Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko työkkärin määräämältä kurssilta potkia pois

Vierailija
15.08.2019 |

Aloitin työkkärin osoittaman pakko kurssin. Homma menee aivan yli hilseen. Eikä minulla ole mitään resursseja selvitä useamman kuukauden kestävältä kurssilta, missä ei saa mitään opetusta, vaan kaikenlaista pitäisi osata suorittaa tietokoneella itsenäisesti. Työkkärissä eivät suostu edes keskustelelemaan lopettamisesta, muuta kuin, että saisin 6 - 8 viikon karenssin, jos lopetan. Voidaanko kurssin puolelta potkia pois, kun en vaan kertakaikkiaan osaa, vai pitääkö heidän vain pitää minua mukana?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinulla on ongelmana? Tuon kurssin voi suorittaa vaikka kirjastossa, se ei ole rakettitiedettä. Niillä videoilla kerrotaan, mitä pitää tehdä ja se kerrotaan todella selkeästi. Katso video vaikka 10 kertaa, tee muistiinpanot ja tee sitten harjoitus.

Jopa 15v selviää tuosta kurssista, miksi et sinäkin?

Ap voi olla ikäpolvea, joka ei juurikaan ole tarvinut tietokoneita elämässään. 15v tietenkin osaa tietokoneenkäytön, koska on pikkulapsesta saakka kasvanut tietokoneiden parissa. Mutta yritäpä lähteä opettelemaan tietokoneen käyttöä esim. 60-vuotiaana, joka nippa nappa osaa kirjoittaa tekstiviestin näppäinpuhelimella. Ei ole ihan niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Joo, osa vanhemmistakin osaa käyttää hyvin tekniikkaa, mutta kaikki eivät ole laitteisiin tottuneet.  

Olen 60v ja käyttänyt tietokonetta kotona jo vähän yli 25 vuotta. En tunne yhtäkään ikäistäni, joka ei osaisi tietokonetta käyttää. Ai niin, asun maalla eli en voi syyttää kaupunkilaisuutta osaamisestani.

Minä olen 35v ja tunnen useammankin kuusikymppisen, joka ei osaa käyttää tietokonetta. Ja asun kaupungissa. Oletin, että 60v iässä jo ymmärtää, että se ettei itse tunne tietynlaista ihmistä ei tarkoita ettei sellaista ole olemassa. Näköjään erehdyin.

No se johtuu kyllä ihan vain huonosta asenteesta, ei siitä että 6-kymppinen ei voisi oppia.

Juu, ihan asenteesta kiinni ettei kehitysvammainen tai aivovamman saanut tms. voi oppia kaikkea. Täytyy huomioida, että kaikki kuusikymppiset tai yhtään minkään ikäiset eivät ole 100% terveitä. 

Missä aloittaja sanoi olevansa kehitysvammainen tai aivovammapotilas?

Vierailija
42/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinulla on ongelmana? Tuon kurssin voi suorittaa vaikka kirjastossa, se ei ole rakettitiedettä. Niillä videoilla kerrotaan, mitä pitää tehdä ja se kerrotaan todella selkeästi. Katso video vaikka 10 kertaa, tee muistiinpanot ja tee sitten harjoitus.

Ap voi olla ikäpolvea, joka ei juurikaan ole tarvinut tietokoneita elämässään. 15v tietenkin osaa tietokoneenkäytön, koska on pikkulapsesta saakka kasvanut tietokoneiden parissa. Mutta yritäpä lähteä opettelemaan tietokoneen käyttöä esim. 60-vuotiaana, joka nippa nappa osaa kirjoittaa tekstiviestin näppäinpuhelimella. Ei ole ihan niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Joo, osa vanhemmistakin osaa käyttää hyvin tekniikkaa, mutta kaikki eivät ole laitteisiin tottuneet.  

Olen 60v ja käyttänyt tietokonetta kotona jo vähän yli 25 vuotta. En tunne yhtäkään ikäistäni, joka ei osaisi tietokonetta käyttää. Ai niin, asun maalla eli en voi syyttää kaupunkilaisuutta osaamisestani.

Minä olen 35v ja tunnen useammankin kuusikymppisen, joka ei osaa käyttää tietokonetta. Ja asun kaupungissa. Oletin, että 60v iässä jo ymmärtää, että se ettei itse tunne tietynlaista ihmistä ei tarkoita ettei sellaista ole olemassa. Näköjään erehdyin.

No se johtuu kyllä ihan vain huonosta asenteesta, ei siitä että 6-kymppinen ei voisi oppia.

Juu, ihan asenteesta kiinni ettei kehitysvammainen tai aivovamman saanut tms. voi oppia kaikkea. Täytyy huomioida, että kaikki kuusikymppiset tai yhtään minkään ikäiset eivät ole 100% terveitä. 

Missä kukaan väitti, että olisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisikin hauskaa jos tulisi poispotkituksi, aikamoinen saavutus =D

No ei. Mäkin olin joskus jollain tollasella kurssilla mikä ei mulle todellakaan sopinut, oli aivan väärä valinta, en oppinut, ja vaikka olisin oppinut niin se olisi ollut turhaa koska en olisi kuitenkaan voinut niillä opeilla työllistyä. Eli et ole ainoa joka tahtoo tuollaiselta kurssilta pois HYVÄSTÄ SYYSTÄ mutta on jumissa siellä koska muutoin tulee karenssi. Nuo kurssit ovat ansoja. Eli usein ei kannata mennä niihin tai jotain pahaa tapahtuu.

Mutta: kun mä mainitsin sen mun kurssin ohjaajalle että tahtoisin lopettaa niin ohjaaja kertoi että hän voisi kirjoittaa mulle todistuksen että olin suorittanut kurssin loppuun. Ohjaaja sanoi että sillä lailla en saisi karenssia työkkäriltä. Öh. Olin aivan ihmeissäni että ohjaaja ehdotti tuollaista, siis ohjaaja ihan noinvaan tostavaan kertoi että hän voisi huijata työkkäriä tuolla lailla. En ollut käynyt sitä kurssia vielä edes puoliksi. En ymmärrä sitä ohjaajaa, miten se sellaista lupaili. No, minä olin silloin vielä nuori & naiivi & idealistinen & rehellinen joten kieltäydyin ohjaajan ehdotuksesta ja lopetin kurssin ilman todistusta ja päädyin karenssiin. Joo, olin hullu.

Mutta siis. Kai niitä joitain keinoja poistua kurssilta karenssitta on. Kai. Mutta voi kyllä vaatia aikamoista kieroilua ja pelailua että löytää ne keinot. Tai sitten vain ohjaajan lahjomista. Tai: käy ohjaajan hermoille tosi paljon, joka päivä, koko ajan, ole maailman ärsyttävin oppilas. Sitten se tarjoutuu kirjoittamaan sulle todistuksen ihan vain päästäkseen susta eroon. Tälläistä tehdään ihan oikeasti, paljon, siis monet opettajat näkevät ylimääräistä vaivaa ja kiertävät sääntöjä päästäkseen ärsyttävistä oppilaista eroon.

Vierailija
44/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun nimenomaan, mitään ei opeteta. Puhutaan kaupankäynnistä ja itsensä myymisestä, ja sitten pitää osata tehdä tehtävät ihan ilman ohjeita. Se on selvästi tarkoitettu sellaisille, joille nämä asiat on leipätyö.

Ap.

No ilmoita hyvä ihminen työkkäriin, että kurssilla edellytetään sellaisia perustaitoja, joita sinulla ei ole. Se olisi pitänyt kertoa jo kurssin kuvauksessa, mutta ei ilmeisesti kerrottu. Sama kuin luulisi menevänsä jollekin kielen alkeiskurssille, ja sitten edellytettäisiinkin jo vuoden opinnot olevan takana. Onko tolkkua.

Vierailija
45/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen sekä 7- että 9-kymppisiä jotka ovat opetelleet tietokoneen käytön. Ja tunnen 2-kymppisiä jotka eivät osaa avata wordia. Asenteesta se vain on kiinni, kun näinkin yksinkertaisesta taidosta on kyse. Aivokirurgin työt sitten erikseen.

Tunnen yhden kuusikymppisen, joka ei opi edes nettipankin käyttöä, vaikka olen noin sata kertaa sen hänelle neuvonut. Ei ole asenteesta, vaan terveydentilasta kiinni. 

Mitä ihmettä tuo tähän kuuluu? On ihmisiä jotka eivät osaa edes puhua tai kävellä synnynnäisen vamman vuoksi. Aloittaja on kuitenkin työkkärin kurssilla eli ei sairaseläkkeellä. Joten mitä sinä alat kiskoa keskustelua sivuraiteille?

Lue se viesti, johon tuo oli vastaus niin saatat ymmärtää, mihin kommentti liittyi. Ja ap:lla voi hyvinkin olla oppimista vaikeuttava vamma tai sairaus. Ei niiden varjolla automaattisesti pääse sairaseläkkeelle. Ei ainakaan Suomessa. 

En lue. Tuo, mitä sinä teet, on liian typerää. Nyt olet jo keksinyt aloittajalle traagisen vamman, jonka on tarkoitus herättää sympatiaa ja kannustaa passiivisuuteen. Siis KEKSIT TYHJÄSTÄ että aloittajalla on vamma tai sairaus. Näin niitä valeuutisia tehdään. Säälittävää tuollainen.

Vierailija
46/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kukaan väitti, että olisi?

Missä kukaan väitti että ei olisi :)

Vierailija
47/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen sekä 7- että 9-kymppisiä jotka ovat opetelleet tietokoneen käytön. Ja tunnen 2-kymppisiä jotka eivät osaa avata wordia. Asenteesta se vain on kiinni, kun näinkin yksinkertaisesta taidosta on kyse. Aivokirurgin työt sitten erikseen.

Tunnen yhden kuusikymppisen, joka ei opi edes nettipankin käyttöä, vaikka olen noin sata kertaa sen hänelle neuvonut. Ei ole asenteesta, vaan terveydentilasta kiinni. 

Mitä ihmettä tuo tähän kuuluu? On ihmisiä jotka eivät osaa edes puhua tai kävellä synnynnäisen vamman vuoksi. Aloittaja on kuitenkin työkkärin kurssilla eli ei sairaseläkkeellä. Joten mitä sinä alat kiskoa keskustelua sivuraiteille?

Lue se viesti, johon tuo oli vastaus niin saatat ymmärtää, mihin kommentti liittyi. Ja ap:lla voi hyvinkin olla oppimista vaikeuttava vamma tai sairaus. Ei niiden varjolla automaattisesti pääse sairaseläkkeelle. Ei ainakaan Suomessa. 

En lue. Tuo, mitä sinä teet, on liian typerää. Nyt olet jo keksinyt aloittajalle traagisen vamman, jonka on tarkoitus herättää sympatiaa ja kannustaa passiivisuuteen. Siis KEKSIT TYHJÄSTÄ että aloittajalla on vamma tai sairaus. Näin niitä valeuutisia tehdään. Säälittävää tuollainen.

Kukahan se täällä valeuutisia keksii? Katsopa peiliin niin näet vastauksen. Minä en ole puhunut sanaakaan ap:sta tai kenestäkään muusta yksittäisestä henkilöstä. Olen vain ampunut alas näitä väitteitä, että kaikki kuusikymppiset osaisivat käyttää tietokoneita tai että olisi aina vain asenteesta kiinni jos ei opi. Sinä itse keksit, että minun täysin yleisluontoiset kommenttini olisivat jonkinlaisia kuvailuja ap:sta. Säälittävää tuollainen, ettei edes lueta mitä kirjoitetaan ennen kuin aletaan meuhkata. 

Vierailija
48/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan se täällä valeuutisia keksii? Katsopa peiliin niin näet vastauksen. Minä en ole puhunut sanaakaan ap:sta tai kenestäkään muusta yksittäisestä henkilöstä. Olen vain ampunut alas näitä väitteitä, että kaikki kuusikymppiset osaisivat käyttää tietokoneita tai että olisi aina vain asenteesta kiinni jos ei opi. Sinä itse keksit, että minun täysin yleisluontoiset kommenttini olisivat jonkinlaisia kuvailuja ap:sta. Säälittävää tuollainen, ettei edes lueta mitä kirjoitetaan ennen kuin aletaan meuhkata. 

Oletko sinä käynyt yhtään mitään kouluja, kun noin puolustat laiskuutta ja oppimattomuutta? Yrität pärjätä keskustelussa rakentelemalla olkiukkoja. Etkä edes osaa keksiä omia vastauksia vaan kopioit minulta.

Vierailija
49/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taitavaa porukkaa. Kotisivujen teko kuuluu tietotekniikan DI-kursseihin.

Vierailija
50/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä käynyt yhtään mitään kouluja, kun noin puolustat laiskuutta ja oppimattomuutta? Yrität pärjätä keskustelussa rakentelemalla olkiukkoja. Etkä edes osaa keksiä omia vastauksia vaan kopioit minulta.

Jaahas, oletkin herra/rouva olkiukko. Se selittääkin paljon. En jatka kanssasi enempää, koska se on täysin hyödytöntä. Hyvää loppuelämää sinulle!

Vierailija
51/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

senkun siinä istut suu auki.. sitten kysyt miten se koodaaminen niinku ylipäätänsä toimii. Tai jotain vastaavaa. Jos eivät osaa auttaa pääsemään käyntiiin nin paska tsägä jos ei mitään osaa.

Voit sitten kirjoittaa omaa "koodia"

<<tee sivu>>#iso

>>sisältö>> "tämä on minun netti suvu, se on hieno"

jos ei tuo koodi toimi niin en vaan ymmärrä miksei. Mutta niin kauan kun siinä vaan istuu paikallaan suu auki niinku koulussa eikä ymmärrä mistöön mitään eikö häiitse niin eikai ne pois heitä.

Tällä vastaajalla on oikea asenne, fiksu tyyppi.

Aloittajalla taitaa olla sellainen vakava luonteen heikkous että hän on liian tunnollinen. Aina hän yrittää tehdä asiat hyvin. Sairasta! Kyllä tässä elämässä täytyy oppia se että jos kakkaa tilataan niin kakkaa tarjotaan! Eli jos on aivan kökkö kurssi niin ei siellä kuulu olla tunnollinen vaan kuuluu tehdä tehtävät kökösti tai ei ollenkaan. Usein Suomessa kurssit on sellaisia että kunhan ei häiritse muita niin ei joudu poispotkituksi.

Älä ap tee yhtään mitään. Ota iisisti. Rentoudu. Saatko työttömyystukeen korotusta sen kurssin ajan? Mahtavaa jos saat. Kuvitella: saat ylimääräistä rahaa vaikka et tee yhtään mitään. Hyvä kurssi, kunpa minäkin pääsisin.

Käytä tuo kurssiaika rentoutumiseen tai itsestäsi huolehtimiseen tai vaikkapa työnhaun pohtimiseen tai ihan mihin vain. Ei kursseja tarvitse käyttää oppimiseen. Suomessa on älyttömän paljon kursseja jotka eivät kertakaikkiaan oppimiseen sovellu.

Sanoit että sillä kurssilla pitää katsoa videoita ja tehdä tehtäviä..? Älä katso videoita, älä tee tehtäviä. Älä kuluta kurssiin minuuttiakaan. Mutta pysy kurssilla. Saat rahaa, säästät aikaa. Upeeta!

Kunpa työttömän olisi kannattavaa olla tunnollinen ja ahkera, mutta nykysuomessa niin ei todellakaan ole. Opi elämään sen mukaisesti eli salli itsellesi se että toisinaan otat vähän lomaa tunnollisuudestasi ja ahkeruudestasi - hyvinvointisi paranee.

Vierailija
52/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä yritykseltä te-toimisto on ostanut koulutuksen? Koulutuksella on oltava ohjaaja ja hänelle maksetaan siitä, että hän on käytettävissänne (vaikka kyseessä olisi videoihin pohjautuva verkkokoulutus) ja hänen on autettava ja ohjattava teitä eikä pelkästään ottaa palkkiota ja jättää teitä pelkästään videoiden varaan. Jos et välitä opetettavasta asiasta, mene siitä missä aita on matalin - ei niitä suorituksia kukaan varmaan syvemmin tarkastele, jos ei edes ole minkään firman maksamasta rekrykoulutuksesta kyse. Ja hae samanaikaisesti työpaikkoja, koulutuksen voi työllistyessä keskeyttää. Jos haluat oppia, ota yhteyttä ohjaajaan ja ellei auta, niin yhteys te-toimistoon. Todennäköisesti laitatte te-toimistolle välipalautetta koulutuksen kestäessä: sinne vaan rehellisen tylyt arviot. Kysele myös muilta opiskelijoilta: heillä voi olla ihan samanlaisia ongelmia kuin sinullakin.

Eikö koulutukseen hakiessa

Vierailija
53/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ei potkita. Kurssien järjestäjät saavat rahaa jokaisesta osallistujasta.

Vierailija
54/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun nimenomaan, mitään ei opeteta. Puhutaan kaupankäynnistä ja itsensä myymisestä, ja sitten pitää osata tehdä tehtävät ihan ilman ohjeita. Se on selvästi tarkoitettu sellaisille, joille nämä asiat on leipätyö.

Ap.

Tuo kuulostaa kirjoitustehtävältä, eli ei oikeasti tarvitse tehdä kotisivuja, vaan kirjoittaa esim. Word-tiedostoon millaista tekstiä kirjoittaisi kuvitteellisille kotisivuille, ja sitten lähettää se sähköpostina. Word-tiedoston tai muun tiedoston lähettämistä sähköpostilla kutsutaan liitetiedoston lähettämiseksi, ja kuvakkeena on yleensä klemmari-ikoni. Jos ikonia ei löydy, voit kokeilla viedä hiiren eri ikonien päälle, jolloin niiden päälle ilmestyy teksti mitä kyseinen ikoni tekee kun sitä painaa. Siinä voi lukea esim. liitä tiedosto. Jos ei vieläkään löydy, voit varmasti kirjoittaa tekstin itse sähköpostiviestiin, luulisi että kelpaa.

Jos kyse onkin siitä että pitää tosiaan tehdä kotisivut, tarkoitetaan varmasti blogialustan tyyppisiä sivuja. Monet pienyrittäjät käyttävät sellaista oikeassakin elämässä. Paras alusta on minusta Googlen blogger, täältä https://support.google.com/blogger/answer/1623800?hl=fi&ref_topic=33392… löytyy hyvät suomenkieliset ohjeet miten se tehdään. Toinen mitä usein suositellaan on WordPress, mutta selaimessa käytettävän alustan lisäksi siitä on olemassa ammattimaisempi versio, joten jos esimerkiksi googlaa ohjeita niin ei välttämättä päädy oikean version ohjeisiin. Siksi en suosittelisi sitä jos lähtötaso on että osaa käyttää sähköpostia.

Jos tarvitset lisää neuvoja niin kysy vaan, koitan vastata ymmärrettävästi!

Vierailija
55/56 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä vaihtaa kurssia, sen pitäisi onnistua.

Vierailija
56/56 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ei potkita. Kurssien järjestäjät saavat rahaa jokaisesta osallistujasta.

Eivät saa, vaan jokaisesta aloittavast osallistujasta. Ihan sama, vaikka keskeyttäisivät. Kursseista maksetaan tietty hinta ja kukaan ei valvo, miten se raha käytetään. Pahimmillaan ovat makoilleet kotonaan niin oppilaat kuin opettaja.

Paras tapa lopettaa kurssi on mennä palkkatyöhön. Sille on ihan sama, vaikka olisi puhelinmyyntiä, kunhan palkkaa maksetaan edes vähän eikä olla enää 'koulutuksen' tarpeessa. Ja tämä on oikeastaan ainoa.

Eikö nykyään ole enää Opal-palautetta työkkärikursseista jo kurssin aikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän