Milloin poikien pituuskasvu loppuu?
Hei!
Mä olen nyt 16v 160cm. Oon tosi lyhyt. Muut perheestä aikalailla 170cm. Mietin vaan kun mut on luustokuvattu ja siä lääköri sano et kasvan noin 165-167cm. Itse en usko että noin pitkäksi. Mutta milloin poikien pituuskasvu loppuu?
Ja onko lyhyt mies säällittävä
Kommentit (27)
Tuli mieleen vielä että onko ravintosi riittävää ja saatko tarvittavat vitamiinit? Kannattaa huolehtia kalsiumin saanti juomalla maitoa yms ja D-vitamiinit.
Vierailija kirjoitti:
mun poika 12v, meni juuri yläasteelle. Hän kasvoi viime kesän ja loppukevään aikana pituutta 8cm, sen jälkeen ei ole kasvanut senttiäkään. Poika nyt huolissaan, että pituuskasvu loppui tähän.
Neuvolassa antoivat pituusennusteeksi 198cm, viidennnen luokan terv.tarkastuksessa laskivat , että hänestä tulisi 194cm aikuisena. Minä 172cm ja mies 182cm,
Isoveljensä 20v, hänellä pituutta 178cm. Kasvoi vielä armeijassa viime kesän ja joulun välissä kaksi senttiä.
Jalan koko kasvanut vuoden sisällä hänellä myös numerolla (tällä vanhemmalla siis).
niin ja tämä 12-vuotiaani on siis tällä hetkellä 163cm pitkä. On aina ollut ikäisekseen pitkä. Pienenä meni aina neuvolan mittauksissa +3 käyrän yläpuolella.
Ärsyttää aina tässä pituusvouhkaamisessa se, että niitä kommentteja "et ole lyhyt" jne esittää pääosin vanhat ihmiset. Ei nuorta miestä kiinnosta vanhat mummot vaan nuoret naiset/tytöt. Mutta heillä on eri mielipide, kuin mummeleilla. Vanhaa rumaa lihavaa mummoa ei miehet ole enää vuosikymmeniin vilkaisseetkaan kohti, joten totttakai heille miehen pituus ja ulkonäkö ei ole niin tärkeää kuin nuorille naisille, joilla miehiä piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun suvussani miehet ovat kasvaneet vielä armeijassa. Puberteetti on tietysti aikaistunut, mutta uskoisin että 16 v vielä venyy.
Oikeasti, lopettakaa jo tuo älytön hokema: "armeijassa kasvaa, armeijassa kasvaa". EI KASVA!
1920-luvulla armeijan alokkaiden keskipituus oli 145-150 cm ja paino 40 kg. Siihen aikaan armeijassa kasvettiin, koska armeijassa sai parempaa ruokaa kuin sen ajan köyhissä kodeissa.
Nykyajan miehet saavat tarpeeksi ruokaa jo lapsena, kehittyvät muutenkin nopeasti. Armeijassa ei enää nykyään kasveta.
Ovat ne alokkaat olleet kuitenkin keskimäärin yli 160 senttisiä ja 40 -kiloiset on vapautettu palveluksesta, mutta tosi on, että moni kasvoi vielä armeijassa, kun sai parempaa ruokaa.
Höpö höpö.
145-senttisiä olivat keskimäärin. Painoa 40 kg. Siihen aikaan aikuiskoossa oltiin vasta 25-vuotiaina. Armeija käytiin alle parikymppisenä. Nykyään sen ikäiset ovat jo isoja miehiä.
Höpö höpö itsellesi. Vähimmäispituus oli jo Venäjän vallan aikana 152 cm ja saamelaisilla 150 cm. Vähimmäispaino oli 45 kg. Nämä olivat vähimmäisvaatimukset. Vaikka ihmiset olivat lyhyempiä ja muutenkin pienikokoisempia, oli miesten keskipituus kuitenkin 170 cm: n tienoilla ja se mitattiin kutsuntaikäisistä, kuten nykyäänkin. 145 senttinen ja40 kiloinen olisi vapautettu varmasti. Tosin vapaussodassa ja heimosodissa oli tätä pienempiä, mutta he olivat lapsisotilaina sanan varsinaisessa merkityksessä.
Heiveröisemmät määrättiin kutsunnoissa uusintatarkastukseen vuoden tai parin päästä. Palvelus aloitettiin keskimäärin 21-22-vuotiaana. Alle parikymppisenä armeijan käyneet olivat yleensä varakkaimmista perheistä, joissa ei nähty nälkää ja oltiin siten jo täysikasvuisia. Sotien välisenä aikana vapautettiin palveluksesta kymmeniä prosentteja kutsuntaikäisistä terveydellisistä, mutta myös poliittisista syistä.
Toki tuolloin moni kasvoi armeijassakin ja sen jälkeenkin, mutta yksi piirre armeijassa oli lihominen, kun koviin maa- ja metsätöihin tottuneille varusmiehille sotilaselämä muistutti lepokotia.
Te jotka kerrotte jonkun sukulaisenne kasvaneen armeijassa sentin tai pari, kyse voi olla mittavirheestä. Jos murrosikä alkaa yleensä joskus ala- ja yläkoulun rajamailla, yläasteella viimeistään, ei niitä kasvattavia senttejä juuri armeijaan sitten enää jää.
Meidän 15 v pojan kasvuspurtti ei ole vielä edes alkanut, joten uskon että hän ainakin kasvaa vielä useamman vuoden.
Itsekin (nainen) kasvoin vielä aikuisena pari senttiä.
Itse (mies -henkilö) olin 16-vuotiaana noin 170-175 senttinen ja kasvoin lopulta 180 senttiseksi. Minulla alkoi tosin kasvupyrähdys 15-vuotiaana, eli jo vuotta ennen kuudentoistavuoden ikää, joten nuo viimeiset viisi senttiä jotka venyin 16-18-vuotiaana olivat semmoista kasvun hidastumista kasvupyrähdyksen jälkeen.
Todennäköisesti et enää kasva mikäli murrosikäsi on jo tapahtunut aikaa sitten. Mikäli taas sinulla on äänenmurros alkamatta/kesken, kiihtyneen kasvun vaihe ei ole selvästi jo takana ja peniksesi kasvaa edelleen, todennäköisesti kasvat vielä.
Onko jalkateräsi vielä kasvanut? Eräs lääkäri sanoi, että poikien pituuskasvu loppuu noin vuosi siitä, kun kengännumero ei enää suurene. Piti paikkansa ainakin meidän poikiemme kohdalla.