Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi otat kaupassa pitkälle päivätyn tuotteen vaikka tiedät käyttäväsi sen pian?

Vierailija
18.08.2019 |

Tosi moni kurottaa kauimmaisia maitoja tai muita vaikka ruokahävikki pienenisi jos ensin otettaisiin lyhyemmälle päivätyt tuotteet. Jos teet illalla kanaruokaa huomiseksi niin mikset voi ottaa saman päivän kanaa oli alessa tai ei vaan pitää ottaa joku viikon päähän päivätty?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään käytin kaksi viikkoa sitten ostetut kermat, vaikka tarkoitus oli aluksi käyttää ne ostopäivänä. Tämän vuoksi ostan päiväyspitkää, sillä se vähentää ruokahävikkiäni kotona.

Vierailija
42/65 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus: tuote on tuoreempi. Miksi ihmeessä ottaisin pidempään hyllyssä lojuneen tuotteen, kun maksavana asiakkaana voin valita?

Näin kun kaikki asiakkaat toimii, jää ne vanhemmat (vielä täysin syömäkelpoiset) tuotteet myymättä ja menevät hävikkiin. Siitä seuraa hinnannostoja (asiakas maksaa aina hävikit). Ja sama kertautuu vuodesta toiseen, hinnat on taas pilvissä ja ihan omasta syystä.

Ja unohdat täysin sen tosiasian, että asiakkaat myös mielellään ostavat laputettuja päiväystuotteita. Täyden hinnan maksaessani katson tietenkin päiväykset. Idioottimaista syyttää asiakasta, kun lähtökohtana pidettäköön kauppiaan vastuuta kysynnän ja tarjonnan kohtaamisesta ettei hävikkiä synny.

Minä olen vuosikausia ollut kaupassa töissä ja tiedän että asiakkaat on idiootteja. Jokin lihatuote on esim ollut päivän tai pari tarjouksessa, loput jotka jäi myydään esim -30% alella normaalihinnasta ja menevät kuin kuumille kiville punaisen lapun vuoksi vaikka hinta on korkeampi kuin tarjouspäivinä. Punaisen lapun taika toimii. Kukaan ei osta jos myy esim. 3€ tuotetta tarjouksessa 1,50€ mutta jos laittaa punaisen lapun -30%, tuote on myyty saman päivän aikana nopeasti loppuun. Samapa se, jää kaupalle paremmin katetta.

Kerro kauppa, jossa työskentelet, niin kierrämme sen kaukaa.

Asiakkaat, ovat idiootteja! Mä kertoisin taatusti työpaikkani, jos sä älyäisit pysyä pois.

Mut turhaan uhoat, tulet kuitenkin:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on parempaa tuoreena, paitsi pihvit. Kana ja jauheliha varsinkin kannattaa ostaa mahdollisimman tuoreena, ihan justiinsa vanheneva jauheliha aiheuttaa minulle vatsanväänteitä. Jauhatuksen jälkeen lihan pinnalla alkaa heti jyllätä bakteerit, eikä tyhjiöpakkauskaan sitä täysin estä.

Toki jos on persaukinen, säästää ostamalla vanhenemassa olevaa ruokaa. Kun ei ole pakko pihistellä ruuan laadun kustannuksella, en pihistele.

Ruuan hävikkiin tuo ei sitä paitsi vaikuta. Jos kauppaan hankitaan vaikkapa nyt sata pakettia kanaa päivässä, ja sitä ostetaan joka päivä 80, sitä pääsee vanhenemaan ja menee hävikkiin ihan riippumatta siitä, minkä paketin asiakas ottaa.

Vanhimpien ostaminen ensin vähentäisi hävikkiä vain siinä tapauksessa, että tilausmäärää leikataan. Muussa tapauksessa ei. Koko ajan tulee uutta pakettia hyllyyn ja sitä uutta kertyy niin paljon, että se pääsee vanhenemaan, vaikka ostajat ottaisivatkin edestä vanhimpia.

Simppeliä matikkaa, ap hyvä.

Vierailija
44/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran monta kertaa nähnyt miten omassa lähikaupassa ei välitetä tuon taivaallista kylmäketjun säilymisestä, että en luota viimeinen käyttöpäivä tai patasta ennen päiväyksiin.

Lihat ja kalat saattavat lojua hyllyvälissä tuntikausia rullakoissa vaikka kaupalla olisi asianmukaiset kylmätilat, jonne rullakot voisi työntää odottamaan hyllytystä. Jopa pakasteita saattaa olla rullakkokaupalla käytävällä eikä ketään näkopiirissä siirtämässä niitä pakkastekaappeihin tai -altaisiin.

Valittaminen ei auta mitään. Kaikki ovat vain töissä eikä ketään kiinnosta. Ketjukin on liian iso että edes terveystarkastaja tohtisi puuttua asiaan.

Niinpä valitsen hyllystä aina pisimmän käyttöajan tuotteen, jotta on edes jonkinlainen mahdollisuus saada syömäkelpoisena huomiseenkin säilyvä tuote.

Muuten äänestäisin jaloillani, mutta liike on työmatkan varrella ja seuraavaksi lähimpään meneminen aiheuttaisi neljänkymmenen kilometrin koukkauksen.

Vierailija
45/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen verran monta kertaa nähnyt miten omassa lähikaupassa ei välitetä tuon taivaallista kylmäketjun säilymisestä, että en luota viimeinen käyttöpäivä tai patasta ennen päiväyksiin.

Lihat ja kalat saattavat lojua hyllyvälissä tuntikausia rullakoissa vaikka kaupalla olisi asianmukaiset kylmätilat, jonne rullakot voisi työntää odottamaan hyllytystä. Jopa pakasteita saattaa olla rullakkokaupalla käytävällä eikä ketään näkopiirissä siirtämässä niitä pakkastekaappeihin tai -altaisiin.

Valittaminen ei auta mitään. Kaikki ovat vain töissä eikä ketään kiinnosta. Ketjukin on liian iso että edes terveystarkastaja tohtisi puuttua asiaan.

Niinpä valitsen hyllystä aina pisimmän käyttöajan tuotteen, jotta on edes jonkinlainen mahdollisuus saada syömäkelpoisena huomiseenkin säilyvä tuote.

Muuten äänestäisin jaloillani, mutta liike on työmatkan varrella ja seuraavaksi lähimpään meneminen aiheuttaisi neljänkymmenen kilometrin koukkauksen.

Voi kun tietäisitte miten kauan ne lojuvat lämpimässä varastojen puolella. Mulle ihan sama kuinka takarivistä eineksenne nyitte. Se pinaattilettupaketti on voinut olla lämpöisessä 6 tuntia.

Vierailija
46/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaisin vanhempaa samalla hinnalla? Kaikkien tuotteiden suhteen sillä ei ole väliä mutta esim. maito on raikkaampaa mahdollisimman tuoreena.

Vierailija
47/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tietäisitte miten kauan ne lojuvat lämpimässä varastojen puolella. Mulle ihan sama kuinka takarivistä eineksenne nyitte. Se pinaattilettupaketti on voinut olla lämpöisessä 6 tuntia.

Entäs raakakypsytetty liha joka roikkuu kuukausitolkulla ja kasvattaa jopa karvakerroksen ja sitten myydään "tuoreena" kun em. karvakerros on vuoltu pois?

Vierailija
48/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ottaisin vanhempaa samalla hinnalla? Kaikkien tuotteiden suhteen sillä ei ole väliä mutta esim. maito on raikkaampaa mahdollisimman tuoreena.

Maidossa on monesti sama päiväys esim vaikka maanantain ja keskiviikon erissä. Riippuu tilausmääristä mikä päiväys niihin painetaan. Sama jauhelihoissa. Vaasan ja Fazerin leivät usein varsinkin suurten pyhien aikaan on pakasteista lämmitettyjä.

Vierailija
49/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin suuresti kaupoissa välitetään ja ammatti ylpeys on tuntematonta. Sitten on vielä varaa haukkua asiakasta.

Yhteen kauppaan en mene enää asioimaan kun tuotteisiin osunut pilaantuneita liian usein.

Vierailija
50/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että todennäköisesti edessä olevia tavaroita on näprätty enemmän ja olen pöpökammoinen. Tiedän kyllä että kaikki kaupan tuotteet ovat olleet monissa käsissä ennen hyllyyn hyppäämistä, mutta se ei niinkään ällötä, vaan asiakkaat, jotka eivät pidä huolta hygieniastaan.

Naurattaa välillä, kun kaikki on kaapineet sieltä takaa tuotteita. Ja niissä on samat päivämäärät kuin etummaisissakin. Eli ovat vaan pöpöisempiä.

Vierailija
51/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan loju lämpimässä. Kaupoissa on kylmätilat takana varastossakin. Ja lämpötiloja seurataan automatiikalla koko ajan.

Vierailija
52/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan loju lämpimässä. Kaupoissa on kylmätilat takana varastossakin. Ja lämpötiloja seurataan automatiikalla koko ajan.

Automatiikka on se että käyt linkillä kerran viikkoon tekemässä omavalvontaa. Ja kirjaat kaikki ok. Ja onhan niitä kylmä tiloja mutta kun yksin hoidat kassaa, veikkausta, postia, pullonpalautusta ja pitäis sitä kuormaakin purkaa niin sinne jää lavat lojumaan mistä sen yks tai kaks pinaattilettupakettia jossain välissä kerkee hyllyyn täyttämään.

Vierailija
53/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tämä olisi niin suuri ongelma, niin kauppias ei laittaisi uudempia tuotteita hyllyyn ennen kuin vanhemmat on ostettu. Itse katson sen mukaan, mikä on realistinen aika sille, että käytän tuotteen. Jos en aio valmistaa tuotetta ihan parin päivän sisällä, niin otan pidempää päiväystä, mutta otan kyllä lyhyemmän, jos varmasti käytän.

Vierailija
54/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus: tuote on tuoreempi. Miksi ihmeessä ottaisin pidempään hyllyssä lojuneen tuotteen, kun maksavana asiakkaana voin valita?

Näin kun kaikki asiakkaat toimii, jää ne vanhemmat (vielä täysin syömäkelpoiset) tuotteet myymättä ja menevät hävikkiin. Siitä seuraa hinnannostoja (asiakas maksaa aina hävikit). Ja sama kertautuu vuodesta toiseen, hinnat on taas pilvissä ja ihan omasta syystä.

Ehei .. jos hinta nousee, niin vaihtaa vain kauppaa.

Sinccis

On turha yrittää ulkoistaa omia ongelmia muille. Jos hävikkiä syntyy paljon, niin vika on sisäänostajassa. Ei asiakkaissa!

Vierailija
55/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu on se, että myydään ei-oota. Siitä on kaupalle yhtä paljon haittaa. 

Esim. viime jouluna oli savulohet loppu Prismassa, oli sitä sun tätä loppu.

Tuliko joulu yllätyksenä? Mä olisin hoitanut hommat vasemmalla kädelläkin paremmin.

Sinccis

Vierailija
56/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja unohdat täysin sen tosiasian, että asiakkaat myös mielellään ostavat laputettuja päiväystuotteita. Täyden hinnan maksaessani katson tietenkin päiväykset. Idioottimaista syyttää asiakasta, kun lähtökohtana pidettäköön kauppiaan vastuuta kysynnän ja tarjonnan kohtaamisesta ettei hävikkiä synny.

Minä olen vuosikausia ollut kaupassa töissä ja tiedän että asiakkaat on idiootteja. Jokin lihatuote on esim ollut päivän tai pari tarjouksessa, loput jotka jäi myydään esim -30% alella normaalihinnasta ja menevät kuin kuumille kiville punaisen lapun vuoksi vaikka hinta on korkeampi kuin tarjouspäivinä. Punaisen lapun taika toimii. Kukaan ei osta jos myy esim. 3€ tuotetta tarjouksessa 1,50€ mutta jos laittaa punaisen lapun -30%, tuote on myyty saman päivän aikana nopeasti loppuun. Samapa se, jää kaupalle paremmin katetta.

Minä en käy joka päivä kaupassa. Jos teillä on tuotteita tarjouksessa ma-ke, ja minä käyn kaupassa torstaina, niin en minä silloin voi tarjouksia hyödyntää. Toisekseen, jos tarvitsen jotain yhden kappaleen, miksi ostaisin kolme? Halvemmalla minä sen yhden saan.

Vierailija
57/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan noita -30% tuotteita ainoastaan säälistä kauppaa kohtaan, jos tiedän, että syön tuotteen samana päivänä.

Muuten kartan niitä kuin ruttoa.

Sinccis

Vierailija
58/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automatiikka on se että käyt linkillä kerran viikkoon tekemässä omavalvontaa. Ja kirjaat kaikki ok. Ja onhan niitä kylmä tiloja mutta kun yksin hoidat kassaa, veikkausta, postia, pullonpalautusta ja pitäis sitä kuormaakin purkaa niin sinne jää lavat lojumaan mistä sen yks tai kaks pinaattilettupakettia jossain välissä kerkee hyllyyn täyttämään.

Ai sinä taidatkin olla Ärrällä töissä. Pikkusiwat oli samanlaisia, mutta onko niitä enää missään. Hyvä syy kiertää pikkukaupat kaukaa.

Vierailija
59/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee tuota, mutta en myöskään käytä lihaa tai maitotuotteita. Eli mun ostamat ruoat ei ole kovin herkästi pilaantuvia, vaikka menisi ihan ohikin päiväykset. Joskus kun kananmunia ostan, niin katson kyllä ettei päiväys ole ihan muutaman päivän päähän. Kerran keitin pilaantuneen munan, ja jäi pieni kammo.

Vierailija
60/65 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asiakas päättää sen mitä ostaa ja kuinka vanhaa. Hyvähän se tavallaan on jos ruokahävikkiä tulee ja se menee apua tarvitseville. Ihan vaan näin asiakkaan näkökulmasta.