Gyne onko totta koko käsi..mikä tutkimus?
Siis luin täältä ketjua gynekologista, että työnnetäänkö jossain tutkimuksessa koko käsi sisään ?
Kommentit (385)
Synnytystapa tai synnytysarvio tehdään siten, että koko käsi on emättimessä.
N 32 Vaasa
On olemassa, mutta kieltäydyin.
Asia oli sillä selvä ja kantaani kunnioitettiin.
Röntgenkuvista saa vastaukset lantion mitoista ihan 100 tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 5 lasta. 2 syntynyt Ruotsissa, 1 Rovaniemellä ja 2 Helsingissä, ei ole kertaakaan työnnetty nyrkkiä sisään.
Kai sentään jossain edes nänniä imettiin tohtorin toimesta?
Olen 26 v yhden äiti ja kerron, että on totta ja siinä tutkitaan kuinka vauva mahtuu ulos lantiosta ja emättimenaukosta.
Ei ole tehty minulle koskaan 2 tervettä tyttöä Helsingissä 2013 ja - 15
Vierailija kirjoitti:
Lehmällä joo, se on tiineystarkastus.
Ei poikkea yli 3 kymppinen äiti kandidaatti paljon lehmästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kun tutkitaan lantion mittoja. Aina esim. synnytystapaa arvoitaessa.
Lääkärin käsi on nyrkissä kun sitä kierretään emättimessä. Se saattaa tuntua lähinnä oudolta.
Itse en ole koskaan varsinaista kipua tuntenut.
Juu, synnytysarvionnissa tehdään. Itse tunsin kyllä tuon tutkimuksen kohdalla järkyttävää kipua, mutta yksilöllistä...
Turhaa väittelyä ei ja juu !
Kyllä se tehdään varmasti jos on tarpeen ja koko käsi on emättimessä!
Vierailija kirjoitti:
Turhaa väittelyä ei ja juu !
Kyllä se tehdään varmasti jos on tarpeen ja koko käsi on emättimessä!
Tosi on ja loppuun puhuttu aihe, turhasta.
Kyllä se ikävä kyllä pitää paikkansa. Itselle on tehty kolme kertaa. Kerran oli pienikokoinen naisgyne ja hän joutui pyytämään miespuolista kolleegaansa paikalle, koska naisen oma nyrkki oli liian pieni. No miesgynellä olikin sitten ihan työmiehen koura. Sattui kyllä ja paikat oli kipeenä usean päivän.
Huh huh.... ei sentään nyrkkiä! Mutta gynekogi kyllä työnsi jonku värisevän instrumentin sisääni kerran kun mittasi jotain impulssivastetta tai jotain. AInakin kymmenen minuuttia se värkissä värisi. Samaan aikaan siveli häppäreitä ja klittaakin jollain siveltimellä tai ainakin se siltä tuntui.
Tämä ketju on inhottava. Ajatelkaa naisia, jotka eivät ole synnyttäneet ja luulevat, että noin oikeasti tehdään. Tämä vain lisää lapsentekokammoa! Uskomatonta pas*kaa täälläkin palstalla saa olla. Joidenkin fistaajien fantasioita.
Minä olen synnyttänyt 3 lasta ja kertaakaan ei ole mitään nyrkkitestejä tehty. Emätin ei ole se juttu minkä kokoa tarvis miettiä vaan ne luut siinä lantiossa. Lantion koko arvioidaan vain summittaisesti siitä ulkopuolelta ja siinä voidaan kättä pitää nyrkissä, jotta nähdään missä kohdassa luut menee. Sisään sitä ei ikinä työnnetä.
On olemassa ns. nyrkkitesti, jossa lääkäri painaa nyrkkiä ulkopuolelta emättimen aukkoa vasten tunteakseen kudosten läpi luiden kantoon ala-aukeaman rajat ja voidakseen sen perusteella arvioida synnyttävänähän tilavuutta. Ei kovin tarkka mutta suuntaa-antava mitta. Nyrkkiä ei tungeta sisään, ja nämä selitykset emättimen venyvyyden testaamisesta ovat ihan hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa ns. nyrkkitesti, jossa lääkäri painaa nyrkkiä ulkopuolelta emättimen aukkoa vasten tunteakseen kudosten läpi luiden kantoon ala-aukeaman rajat ja voidakseen sen perusteella arvioida synnyttävänähän tilavuutta. Ei kovin tarkka mutta suuntaa-antava mitta. Nyrkkiä ei tungeta sisään, ja nämä selitykset emättimen venyvyyden testaamisesta ovat ihan hölynpölyä.
Luiden kantoon = luisen lantion
Jorma kirjoitti:
Muijalla on niin tiukka hyvä että munan saa jotenkin sisään.
Lapsikin tuli hätäsektiolla.
Haluaisin kyllä kokeilla tuota nyrkkijuttua.
Miten synnyttämättömän naisen sisälle saa nyrkin menemään?
Toivottavasti et omaa muijaas väitä synnyttämättömäksi.
Koko käsi työnnetään sormet supussa sisään ja sisällä käsi on nyrkissä kun tutkitaan synnytyskanavan laajuutta.
Usein se myös vedetään nyrkissä ulos, emättimen aukon kokoa arvioitaessa.
Kyllä, mutta kyse on niin sanotusta meloni -tutkimuksesta. Gyne survoo melonin sisään niin että humpsahtaa vain ja sitten se pitää työntää ulos ihan itse. Melonin saa yleensä viedä tutkimuksen jälkeen mukanaan ja tehdä itselleen vaikka herkullisen piirakan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 26 v yhden äiti ja kerron, että on totta ja siinä tutkitaan kuinka vauva mahtuu ulos lantiosta ja emättimenaukosta.
Minä olen 38 -vuotias neljän lapsen äiti ja kerron, että ei ole totta, vaan ihan pelkkää höpönlöpöä. Lantion mitat selviää muulla tavalla. Tämä ketju saisi mennä poistoon!
Totta on minusta se oli nöyryyttävää.
N 28
Asiallisesti kyllä tehdään ja sinun sekä lapsesi parhaaksi.