Mikä on uuden, lapsettoman miehen rooli yksinhuoltajan ja hänen lapsensa perheessä?
Kommentit (50)
Kasvatusvastuu on biologisilla vanhemmilla, mutta perheen aikuisena siihen joutuu ja pitää osallistua tukemalla biologisten vanhempien kasvatusta.
Jos ollaan perhe, eli asutaan samassa taloudessa niin kyllä molemmat aikuiset ovat vastuussa lapsista jotka siinä saman katon alla elävät elämäänsä, ei voi erotella että tuo on nyt se äidin uusi mies joka ei liity meihin lapsiin millään lailla, se on kuin huonekalu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että hän ottaisi perheen toisen aikuisen roolin. Olisi sinun tukenasi. Kuljettaisi joskus harrastuksiin ja kävisi kaupassa. Et sinä yhtä lasta lisää tarvitse.
Voinko olettaa tai vaatia häneltä esimerkiksi lapsen kuskaamista harrastuksiin koska ei ole kuitenkaan hänen oma lapsensa?
Minusta ei kyllä voi vaatia tai olettaa. Kysyisin sopiiko, ja jos sopii niin muistaisin aina kiittää. En pitäisi tuollaista itsestäänselvyytenä. Sit jos mies olisi sellainen että tarjoutuisi itse, niin se olis tietty melkoinen helmi mitä todellakin kannattaa arvostaa ;)
Eihän tuohon ole mitään yhtä vastausta, kun se riippuu niin paljon tapauksesta.
Kannattaa kysyä siltä naiselta itseltään mikä hänen ajatus on, ja katsoa miten se sopii omiin ajatuksiisi ja odotuksiisi?
Mitä olen yksinhuoltajanaisten kanssa aiheesta jutellut, niin vaihtelee tosi paljon mitä kukanenkin mieheltä toivoisi.
Joku haluaa, että mies on vaan äidin kaveri ja lapsesta erillinen osa, joku taas haluaisi miehen alkavan lapselle isäksi ja suurinosa kai jotain tuolta väliltä.
Lapsen ikä vaikuttaa tietysti myös.
Lompakko on roolisi tässä näytelmässä.
Meillä se on mies, jota lapset eivät ole edes tavanneet. Miesystävä jota tapaan lasten isäviikoilla.
Isä on jo sotkenut ties kuinka monta hupakkoa lasten elämään, ensimmäisen esitteli 2 päivää meidän eron jälkeen. Ei tarvitse äidin puolelta nähdä sitä. Ehkä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Että yksinhuoltaja havittelee miehen avulla luksuselämää tai vähintään sitä, että mies maksaisi sitten kaiken siinä tavis elintasossa?
Entä jos tulisi yhteisiä lapsia joita yksinhuoltaja hoitaisi kotona?
Pitäisikö hänen silloinkin maksaa erikseen oman lapsensa kulut ja mies maksaisi sitten naisen ja yhteisten lasten?
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on mies, jota lapset eivät ole edes tavanneet. Miesystävä jota tapaan lasten isäviikoilla.
Isä on jo sotkenut ties kuinka monta hupakkoa lasten elämään, ensimmäisen esitteli 2 päivää meidän eron jälkeen. Ei tarvitse äidin puolelta nähdä sitä. Ehkä koskaan.
Et kai sinä ole yksinhuoltaja?
Eikö yksinhuoltaja ole sellainen, joka on lapsensa ainoa huoltaja ja yksin tästä vastuussa?
Hullu on, jos tuohon kabarehen mukaan lähtee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että hän ottaisi perheen toisen aikuisen roolin. Olisi sinun tukenasi. Kuljettaisi joskus harrastuksiin ja kävisi kaupassa. Et sinä yhtä lasta lisää tarvitse.
Voinko olettaa tai vaatia häneltä esimerkiksi lapsen kuskaamista harrastuksiin koska ei ole kuitenkaan hänen oma lapsensa?
Kuulostaa oudolta, että pitäisi vaatia.
Kyllähän nyt normaalisti samassa taloudessa asuvat aikuiset jakaa hommat niin, miten ne parhaiten aikataulullisesti kummallekin sopii.
Eli jos miehen aikataulut antaa paremmin myöten kuskata harrastukseen niin hän kuskaa, ja jos naisen aikataulut niin nainen kuskaa.
Mä olen lapseton mies, joka ei edes voi saada omia biologisia lapsia. Joskus olen ajatellut, että nainen, jolla olisi jo lapsia, olisi mulle tavallaan hyvä kumppani.
Suhteen lapsiin määrittelisi lapset itse. Jos he mut hyväksyisi isäpuoleksi, niin sitten olisin sellainen. En suostuisi muuttamaan yhteen, elleivät lapset hyväksy asiaa tai jos epäilisin, etten itse jaksa.
Olen itse uusioperheen kasvatti ja se oli aina hlvettiä. Jos itse joutuisin sellaiseen kuvioon nyt, niin haluaisin olla joku luotettava, looginen ja turvallinen aikuinen.
Mulla oli tällainen hyvä isäpuoli. Hän piteli koko korttitaloa pystyssä omalla tavallaan.
Itse haluaisin, että mies olisi lasten arjessa mukana missä minäkin. Tasavertainen kasvattaja ja aikuinen johon lapset voivat luottaa. Haluaisin olla perhe missä lapset näkevät että se toinenkin osapuoli välittää. Uutta isää en lapsille etsisi mutta kuitenkin niin ettei mies ajattelisi ettei lasten asiat kuulu hänelle koska ei ole biologinen isä.
Ehkä tälläisen miehen vielä löydän, jos joku huolii minuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Että yksinhuoltaja havittelee miehen avulla luksuselämää tai vähintään sitä, että mies maksaisi sitten kaiken siinä tavis elintasossa?
Entä jos tulisi yhteisiä lapsia joita yksinhuoltaja hoitaisi kotona?
Pitäisikö hänen silloinkin maksaa erikseen oman lapsensa kulut ja mies maksaisi sitten naisen ja yhteisten lasten?
Olin treffeillä yksinhuoltajan kanssa, ja hänen tarvitsi käydä kaupassa. Ostosreissun jälkeen hän sanoi minulle, että tämä ei nyt mennyt oikein. Tarkoitti että minun olisi pitänyt maksaa ruoka ostokset. Ensi treffit kyseessä, ja siihen se jäikin.
Lompakko ja sekä niin lapsen kuin yh:nkin osalta: sylkykuppi.
Bro hyvä, annan sinulle ilmaisen neuvon: JUOKSE!
Vierailija kirjoitti:
Lompakko ja sekä niin lapsen kuin yh:nkin osalta: sylkykuppi.
Bro hyvä, annan sinulle ilmaisen neuvon: JUOKSE!
Kertokaa näitä kokemuksia, kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon naisesta ja lapsesta. Jos minulle tähän tulisi uusi mies, haluaisin hänen olevan läsnäoleva ja osallistuva aikuinen lapselle ja hyvä puoliso minulle. Isäksi ei lapselle tarvitse ryhtyä, sillä lapsella on jo isä. Ei kuitenkaan mitään asennetta "ei ole minun lapseni, ei kuulu minulle". N36+P6
"Riippuu paljon naisesta ja lapsesta. Jos minulle tähän tulisi uusi mies, haluaisin hänen olevan läsnäoleva ja osallistuva aikuinen lapselle ja hyvä puoliso minulle."
Kyllähän se oikea isä voisi tämän hoitaa. Miksei?
Jos mamma elää täysin sosiaalituilla, niin kyllähän siihen olisi hyvä saada toinenkin mies, jolta saa rahaa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama kuvio. Vietän aikaa miehen kanssa lasten isäpäivinä, mutta en esittele lapsilleni ellen ole 100% varma asiasta. Olemme olleet pari vuotta vasta yhdessä, joten mikä kiire.
Vierailija kirjoitti:
Jos mamma elää täysin sosiaalituilla, niin kyllähän siihen olisi hyvä saada toinenkin mies, jolta saa rahaa elämiseen.
Mistä yleistys, että yh elää täysin sosiaalituilla? Itse ainakin olen ihan kokopäivätyössä ja korkeasti koulutettu. Ja ihan itse maksan kauppaostokset, asumisen, lasten harrastukset jne 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä yleistys, että yh elää täysin sosiaalituilla? Itse ainakin olen ihan kokopäivätyössä ja korkeasti koulutettu. Ja ihan itse maksan kauppaostokset, asumisen, lasten harrastukset jne 🙄
Jep, en itsekään tiedä yhtäkään tuilla elävää yksinhuoltajaa.
No jotkut on opiskelleet välillä ja saaneet opintotukea ym., mutta huvikseen tuilla eläjiä/kotona makaajia en kyllä tiedä.
Yksi tuntemani yksinhuoltaja elättää itsensä ja lapsensa lisäksi myös miehensä (mies opiskelee) ja toinen tuntemani yksinhuoltaja elättää itsensä ja lapsensa lisäksi myös naisystäväänsä joka makselee omasta palkasta velkojaan.
Eli tunnen tuilla eläviä yksinhuoltajia: 0kpl
”Uutta” puolisoa (oikesti näissä tapauksissa ensimmäinen kumppani, kun molemmat saaneet lapsensa nuorena ilman parisuhdetta) elättäviä yksinhuoltajia: 2kpl
Palstamiehet toki tutustuu vain niihin yksihuoltajiin, jotka vetää ensitreffeillä herneen nokkaan kun mies ei maksa hänen kauppaostoksia.:D
Minusta on kyllä ihan perusteltua olettaa, että uusi mies tulisi nimenomaan yh-naisen elämään. Ei homosuhteissakaan toki mitään pahaa ole, mutta veikkaan että harvempi yh-isä etsii itselleen miesystävää.