Aivan tolkuton väsymys työpäivän jälkeen :(
Nyt ollut monena päivänä peräkkäin ihan poikkeuksellisen voimakasta tämä väsymykseni, itku kurkussa kun niin naatti kotiin päästyäni ja ruoan tehtyäni. En ole ikinä ollut mikään Duracell-pupu töiden jälkeen, mutta on tämä silti oudon voimakasta, tuntuu ihan fyysisenä uupumistilana esim.jaloissa.
Työskentelen varhaiskasvatuksessa ja onhan se vauhdikasta ja hälinää+olen jaloillani n.6-7h/pvässä+työmatkakävely.
Olen hieman huolissani, mutta ehkä tämä johtuu kesäloman sluibailuista eli kroppa ei ole vielä päässyt mukaan arkeen tämän parin viikon aikana, en tiedä.
Ja juuu, nukun 7,5-8-5h arkiöinä, vkonloppuisin enemmän.
Kommentit (24)
Mä olin aiemmin kiireisessä leikkipuistossa ja varsinkin loppuviikosta olin kuin elävä kuollut. Henkinen ja fyysinen väsymys oli niin kova etten jaksanut harrastaa töiden jälkeen mitään, hädin tuskin ruokaa tehdä ja sitäkin vain viikonloppuisin. Pää oli ihan tukossa ja tuntui kun sielu ois viety..
Itse olen alkanut syömään paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, toivottavasti auttaa.
Nukun kyllä vkonloppuisin päiväunet jos vain ehdin ja simahdankin samantien.
Minusta tämä ei vain voi olla unenmäärään liittyvä asia.
Ap
Nukut sinänsä aika paljon jos nukut vklp enemmän, ihmiselle normaali unen tarve on juuri tuo 7-9 h. Jos nukkuu enemmän aina kun pystyy ja ehtii niin sille voi olla jokin isompi syykin.
Viime päivinä sama täällä. Ei jaksa mitään. Makaan sohvalla ja haukottelen. Nukahdan heti kun menen sänkyyn 21.30 ja nukun 6.00 asti ihan putkeen.
Mietin että johtuuko säästä (painostavaa) vai siitä ettei kroppa vielä tottunut arkeen.
En tiiä mut tää on ihan hanurista.
Mitä tarkoittaa sluibailu? Itse joudun nukkumaan kesken työpäivän ja myös välillä matkalla töistä kotiin. Pysäytän auton.p-paikalle.
Viimeiset pari päivää olen myös olllut käsittämättömän väsynyt. Luulen että johtuu osaltaan säästä. Teen 8 tunnin päivä ja töiden jälkeen en ole jaksanut tehdä yhtään mitään ja asunto on rajussa kunnossa. Siivoan vasta kun on seuraava vapaa.
Kai se on normaalia esim. vuorotyössä, olla väsynyt töiden jälkeen. Kieltämättä ärsyttää, kun elämä on pelkkää työtä ja nukkumista. Vapaapäivät kuluvat kotitöissä ja asioiden hoitamisessa. T. Sh
Sama vika. Oon tosin koko kesän painanut töitä. Olen asiakaspalvelussa ja todellakin vaatii ponnistelua että saan naaman hymyyn ja käyttäydyn ystävällisesti. Vapaalla en siedä ihmisiä kun saan niistä tarpeekseni töissä. Voitte arvata mitä tekee parisuhteelle ja ystävyyssuhteille se etten jaksa puhua ihmisille vapaalla.
Hmmm, voisiko tämä tosiaan johtua tästä säästä, on ollut tod painostavaa ja kosteaa, hiostavan nihkeätä ja ulkona tulee auringonpaisteessa oltua useampi tunti päivässä. Mutta yhtäkaikki, huolestuttaa, koska tämä on jopa minulle hieman poikkeuksellista tämä naattiuden voimakkuus ja määrä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Oon tosin koko kesän painanut töitä. Olen asiakaspalvelussa ja todellakin vaatii ponnistelua että saan naaman hymyyn ja käyttäydyn ystävällisesti. Vapaalla en siedä ihmisiä kun saan niistä tarpeekseni töissä. Voitte arvata mitä tekee parisuhteelle ja ystävyyssuhteille se etten jaksa puhua ihmisille vapaalla.
Täällä toinen samanlainen. Parisuhde on kyllä hyvällä tolalla.
Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti vastaavaa väsymystä. En jaksanut mitään töiden jälkeen. Kahden vuoden lääkityksen jälkeen alan olla kunnossa. Myös raudanpuute voi aiheuttaa samaa.
Kannattais mittailla myös verensokereita!
ihan älytön väsymys täälläkin. työ nyt on ollut stressaavaa pidemmän aikaa, mutta ihan lysähtänyt olo. ku ois jotenki henki kadonnut tomumajasta jo. en viitsi nukkua päikkäreitä ku yöt on muutenki kehnoja. Sää ja lähenevä täysikuu?
Kannattaa tarkistaa pikaisesti Rauta-arvot. Ei pelkkä hemoglobiini, vaan ferritiini.
Myös B-vitamiinin tai D-vitamiinin puutos voi väsyttää.
Rauta-arvoissa alle 50 on jo vähän, vaikka yleensä ajatellaan, että alle 30 on vasta vähän. Terveellä ihmisellä pitäisi Rauta-arvot olla joyai vähintään 90.
Tätä varastoraudan vähyyttä vaan ollut itsellä ja lähipiirissä viime aikoina.
Jos tämä paljastuu syyksi, niin vaadit ohjeet rautakuuriin. Älä usko jos lääkäri sanoo, että liian matala ferritiini on okei. Kaikki lääkärit ei tiedä näistä asioista. Jos sun olot siis mätsää raudanpuutteeseen, minähän en voi sitä kertoa puolestasi. :)
Raudanpuute voi oireilla ilman anemiaakin.
Hemoglob oli keväällä, silloinkin väsytti, 150 ja ferritiini 50.
Minä kuormitun metelistä. Samoin vilkkuvat valot ja esim. kauppakeskuksen vilinä ovat minulle liikaa. Aistiyliherkkyyttä siis.
Olen tehnyt siivoustyötä yksin enkä kärsinyt väsymyksestä, vaikka työ alkoi klo 6 ja oli aika raskasta. Asiakaspalvelutyössä uuvun parissa tunnissa. Sitten kun saan illalla olla kotona rauhassa, piristyn.
Mulla tuli aivan älytön väsymys kun siirryttiin avokonttoriin ja paikattomaan toimistoon. Eli joka päivä pitää etsiä itselle joku "nurkka" missä tehdä töitä. Itselläni on vielä 3 lasta jotka vien aamulla päiväkotiin, eli en ehdi mitenkään kahdeksaksi toimistolle. Kaikki "hyvät" paikat ovat siis aina menneet ja mulle jää joku riivatun säkkituoli jostain keittiön perältä.
Päiväunet? Itse otan aina jos siltä tuntuu, nukun 1-1,5 tuntia ja sitten taas jaksaa.