Lapsi 19v ei suostu menemään töihin!!
Hävettää millaisen lapsen olen kasvattanut. Hän valmistui lukiosta keväällä ja pitää välivuoden. On menossa avoimeen yliopistoon. Olen antanut hänen lomailla kesät aina ennen mutta sanoin että lukion jälkeen on mentävä töihin. Nyt meinaa kuitenkin vaan opiskella avoimessa yliopistossa vuoden tukien ja yo-rahojen varassa koska ei jaksa mennä töihin, ei tehdä edes muutamaa tuntia viikossa! Ainoa työkokemus on isosleireiltä joitain vuosia sitten. Olen huolissani nuoreni tulevaisuudesta koska kaikkien tuttujeni lapset ovat olleet jo kunnolla kesätöissä tai osa-aikatöissä tähän ikään mennessä. Olen harkinnut kotoa ulos heittämistä jos nuori ei mene tekemään edes osa-aikaista hommaa muutaman tunnin viikossa.
Kommentit (57)
Täällä työttömät yh-mammat taas laukomassa faktojaan ja antamassa alapeukkua järkeville vastauksille. Lapsi töihin tai sitten lentää kotoa ulos, työkokemus on todella tärkeää tulevaisuuden kannalta.
Kyllä ne kesätyöt on ihan tärkeitä jatkon kannalta. Olin itsekin hieman huolissani kun oma lapsi ei lukion ekan luokan jälkeen saanut kesätöitä. Ysin jälkeen oli sen pari viikkoa, koko kesää ei olisi voinutkaan kun koulu alkoi jo juhannuksen jälkeen. Onneksi sitten lukion jälkeen pääsi kesätöihin oman alan hommiin ja ekana opiskeluvuotena pääsi osa-aikaiseksi huhtikuussa ja kesällä sitten täyspäiväseksi. Nyt toka vuosi opintoja alkamassa ja jatkaa töissä 2 päivää viikossa. Tuo tuntuu olevan sopiva tahti, saman verran töitä mitä lukiossa oli työharjoittelua. Opiskelee sitten vähän rennommin, mutta saa samalla työkokemusta joka osaltaan tukee myös opintoja.
Ymmärrän tuon välivuodenkin jos se käytetään töihin ja säästöjen kartuttamiseen opintojen ajalle. Mutta jäähän siinä sitten muista jälkeen jos vain haihattelee jossain avoimessa. Avoimen kautta voi saada kyllä ihan opiskelupaikankin, mutta tällaisista opinnoista ei tainnut olla kyse?
Herranjumala mitä kommentteja... oikeastikko te heitätte 18v (täysi-ikäisen) pois kotoa?
Tutkitusti nuoret aikuistuvat vasta n. 25-vuotiaana. Ei siis mikään ihme, jos muut asiat kiinnostavat ap:n lasta. Toki työharjoittelut ja kesätyöt ovat tärkeitä, mutta haloo kyllä nuori ehtii loppuelämänsä ajan töitä tehdä. En meuhkaisi välivuodesta, vaan kannustaisin elämään. Minä pidin "välivuotta" yht. 4 vuotta ulkomailla ja olen siitä päätöksestä ikuisesti onnellinen.
Kannustakaa lapsianne, älkää lytätkö.
Vierailija kirjoitti:
Täällä työttömät yh-mammat taas laukomassa faktojaan ja antamassa alapeukkua järkeville vastauksille. Lapsi töihin tai sitten lentää kotoa ulos, työkokemus on todella tärkeää tulevaisuuden kannalta.
Minkä kannalta? Sen kannalta, että voi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen? Kaikki eivät ehkä katsos ole kaltaisiasi ahneita rahahúoria, vaikka sä oletkin sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et anna lapsen opiskella rauhassa? Kaupan kassalla istuminen ei merkitse tutkinnon jälkeen enää mitään. Tuttuni opiskeli kauppatieteen maisteriksi ja ei tehnyt ollenkaan töitä ennen sitä ja tienaa nyt yli 100000 euroa vuodessa koska panosti kouluun, työharjoitteluihin ja verkostoitumiseen koulu aikana
Mun mies teki jo teininä töitä ja myös opintojen aikana. Ne opinnot jäi kesken ja mies tienaa 150000€ vuodessa. Pitäiskö mun tän perusteella väittää, että opiskelu on ihan tuubaa ja töiden teko se vasta kannattaa? Kyllä ne on molemmat tärkeitä. On erittäin harvinaista että työnantaja tervehtii ilolla vastavalmistunutta, jolla ei ole minkään valtakunnan työkokemusta, saati että olisi sitä kokemusta omalta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kannalta? Sen kannalta, että voi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen? Kaikki eivät ehkä katsos ole kaltaisiasi ahneita rahahúoria, vaikka sä oletkin sellainen.
Mieluummin ahne rahahuora kun toisten maksamilla veroilla elävä sossupummiluuseri
Olen itse täysin samanlaisessa tilanteessa kuin ap:n lapsi. Valmistuin juuri lukiosta, olen 18-vuotias ja aion pitää nyt välivuoden sekä aloittaa avoimessa yliopistossa opiskelun. Jotain osa-aikatöitä olen ehkä saamassa ap:n lapsesta poiketen. En nää välivuodessa mitään väärää, jos se käytetään tehokkaasti vaikkapa juuri opiskeluun tai matkusteluun, vaikka oman itsensä löytämiseen. Kyllä töitä ehtii tehdä vielä 40 vuotta valmistumisen jälkeen, ei tässä maailmassa mihinkään ole kiire vaikka yhteiskunta muuta väittääkin. Vuosi on häviävän pieni osa ihmisen elämästä. Ensi vuonna sitä paitsi tulee todistusvalinta, joten uskon että välivuosi on aika yleinen ikäluokkani keskuudessa tällä hetkellä, ja se käyetään myös esim. Yo-arvosanojen parantamiseen niinkuin minä aion myös tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala mitä kommentteja... oikeastikko te heitätte 18v (täysi-ikäisen) pois kotoa?
Tutkitusti nuoret aikuistuvat vasta n. 25-vuotiaana. Ei siis mikään ihme, jos muut asiat kiinnostavat ap:n lasta. Toki työharjoittelut ja kesätyöt ovat tärkeitä, mutta haloo kyllä nuori ehtii loppuelämänsä ajan töitä tehdä. En meuhkaisi välivuodesta, vaan kannustaisin elämään. Minä pidin "välivuotta" yht. 4 vuotta ulkomailla ja olen siitä päätöksestä ikuisesti onnellinen.
Kannustakaa lapsianne, älkää lytätkö.
Tuo riippuu ihan lapsesta.Jos lapseni olisi
lusmuiluun taipuvainen, niin varmasti sanoisin että hanki kämppä ja tule toimeen omillasi.Siis työhön ja siinä sivussa voi opiskella avoimessa. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.
Mikäli lapseni taas olisi ahkera ja sen jo osittanut lukioaikana , saaden hyvät paperit , ja on aivan realistinen opiskelupyrkimys, kehoittaisin lukemaan pääsykokeisiin ym, avoimen lisäksi. Kotona tekisi sopivia askareita ,koska olemme töissä ja antaisin hänelle rahaa sekä kustantaisin valmennuskurssin yliopistoon . Tukisin siis kaikin tavoin.
Ompas täällä paljon ahdasmielisiä tyrannivanhempia, jotka eivät hyväksyä lapsia sellaisia kuin ne ovat.
No, tulevasta ammatista riippuen on ihan mahdollista että lapsesi pääsee suoraan valmistuttuaan töihin jopa ilman aiempaa työkokemusta. Korkeasti koulutetuilla aloilla mahdollista työnantajaa tuskin kiinnostaa valmistumista edeltänyt työhistoria jossain Salen kassalla muutenkaan.
Jos ei asu kotona ja kustantaa oman elämisensä itse niillä tuilla niin sinulla ei vanhempana valitettavasti ole aikuisen ihmisen asioihin todellista vaikutusvaltaa. Jos asuu luonasi voit tietysti aina heittää pihalle ellei ala töitä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et anna lapsen opiskella rauhassa? Kaupan kassalla istuminen ei merkitse tutkinnon jälkeen enää mitään. Tuttuni opiskeli kauppatieteen maisteriksi ja ei tehnyt ollenkaan töitä ennen sitä ja tienaa nyt yli 100000 euroa vuodessa koska panosti kouluun, työharjoitteluihin ja verkostoitumiseen koulu aikana
Tunnen tuon tuttusi jos nimi alkaa M:llä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Ei tarvitse. Voi perustaa oman yrityksen. Voi mennä kunnalle tai valtiolle.
Mutta olisihan se aikamoista, jos niiden orjaparkojen vielä pitäisi elättää yksi tekemätön lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse täysin samanlaisessa tilanteessa kuin ap:n lapsi. Valmistuin juuri lukiosta, olen 18-vuotias ja aion pitää nyt välivuoden sekä aloittaa avoimessa yliopistossa opiskelun. Jotain osa-aikatöitä olen ehkä saamassa ap:n lapsesta poiketen. En nää välivuodessa mitään väärää, jos se käytetään tehokkaasti vaikkapa juuri opiskeluun tai matkusteluun, vaikka oman itsensä löytämiseen. Kyllä töitä ehtii tehdä vielä 40 vuotta valmistumisen jälkeen, ei tässä maailmassa mihinkään ole kiire vaikka yhteiskunta muuta väittääkin. Vuosi on häviävän pieni osa ihmisen elämästä. Ensi vuonna sitä paitsi tulee todistusvalinta, joten uskon että välivuosi on aika yleinen ikäluokkani keskuudessa tällä hetkellä, ja se käyetään myös esim. Yo-arvosanojen parantamiseen niinkuin minä aion myös tehdä.
Oikein hyvä - jos et edellytä, että joku muu elättää sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua. Uskot ehkä olevasi itsenäinen ja riippumaton. Kerropa, miten sinusta kaikkien pitäisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Ei tarvitse. Voi perustaa oman yrityksen. Voi mennä kunnalle tai valtiolle.
Mutta olisihan se aikamoista, jos niiden orjaparkojen vielä pitäisi elättää yksi tekemätön lisää.
Ekassa vaihtoehdossa pitäisi itse alkaa ihmisiä riistäväksi orjuuttajaksi. ts. loikata vihollisten puolelle. Julkiselle puolelle meneminen ei kätyännössä, koska silläkin puolella joudut kuitenkin joko suoraan tai epäsuorasti palvelemaan jotain kokoomusta äänestäviä kúsipäitä.
Viimeinen kohta on taas naurettava, koska suomessa ei ole työpakkoa. Säkin saat irtisanoutua ja alkaa elämään tuilla koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua. Uskot ehkä olevasi itsenäinen ja riippumaton. Kerropa, miten sinusta kaikkien pitäisi toimia.
Ihan miten itse kukin haluaa toimia. Se ei ole tässä pointti. Pointti on se, että antakaa muiden, tässä tapauksessa tämän teinin, elää kuten se haluaa. Älkääkä yrittäkö määräillä ja kontroilla sitä kuin mikäkin totalitäärinen tyrantti.
Tiedän useamman 19 vuotiaan jotka halusivat kesän lomailla ja eivät aktiivisesti hae töitä. Itse tein omalle lapselle selväksi että työkokemusta on saatava ja kotiin pitää ruokakassi tuoda palkkapäivänä. Omat hygieniatuotteet pitää itse ostaa ja puhelinmaksu ja omat vaatteet. Sen verran pitää tienata että ne voi kustantaa itse.
Ensiksi annat lapsesi lomailla kaikki kesät ja sitten kun hän ei hae töitä, kun sinä haluat, niin uhkaat heittäväsi lapsesi kotoota pois. Onpas hyvää vanhemmuutta. Ja olet vielä kaiken lisäksi huolissasi hänen tulevaisuudesta.
Mitäs jos istuisitte alas ja kehuisit lapsesi kovaa suoritusta, kun on opiskellut viimeiset 12vuotta. Ja olet ylpeä, että haluaa tavoitella unelmiaan ja lähtee opiskelemaan avoimeen yliopistoon. Koska lapsi on jo aikuinen, niin voitte miettiä yhdessä, mitä lapsi voisi tehdä kotona. Ja puhua kannustavasti osa-aikatyöstä, mistä on varmasti enemmän hyötyä kuin siitä, että uhkailet häntä. Uhkailu aiheuttaa ainoastaan riitaa ja turhaa stressiä nuorelle. Ja jos heität lapsesi ulos, niin saatat heittää hänet koko elämästäsi samalla pois.
Muuten ei opi alistuvaksi lampaaksi?