Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40€ rahaa loppukuun "jääkaappiruokiin" mitä ostaa?

Vierailija
16.08.2019 |

Kuivakaapissa 4 pussia pastaa, 2 pussia makaronia, 4 purkkia hernekeittoa, 4 purkkia tonnikalaa, pussi kaurahiutaleita, pussi jauhoja.

Jääkaapissa margariinia ja 6kpl kananmunia.

En haluaisi hirveää sorsimista kun kysyn koska elän ensimmäistä kertaa itsekseni ja omien varojeni kautta.

Ne tuet mitä minun piti saada, viivästyvät ja en tiedä kuinka kauan eikä kukaan vastaa puhelimeen/viesteihin.

Kuukautissuojat tuolla pitäisi myös ostaa mutta vessapaperilla menen kunnes saan jonkun varmuuden.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu___ kirjoitti:

Jos pelkkään ruokaan on pariksi viikoksi 40 euroa, on se aika ruhtinaallinen summa. Esim. pelkästään Prismasta saa viikon spagetit (1 kg) 0,35 eurolla ja useamman päivän hernekeiton (ilman lihaa toki) keität jollain 0,70 eurolla. Parin viikon kaurapuurot saat noin 0,60 eurolla. Onnistunut budjettiruokailu on kiinni lähinnä siitä että suostuu syömään vähän askeettisempaa safkaa ja jättää esim. fetasalaattiainekset/sushit kauppaan.

Itse ostaisin budjettiruokailua ajatellen mm. kananmunia, pastaa/riisiä, kaurahiutaleita, kuivia herneitä ja papuja, tomaattimurskaa, leipäjauhoja ja hiivapaketin, margariinia (halvempaa kuin oivariinit ym.) itse tehdyn leivän päälle. Rasvoista kalleinta on voi, eli valitsisin halvinta ruokaöljyä. Jättäisin kahvimaidot kauppaan, niihin menee usein paljon rahaa, ellei litra-pari sitten riitä koko pariksi viikkoa. Jos siis kahvia ei tarvitse ostaa. Summa joka menisi näihin edellä mainittuihin olisi noin/reilut 15 euroa. Jäljelle jäisi muuhun sapuskaan vielä 25 euroa. Sillä voi sitten vaikka sitä kahviakin ostaa.

Lisäys: mulla on tapana ostaa (vaikka olisikin varaa "kalliimpaan") ostaa markettien omien merkkien menkkasiteet. On usein paljon edullisempia kuin merkkituotteet ja aivan yhtä kelvollisia käytössä! Eivät vie budjetista liian isoa lovea. Esim. S-ketjun: https://www.foodie.fi/products/2069?tag_ids=6316

Vierailija
42/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä jo olet, niin Hurstin jonoon hakeen ruokakassit joka viikko. Diakonissalaitokselle ja seurakuntaan yhteys kanssa. Lisäksi sinun täytyy saada lisätuloja. Tarjoa palveluitasi vaikka 100e viikossa iltaisin. Siivousta, autonpesua ynnä muuta auttamista. Sinun on pakko saada lisätuloja, tilanne ei muuten ratkea. OP kevytyrittäjyys hyvä vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu___ kirjoitti:

Juu___ kirjoitti:

Jos pelkkään ruokaan on pariksi viikoksi 40 euroa, on se aika ruhtinaallinen summa. Esim. pelkästään Prismasta saa viikon spagetit (1 kg) 0,35 eurolla ja useamman päivän hernekeiton (ilman lihaa toki) keität jollain 0,70 eurolla. Parin viikon kaurapuurot saat noin 0,60 eurolla. Onnistunut budjettiruokailu on kiinni lähinnä siitä että suostuu syömään vähän askeettisempaa safkaa ja jättää esim. fetasalaattiainekset/sushit kauppaan.

Itse ostaisin budjettiruokailua ajatellen mm. kananmunia, pastaa/riisiä, kaurahiutaleita, kuivia herneitä ja papuja, tomaattimurskaa, leipäjauhoja ja hiivapaketin, margariinia (halvempaa kuin oivariinit ym.) itse tehdyn leivän päälle. Rasvoista kalleinta on voi, eli valitsisin halvinta ruokaöljyä. Jättäisin kahvimaidot kauppaan, niihin menee usein paljon rahaa, ellei litra-pari sitten riitä koko pariksi viikkoa. Jos siis kahvia ei tarvitse ostaa. Summa joka menisi näihin edellä mainittuihin olisi noin/reilut 15 euroa. Jäljelle jäisi muuhun sapuskaan vielä 25 euroa. Sillä voi sitten vaikka sitä kahviakin ostaa.

Lisäys: mulla on tapana ostaa (vaikka olisikin varaa "kalliimpaan") ostaa markettien omien merkkien menkkasiteet. On usein paljon edullisempia kuin merkkituotteet ja aivan yhtä kelvollisia käytössä! Eivät vie budjetista liian isoa lovea. Esim. S-ketjun: https://www.foodie.fi/products/2069?tag_ids=6316

Toinen lisäys: unohda "salaattipaineet" ja jätä jäävuorisalaatit ja kurkut kauppaan, älä tuhlaa tähän kiinteään veteen rahojasi (enää koskaan, ellet nyt erityisesti tykkää em. kaman mausta). Käytä rahat mieluummin juureksiin ym. salaattiaineksiin, joissa on reilusti enemmän ravinteita ja kuitua, jotka myös pitävät paremmin kylläisenä.

Keskeistä on muistaa myös kasviperäisen ruoan proteiini, sitä on yllättävän paljon pavuissa ja linsseissä, jotka kannattaa keittää itse, eikä ostaa valmiina suolaliemessä.

Toteutan itse näitä ajatuksia koko ajan muutenkin, vaikka keskituloinen olenkin ja tulen ihan hyvin toimeen. On varaa harrastaa muutakin kuin töissä istumista, jos säästää tällaisissa perusjutuissa.

44/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Älkää kommentoija niin negatiivisesti. Aloittaahan kertoi elävänsä 1. Kertaa itsekseen. Opetteluahan tuo varmasti vielä on. Itse en nyt ehdi käytännön vinkkejä miettimään, mutta jeesatkaa muut... siitä on varmasti esim. nuorille apua...

Vierailija
45/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkässä juoksussa kestositeet tai kuukuppi tulevat toki halvemmiksi. Mutta jos ruokabudjetti on 40 euroa, voi olla että kertainvestointi ei ole tällä hetkellä mahdollista. Siispä neuvon, että teet hintavertailun eri kauppojen halvimmista siteistä ja ostat halvinta.

Ehdotan että ostat soijarouhetta. Soijarouhetta ja makaroonia, soijarouhetta ja spagettia, hernekeittoa soijarouheella, soijarouhetta ja perunaa, soijarouhetta ja paistettua kananamunaa, soijarouhetta ja kasviksia... Soijarouheessahan on enemmän proteiinia kuin jauhelihassa ja yksi pussi riittää moneksi ateriaksi. Lisäksi sitten kasviksia, kuten tomaattia, kurkkua, porkkanaa. Ensimmäisen viikon ajan eläisin mahdollisimman halvalla, sitten jos rahaa jää voi toisella viikolla ehkä revitelläkin ja ostaa vaikka kanttarellejä ja paistaa niitä voissa, niitä voi syödä vaikka ruisleivän päällä ja hyvää on!

Kaurahiutaleitahan ap:lla oli, joten siitä saat aamupuurot. Mausteet sen mukaan mitä kaapista jo löytyy, jo pelkkä suola tekee ihmeitä, jos löytyy vaniljasokeria, kaardemummaa ja kanelia on kyseessä jo herkku.

Vierailija
46/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minulla ei koskaan voi olla tuollaista tilannetta. Mikset sinäkin varmista ettei tuollaista tilannetta voi syntyä.  Minulla tulee vähintään triplasti tuon verran rahaa tililleni viikoittain.

Oho, mikä kroisos!

Tulot viitisen sataa kuussa. Sun täytyy olla jonkin suurfirman pääjohtaja. 

Vierailija
47/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään noista sun nykyisistä kaappiruuista saa esimerkiksi makaroonilaatikon tonnikalalla, mitä syö useamman päivän, ja siihen vielä hernarit päälle ja jos teet sämpylöitä niin pärjää pitkälle. Hedelmiä ja kasviksia kaupasta kylkeen, moni on jo ehdotellut kasvispihvejä, tai joku kasviscurry + riisiä,  pastakastike makaronien kanssa tai ihan joku kasvissosekeitto.

Vierailija
48/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkässä juoksussa kestositeet tai kuukuppi tulevat toki halvemmiksi. Mutta jos ruokabudjetti on 40 euroa, voi olla että kertainvestointi ei ole tällä hetkellä mahdollista. Siispä neuvon, että teet hintavertailun eri kauppojen halvimmista siteistä ja ostat halvinta.

Ehdotan että ostat soijarouhetta. Soijarouhetta ja makaroonia, soijarouhetta ja spagettia, hernekeittoa soijarouheella, soijarouhetta ja perunaa, soijarouhetta ja paistettua kananamunaa, soijarouhetta ja kasviksia... Soijarouheessahan on enemmän proteiinia kuin jauhelihassa ja yksi pussi riittää moneksi ateriaksi. Lisäksi sitten kasviksia, kuten tomaattia, kurkkua, porkkanaa. Ensimmäisen viikon ajan eläisin mahdollisimman halvalla, sitten jos rahaa jää voi toisella viikolla ehkä revitelläkin ja ostaa vaikka kanttarellejä ja paistaa niitä voissa, niitä voi syödä vaikka ruisleivän päällä ja hyvää on!

Kaurahiutaleitahan ap:lla oli, joten siitä saat aamupuurot. Mausteet sen mukaan mitä kaapista jo löytyy, jo pelkkä suola tekee ihmeitä, jos löytyy vaniljasokeria, kaardemummaa ja kanelia on kyseessä jo herkku.

Kantarelleja juuri äskön hain metsästä. Tunti kului aikaa ja kolme litraa kantarelleja pussissa.

Vierailija
49/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin ainakin:

- Perunaa, riisiä, pastaa, kaurahiutaleita

- Tonnikalaa, soijaa, linssejä, kikherneitä, kananmunia

- Porkkanoita, sipulia, punajuuria, pakastekasvispussin

- Jogurttia, riisikakkuja

Eli ostaisit sitä mitä aloittajalla jo oli.

Vierailija
50/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi on luontohaitake, peruna on pelastaja. Proteiinia soijasta , siinä elämälle pohjaa.

Vierailija
51/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalan kanssa perunaa, makaronista ja jauhelihasta laatikkoa.

En sanoisi henkilölle jonka rahat vähissä, mitä ihmisen kuuluu syödä.

Vaikuttaa kuitenkin hyvin asiansa hoitaneelta henkilöltä.

Vierailija
52/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhetta

Lisää jauhoja ja kaurahiutaleita

Kuivahiivaa

Linssejä

Tomaattimurskaa

Kaalia

Sipulia

Perunoita

Porkkanoita

Noista saat jo ainakin kaalilaatikkoa, spagetti bolognesea, kaalikeittoa, makaronilaatikkoa, linssimuhennosta, tonnikalapastaa...

Lisäksi leivo itse leipää iltapalalle ja välipalaksi. Aamuisin syö puuroa ja kananmunaa.

Lopuilla rahoilla esim. juustoa (saat proteiinia), maitoa, sesongin vihanneksia tai hedelmiä jotka tarjouksessa ja lisää kananmunia kaappiin, jotta niitä riittää joka päiväksi.

Soija on eläinten ruokaa. Sushiin se kuuluu mausteena.

Vierailija
53/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minulla ei koskaan voi olla tuollaista tilannetta. Mikset sinäkin varmista ettei tuollaista tilannetta voi syntyä.  Minulla tulee vähintään triplasti tuon verran rahaa tililleni viikoittain.

Oho, mikä kroisos!

Tulot viitisen sataa kuussa. Sun täytyy olla jonkin suurfirman pääjohtaja. 

Et ymmärrä sanan vähintään merkitystä? Ja en olekaan kroisos. Siksi ihmettelenkin näitä märisijöitä kun helposti voisi ehkäistä tuon tilanteen. Nuo sataset kuussa tulee normi palkan päälle.

Vierailija
54/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän marssisin tuossa tilanteessa suoraan töihin, niin ei tarviis miettiä riittääkö rahat vai ei.

Vierailija
55/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tykkää soijan mausta, kuten minä, niin on turhaa ostaa sitä, mieluummin vaikka perunoita. Peruna taipuu moneksi, vaikkapa perunamunakasta, on täyttävää. Keitettyä perunaa paloiteltuna, mausteita ja lisätään munakaseokseen. Paistetut perunat ja siihen mitä lisäksi löytyy. Jne.

Jos muutenkin ruokavalio niukka, niin silloin itse ainakin tykkään syödä hyvänmakuista kuin väkisin sellaista joka ei maistu hyvältä.

Jos sen 40 euroa voi käyttää pelkästään ruokaan, niin riittää melko hyvin kun kotona on jo valmiiksi jotain ruokapuolta kaapeissa.

Ruokajakelua kannattaa käyttää, jos sellainen paikkakunnalla on.

Vierailija
56/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu ettei rahat riitä niin mitens ruokajonot? Tai laita tori.fi ilmoitus että ottaisit vastaan sadonkorjuu tuotteita. Itse olen kantanut niitä ilmaiseksi yhteisötalolle koska mun kasvimaa tuottaa ruokaa epätasaisesti eikä kurkkua esimerkiksi voi pakastaa. Eikä ihan kaikki marjat mahdu edes sinne.

Mutta ymmärrän ongelmasi. Meillä oli ennen lapsia ruokabudjetti 35€ henkilö/viikko. Linssikeitto on helppo, edullinen ja ruokaisa. Lidlistä saa edullisesti monenlaista ruokaa. Jos lähelläsi on S ryhmän kauppa niin klo 21 jälkeen -30% tuotteet saa -60% alennuksella. Leivät voi edullisesti tehdä itse.

Vierailija
57/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ässien ilta-alejen varaan on turha mitään jättää, se on tuurista kiinni, mitä sattuu alessa milloinkin olemaan. Ja siellä käy muitakin, ja runsaasti siihen aikaan. Voi hyvinkin olla, ettet saa omaan koppaasi/kärryysi yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi