Milloin poikien pituuskasvu loppuu?
Hei!
Mä olen nyt 16v 160cm. Oon tosi lyhyt. Muut perheestä aikalailla 170cm. Mietin vaan kun mut on luustokuvattu ja siä lääköri sano et kasvan noin 165-167cm. Itse en usko että noin pitkäksi. Mutta milloin poikien pituuskasvu loppuu?
Ja onko lyhyt mies säällittävä
Kommentit (27)
Minun poikani alkoi kasvamaan 16,5 v. Nyt 17 v ja vielä jatkuu.
Nämä menevät yleensä samalla tavalla kuin vanhemmilla. Pojan isä kasvoi vielä armeijassa. Miten sinun?
Onhan se vähän säälittävää jos mies on kuin katki sahattu. Toisaalta kääpiöillä on suurempi huumoriarvo.
Minun suvussani miehet ovat kasvaneet vielä armeijassa. Puberteetti on tietysti aikaistunut, mutta uskoisin että 16 v vielä venyy.
Ainakin veljeni lopetti kasvunsa joskus yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän säälittävää jos mies on kuin katki sahattu. Toisaalta kääpiöillä on suurempi huumoriarvo.
Oot vähän heikossa hapessa
Pituudesta itkeminen on.
Milloin loppuu, no joillain 12-vuotiaana ja toisilla 21-vuotiaana. Riippuu vähän siitä onko sulla ollut jo kasvuspurtti ja onko peniksesi kehittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minun suvussani miehet ovat kasvaneet vielä armeijassa. Puberteetti on tietysti aikaistunut, mutta uskoisin että 16 v vielä venyy.
Oikeasti, lopettakaa jo tuo älytön hokema: "armeijassa kasvaa, armeijassa kasvaa". EI KASVA!
1920-luvulla armeijan alokkaiden keskipituus oli 145-150 cm ja paino 40 kg. Siihen aikaan armeijassa kasvettiin, koska armeijassa sai parempaa ruokaa kuin sen ajan köyhissä kodeissa.
Nykyajan miehet saavat tarpeeksi ruokaa jo lapsena, kehittyvät muutenkin nopeasti. Armeijassa ei enää nykyään kasveta.
Hollywoodin monet huipputähdet esimerkiksi Tom Cruise, ovat jotain 165 senttisiä. Tämä johtuu siitä, että pituuskasvu vaikuttaa myös kasvojen luustoon. Pitkillä on usein pitkät kasvot ja lyhyillä on näin ollen komeammat/kauniimmat kasvot. Ja tämä on siis tutkittu juttu eikä mun mielipide.
Ja jos jonkun mielestä lyhyys on haitta, niin aika turha ja pinnallinen ihminen on kyseessä, et sinä sellaisten mielipiteillä tee yhtään mitään. Se on yksi monista kiusaamisen aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, lopettakaa jo tuo älytön hokema: "armeijassa kasvaa, armeijassa kasvaa". EI KASVA!
1920-luvulla armeijan alokkaiden keskipituus oli 145-150 cm ja paino 40 kg. Siihen aikaan armeijassa kasvettiin, koska armeijassa sai parempaa ruokaa kuin sen ajan köyhissä kodeissa.
Nykyajan miehet saavat tarpeeksi ruokaa jo lapsena, kehittyvät muutenkin nopeasti. Armeijassa ei enää nykyään kasveta.
Ovat ne alokkaat olleet kuitenkin keskimäärin yli 160 senttisiä ja 40 -kiloiset on vapautettu palveluksesta, mutta tosi on, että moni kasvoi vielä armeijassa, kun sai parempaa ruokaa.
Kyllä jotkut erittäin hitaasti kehittyneet pojat saattaa kasvaa hieman jopa armeijaiässä riippumatta siitä käyvätkö edes armeijaa. Tietenkään näin ei tapahdu, jos kasvuspurtti ollut joskus 13-vuotiaana ja karvotusta ollut vuosia.
Kyllä osa kasvaa vielä armeijassa. Geenit nääs. Samoin kuin tytöt kehittyy eri tahtia. Osalla alkaa menkat jo 12v ja osalla 16v.
Ei hätää. Hitaammin kehittyvät elävät vanhemmiksi.
Älä huoli hei, kasvat jos kasvat ja jos et kasva niin sekin on alright 👍 Oot hyvä tyyppi, oma itsesi niin se on tärkeintä ja varmasti niitä tyttöjäkin löytyy. Kaikkea hyvää 😊
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa kasvaa vielä armeijassa. Geenit nääs. Samoin kuin tytöt kehittyy eri tahtia. Osalla alkaa menkat jo 12v ja osalla 16v.
Kylläpä ne kertomukset poikien armeijassa kasvusta ovat yleensä vuosikymmenien takaa. Tietenkin poikkeuksia on, mutta nykyään harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla alkaa 11-12-v, poikkeukset on toki mahdollisia, mutta yli 13-v alkaa olla tosi harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ne alokkaat olleet kuitenkin keskimäärin yli 160 senttisiä ja 40 -kiloiset on vapautettu palveluksesta, mutta tosi on, että moni kasvoi vielä armeijassa, kun sai parempaa ruokaa.
Höpö höpö.
145-senttisiä olivat keskimäärin. Painoa 40 kg. Siihen aikaan aikuiskoossa oltiin vasta 25-vuotiaina. Armeija käytiin alle parikymppisenä. Nykyään sen ikäiset ovat jo isoja miehiä.
Kyllä mun veli kasvoi 20-vuotiaaksi saakka. Hitaasti viimeiset sentit, mutta kuitenkin. Hipoo kahta metriä. 80-luvun nousukauden kakara, ei johtunut pitkä kasvukausi ainakaan ravinnon puutteesta.
mun poika 12v, meni juuri yläasteelle. Hän kasvoi viime kesän ja loppukevään aikana pituutta 8cm, sen jälkeen ei ole kasvanut senttiäkään. Poika nyt huolissaan, että pituuskasvu loppui tähän.
Neuvolassa antoivat pituusennusteeksi 198cm, viidennnen luokan terv.tarkastuksessa laskivat , että hänestä tulisi 194cm aikuisena. Minä 172cm ja mies 182cm,
Isoveljensä 20v, hänellä pituutta 178cm. Kasvoi vielä armeijassa viime kesän ja joulun välissä kaksi senttiä.
Jalan koko kasvanut vuoden sisällä hänellä myös numerolla (tällä vanhemmalla siis).
Itsehän olen 196cm pitkä (20v mies) ja vuoden aikana nyt tullut 1 cm lisää, joten ehkä saatan vielä sentin pari pinnistää(?)
En tiedä miehistä, mutta itse tykkään lyhyistä naisista (165cm)
M20