Mikä ero on auttamisella ja elättämisellä?
50-luvulta lähtien olemme "auttaneet" mutta eikö se ole elättämistä. Jos autan naapuria, se on kerran kesässä tapahtuma, jos autan häntä joka vuosi se on elättämistä.
Mikä tässä on niin vaikeaa demarit ja vihreät?
Kommentit (12)
Joten on oikein myös päättää asioista kun kerran elätämmekkin.
Voitko vähän täsmentää, kenen elättämisestä puhut? Auttamisella ja elättämisellä on muukin vivahde-ero kuin jatkuvuus. Joku voi elättää itse itsensä, mutta silti saada jatkuvasti apua esimerkiksi kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Joten on oikein myös päättää asioista kun kerran elätämmekkin.
Päätösvaltaa ei ole joten kyse on auttamisesta. Auttajalla toki on päätösvalta siitä auttaako hän, kykeneekö hän siihen jne.
Jos naapurin auto hajoaa, ja autan niin se on auttamista. Mutta jos naapuri myy autonsa ja ostaa tilalle jonkun romun ja taas autan sen kuntoon, eikö se ole elättämistä tai enemmänkin typeryyttäni.
Mutta jos en auta naapuri vaan istuu apaattisena ilman toimivaa autoa. Kumpi tässä onkaan typerä.
Vierailija kirjoitti:
Jos naapurin auto hajoaa, ja autan niin se on auttamista. Mutta jos naapuri myy autonsa ja ostaa tilalle jonkun romun ja taas autan sen kuntoon, eikö se ole elättämistä tai enemmänkin typeryyttäni.
Mutta jos en auta naapuri vaan istuu apaattisena ilman toimivaa autoa. Kumpi tässä onkaan typerä.
Sinä. Hankkiudu typeryydestä eroon niin voi saada edes vähän (päätös)valtaa.
Jos en auta, ottavatko he vastuun omasta elämästään, aidosti.
Vierailija kirjoitti:
Jos en auta, ottavatko he vastuun omasta elämästään, aidosti.
Ketkä?
Saan tk-eläkettä. Kun asuin vielä yksin, äitini toi minulle silloin tällöin (ehkä kerran kuussa) kauppakassillisen ruokaa. Se on auttamista.
Nyt asun miehen kanssa, joka maksaa ruuat päivittäin. Se on elättämistä.
Vierailija kirjoitti:
Saan tk-eläkettä. Kun asuin vielä yksin, äitini toi minulle silloin tällöin (ehkä kerran kuussa) kauppakassillisen ruokaa. Se on auttamista.
Nyt asun miehen kanssa, joka maksaa ruuat päivittäin. Se on elättämistä.
Jos mies päättää mikä on sinulle parhaaksi ja päättää kauppakassin sisällön olet elätti. Jos itse päätät mitä ruokarahoilla ostat, mies auttaa sinua taloudellisesti. Onko kyseinen apu ihan järkevää on jo toinen asia.
Auttamisessa se autettava pyrkii itse parantamaan omaa tilannettaan (esim. työtön hakee töitä ja rahapulassa saa apua puolisoltaan). Elättämisessä elätettävä haluaa toisen tekevän kaiken (esim. työtön ei halua hakea töitä ja olettaa puolison maksavan kaiken).
Autettava on yleensä vastuullinen ja päätösvaltainen asioistaan. Elätettävällä ei vastuuta ja valtaa ole.