Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä löytyy nuoren kasvioon..

Vierailija
17.08.2019 |

...metsätähti, lieko, variksenmarja, juolukka ja kevätpiippo?? Asutaan Espoossa meren lähellä

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin opelta.

Vierailija
2/27 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätähden kanssa on jo myöhäistä, sillä ne kukkivat keväällä n. sinivuokkojen kukinnan jälkeen.

Variksenmarjan voisi löytää suolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon keskuspuistosta löytyy ainakin osa. Lähtekää puistoon esim. Puolarmaarista tai Malminmäen S-marketin parkkipaikalta.

Vierailija
4/27 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielä juuri etsittiin... ja ei 🙁

Vierailija
5/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaikki kukkivat alkukesällä, joten olet myöhässä.

Vierailija
6/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisesta vähän soistuneesta metsästä, jossa kasvaa koivua, mutta kenttäkerros on karumpi. Kukkivaa metsätähteä voi olla vaikea löytää,  mutta kunhan löytäisi kasvuston, siellä varmaan löytyy joku myöhäinen kukka. Kevätpiippo taitaa olla jokseenkin mahdoton, jos on jo lakastunut.

Nuo kaikki voivat hyvin löytyä samalta paikalta, jos on sellainen suonreuna, jossa on sekä metsä- että suokasveja. Juolukalla on komea ruskaväri, variksenmarja ja lieko ovat ikivihreitä.

Neuvoksi tuleville kasvien kerääjille: aloittakaa jo toukokuussa! Juhannukseen mennessä voi koko kasvio olla jo koossa. Jos olisin opettaja, veisin koululaiset aloittamaan kasvion tekoa heti kun lumi on sulanut ja ensimmäiset kevätpiipot vihertävät.

Vierailija
7/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvio on siis ollut kesäksi annettu tehtävä ja nyt kun koulut on alkaneet niin äiti tekee sitä hätäpäissään nuoren puolesta?

Vierailija
8/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että kerätään tuollaista. Eikä diginä vaan oikeasti.

Itse opiskelin peruskoulussa 1983-1992, kasviota ei kerätty, enkä ikinä oppinut kasveja.

Vierailija
9/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ugh vihasin tuota tehtävää ja vielä kesälomalla pakkopullaa. Tein niitä periaatteessa vielä kaksi, veljelleni toisen silloin. Ei aikuisetkaan tee lomalla työtehtäviä, tai minä en ainakaan!

Vierailija
10/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita ostaa jonkun vanha kasvio.

Vierailija
11/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin olisi kannattanut tunnistamisen vuoksi kerätä kasvit alkukesästä. Vai kenelle se tehtävä annettiin? Yksi idea olisi ottaa vanhemman sisaruksen kasviosta tai hätätapauksessa vanhempien tai isovanhempien. Voi olla, ettei vanhemmilla ole kasvioita. Itse kävin peruskoulun 1970- ja 1980- luvuilla eikä meillä kerätty kasvioita. Vanhempani, 1950- luvulla syntyneet sisarukseni ja lapseni ovat keränneet. Itse tunnen kasvit vähän sinne päin, joitakin kasvien nimiä muistan ja yleensä väärin. Lapseni keräsivät kasvonsa itse ja osin isovanhempien kanssa.

Vierailija
12/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätähti löytyi mökkipihasta. Muita ei meidänkään lapsi löytänyt.

T helsinkiläinen

Vierailija
13/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin olisi kannattanut tunnistamisen vuoksi kerätä kasvit alkukesästä. Vai kenelle se tehtävä annettiin? Yksi idea olisi ottaa vanhemman sisaruksen kasviosta tai hätätapauksessa vanhempien tai isovanhempien. Voi olla, ettei vanhemmilla ole kasvioita. Itse kävin peruskoulun 1970- ja 1980- luvuilla eikä meillä kerätty kasvioita. Vanhempani, 1950- luvulla syntyneet sisarukseni ja lapseni ovat keränneet. Itse tunnen kasvit vähän sinne päin, joitakin kasvien nimiä muistan ja yleensä väärin. Lapseni keräsivät kasvonsa itse ja osin isovanhempien kanssa.

Jos nyt oletetaan, että useimpien lasten ja vanhempien kouluvuosien välillä on kuitenkin vähintään 13 vuotta vaikka ois ihan teinivanhempiankin, niin ei niitä vanhempien kasvioita enää vo huijata lasten kasvioiksi. Niistä näkyy, että ovat vanhoja.

Vierailija
14/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskimmäinen lapsista teki kasvion vuosi sitten ja nuorimmalla se on ensi vuonna edessä.

Muistan silloin vuosi sitten keväällä, kun kasvio tuli tehtäväksi jo hyvissä ajoin kuinka koko perhe oli asiasta innostunut. Tytär kävi ystävänsä kanssa etsimässä suurimman osan kasveista, osan hän etsi mummojensa kanssa heidän mökeiltään ja muutamia lähdimme koko perheellä etsimään kauempaa fillareilla. Olisin halunnut osallistua enemmänkin kasvion tekemiseen, mutta tytär ei halunnut. Hän antoi minun sentään ostaa kasveihin sopivat kartongit, kansion ja kontaktimuovin.

Kansiosta tuli upea ja numeroksi 10+. Se tehtävä vastasi muistaakseni yhtä bilsan koetta, eli sillä on aika iso painoarvo. Saa nähdä miten nuorummainen innostuu sitä kokoamaan ensi keväänä, me vanhemmat olemme ainakin ihan täpinöissämme jo valmiiksi!

Vierailija
15/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä keskimmäinen lapsista teki kasvion vuosi sitten ja nuorimmalla se on ensi vuonna edessä.

Muistan silloin vuosi sitten keväällä, kun kasvio tuli tehtäväksi jo hyvissä ajoin kuinka koko perhe oli asiasta innostunut. Tytär kävi ystävänsä kanssa etsimässä suurimman osan kasveista, osan hän etsi mummojensa kanssa heidän mökeiltään ja muutamia lähdimme koko perheellä etsimään kauempaa fillareilla. Olisin halunnut osallistua enemmänkin kasvion tekemiseen, mutta tytär ei halunnut. Hän antoi minun sentään ostaa kasveihin sopivat kartongit, kansion ja kontaktimuovin.

Kansiosta tuli upea ja numeroksi 10+. Se tehtävä vastasi muistaakseni yhtä bilsan koetta, eli sillä on aika iso painoarvo. Saa nähdä miten nuorummainen innostuu sitä kokoamaan ensi keväänä, me vanhemmat olemme ainakin ihan täpinöissämme jo valmiiksi!

Meillä se tehtävä on annettu viimeisinä koulupäivinä. Tosi kiva kun suurin osa oli kukkinut jo huhtikuussa.

Vierailija
16/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuskioon, menkää sinne Epsoon nuuskioon.

Vierailija
17/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte väkertää tuollaisia?

Vierailija
18/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin oli ohjeistuksessa, ettei tarvitse olla kukintoa, jos muuten on tunnistettavissa.

Vierailija
19/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt oletetaan, että useimpien lasten ja vanhempien kouluvuosien välillä on kuitenkin vähintään 13 vuotta vaikka ois ihan teinivanhempiankin, niin ei niitä vanhempien kasvioita enää vo huijata lasten kasvioiksi. Niistä näkyy, että ovat vanhoja.

Missään ei ole sanottu että kasvien tulisi olla tuoreita.

Vierailija
20/27 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on valmiiksi kerättyjä kasvioita. Saat yhden hintaan 40€ kpl, kaksi kasviota saat hintaan 70 €, kolmesta veloitetaan vain 100€.

Laita viestiä yksärillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi