Hekan epäreilu asunnonjako
Alan olemaan jokseenkin kypsä Hekan asunnonvaihtopörssiin ja Hekan asunnonvaihtajien fb-ryhmiin.
Olen asunut nykkyisessä (Hekan) kodissani reilu kolme vuotta merellisessä lähiössä, ei pahimmassa, mutta sen verran paskalla, ettei ole mitään millä asunnonvaihdossa brassailla muille hakijoille, paitsi parveke (wuhuu!) ja lyhyt matka metroasemalle ja palvelut lähettyvillä.
Havahduin muutama viikko sitten täällä kotona ollessani siihen, että haluanko todella asua täällä? Mikä on minulle tärkeintä elämässä? Mitkä asiat vaikuttavat eniten minun hyvinvointiini? Pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että asuinympäristöllä on mielenterveydelle ja koko hyvinvoinnille erittäin suuri merkitys. Nyt haluan siis täältä pois. Pakko päästä täältä p-o-i-s. Laitoin Hekalle uuden hakemuksen jossa toivon asuntoa vain kantakaupungista (ruksasin tasan 7 aluetta toiveisiin). No chance. Ei tule tapahtumaan. Ei, ellei tapahdu jotain ihmettä.
Kysymys: Miksi Hekan lähiöissä sijaitseviin asuntoihin ei rakenneta mitään mukavuuksia joilla olisi jonkinlainen valtti asunnon vaihdossa? Esimerkiksi asuntokohtainen sauna voisi olla sellainen, tai edes laminaattilattiat rumien harmaiden muovimattojen sijaan? Tai miten olisi idyllinen puutalo-kortteli jossain? Kuka on ikinä voinut edes suunnitella jotain niin rumaa kuin harmaat muovimatot? Toisaalta, ei silläkään olisi väliä. En silti suostuisi muuttamaan mihinkään Jakomäkeen, Kontulaan tai Vesalaan. En, vaikka saisin siltä alueelta uudiskohteesta luksuslukaalin muutamalla satasella/kk. Ympäristö maksaa. Ihmiset maksavat asumisessa siitä, ettei tarvitse kohdata sosiaalisia ongelmia. Inspiroiva ympäristö maksaa. Ja haluan nyt sellaiselle. Olen valmis maksamaan siitä, ettei naapurini kiroile joka lauseessa, etenkään lapsilleen puhuessaan. Olen valmis maksamaan myös siitä, että pääsisin ympäristöön johon koen haluavani kuulua. Mieluusti osallistuisin pihatalkoisiin ja ahkeroisin yhteisen hyvän eteen jos ympäristö ja ihmiset olisivat sellaisia, joiden kanssa vuorovaikutus tuntuisi edes jokseenkin luonnolliselta. Arvostaisin kovasti jos olisi ajattelevia ihmisiä ympärilläni.
Kauanko te muut olette odottaneet asunnon vaihtoa jos teillä ei ole ennestään ollut vaihtokumppania jonka kanssa vaihtaa asuntoja päittäin?
Olen niin kyllästynyt asunnonvaihtopörssissä vakuuttamaan ihmisille kuinka nyt juuri tämä minun aivan kertakaikkisen ihana koti olisi fantastinen valinta asunnon vaihdolle. Kukaan ei vaihda. Kenestään ei kuulu.
Ja se joka tulee tänne huutelemaan, ettei asunnon sijainnilla ole mitään väliä, kunhan saa Hekan kohteesta asunnon, voi kokeilla asua perseenreiässä pari vuotta niin voidaan sen jälkeen keskustella asiasta uudemman kerran. Itseasiassa Hekalla pitäisi olla sellainen kiintiö asunnonvaihtajille, että se joka on kestänyt sosioekonomisesti huonoimmalla alueella pisimpään olisi etuoikeutettu hakemaan Hekan parempiin kohteisiin ja niistä otettaisiin suurempi määrä. Sillä tuskin spurgut sellaista edes hakisi. Niinhän minullekin sanottiin aikoinaan, että se on aivan se ja sama mistä Hekan asunnon saa, kunhan sellaiseen pääsee käsiksi. Sen voi katsos myöhemmin vaihtaa. Kun ei voi.
Kommentit (36)
Kyllä se vielä tärppää. Onko lähellä kivat koulut ja päiväkodit, muut palvelut, hyvä pesutupa, ulkoilumaastot? Mainosta myös niitä.
Luettuani tekstini uudelleen läpi huomasin siinä olevan tunnekuohussa kirjoitettuna tekstiä ja esim spurgu-sana on mielestäni alentava enkä sitä viljele arkikielessä. Enkä yhtään ihmettele, että sosioekonomisia ongelmia ja päihteidenkäyttäjiä on tämänkaltaisilla alueilla. Mikäli ihminen ei omaa todella rautaista psyykkistä kantokykyä, niin tämän tyyppisillä alueilla asuminen varmasti hajottaa jokaisen psyyken ennemmin tai myöhemmin. Kurjuuden näkemisellä on rajansa jokaisella.
Voisiko joku perustella mikä tekstissäni oli niin provosoivaa, että täytyy peukuttaa alaspäin? (poislukien spurgu-sanan käyttö). Pointtini oli myös se, että miksi ei rakenneta esim Kartanonkosken tyyppisiä alueita ja keskittymiä, jotka kuitenkin arkkitehtuurisesti esteettisiä ja käsittääkseni myös hyvin suosittuja alueita? Tai idyllisiä puutalo-kortteleita, joiden sijainnin ei tarvitsisi olla lähellä keskustaa? Asumisen mukavuus kompensoisi asunnon hyvän sijainnin.
Yksinhuoltajana työssäkäyvänä korkeakouluopiskelijana minun taloudelliset resurssit ovat aika rajalliset ennen valmistumista (ja kenties myös sen jälkeen). Talouttani en ala tässä nyt sen enempää ruotimaan, mutta on myös säästettävä siihen omistusasuntoon, jonka ostaminen kestäisi paljon pidempään mikäli vuokraisin järkyttävän hintaista asuntoa vapailta markkinoilta. Osa naapureistani viihtyy tällä alueella erinomaisen hyvin, mutta itse en näe muita vaihtoehtoja kuin tinkiä huomattavasti tämänhetkisistä neliöistä ja muuttaa sellaiseen ympäristöön jossa viihdyn.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän vaihdon vaikeuden jos alue on epäkiinnostava. Ollaan asuttu Hekan asunnossa vuodesta 2000 ja tähtäimenä ollut Puu-Käpylä. Ensin vaihdettiin Vallilasta kaksiosta Kumpulaan kolmioon, siitä neliöön Käpylään ja lopulta nlin 4 vuotta sitten Puu-Käpylään ja tästä ei muuteta vaikka mikä tulisi. Tsemppiä ap vaihtoon.
KIITOS! Kerrankin joku joka ymmärsi ajatukseni provosoitumatta. Onneksi teitä onnisti lopulta.
Ap.
Nykyään kaikki ( melkein) haluaa asunnonvaihtopörssissä vaihtaa keskustaan Jätkäsaaren ynnämualle. Mekin haettiin vuosi asunnonvaihtoa Vuosaaresta Jätkäsaaren uudiskohteisiin. Yhtään asuntotarjousta ei tullut meille. Sitten kun olen seurannut pörssiä. Niin jo muutaman kuukauden asumisen jälkeen halutaan taas muuttaa. Se on epäreilua. Jos kerran saa asunnon keskustassa, niin sitten ei olla tyytyväisiä kumminkaan.. olemme asuneet Vuosaaressa yli 30 vuotta, olisi kiva jos mekin olisimme saaneet asunnon Jätkäsaaren puukerrostalosta. Tai jostain muualta keskustassa.😏
Ei napannut kirjoitti:
Nykyään kaikki ( melkein) haluaa asunnonvaihtopörssissä vaihtaa keskustaan Jätkäsaaren ynnämualle. Mekin haettiin vuosi asunnonvaihtoa Vuosaaresta Jätkäsaaren uudiskohteisiin. Yhtään asuntotarjousta ei tullut meille. Sitten kun olen seurannut pörssiä. Niin jo muutaman kuukauden asumisen jälkeen halutaan taas muuttaa. Se on epäreilua. Jos kerran saa asunnon keskustassa, niin sitten ei olla tyytyväisiä kumminkaan.. olemme asuneet Vuosaaressa yli 30 vuotta, olisi kiva jos mekin olisimme saaneet asunnon Jätkäsaaren puukerrostalosta. Tai jostain muualta keskustassa.😏
En kyllä ikinä haluaisi asuntovaihtoa Jätkäsaareen. Siis asun Hekalla.
Totta on että kukaan ei halua vaihtaa asuntoa kanssasi, jos asut vanhassa huonokuntoisessa ja kuitenkin kalliissa asunnossa.
Kun ei ole kauhalla annettu... jne.
Mitä luulet itsestäsi ja asunnostasi?
Kiitä onneas, että oot putkeen päässyt!!!!!!!!!
Uskomatonta, että Hekan asuinnoissa asujissa on tällaisia h-peppuja!
Että pitäis itse oikein päättää ja säätää asuinpaikka ja näköala!
Oi, voivovivoi-oih.
HUOH!
---
Niihin asuntoihin on hirvittävät jonot, jos ette tienneet.
Olkaa v-n kiitollisia, että kaupungin vuokraluuseriasunnon saitte.
Siis mitä ihmettä? Haluat asua kantakaupungissa tai hyvätuloisten yhteisöonneloissa, mutta kaupungin vuokra-asunnon hinnalla? Ei sellainen yhtälö toimi. Joko maksat markkinahinnan ja valitset juuri sellaisen kämpän kuin tahdot, tai maksat moninkerroin tuetun, halvan hinnan ja asut siellä mistä asunto sinulle osoitetaan.
Minäkin haluan asua kantakaupungissa ja niin olen tehnytkin. Olen asunut Punavuoressa ja Kampissa koko aikuisikäni, vapaan markkinan kämpissä. Kallista on, mutta tähän olen halunnut satsata.
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä merellisiä lähiöitä nyt niin paljoa ole ettet voisi kertoa missä niistä? Mielestäni ne merelliset lähiöt ovat parasta stadissa, ja joku keskusta on täys persereikä.
Tämä on Rastila. En tiedä muuta meren lähellä olevaa metroasemaa. Paikka on hieno mutta on tietysti paskamaista jos naapureina on jotain dillejä.
Hekan asunnot eivät ole halpoja, ainakaan uudet! Esim. toimeentulotuki asiakkaita määrätään muuttamaan pois uusista kalliimmista halvempiin joka synnyttää slummeja.
Money talks, bullshit walks. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Kannattaa olla kiitollinen siitä Hekan kämpästäkin. Jos pistää fyffeä lisää tiskiin, niin voi vaikka yksityisiltä markkinoilta vuokrata jonkun keskustakämpän.
Vierailija kirjoitti:
Hekan asunnot eivät ole halpoja, ainakaan uudet! Esim. toimeentulotuki asiakkaita määrätään muuttamaan pois uusista kalliimmista halvempiin joka synnyttää slummeja.
Miksi toimeentulotuella elävän pitäisi saada asia kalliimmin kuin työssäkäyvän?
Myös Vuosaaressa on meri lähellä, on kirjasto, hyvä uimahalli ja kauppakeskus. Kesällä on luontoa. Lenkkeilijät arvostaisi merenrantaa tai Uutelan luontopolkua. Aplla on sentään parveke. Idyllistä pihatalkoita on hima-lehden mukaan Haagassa tai Maunulassa, mutta niihin taas ei pääse metrolla. Metron edut huomaa jos jossain muualla odottaa bussia. Pienenkin kodin voi sisustaa nätiksi.
Kantakaupungissa taas ei ole parkkipaikkoja. Hankalia naapureita voi olla missä tahansa.
Muuttuisiko olo jossain samantapaisessa lähiössä? Kestäisitkö ettei vanhoissa taloissa ehkä ole äänieristystä kuten niissä uudemmissa? Jos lähtee sutta pakoon voi tulla karhu vastaan.
Sun pitää nyt AP päättää mihin haluat ja sitten selvittää asiaa esim alueyhtiön kautta.
Ymmärrän vaihdon vaikeuden jos alue on epäkiinnostava. Ollaan asuttu Hekan asunnossa vuodesta 2000 ja tähtäimenä ollut Puu-Käpylä. Ensin vaihdettiin Vallilasta kaksiosta Kumpulaan kolmioon, siitä neliöön Käpylään ja lopulta nlin 4 vuotta sitten Puu-Käpylään ja tästä ei muuteta vaikka mikä tulisi. Tsemppiä ap vaihtoon.