Gyne onko totta koko käsi..mikä tutkimus?
Siis luin täältä ketjua gynekologista, että työnnetäänkö jossain tutkimuksessa koko käsi sisään ?
Kommentit (385)
Asiaton ketju. Ihan pelkkää soopaa ja huijausta, vastuutonta mukahuumoria. Ei oikein iske nämä legendat, heittäkää herjaanne muualla. Poistoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika luonnollista, että tutkitaan mahtuuko käsi nyrkissä kun pitää vauvan mahtua ulos.
Isompi vauva on kuin miehen nyrkki.
Mitähän hienohelmoja täällä taas on?Mitä pölvästejä täällä on vastailemassa. Vauvan ulostulo vaatii aika isoja muutoksia koko lantion alueella ennen kuin se on fyysisesti mahdollista. Normaalitilassa naisen paikat eivät siihen kykene, vaan ovat täysin erilaiset kuin synnytyksessä.
Miten sitten jonkun lantio todetaan liian kapeaksi ennen synnytystä, jos lantio avautuu ja muuttuu aivan täysin? 🤔
Ei ne luut murru.
Pehmytkudokset antavat periksi jos paikat normaalit. Siksi kai sekin asia on hyvä tietää ajoissa.
Kyllä ne ikävä kyllä murtuukin ja varsinkin häntäluu josta voi jäädä loppuiäksi kipeä kohta ja istuminen kipeyttåä kohdan aina uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika luonnollista, että tutkitaan mahtuuko käsi nyrkissä kun pitää vauvan mahtua ulos.
Mitähän hienohelmoja täällä taas on?Mitä pölvästejä täällä on vastailemassa. Vauvan ulostulo vaatii aika isoja muutoksia koko lantion alueella ennen kuin se on fyysisesti mahdollista. Normaalitilassa naisen paikat eivät siihen kykene, vaan ovat täysin erilaiset kuin synnytyksessä.
Miten sitten jonkun lantio todetaan liian kapeaksi ennen synnytystä, jos lantio avautuu ja muuttuu aivan täysin? 🤔
Ei ne luut murru.
Pehmytkudokset antavat periksi jos paikat normaalit. Siksi kai sekin asia on hyvä tietää ajoissa.Kyllä ne ikävä kyllä murtuukin ja varsinkin häntäluu josta voi jäädä loppuiäksi kipeä kohta ja istuminen kipeyttåä kohdan aina uudestaan ja uudestaan.
👍
Minulle tuttu tutkimus ja tehtiin kun vauva oli työnalla.
Tuntui, mutta ei mitään verrattuna itse synnytykseen :)
Näin varmistettiin, että tilaa oli riittävästi synnyttää ihana tyttövauvan turvallisesti alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Näin varmistettiin, että tilaa oli riittävästi synnyttää ihana tyttövauvan turvallisesti alateitse.
Kyse on äidin ja lapsen turvallisuudesta ja hyvä että tehtiin.
Äiti vm. 1985
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmistettiin, että tilaa oli riittävästi synnyttää ihana tyttövauvan turvallisesti alateitse.Kyse on äidin ja lapsen turvallisuudesta ja hyvä että tehtiin.
Äiti vm. 1985
👍
Miksi tämä ketju muuten vielä on täällä, kun monet ovat tämän halunneet poistoon?
Itse en ole synnyttänyt, mutta äitini kun minua väänsi hänen mittansa katsottiin röntgenillä. Vuosi siis 1975. Tuo röntgenkuva on muuten vielä tallessa ja olen sen nähnyt. Eihän röntgenkuvaus ole tavallista odottavalle, kun ei haluta lapseen "yhtään ylimääräistä sätelyä" ja kuvaaminen varmaan nykyään tapahtuukin hieman toisin. Lopulta synnyin imukuppisynnytyksenä ja äitini on minun ja pikkuveljen jälkeen valittanut kyllä todellakin kipeää häntäluutaan vielä vuosia jälkeenkin. Minulla oli syntyessäni kuulemma kandijoukkokin kyttäämässä kun imukuppi oli niin erikoinen asia.
N44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmistettiin, että tilaa oli riittävästi synnyttää ihana tyttövauvan turvallisesti alateitse.Kyse on äidin ja lapsen turvallisuudesta ja hyvä että tehtiin.
Äiti vm. 1985
Raskaudessa ja synnytyksessä ei koskaan ole kyse äidin turvallisuudesta koska sitä ei pidetå mitenkåän tärkeänä ja jos pidettäisiin niin esim imukupilla ei syntyisi yksikään lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä ketju muuten vielä on täällä, kun monet ovat tämän halunneet poistoon?
Itse en ole synnyttänyt, mutta äitini kun minua väänsi hänen mittansa katsottiin röntgenillä. Vuosi siis 1975. Tuo röntgenkuva on muuten vielä tallessa ja olen sen nähnyt. Eihän röntgenkuvaus ole tavallista odottavalle, kun ei haluta lapseen "yhtään ylimääräistä sätelyä" ja kuvaaminen varmaan nykyään tapahtuukin hieman toisin. Lopulta synnyin imukuppisynnytyksenä ja äitini on minun ja pikkuveljen jälkeen valittanut kyllä todellakin kipeää häntäluutaan vielä vuosia jälkeenkin. Minulla oli syntyessäni kuulemma kandijoukkokin kyttäämässä kun imukuppi oli niin erikoinen asia.
N44
Miksi tämän pitäisi mennä poistoon? Siksikö ettå naisilta pitåä aina salailla heitå koskevia ikäviä todellisia asioita?
Ja lässyttåä koko raskausaika vaaleanpunaista pumpulipilveä synnytyksestå kun synnytys on oikeasti teurastus. Näin mieheni kuvaili minun ns normaalisti mennyttä synnytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
Miksi tämän pitäisi mennä poistoon? Siksikö ettå naisilta pitåä aina salailla heitå koskevia ikäviä todellisia asioita?
Ja lässyttåä koko raskausaika vaaleanpunaista pumpulipilveä synnytyksestå kun synnytys on oikeasti teurastus. Näin mieheni kuvaili minun ns normaalisti mennyttä synnytystä.
Samaa mieltä turhaa puhetta hienohelmoilta!
Käsi tai nyrkki pikkuasioita synnykseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nimenomaan niin, että käsi laitetaan nyrkkiin vasta emättimen sisällä ja yleensä vedetään ulos nyrkissä, tämä saattaa tuntua epämiellyttävältä jos ei ole rentoutunut.
Mullahan se gynen käsi meinas sit jäädä sisään. Onneks sai kutsuttua apuvoimia paikalle.
Kyllä joskus varovaisesti pitää kädellä kokeilla vaginan sisältä ettei vain ole syöpäkystiä. Sama homma pepulle, mutta pepun puolelle sormilla vain. Reippaasi liukkaria kummassakin tutkimuksessa. Lopuksi mitataan pimpen ja pepun syvyydet ihan aidolla peniksellä. joka on ihan normaali toimenpide. Se ei satu kun nainen muistaa rentoutua.
LÄÄKÄRISETÄ SPERMA
Vierailija kirjoitti:
N44
Nii, täähän kuulus paremmin jääkiekkopalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
Nii, täähän kuulus paremmin jääkiekkopalstalle.
Ei poisteta kun ko. tutkimus on arkea.
Porukka nyt pyrkiin jotenkin erotisoimaan tämänkin asian.
On totta ja sillä tutkimuksella arvioidaan synnytystapaa, sekä lantion mittoja.
Totta se on ja pelastanut monta lasta!
Niin jälleen kerran. Nyrkillä kokeillaan ulkopuolelta. Ei tungeta aukosta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hienohelmoja täällä taas on?Haista home. Ei sen vauvan sisään tarvi mahtua vaan ulos. Tämä on taas joku hiton urbaani legenda.
30 vuotta alalla töitä tehneenä en ole koskaan nähnyt nyrkkiä työnnettävän kenenkään emättimeen.
Niin ei sitä kättä nyrkissä sinne emättimeen työnnetäkään vaan yleensä otetaan nyrkissä ulos.
Sillä tavalla saadaan käsitys emättimeen aukon koosta tai lähinnä joustavuudesta.
Eikö tätä idioottimaista keskustelua saada mitenkään poistoon? Jonnepojat pervoilee, mutta netistä löytyy oikeaa tietoa HUS:in sivuilta:
"KYSYMYS:
Hei, minulla on kysymys synnytystapa-arviosta. Olen kuullut tarinoita siitä että kokeillaan nyrkki emättimessä että mahtuisiko vauva siitä ja häntäluuta kokeillaan peräaukonläpi. Minulla on 4 kysymystä. 1. Tungetaako nyrkki oikeasti emättimen sisään vai kokeillaanko vain ulkopuolella niitä luita? 2. Yksi lääkäri sanoi että hän kokeilee häntäluuta ulkopuolelta, eli voiko sanoa lääkärille "En suostu siihen että laitat sormen peräaukkoon, saat tunnustella häntäluuta ulkopuolelta. 3. Jos en suostu siihen että nyrkki laitetaan minun emättimeen eikä sormea peräaukkoon voinko pyytää magneettikuvausta koska sehän on varmaan kuitenkin vähän luotettavampi kuin käsillä tehty arvio. 4. Jos minua pelottaa liikaa synnyttää alatietse ja haluan sektion, voinko silloinkin kieltäytyä näistä kahdesta yksityiskohdista tässä tutkimuksessa? Mielummin haluan magneettikuvan koska minulle tulee helposti raiskattu olo lääkärillä.
VASTAUS:
Moikka, ole huoleti, lääkäri ei synnytystapa-arviossa työnnä nyrkkiä emättimeen eikä sormia peräaukkoon. Lantion luisia mittoja kokeillaan sisätutkimuksen yhteydessä emättimen kautta yhdellä tai kahdella sormella, sekä lantion ulkopuolelta, eikä tämä useimpien mielestä tunnu juuri miltään. Voit mainita vielä synnytystapa-arvioon tullessasi, että sinua jännittää sisätutkimus, jolloin lääkäri voi olla erityisen hellävarainen. Magneettitutkimus ei välttämättä ole raskauden aikana kovinkaan informatiivinen, koska lantion liitokset joustavat synnytyksessä ja tätä ei saa esiin kuvauksissa. Lääkäri arvioi käynnillä tarpeen kuvaukseen, yleensä kuvat otetaan perätilasynnytystä suunnitellessa tai jos takana on aikaisempi synnytys, jossa on herännyt epäilyä ahtaudesta tai aikaisempi lantioon kohdistunut trauma. Juttelin synnytyspelkolääkärimme kanssa, ja hänen mukaansa lantion koon tarkastelu voidaan jättää myös tekemättä, mikäli erityistä huolta mahtuvuudesta ei tule esiin. Synnytystapa-arviossa siis tehdään muutakin kuin sisätutkimus, mm. katsotaan vauvan vointia ultraäänellä ja keskustellaan sinun kanssasi siitä, mikä on oma kantasi tulevaan synnytystapaan.
Sinulla on varmaan aika varattuna synnytyspelkopoliklinikalle, voit kertoa siellä kaikista peloistasi. Ketään ei pakoteta mihinkään tutkimuksiin eikä synnyttämään alateitse. Synnytyspelkokäynnillä saat asiallista tietoa sektion ja alatiesynnytyksen eduista ja haitoista, jotta voit tehdä tietoon ja harkintaan perustuvan päätöksen.
Terveisin
Hanna Syrjämäki, kätilö"
https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/hyvinkaan-sairaala/synnytys/k…
HUS/Hyvinkään sairaala
Olisit onnellinen, että sinulle ei ole tarvinnut tuota tutkimusta tehdä.
Jos sitä ei ole tehty ja yksi on synnytetty ei ole tarpeen sen jälkeen tehdäkään, vaikka olisi 10 lasta.