Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva nukahtaa vain äidin kanssa

Vierailija
17.08.2019 |

Vauva on puolivuotias eikä suostu nukahtamaan isän kanssa. Itkee vaan kyyneleet silmissä kunnes tulen huoneeseen. Pisin kokeilu 15 minuuttia.

Olen jo kuukauden antanut ilta-/unimaidon pullosta eli ei kaipaa rintaa. Päivisin vauvalla ei ole mitään ongelmaa olla kaksin isän kanssa.

Annanko itkeä vai odotellaanko, että kasvaa vielä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odottaisin että hyvillä mielin suostuu isänsä kanssa nukahtamaan. Meillä oli aikalailla samanlainen tilanne. En nyt muista tarkkaan missä vaiheessa helpotti, mutta nykyään 1,3v. nukahtaa samallalailla kummankin vanhemman kanssa. Lapsellanne voi olla joku kehitysvaihe meneillään jonka vuoksi nyt toistaiseksi vain äiti kelpaa ja tästä syystä en turhaan itkettäisi.

Oletko koskaan ollut poissa kotoa nukkumaan mentäessä? Miten tällöin lapsi nukahtaa?

Vierailija
2/7 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa. Meillä siis kuitenkin isän kanssa nukahtanut hyvin jos olen ollut itse poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. En ole ollut koskaan pois iltaisin. Kukaan muu ei myöskään ole hoitanut vauvaa isän lisäksi. Taidamme vaan odottaa ja ehkä treenata ensin nukahtamista kaikki yhdessä.

Vierailija
4/7 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla on hyvä olla sellainen ensisijainen hoitaja, joka ei jätä öisin. Vauvanne on joutunut varhain luopumaan rinnasta, mikä on varmasti ollut stressaavaa. Vauvan aivot ovat kiihtyvässä kasvussa, eikä sitä tulisi estää vauvan tarpeettomalla stressaamisella.

Muistakaa, että vauvalle ei tarvitse - eikä hänelle saisi - varsinaisesti opettaa mitään. Hyvä hoito on vauvantahtista.

Vierailija
5/7 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eka vuosi meni niin, että äiti tarvittiin nukuttamaan ja vauva nukkui keskellä. Muuten meni lohduttomaksi itkuksi. Yhden illan olin poissa ja 30 min oli huutanut ja sitten nukahtanut. Unikoulukin vaikutti liian raa’alta. 13kk iässä kokeilimme siirtoa omaan sänkyyn ja se sujui yllättäen helposti.

Tämä oli meille paras järjestely. Lapsi sai pienenä öisin paljon läheisyyttä ja sen voimin jaksoi päivisin leikkiä hyvin omatoimisesti (toki syliin pääsi vaikkapa kirjan lukuun ainakin halusi). Oli siis päivisin tosi helppo. Kun lapsi oli valmis, niin siirryttiin oman sänkyyn ja huoneeseen kerralla ilman suurempia taisteluita. Nyt itseasiassa isä saa nukahtamaan nopeammin kuin äiti. :)

Vierailija
6/7 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalla on hyvä olla sellainen ensisijainen hoitaja, joka ei jätä öisin. Vauvanne on joutunut varhain luopumaan rinnasta, mikä on varmasti ollut stressaavaa. Vauvan aivot ovat kiihtyvässä kasvussa, eikä sitä tulisi estää vauvan tarpeettomalla stressaamisella.

Muistakaa, että vauvalle ei tarvitse - eikä hänelle saisi - varsinaisesti opettaa mitään. Hyvä hoito on vauvantahtista.

Vauva itse kieltäytyi rinnasta. Omasta päätöksestään. Mutta kiitos passiivisagressiivisesta kommentista.

Vierailija
7/7 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tyypillistä. 

Normaali kiintymyssuhde on vauvallasi syntynyt äitiin, joka on se ensisijainen hoitaja yleensä. Tämä on ihan biologiaa. Äidin ääni, tuoksu ja ihon kosketus on vielä äärimmäisen tärkeä. 

Vaihe on rasittava, mutta menee kyllä ohi. Sitä nopeammin se saattaa mennä mitä enemmän annat läheisyyttä. Karaistaminen huudattamalla voi tuottaa pinnallista tulosta, mutta pahimmassa tapauksessa siitä jää lapsi, joka kokee helposti epäluottamusta niin muihin ihmisiin kuin itseensä nähden. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä