Kumpi olisit mieluummin,sairaanhoitaja vai luokanopettaja?
Kommentit (34)
Luokanopettaja
Tietty vapaus työssä ja sen suunnittelussa, normaalit pyhät vapaita, lomat jne...
t: sh
Vaikea valinta, ei olisi helppo työ kumpikaan. Valitsin kuitenkin luokanopettajan, koska en haluaisi tehdä vuorotyötä.
Kaksi ammattia, joista en voisi olla kumpaakaan.
Olen sh. Voin tehdä työtä synnäriltä saattohoitoon, vankilasta päiväkirurgiselle leikkausosastolle jne. Sh:n töitä voi tehdä yllättävissä paikoissa, toki erikoistumisopintoja vaaditaan useissa paikoissa. Työaikoja on monenlaisia. Ulkomailla työskentely on helppoa työn universaaliuden vuoksi.
Lähisuvussa on luokanopettajia, ja ainakin heidän kertoman perusteella se työ alkaisi puuduttaa muutamassa vuodessa.
Luokanopettaja, jos on pakko valita. En kestä ollenkaan yövuoroja.
Sairaanhoitaja olisin ennemmin, pääsis käsiksi hyviin lääkkeisiin.
Olen sh ja mies on opettaja. Olisin mieluummin opettaja. Kummassakin kuitenkin yhtäläisyyksiä kuten hankalat omaiset ja vanhemmat joilla epärealistisia vaatimuksia ja "viisaita" neuvoja. Opettajat valittaa usein työmäärästä, mutta täytyy muistaa että opetusvelvollisuus ei ole se 40 tuntia viikossa todellakaan vaan puolet työajasta on suunnitteluaikaa jonka jokainen tekee omalla tavallaan tai kyvyillään. Siinä saa kuitenkin itse vaikuttaa teetkö ne kotona lauantaina vai teetkö ne päivittäin koulun tiloissa jne. Siinä on tiettyä vapautta. Toisaalta hoitajana työ on sidotumpaa, et voi siirtää töitä jne ja teet sen tietyn ajan ja monissa töissä ei ole mitään omaa vapautta ( riippuu työpisteestä). Toisaalta kun vuoro päättyy niin se päättyy ja se on sitten siinä. Ei tarvitse vastaanottaa wilma-viestejä tai puhelin pirise vapaapäivänä klo. 9 koskien Jimi-Petterin tarpeita jne...
Luokanopettaja. Yliopistokoulutus tarjoaa opiskelijalle paljon enemmän kuin AMK-tutkinto. Työkin on mielekkäämpää, kun ymmärtää sen teoreettisen taustan ja voi myös itse vaikuttaa paljon työhönsä ja kehittää sitä itsenäisesti.
Faith kirjoitti:
Sairaanhoitaja, koska opettajan työssä pitää esiintyä eikä se sovi minulle. Lisäksi jotkut huonokäytöksiset oppilaat saattavat kiusata opettajaa (ainakin minun kouluaikanani sellaistakin tapahtui).
Jotkut potilaatkin saattavat kuulemma kiusata sairaanhoitajaa, mutta samaa potilasta ei tarvitse kohdata jatkuvasti ja pitkäaikaisesti yleensä.
No mitä luulet, että sairaanhoitajana joudut kuulemaan?? Huorittelua, haukkumista ja ihan aikuisten, jopa ns. "fiksujen" ihmisten suusta. Lapset sentään on lapsia ja sen pystyy jotenkin sietämään sitä kautta vaikka raskasta on sekin, en vähättele. Mutta hoitajana vastaanotat jatkuvasti sitä kuraa ihan joka asiasta ja olet syypää ihan kaikkeen sotesta ja lääkärin kielitaidosta alkaen.....Pahimpia paikkoja on ensiavut, joissa tuo on normaalia kielenkäyttöä kuten myös suora huuto ( muuten kuin kuvusta).
T: sh
sairaanhoitaja. En jaksa lapsia paria päivää enempää. Ja jos puhutaan nykylapsista, jotka ovat puhelimilla ja ovat vilkkaita, niin ei kiitos.
Olen ollut molempia. Sairaanhoitajana enemmän ja se veti pisimmän korren. Kyllä opettajanakin voisi olla, jos oppilaat ovat tietyn ikäisiä niin ettei ole järjestyshäiriöitä.
Luokanopettajille ei oo töitä, pelkkää pätkää jos sitäkään, joten sairaanhoitaja.
Sairaanhoitajana nyt voisi löytyä työpaikka jonkun pienemmän yksikön vastaanotostakin, joten mieluummin kyllä sh kuin kokoajan jotakin lapsilaumaa paimentamassa.
Sairaanhoitaja. Saa toimia muutaman hankalan tapauksen kanssa kerrallaan, ei koko pihallinen /luokallinen häiriköitä. Parempi palkka penemmällä opiskelulla ja työmäärällä, saa tehdä sisällä (ei pakkasessa, uimahallissa, homeisissa kouluissa, meluisissa ruokaloissa), työt eivät seuraa kotiin, vapaapäivät on todella vapaapäiviä, eikä tarvitse miettiä tunteja, hankkia materiaaleja, keskustella vanhempien kanssa puhelimessa tai kaupassa. Lomat saa toivoa itse, lomamatkoilla ei ole ruuhkaa. Itse olen siis luokanopettaja.