Manteli/kookosjauhoilla leipovat auttakaa aloittelijaa?
Tuppaavat olemaan aika haperoita tuotoksia ilman vehna- ym jauhoja. Onko mitaan kikkakolmosta, jolla saisi "kiinteytettya" leipomuksia gluteenittomasti? Peruna/maissijauhot? Miten paljon ja missa suhteessa?
Kiitos jo etukateen!
Kommentit (5)
Mä teen niistä jauhoista reseptin mukaan.
Aina on onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti paljon leivonnaisesta mikä toimii. Oliko sulla jokin tietty resepti mielessä?
Olen monissa leivonnaisissa onnistuneesti korvannut vehnäjauhot yhdistelmällä kaurajauho + perunajauho, joista jälkimmäistä käytin suhteessa vähemmän (noin neljäsosa koko jauhomäärästä). Voisin kuvitella että mantelin ja perunan yhdistäminen voisi myös toimia, mutta tällöin lisäisin reseptin nestemäärää tai vähentäisin jauhomäärää reilusti, esim. puoleen alkuperäisestä, sillä manteli sitoo enemmän nestettä. En kuitenkaan mene takuuseen lopputuloksesta, kokeilemalla selviää :)
Eli siis perunajauhoa kaytat 1/4 siita, mita kayttaisit vehnajauhoa?
Naa on jo tarkeita vinkkeja, etta mantelijauhoa puolet vahemman jne. Olen ihan noviisi naissa asioissa. Taytyy noita kaurajauhoja kanssa hankkia, nyt olen laittanut vaan kaurahiutaleita korvaamaan osaa vehnajauhoista.
Ei mulla sinallaan mitaan tiettya reseptia ole, mutta mita nyt olen kokeillut esim ihan perus mustikkapiirakkaa ja banaanilettuja mantelijauholla, niin aika haperoa taikinaa pukkaa. Tykkaan siksikin noista kookos- ja mantelijauhoista, etta ne on jo itsessaan niin makeita niin voi jattaa sokerin pois tai vahemmalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä teen niistä jauhoista reseptin mukaan.
Aina on onnistunut.
Esimerkkeja? :)
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti paljon leivonnaisesta mikä toimii. Oliko sulla jokin tietty resepti mielessä?
Olen monissa leivonnaisissa onnistuneesti korvannut vehnäjauhot yhdistelmällä kaurajauho + perunajauho, joista jälkimmäistä käytin suhteessa vähemmän (noin neljäsosa koko jauhomäärästä). Voisin kuvitella että mantelin ja perunan yhdistäminen voisi myös toimia, mutta tällöin lisäisin reseptin nestemäärää tai vähentäisin jauhomäärää reilusti, esim. puoleen alkuperäisestä, sillä manteli sitoo enemmän nestettä. En kuitenkaan mene takuuseen lopputuloksesta, kokeilemalla selviää :)Eli siis perunajauhoa kaytat 1/4 siita, mita kayttaisit vehnajauhoa?
Naa on jo tarkeita vinkkeja, etta mantelijauhoa puolet vahemman jne. Olen ihan noviisi naissa asioissa. Taytyy noita kaurajauhoja kanssa hankkia, nyt olen laittanut vaan kaurahiutaleita korvaamaan osaa vehnajauhoista.
Ei mulla sinallaan mitaan tiettya reseptia ole, mutta mita nyt olen kokeillut esim ihan perus mustikkapiirakkaa ja banaanilettuja mantelijauholla, niin aika haperoa taikinaa pukkaa. Tykkaan siksikin noista kookos- ja mantelijauhoista, etta ne on jo itsessaan niin makeita niin voi jattaa sokerin pois tai vahemmalle. :)
Tarkoitin siis että jos reseptissä on 100% venhäjauhoja, korvaan siitä kauralla 75% ja perunalla 25%. Useimmissa leivinjauheella/soodalla kohotettavissa leivonnaisissa (erityisesti makeissa) on toiminut hyvin tällä suhteella, hiivalla kohotettavia en ole kokeillut.
Toi on kyl totta, mantelijauho antaa kivaa makua taikinaan ja makeutuksenkin määrää voi aika paljon fiksailla :) Kookoksesta ei mulla ole kokemusta mutta täytyisi jossain vaiheessa testailla sitäkin. Käsittääkseni sekin sitoo mantelijauhon tapaan nestettä huomattavasti vehnää enemmän.
Olen monissa leivonnaisissa onnistuneesti korvannut vehnäjauhot yhdistelmällä kaurajauho + perunajauho, joista jälkimmäistä käytin suhteessa vähemmän (noin neljäsosa koko jauhomäärästä). Voisin kuvitella että mantelin ja perunan yhdistäminen voisi myös toimia, mutta tällöin lisäisin reseptin nestemäärää tai vähentäisin jauhomäärää reilusti, esim. puoleen alkuperäisestä, sillä manteli sitoo enemmän nestettä. En kuitenkaan mene takuuseen lopputuloksesta, kokeilemalla selviää :)