan?
Nettiajanvaraus on nykypäivää, ei missään muualla kuin terveyskeskuksissa ole tällaista.
Onhan tuollainen aika 80-luvun jäänne. Kaikissa yksityisillä palvelun tarjoajilla on nettiajanvaraus mahdollisuus, puhelimitse joku vastaa lähes poikkeuksetta heti eikä joudu jonoon eikä myöskään ole mitään takaisinsoittoa.
Julkisella puolella on niin surkeat potilastietojärjestelmät, että eivät tue nettivarausta.
Ei ole oikein vaihtoehtoa. Jos ei ole akuutti ongelma, niin soitan sellaisena päivänä, jolloin töiden puolesta ei ole suurempaa kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko oman ratkaisun asiaan?
Nettiajanvaraus on nykypäivää, ei missään muualla kuin terveyskeskuksissa ole tällaista.
Viime vuonna sain varattua nettiajanvarauksella ajan hoitajalle 5km päähän terveysasemalle. Ihmettelin tätä sitten hoitajalle että miksi kaikki lähitienoon terkkarit oli buukattu koko loppuvuodeksi kun vapaita aikoja ei näkynyt niin kuulemma kaikki terveyskeskukset ei siinä järjestelmässä näy. Miksiköhän?
Aloittajalle: ainakin täälläpäin soittavat jonkin ajan kuluttua uudestaan jos ei ekalla kerralla voi vastata. Siitä en tiedä monestiko soittelevat perään.
Vierailija kirjoitti:
Mä kans oottelen puhelua. Varsinainen soittoaika loppui jo. Mutta onneksi mulla on aikaa kun ei oo mihinkään menossa täältä kotoa.
Nyt tuli soitto ja sain ajan. Noin 1,5 tuntia alkuperäisestä soitostani.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä puhelinta tarvitse koko ajan vahtia. Laske päässä soitosta se 2-4h niin yleensä ne sillä välillä soittavat takaisin. Lisäksi miksi varaat kiireettömiä aikoja maanantaina? Linjat on vielä entistä enemmän tukossa viikonlopun jäljiltä, tiistaina soittavat takaisin jo paljon nopeammin.
Siksi että olen huomenna (terveydentilan salliessa) verkostopalaverissa koko sen soittoajan ja sen jälkeen vastaanottoa, eli en ehdi soitella enkä odotella takaisinsoittoa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin ainakin automaatti kertoo montako puhelua on jonossa ja milloin soittavat takaisin suurin piirtein.
Hyvinkäällä on noin. Helsingissä ei.
Kela soittaa tasan kerran, jos et vastaa, niin soitat uudelleen. Tk:n takaisinsoittopalvelu on voimassa päivän ajan eli niin monta kertaa yrittävät, kuin päivän aikana ehtivät (1-4), mutta jos et vastaa, niin seuraava ammuna on jätttävä uusi soittopyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein vaihtoehtoa. Jos ei ole akuutti ongelma, niin soitan sellaisena päivänä, jolloin töiden puolesta ei ole suurempaa kiirettä.
Niin soitinkin tänään. Paha vain että takaisinsoitto tuli samaan aikaan neuvolan kanssa, eli joku toinen päivä uusi yritys. Ja sitten vastaan jos puhelu tulee omien asiakaskäyntien väliin, muuten en voi vastata. Eikä sellaisia tyhjiä päiviä oikein ole.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuollainen aika 80-luvun jäänne. Kaikissa yksityisillä palvelun tarjoajilla on nettiajanvaraus mahdollisuus, puhelimitse joku vastaa lähes poikkeuksetta heti eikä joudu jonoon eikä myöskään ole mitään takaisinsoittoa.
Julkisella puolella on niin surkeat potilastietojärjestelmät, että eivät tue nettivarausta.
Nettiajanvarausta ei ole, koska aikoja ei haluta antaa. Ensin pitää päästä puhelingerberoksen ohi, joka kartoittaa tarpeen. Sitten ehkä saat ajan ja sekin riippuu sitten gerberoksesta antasko hoitajalle vai lääkärille.
Joissain TK:ssa on nettiyhteydenotto ja sinne voi jättää viestin. Soittavat sitten takaisin tai lähettävät ajan tekstiviestillä. Näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko oman ratkaisun asiaan?
Nettiajanvaraus on nykypäivää, ei missään muualla kuin terveyskeskuksissa ole tällaista.
Nettiajanvarausta ei ole otettu käyttöön, koska aikoja ei yksinkertaisesti ole kaikille tarvitseville.
Kerrotko oman ratkaisun asiaan?