Mistä haluaisit valistaa joukkoliikenteen käyttäjiä?
Jos ketju kasvaa ja saa hyvää sisältöä, niin lupaan promota sitä ankarasti HSL:lle ja muille liikenteentarjoajille Suomen isoissa kaupungeissa. Mielestäni monilla ihmisillä on monet julkisen liikenteen käytössäännöt täysin hukassa. Kun suuret kaupungit kasvavat, tarvitaan valistusta että tulemme keskenämme toimeen.
Kuvitellaan, että paikallinen joukkoliikenteentarjoajasi, VR tai Matkahuolto aloittaisi koko ensi kesän kestävän kampanjan matkustamiseen liittyvistä käytöstavoista ja käytännöistä, joiden osaamattomuus hiertää kanssamatkustajia ja henkilökuntaa. Kampanjaan kuuluu videoita (mainoksia), bussipysäkkimainoksia, bussien penkkien selkätarroja ja somekampanja. Mitä niissä sinun mielestäsi pitäisi opettaa?
Aloitan itse.
1. Hiljaisuus. Kaikilla on oikeus rauhalliseen ja stressittömään matkustamiseen. Ei musiikkia kannettavista kaiuttimista, ei puheluita kaiuttimen välityksellä, ei muutenkaan saisi pitää meteliä. Tästä valistetaan monesti ulkomailla - ihmettelen ettei Suomessa, jossa hiljaisuus "kuuluu kulttuuriin". Helsingissä meluajia usein ulkomaalaiset, jotka eivät ymmärrä tätä.
2. Paikan tarjoaminen huonommin liikkuvalle. Vaikka olisi vapaita paikkoja bussin perällä, on kohteliasta tarjota paikka läheltä ulos/sisäänkäyntiä. Tämä on täysin unohtunut tai vieras asia monille.
Kommentit (47)
3. Syöminen näyttää nykyään olevan ok julkisissa, ja se pitäisi kieltää (aamiaisjogurtit, lounashampparit). Tämä on myös siisteyskysymys.
Junaan tulevat älkää tunkeko junien ovien eteen! Eihän poistuvat matkustajat pääse sieltä pois! Ja todella, tätä näkee jatkuvasti! Siinä on muuri ihmisiä vastassa, jonka läpi pitää puskea, jos haluaa poistua junasta!
Jos ei ole aivan täyttä, ei ole pakko jäädä oven eteen seisomaan. Tosi rasittavaa yrittää junasta/bussista/ratikasta/metrosta ulos kun edessä on ihmismuuri.
Vierailija kirjoitti:
Junaan tulevat älkää tunkeko junien ovien eteen! Eihän poistuvat matkustajat pääse sieltä pois! Ja todella, tätä näkee jatkuvasti! Siinä on muuri ihmisiä vastassa, jonka läpi pitää puskea, jos haluaa poistua junasta!
Tämä on muutenkin kultainen perussääntö, vaikka kaupan ulko-ovella, puhumattakaan junan ja metron ovilla. Ensin menevät ihmiset ulos ja sitten vasta on sisäänmenijöiden vuoro. Miksi ei mene ihmisillä jakeluun?
Vierailija kirjoitti:
1. Lisäys kohtaan 1. Pelejä ei saisi pelata äänet päällä, eikä katsellaYoutubea tai lastenohjelmia muuta kuin kuulokkeilla. Uskomattoman moni vanhempi antaa pienten lastensa katsoa äänet päällä näitä busseissa ja junissa. Haloo!
Tämä on niin totta ja niin ärsyttävää. Luulisi että vanhempia itseään häiritsisi, jos eivät ymmärrä yhtään "hävetä" meteliä. Itseäni hävettäisi JA ärsyttäisi.
En ole käynyt julkkareissa muutamaan vuoteen, mutta en ole havainnut mitään massailmiötä johon pitäisi puuttua kommentoimalla. Toki on tiettyyn aikaan illasta tai viikosta jengiä joka käyttäytyy häiritsevästi, mutta pääsääntöisesti jengi yrittää vain päästä töihin ja kotiin ja pogot siitä heille.
Vierailija kirjoitti:
3. Syöminen näyttää nykyään olevan ok julkisissa, ja se pitäisi kieltää (aamiaisjogurtit, lounashampparit). Tämä on myös siisteyskysymys.
Itse tein aiemmin keikkatyötä, jolloin päivån aikana siirryin asiakkaalta toiselle. Lounastaukoja ei ollut muuten kuin silloin jos siirtymissä ehti syödä. Tämä tarkoitti sitä, että söin julkisissa leipiä, hedelmiä, rahkoja ja milloin mitäkin helppoa ja nopeaa. Miten ratkaisisit tämän?
Vain veden juonti olisi sallittua. Ihan liikaa näkee kaljan kittaajia ja sitten sitä kaljaa on kaikkialla. Monet energiajuomat haisevat oksennukselle.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt julkkareissa muutamaan vuoteen, mutta en ole havainnut mitään massailmiötä johon pitäisi puuttua kommentoimalla. Toki on tiettyyn aikaan illasta tai viikosta jengiä joka käyttäytyy häiritsevästi, mutta pääsääntöisesti jengi yrittää vain päästä töihin ja kotiin ja pogot siitä heille.
No vaikea huomata ilmiöitä jos et käytä julkisia? Onko ihan kaikesta pakko antaa mielipide, silloinkin kun ei ole näkemystä eikä kokemusta? 🤦🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikea huomata ilmiöitä jos et käytä julkisia? Onko ihan kaikesta pakko antaa mielipide, silloinkin kun ei ole näkemystä eikä kokemusta? 🤦🏼♀️
Olen käyttänyt julkisia koko elämäni ja vain viimeiset pari en ole päivittäin, viikottain kyllä. Koko tänä aikana olen havainnut, että silloin tällöin (mikä on todellakin vain silloin tällöin ja puhutaan pk-seudusta) bussin tms. eksyy joku, joka haisee pahalta tai käyttäytyy jotenkin epämiellyttävästi. Olen nähnyt yrjöä, kokenut ahdistelua etc. julkisissa liikennevälineissä. Mitä muuta noissa voi kokea? Mutta näin pk-seudulta sanoen onko tilanne todellakin mennyt jotenkin katastrofaaliseksi kahden vuoden sisällä? Jopa yksi mammels uhkaili minua bussipysäkillä mutta hyvät suomalaiset saapuivat apuun ja rauhoittivat tilanteen.
Aika vähän ideoita, ja yksi sinnikäs joka väittää että ei ole parannettavaa ihmisten keskivertokäyttäytymisessä. Vedänkö johtopäätöksen, että palstalaiset ovat kuin ovatkin aika tyytyväisiä joukkoliikenteeseen?
-ap
Tässä olisi ihan hyvä neuvo:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt julkisia koko elämäni ja vain viimeiset pari en ole päivittäin, viikottain kyllä. Koko tänä aikana olen havainnut, että silloin tällöin (mikä on todellakin vain silloin tällöin ja puhutaan pk-seudusta) bussin tms. eksyy joku, joka haisee pahalta tai käyttäytyy jotenkin epämiellyttävästi. Olen nähnyt yrjöä, kokenut ahdistelua etc. julkisissa liikennevälineissä. Mitä muuta noissa voi kokea? Mutta näin pk-seudulta sanoen onko tilanne todellakin mennyt jotenkin katastrofaaliseksi kahden vuoden sisällä? Jopa yksi mammels uhkaili minua bussipysäkillä mutta hyvät suomalaiset saapuivat apuun ja rauhoittivat tilanteen.
En ymmärrä mitä yrität sanoa. Käytät harvoin, ja harvoin näet mitään valittamisen aihetta, mutta kuitenkin sinua on mm ahdistelu ja uhkailtu? Ööö siis kysymys oli ihan tavanomaisesta päivittäisestä joukkoliikennekulttuurista ja sen muuttumisesta muuttoliikkeiden seurauksena. Ei käytöshäiriöistä. Etkö ymmärrä lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla sellainen äiti, joka antaa lapsensa katsoa piirrettyjä ilman kuulokkeita missä vain miten kauan vain? ;) tämäkö se idea sen takana onkin, että muutkin saattaisivat nauttia? Ihanaa, miten maailmaasyleilevää.
-ap
Hiljaista ei ole kuin hautausmaalla pari metriä mullan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla sellainen äiti, joka antaa lapsensa katsoa piirrettyjä ilman kuulokkeita missä vain miten kauan vain? ;) tämäkö se idea sen takana onkin, että muutkin saattaisivat nauttia? Ihanaa, miten maailmaasyleilevää.
-ap
Taidat olla sellainen ihminen, joka tykkää kuvitella muista ihmisistä pahaa, ja jos ei kuule mitään meheviä juoruja, kehittelee jotain negatiivista vaikka itse.
Fillareiden kuljettaminen junissa tulisi kieltää.
Usein ainoa vaunu, jossa on lastenvaunuille tila, se on valloitettu fillareilla.
Kiva sitten tukkia koko vtun vaunu, kun joudut kaksosten vaunujen kanssa jäämään eteiseen.
Ei tarvita kuin muutama sukkahousuhomppeli munamankelinsa kanssa poikittain, niin koko vaunu on sekaisin.
1. Lisäys kohtaan 1. Pelejä ei saisi pelata äänet päällä, eikä katsellaYoutubea tai lastenohjelmia muuta kuin kuulokkeilla. Uskomattoman moni vanhempi antaa pienten lastensa katsoa äänet päällä näitä busseissa ja junissa. Haloo!