Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi 19v ei suostu menemään töihin!!

Vierailija
18.08.2019 |

Hävettää millaisen lapsen olen kasvattanut. Hän valmistui lukiosta keväällä ja pitää välivuoden. On menossa avoimeen yliopistoon. Olen antanut hänen lomailla kesät aina ennen mutta sanoin että lukion jälkeen on mentävä töihin. Nyt meinaa kuitenkin vaan opiskella avoimessa yliopistossa vuoden tukien ja yo-rahojen varassa koska ei jaksa mennä töihin, ei tehdä edes muutamaa tuntia viikossa! Ainoa työkokemus on isosleireiltä joitain vuosia sitten. Olen huolissani nuoreni tulevaisuudesta koska kaikkien tuttujeni lapset ovat olleet jo kunnolla kesätöissä tai osa-aikatöissä tähän ikään mennessä. Olen harkinnut kotoa ulos heittämistä jos nuori ei mene tekemään edes osa-aikaista hommaa muutaman tunnin viikossa.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Töihin tai ulos. Työkokemus on todella tärkeää.

Vierailija
2/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nuorella on aikaa pitää teidän koti kunnossa ja tehdä perheelle ruoka valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä töihin jos saa ilmaisen asumisen ja ruoat kotona? Minulle sopisi hyvin tuollainen diili myös. Voisin makoilla sohvalla ja räplätä kännykkää kaikki päivät.

Vierailija
4/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et anna lapsen opiskella rauhassa? Kaupan kassalla istuminen ei merkitse tutkinnon jälkeen enää mitään. Tuttuni opiskeli kauppatieteen maisteriksi ja ei tehnyt ollenkaan töitä ennen sitä ja tienaa nyt yli 100000 euroa vuodessa koska panosti kouluun, työharjoitteluihin ja verkostoitumiseen koulu aikana

Vierailija
5/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi helvetti 19 v asuu kotona ?

Kyllä teillä on kotona suurempi ongelma kuin mainitun miehen työnteko.

Vierailija
6/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet antanut vain lomailla kaikki nämä vuodet. 

Kyllä meillä on viimeistään 16-vuotiaana hankittu kesätöitä. Sitä niittää, mitä kylvää. 

Odottaako tämä täysi-ikäinen siis, että te elätätte mukisematta ihan kaiken huvittelumenoja myöten? 

Vierailija
7/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin opiskella rauhassa ja hakee sitten ensi keväänä yliopistoon. Jos on mahdollista opiskella kotoa käsin, niin asuisi sitten vielä kunnes valmistuu, minun puolestani. Ei joku tuleva lääkäri vaikka hyödy mäkkärin töistä.

Vierailija
8/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna lapsen opiskella rauhassa? Kaupan kassalla istuminen ei merkitse tutkinnon jälkeen enää mitään. Tuttuni opiskeli kauppatieteen maisteriksi ja ei tehnyt ollenkaan töitä ennen sitä ja tienaa nyt yli 100000 euroa vuodessa koska panosti kouluun, työharjoitteluihin ja verkostoitumiseen koulu aikana

Suurimmalla osalla ei käy näin hyvä tuuri. Totuus on se että iso osa työnantajista karsastaa jos parikymppisenä ei ole ollut missään kunnon töissä. Ymmärrän ap:n huolen

Vierailija
9/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin eri mieltä kanssasi. Olen myös kauppatieteiden maisteri. Jokaisesta työstä, jota tein ennen valmistumista, olen oppinut paljon. Useasti olen harmitellut, kun varastotyökokemus jäi hankkimatta. Jos vaikka yhden kesän olisi ollut jossain varastossa töissä, niin olisi senkin puolen materiaalivirroista ja kaikesta muusta varastointiin ja logistiikkaan liittyvästä henkilökohtaista kokemusta.

Vierailija
10/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla ei käy näin hyvä tuuri. Totuus on se että iso osa työnantajista karsastaa jos parikymppisenä ei ole ollut missään kunnon töissä. Ymmärrän ap:n huolen

Se on työnantajan näkökulmasta ihan järkevää oman edun ajattelua. Tietysti minäkin palkkaisin mielummin parikymppisen joka on monena kesänä ollut kesätöissä ennemmin kuin sellaisen joka ei ole eläissään tehnyt päivääkään töitä.

Vierailija
11/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna rahaa. Ei hänestä mitään tule. Työtön alkais ja se on vanhempien vika.

Vierailija
12/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin opiskella rauhassa ja hakee sitten ensi keväänä yliopistoon. Jos on mahdollista opiskella kotoa käsin, niin asuisi sitten vielä kunnes valmistuu, minun puolestani. Ei joku tuleva lääkäri vaikka hyödy mäkkärin töistä.

Tuleva lääkäri hyötyisi erittäin paljon mäkkärin tms töistä. Osaisi arvostaa myös sitä potilastaan joka sitä työtä tekee. Itse kävin lääkärillä rasitusvamman vuoksi ja kun lääkäri kuuli että olen myyjä ruokakaupassa, naurahti ettei se mitään rasitusvammoja aiheuta. Tuhansia kiloja nostelua ja siirtelyä päivän aikana todellakin aiheuttaa rasitusvammoja. En siis saanut mitään apua.

Vierailija
13/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteriopinnot kestää keskimäärin 6 vuotta. Siihen se yksi välivuosi vielä päälle.

Meinaako lapsukainen olla koko seuraavat seitsemän vuotta tekemättä päivääkään töitä? Äiskä maksaa viikkorahaa ja pesee pyykit?

Vierailija
14/57 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vain sano, että maksatte nuoren kännykäkaskut, netin ym?

Vaatteet, hygieniatuotteet jne?

Jos täysi-ikäinen, koulunsa suorittanut nuori ei opiskele tutkintoa / käy töissä, antaisin kyllä asua kotona ja saisi päivittäin ruuankin, mutta yhtään senttiä ei saisi meiltä vanhemmilta eikä mitään maksettaisi. Kodin wifin salasanakin vaihtuisi.

Nyt olisi korkea aika opetella työntekoa. Miksi ihmeessä nuori ei ole ollut kesätöissä? Meillä on esikoisella abivuosi käynnissä ja on ollut jo useampana kesänä kesätöissä- ei koko kesää, mutta osan kesästä. Kesätyörahoilla on ostanut uuden puhelimen ja laittanut rahaa säästöön, niitä käyttää talvella esim keikkalippuihin tms.

Vierailija
15/57 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksesi vika

Vierailija
16/57 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En moittisi aiempien vuosien kesätyökokemuksen puuttumisesta, koska alaikäisenä työn saaminen ei ole ihan yksinkertaista, jos ei satu olemaan sopivia suhteita perheen kautta. Mutta nyt kun on jo täysi-ikäinen ja tällä hetkellä työmarkkinatilanne taas parempi kuin joskus 5-10v sitten, niin työllistyminen olisi ihan realistista ja siitä olisi paljon hyötyä. Tosiaan CV:lle "pää auki" jotain työkokemusta, se on kaikki aina eteenpäin. Jos välivuosilaisena onnistuu pääsemään sellaiseen työpaikkaan jossa riittää hommia jatkossakin, on siinä ala jolle voi työllistyä opiskeluaikoina kesiksi ja/tai osa-aikaiseksi ja jolla voi jatkaa vaikka opiskelujen jälkeenkin, jos ei saa koulutusta vastaavaa työtä. Tämä mahdollisuus kannattaisi ehdottomasti hyödyntää, kun avoimen opiskelijana opiskelutahti on oletettavasti tutkinto-opiskelijaa löysempää.

Vierailija
17/57 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?

Vierailija
18/57 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on sentään menossa avoimeen yliopistoon joka on aina kotiin päin ja ilmeisesti suunnittelee opiskelevansa korkeakoulussa kun avoimeen yliopistoon on menossa. Moni jää myös norkoilemaan tukien varassa tekemättä yhtään mitään järkevää. Nykyajan yhteiskunta on niin suorituskeskeinen, nuorten pitäisi opiskella menestyksekkäästi ja käydä siinä samalla lomat töissä ja opiskelujen aikana viikonloppuisin ja iltaisin. Minua ei haittaa jos verorahojani käytetään nuoren tukiin joka kuitenkin opiskelee jo muutenkin maksullisessa avoimessa yliopistossa

Vierailija
19/57 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mukuloita tekee, niistä pitää myös huolehtia. Päätit tehdä lapsen täysin yksimielisellä päätöksellä, kysymättä lapselta haluaako se syntyä vai ei, antamatta mitään mitään käsitystä siitä, mihin se on syntymässä. Silti olet tekopyhyyksissä vaatimassa lapselta sitä ja tätä. Lapsi ei ole velkaa sulle yhtään mitään mistään. Se ei ole luvannut sulle mitään ja sillä ei ole mitään velvoitteita elää kuten sä haluat määrätä. Sä taas päätit tehdä lapsen omalla yksipuolisella päätökselläsi, kysymättä lapselta, joten sulla taas todellakin on velvoite mahdollistaa lapselle juuri sellainen elämä kuin se haluaa. Ihan sama mitä se haluaa.

Vierailija
20/57 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan 9 luokalta lähtien kannattaa kannustaa kesätöihin nuorta.

Ei muuten opi.

Tehtiin itse sama kasvatusvirhe esikoisen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme