Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummin hahmotat rahan paremmin: käteistä vai korttia käyttäen?

Vierailija
16.08.2019 |

Korttia käyttäessä tilin saldo näkyy yhdellä vilkaisulla ja kaikki ostokset jää talteen. Verkkopankki vielä jopa lajittelee menot automaattisesti.
Jos käyttäisin käteistä, pitäisi lompakon sisältö erikseen laskea, sinne kertyisi ärsyttäviä hiluja ja kasoittain kuitteja, jos haluaisin pysyä kartalla, mihin rahat kului.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse hahmottamista rahan suhteen.

Vierailija
2/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen on konkreettista. Kun se loppuu lompakosta, niin sitten se loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole minulle merkitystä. Olen täysin kykenevä ajattelemaan abstrakteja asioita. Käytän käteistä muista syistä johtuen.

Vierailija
4/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kumma kortissa, kun sen voi vinguttaa miinukselle. Siis olemattomalle rahalle. Toimisipa niin, että kun käteinen on lompakosta loppu, voin ojentaa ilmaa kassalle.

Vierailija
5/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisen poisluovuttaminen kirpaisee enemmän. Sitä enemmän, mitä suurempi summa.

Ymmärrän kyllä, että sama summa menee, vaikka maksan kortilla.

Silti.

Vierailija
6/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuvittelin, ettei siitä tule yhtikäs mitään, että maksaisi kaiken kortilla. Mutta vähitellen ja ajan kuluessa korttimaksaminen alkoi miellyttää enemmän, ja nykyään ei pahemmin tule enää käteistä käytetyksi. Saldo on tosiaan helppo tarkistaa eikä kolikoiden ja setelien kanssa tarvitse puljata.

Vierailija
7/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on perhe elättävänä, pitää pitää huolta pitkin kuukautta, ettei lopu ennen seuraavaa tilipäivää.

Sulla ei vissiin ole?

8/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korttia ja verkkopankkimaksuja käyttämällä, koska kaikki rahat ovat aina yhdessä paikassa numeraalisesti nähtävissä eikä kerry pikkukolikoita.

Vierailija
9/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti paljon helpompaa, tosiaan.

Ja kyttäilen saldoja riittävän usein. Tarkastan ruokakaupan kuititkin, oonko saanut alennukset. Tosi paljon on virheitä, niin siksi tykkään tarkastella.

Ei ole viimeinen penni menossa itelläkään, mut silti olen tarkka.

Vierailija
10/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on perhe elättävänä, pitää pitää huolta pitkin kuukautta, ettei lopu ennen seuraavaa tilipäivää.

Sulla ei vissiin ole?

Ihan eri heppu. Juuei, ei muita kestä huolehtia ku itsestäni. Ja joo käteistä koska konkretia siitä mihin raha menee.

Mutta sitte ei taideta elää ihan samaa kulttuuria jos on joku olettamus että kun käteiset on loppu siltä sekunnilta niin nähdään nälkää loppu kuukausi tai jotain vastaavaa.

Vierailija
11/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina korttia käytettäessä on saldo riittänyt. Enkä ole rikas, mutta kulutan vain vähemmän kuin tienaan.

Vierailija
12/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä korttia käyttäessä näe saldoa. Mihin ostokset jää talteen? Verkkopankki ei lajittele yhtään mitään. Tunnen rahan arvon katsomalla loppusummaa.

Vierailija
13/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se menee niinpäin että käteisellä maksaminen ei tunnu yhtään missään. Jotenkin ajattelen että nostettu raha on jo pois tililtä, saldo on pienentynyt. Sen jälkeen on sama mihin sen ”irtonaisen rahan” hassaa.

Vierailija
14/14 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin tottunut kortin käyttöön, että sen kanssa rahan käyttö on jotenkin järjestelmällisempää. Kulut ja saldo on helppo hahmottaa verkkopankissa. Käteinen on vähän niinkuin ylimääräistä rahaa ja sitä tulee tuhlattua kaikkeen tarpeettomaan.

Kolikot on ärsyttäviä. Jos mulla on esim. 20e seteli niin ostan ennemmin koko rahalla, kuin otan taskun pohjille pyörimään vaihtorahoja.