Suostuin siihen että meillä kävisi perhetyöntekijä ja nyt tämä on yhtä hel""iä. Tästä piti olla apua, saan vain lisästressiä !
Ensinnäkin se että päivällisen pitäisi olla klo 16 ja kaikkien istuttava yhtä aikaa pöytään, kauhea motkotus kun mies on töissä ja 12 v kavereillaan että kyllä kaikkien nyt pitäisi ISTUA TÄSSÄ KESKUSTELEMASSA PÄIVÄN TAPAHTUMISTA. Ja meille on ollut ihan toimiva systeemi se että syö, kun ehtii.
Tämä nainen myös tahtoisi värikoodata kirjahyllymme ja on ihan pakkomielteinen siitä että edes kerran viikossa leivon jotain. Se ei kuulemma riitä, että pari kertaa kuussa tekaisen pannarin tai sämpylöitä.
Tämä ihminen on käynyt meillä nyt kolmen viikon ajan ma , ti ja to klo 12-17 "auttamassa" arjessa. Joo itse suostuin tähän mutta ihan tätä en odottanut! Pelkään että kohta kilahdan ja sitten on lastensuojelu kimpussa.
Minulla on siis masennus ja 2 kolmesta lapsesta erityislapsia, siksi perhetyö.
Kommentit (795)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
erityisen äiti kirjoitti:
Ei perhetyö ole kaikille. Itse en saisi siitä mitään irti, jollei se työntekijä esim vahdi lasta kauppareissuni ajan. Olen sen kuvan saanut perhetyöstä, että tulevat kotiin mutta eivät välttämättä tee mitään konkreettista, vaan keskustelevat ja pohtivat ym.
Jos on joku toimintatapa pielessä, esim lapsilta puuttuu ruokailuajat, niin sitten varmaan ok, että joku auttaa ne laittamaan. Mutta jos raamit on kunnossa ja tarvitsee vain apua, konkreettisesti käsiparin lisää, vaikka lasta vahtimaan niin silloin ei taida perhetyöntekijä olla sopiva apu. ?
Aivan, perhetyöntekijä ei hoida lastasi tai siivoa vessaasi. Sen sijaan, jos et saa kontaktia murrosikäiseen lapseesi, joka pelaa ympäri vuorokauden ja missaa koulun, hän tarjoaa apuaan.
Ai värikoodauttamalla kirjahyllyn?
Et taida olla penaalin terävin kynä.
Sulta puuttuu huumorintaju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perhetyö ole kaikille. Itse en saisi siitä mitään irti, jollei se työntekijä esim vahdi lasta kauppareissuni ajan. Olen sen kuvan saanut perhetyöstä, että tulevat kotiin mutta eivät välttämättä tee mitään konkreettista, vaan keskustelevat ja pohtivat ym.
Jos on joku toimintatapa pielessä, esim lapsilta puuttuu ruokailuajat, niin sitten varmaan ok, että joku auttaa ne laittamaan. Mutta jos raamit on kunnossa ja tarvitsee vain apua, konkreettisesti käsiparin lisää, vaikka lasta vahtimaan niin silloin ei taida perhetyöntekijä olla sopiva apu. ?
Aivan, perhetyöntekijä ei hoida lastasi tai siivoa vessaasi. Sen sijaan, jos et saa kontaktia murrosikäiseen lapseesi, joka pelaa ympäri vuorokauden ja missaa koulun, hän tarjoaa apuaan.
Kyllä minä olen. Perhetyöntekijöiden typeryyttähän tässä ihmetellään. Ei minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! Oli niin paska läppä etten tajunnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmasti usko, että perhetyöntekijä olisi määrännyt värikoodaamaan kirjahyllyt.
Ehkä se oli vain vinkki minkä hän on itse kokenut toimivaksi.
Tämä on näitä sarjassamme ”lapset otettiin huostaan, koska lihamakaronilaatikko oli väärin tehty”.
Emme voi tietää oliko se "vain vinkki" vai käsky vai mikä se oli. Mutta oli se mikä vain, niin en ymmärrä että miten "vinkki" värikoodata kirjahylly auttaisi vakavasta masennuksesta kärsivää erityislasten äitiä.
Vakavasti masentunut ei meinaa päästä edes sängystä ylös, suihkussa käyminen on hänelle jo iso voitto. Kirjahyllyn kirjojen järjestäminen jollain uudenlaisella logiikalla on kyllä niin kaukainen asia tuollaisessa elämäntilanteessa tuollaisen sairauden kanssa, että kyseinen "vinkki" on lähinnä kiusaamista.
Niinno nyt me tiedetään vain ap:n versio tästä. Joka kuulostaa niin omituiselta, että tässä on pakko olla joku väärinkäsitys. Ap on sanonut, että voiku olis kiva kun löytäis leipomiskirjan tuosta räjähtäneestä kirjahyllystä ja pt on kertonut, että hänellä on värikoodien mukaan järjestetty ja ap voisi kokeilla samaa. Noin niinku normijuttelua. Ap on ehkä luullut, että se olis pakko tehdä.
Seli seli 😂
Sulla on kyllä rakentavat ja aikuismaiset kommentit. Ihan ok jos olet 13v.
Sä taas oot kova selittelemään asiat väärinpäin ja vesittämään toisen kokemukset. Huomaa kyllä, että oot perhetyöntekijä.
Huomaan, että te höpölöpöt ja seliselit olette lasuäitejä. Kaikki on liian vaikeaa ja raskasta. Yhteiskunnan pitää tulla siivoamaan kämpät ja hoitamaan lapsetkin.
Et sitten muuta keksi, kun pitää alkaa syytellä lasuäideiksi. Jos olet pt, et sovi työhösi ollenkaan. Epäempaattinen ja vaativa persoona, joka tuomitsee asiakkaansa. Ylemmyydentuntoinen ja huono itsetuntoinen.
Sielläpä vedettiin stetsonista syväluotaava analyysi. Lasuäideille tyypilliseen tapaan aina voi haukkua ja syyttää muita kun itse sössää asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! Oli niin paska läppä etten tajunnu.
Ei ollut edes mun läppä, mutta osaan ottaa huumorilla. Sivusta heitin
Liittyykö toi leipomisvaatimus siihen, että perhetyöntekijät saisivat itselleen tuoretta pullaa kahvin kera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmasti usko, että perhetyöntekijä olisi määrännyt värikoodaamaan kirjahyllyt.
Tämä on näitä sarjassamme ”lapset otettiin huostaan, koska lihamakaronilaatikko oli väärin tehty”.
Emme voi tietää oliko se "vain vinkki" vai käsky vai mikä se oli. Mutta oli se mikä vain, niin en ymmärrä että miten "vinkki" värikoodata kirjahylly auttaisi vakavasta masennuksesta kärsivää erityislasten äitiä.
Vakavasti masentunut ei meinaa päästä edes sängystä ylös, suihkussa käyminen on hänelle jo iso voitto. Kirjahyllyn kirjojen järjestäminen jollain uudenlaisella logiikalla on kyllä niin kaukainen asia tuollaisessa elämäntilanteessa tuollaisen sairauden kanssa, että kyseinen "vinkki" on lähinnä kiusaamista.
Niinno nyt me tiedetään vain ap:n versio tästä. Joka kuulostaa niin omituiselta, että tässä on pakko olla joku väärinkäsitys. Ap on sanonut, että voiku olis kiva kun löytäis leipomiskirjan tuosta räjähtäneestä kirjahyllystä ja pt on kertonut, että hänellä on värikoodien mukaan järjestetty ja ap voisi kokeilla samaa. Noin niinku normijuttelua. Ap on ehkä luullut, että se olis pakko tehdä.
Seli seli 😂
Sä taas oot kova selittelemään asiat väärinpäin ja vesittämään toisen kokemukset. Huomaa kyllä, että oot perhetyöntekijä.
Huomaan, että te höpölöpöt ja seliselit olette lasuäitejä. Kaikki on liian vaikeaa ja raskasta. Yhteiskunnan pitää tulla siivoamaan kämpät ja hoitamaan lapsetkin.
Et sitten muuta keksi, kun pitää alkaa syytellä lasuäideiksi. Jos olet pt, et sovi työhösi ollenkaan. Epäempaattinen ja vaativa persoona, joka tuomitsee asiakkaansa. Ylemmyydentuntoinen ja huono itsetuntoinen.
Sielläpä vedettiin stetsonista syväluotaava analyysi. Lasuäideille tyypilliseen tapaan aina voi haukkua ja syyttää muita kun itse sössää asiansa.
En ole lasuäiti enkä ole tarvinnut perhetyötä. Asiani ovat aina olleet kunnossa, luojan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö toi leipomisvaatimus siihen, että perhetyöntekijät saisivat itselleen tuoretta pullaa kahvin kera?
Liittyy siihen, että lapset mielellään leipovat ja se on kivaa puuhaa perheen tehdä yhdessä. Toki jos äiti ennemmin pötköttää pedissä, niin mitä suotta.
Vierailija kirjoitti:
Niitä lapsen tekemiä räkäpullo voisi itseasiassa hyvin tarjota.
Ystävällä kävi perhetyöntekijä (väsymystä, masennusta, sai kuitenkin asiat hoidettua mutta tukea tähän) ja ystävä koki sen kuormittavana. Oli esim. tilanne, jossa ystävä oli keittänyt perusruokaa tyyliin kalakeittoa. Ptt tuli parina päivänä peräkkäin käymään, ja tuota keittoa oli sitten seuraavanakin päivänä. Ptt oli kummastellut että eikö teillä koskaan syödä muuta, etkö osaa laittaa ruokaa?
Vastavanlaisia kokemuksia olen kuullut paljon, myös muilta.
Yksi ystävä taas kertoi saaneensa perhetyöntekijältä sitä, mitä toivoikin: pääsi lääkäriin, lenkille, leipomaan tai vaikka nukkumaan kun perhetyöntekijä vaikkapa ulkoili lasten kanssa. En sitten tiedä, mitä kautta tuo perhetyöntekijä oikein oli, koska kuulostaa tosi erilaiselta kuin vaikka ensiksi mainitun ystäväni luona vieraillut ptt.
Vierailija kirjoitti:
Älkää vaan ikinä erehtykö ottamaan niitä käärmeitä kotiinne, ellei oikeasti ole tarve/selvä apu esim yh:lla pienten kanssa. Minä suostuin aikoinaan kun mulla oli masennus ja alakouluikäinen lapsi ja huoltajuustaistelu tulossa oikeuteen etän kanssa (väkivaltainen, sekä minä että lapsi pelättiin häntä, olin ollut totaali-yh alusta asti). Perhetyöntekijä kävi lähinnä juomassa kahvit ja juttelemassa mukavia, välillä pelattiin lautapeliä kaikki kolme, minä, lapsi ja sossu. Mitään apua siitä ei ollut, lähinnä vaivaa. Kävi alle vuoden, ja myöhemmin pyynnöstäni sain hänen kirjaukset käynneistä, niissä ei ollut mitään negatiivista. Mutta kapppas, hetki myöhemmin oikeudessa eksä vaikutusvaltaisen asianajajansa kanssa kun haki lapsen huoltajuutta, heillä olikin esittää ko naisen "loppulausunto" jossa olikin huoli herännyt siitä ja tästä, täysin keksittyjä asioita jotka ei ollut missään linjassa edes hänen omiin kirjauksiinsa. Pitkän oikeustaistelun jälkeen lapsi jäi lopulta mulle ja sossu sai huomautuksen, mutta jätti kyllä ikuisen epäluottamuksen viranomaisiin.
Perhetyöntekijä ja sossu ovat kaksi ihan eri asiaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaisen avun tarkoitus olisi auttaa ihan perussiivouksessa (vessan pesu, imurointi, pölyjen pyyhintä, pyykinpesu) ruuanlaitossa, lastenhoidossa, lasten leikittämisessä... Eikä mikään kirjahyllyjen järjestely. Tai ainakin tuollaisesta olisi enemmän konkreettista hyötyä. Eikö tuosta voisi jollekin puhua, että millaista apua juuri TE tarvitsette ja että tuo nykyinen ei hyödytä teitä mitenkään?
Ei lastensuojelu ei tarjoa siivousta. Kotipalvelusta saa konkreettista apua, kuten esim. lastenhoitoa. Voivat ehkä jotain pientä kotona auttaa, mutta tarkoitus on auttaa siten, että palvelun loputtua perhe pärjää omillaan. Perhetyö on enemmän ihmissuhdetyötä. Siinä voidaan pureutua esim. vanhemman jaksamattomuuden ongelmiin auttamalla esim. järjestämään päivää, niin, että se menee sujuvammin. Jos perheessä on ristiriitoja tai konflikteja, näitä pyritään käymään läpi, sopia yhteisiä toimintatapoja jne. Vastuuttaa vaikka kaikkia perheenjäseniä enemmän kodinhoidosta, että kaikki ei kaadu äidille jne.
Voiko joku lasyensuojelun työntekijä kertoa, miten tämä vastuuttaminen tapahtuu, kun käytte kotona silloin, kun mies on töissä? Teidän työnhän pitäisi olla aina iltatyötä, jos oikeasti seuraisitte koki perheen kommunikaatiota ettekä vaan kyttäisi sitä kotona olevaa vanhempaa.
Sinä voit seuraavan kerran avata suusi ja palaverissa ilmoittaa että haluaisit perhetyöntekijän käyvän myös ilta-aikaan. Kyllä me melko paljon iltatyötäkin tehdään. Viimeksi eilen lähdin yhdestä perheestä klo 22 ja tänä aamuna menin samaan perheeseen klo 6.30. Eli me tehdään käyntejä sen mukaan, mitä sosiaalityöntekijä meiltä tilaa.
Ihan vaan tiedoksi sinulle, että emme ole lastensuojelun tai perhetyön asiakkaita. Onko tämä sitä kuuluisaa sosiaalityön intuitiivista tulkintaa, josta "herää huoli", kun pelkästä kysymyksestä päästään tuollaiseen johtopäätökseen. :D
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia niille pitäisi mitään kahvia antaa. Ei mitään pidä tarjota. Lopettakaa se sossujen ym kumartaminen ja alentuminen niin saadaan se mielivalta kuriin. Jos meille tulisi niin saisi seisoa eteisessä koko aikansa. Yhdellä käden liikkeellä myös lentäisi ovesta pihalle jos pulputtaisi jotain joutavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli 😂
Olet oksettava tyyppi tuon jatkuvan lasuttelun takia. Et ole yhtään parempi ihminen kuin apua tarvitsevat, vaikka niin kuvittelet. Päinvastoin, ilkeä ihminen.
Onkohan se perhetyöntekijä, joka täällä vastailee, nyt perheensä kanssa päivällisellä puhumassa päivän kuulumisia. Ettei vain roikkuisi langoilla...
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on personal trainer, eikä kyllä haittaa, että nimenomaan ohjaa, valvoo ja neuvoo. Siitähän hänelle maksan. Seuraa myös kaksi kertaa viikossa ruokapäiväkirjaani ja kommentoi, missä voi parantaa, sekä kyselee olenko tehnyt suunnitelman mukaiset treenit. Ei haittaa tippaakaan, pidän siitä.
Ei se ohjaaminen, valvominen ja neuvominen todellakaan aina huono asia ole.
Olemme mieheni kanssa tohtoreita ja asiantuntijatyössä. Minua kyllä häiritsisi, jos lähihoitaja tulisi meille ehdottelemaan esimerkiksi tutkimuskirjallisuuden värikoodausta tai neuvomaan päivänselvissä asioissa, kuten imuroinnissa tai ikkunanpesussa siksi, että toinen meistä sattuisi sairastumaan vakavaan masennukseen ja tarvitsisi apua.
Todennäköisestihän meidänlaisille perheille ei tällaista apua kyllä edes hevillä ehdoteta, koska kyllä se tausta valitettavasti vaikuttaa siihen, millaisia oletuksia eri perheistä tehdään ja miten heitä arvioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä kävi perhetyöntekijä (väsymystä, masennusta, sai kuitenkin asiat hoidettua mutta tukea tähän) ja ystävä koki sen kuormittavana. Oli esim. tilanne, jossa ystävä oli keittänyt perusruokaa tyyliin kalakeittoa. Ptt tuli parina päivänä peräkkäin käymään, ja tuota keittoa oli sitten seuraavanakin päivänä. Ptt oli kummastellut että eikö teillä koskaan syödä muuta, etkö osaa laittaa ruokaa?
Vastavanlaisia kokemuksia olen kuullut paljon, myös muilta.
Yksi ystävä taas kertoi saaneensa perhetyöntekijältä sitä, mitä toivoikin: pääsi lääkäriin, lenkille, leipomaan tai vaikka nukkumaan kun perhetyöntekijä vaikkapa ulkoili lasten kanssa. En sitten tiedä, mitä kautta tuo perhetyöntekijä oikein oli, koska kuulostaa tosi erilaiselta kuin vaikka ensiksi mainitun ystäväni luona vieraillut ptt.
Olisiko ptt:n pitänyt tietää, että ystäväsi osaa laittaa ruokaa vai mitä vikaa kysymyksessä oli? Kaikki eivät osaa laittaa eikä se päälle päin näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy siihen, että lapset mielellään leipovat ja se on kivaa puuhaa perheen tehdä yhdessä. Toki jos äiti ennemmin pötköttää pedissä, niin mitä suotta.
Yhdessä ruuanlaitto, pyykkien ripustaminen ja viikkaaminen, tiskaaminen, saunan lämmitys, puiden pinoaminen, kasvimaan kastelu, lehtien haravointi, kalastaminen, luistelu, hiihto, uinti, pyöräily, lautapelit, askartelu, virkkaaminen, pallon potkinta, sulkapallon peluu, mölkky, fresbeegolf.... ei ole yhtään mitään. Leipoo pittää jotta oot kunnon äiti!