Mihin laittaa vaatteet jotka on liian likaisia vaatekaappiin ja liian puhtaita pesukoneeseen?
Alusvaatteet ja t-paidat menee aina pyykkikoppaan kerran käytön jälkeen. Farkkuja en juuri pese, kun vaatekaupassakin aina kielletään. Kuinka monta kertaa college-paitoja voi pitää? Kunnes tulee näkyviä tahroja? Minulla on noin 4-5 collegea eteisen tuolilla mytyssä, kaikkia käytän säännöllisesti, silitän vain rypyt pois. Mitä teen väärin?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Farkut pestään kyllä kerran tai kaksi viikossa.
Puolipitoisia ei silitetä! Jos on nuhrusia niin pyykkiin.
Mielestäni kerran viikossa kaikki puolipitoiset pyykkiin.
Eläpä jaksa. Farkkuja ei pestä, ne tuuletetaan. Jos on pakko, niin kerran olemassaoloaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut pestään kyllä kerran tai kaksi viikossa.
Puolipitoisia ei silitetä! Jos on nuhrusia niin pyykkiin.
Mielestäni kerran viikossa kaikki puolipitoiset pyykkiin.
Farkut pestään kerran tai kaksi viikossa?!?!? Max kerran kuussa.
Ei. Voi käyttää kaksi tai kolme päivää
Pfft lol, ei. Pilaat vaatteesi kuluttamalla niitä noin. Maailman resurssit ei riitä nimenomaan tuollaiseen TURHAAN kuluttamiseen.
Et taida olla kovin ympäristötietoinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Helpoin ratkaisu on käyttää yhtä vaatetta, niin kauan, että se kaipaa pesua. Siirry sitten vasta seuraavaan.
Mulla on vaatteita eri tarkoituksiin ja esim. lämpötiloihin. En mene oleskele kotona samoissa vaatteissa kuin tallilla, enkä käy kaupungilla samoissa vaatteissa kuin lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se "lika" niihin puhtaisiin vaatteisiin tartu. Jos se on riittävän puhdas uudelleen päälle pantavaksi, se on riittävän puhdas kaappiin. Muuten pesuun.
Kaapit, joissa on puhtaita ja likaisia vaatteita sekaisin, alkavat haista ummehtuneelle.
Kokeile seetripuuta, jos meinaa ummehduttaa.
Ne eivät ole likaisia. Esimerkiksi hame, jolla olen ollut töissä. Alla sukkahousut ja alushousut, ei ihokontaktia. Puolipitoinen kyllä, mutta aiban käyttökelpoinen. Miksi IHMEESSÄ lojuttaisin sitä missään muualla kuin kaapissa, jossa on muutkin käyttökelposet vaatteet? Likaiset vaatteet pestään, eikä lojuteta ympäriinsä. Pysyn alkuperäisen viestini sanomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se "lika" niihin puhtaisiin vaatteisiin tartu. Jos se on riittävän puhdas uudelleen päälle pantavaksi, se on riittävän puhdas kaappiin. Muuten pesuun.
Kaapit, joissa on puhtaita ja likaisia vaatteita sekaisin, alkavat haista ummehtuneelle.
Ne eivät ole likaisia. Esimerkiksi hame, jolla olen ollut töissä. Alla sukkahousut ja alushousut, ei ihokontaktia. Puolipitoinen kyllä, mutta aiban käyttökelpoinen. Miksi IHMEESSÄ lojuttaisin sitä missään muualla kuin kaapissa, jossa on muutkin käyttökelposet vaatteet? Likaiset vaatteet pestään, eikä lojuteta ympäriinsä. Pysyn alkuperäisen viestini sanomassa.
En kokeile, koska ripustan puolipitoiset vaatteet rekille. Villaiset ja semmoiset erikseen, niitä tuuletan ulkona. Kerran pidetty paita, joka ei haise hieltä tai ole tahrainen, ei ole likainen, mutta en mä sitä puhtaiden vaatteiden kanssa säilö.
Kunnon denimfarkkujen pesuväli voikin olla pitkä, ehkä jopa kerran elämässä -tyyppinen. Pakastamista en vielä ole kokeillut.
Mutta elastaani-polyesterisekoite”farkut”, joita mulla on vain yhdet, pesen parin päivän käytön jälkeen. Muuten tuoksuksi kehittyy sangen pian Eau de Matjes.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tämän tyyppinen vaatepuu:
https://www.nordicvintageshop.fi/product/823/vaatepuu
Näitä on erityyppisiä, myös sellaisia joissa on enemmän vaakapuita. Googlaa vaatepuu. Helppo laittaa tuohon vaatteet siististi. Se on mulla makkarissa ikkunan edessä, niin tuulettuvatkin kivasti samalla kun tuuletan huoneen.
Tuolia en enää makkariin huoli. Mulla se ainakin oli puolipistoisten vaatteiden syöppö, ne vaan jäi siihen liian helposti :D
HYvä.
Ostaisin heti tuollaisen jos vain joku ovelta ovelle kauppaisi tai näkisin jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on erityyppisiä, myös sellaisia joissa on enemmän vaakapuita. Googlaa vaatepuu. Helppo laittaa tuohon vaatteet siististi. Se on mulla makkarissa ikkunan edessä, niin tuulettuvatkin kivasti samalla kun tuuletan huoneen.
Tuolia en enää makkariin huoli. Mulla se ainakin oli puolipistoisten vaatteiden syöppö, ne vaan jäi siihen liian helposti :D
HYvä.
Ostaisin heti tuollaisen jos vain joku ovelta ovelle kauppaisi tai näkisin jossain.
Eikös tuon tyylisiä ole Ikeassakin? On ainakin ollut.
Vaatteet kuluu liian tiheästä pesusta luonnosta puhumattakaan.
Ihoa vasten olevat vaatteet pesen 1-2 käyttökerran jälkeen. Pikkarit tietysti joka käyttökerran jälkeen. Kaikki muut vaatteet joissa ei ole näkyviä tahroja tai hienhajua pesen 5-15 käyttökerran jälkeen.
Säilytän puolipitoiset tuolilla ja rekillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoin ratkaisu on käyttää yhtä vaatetta, niin kauan, että se kaipaa pesua. Siirry sitten vasta seuraavaan.
Mulla on vaatteita eri tarkoituksiin ja esim. lämpötiloihin. En mene oleskele kotona samoissa vaatteissa kuin tallilla, enkä käy kaupungilla samoissa vaatteissa kuin lenkillä.
No lenkki/urheiluvaatteet ainakin pesuun jokaisen käyttökerran jälkeen, enkä ratsastusvaatteitakaan kaappiin laittaisi. Joku huppari sen sijaan menee helposti pari kolme päivää, jos ei likaannu. Näkö- ja hajuaisti auttaa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kokeile, koska ripustan puolipitoiset vaatteet rekille. Villaiset ja semmoiset erikseen, niitä tuuletan ulkona. Kerran pidetty paita, joka ei haise hieltä tai ole tahrainen, ei ole likainen, mutta en mä sitä puhtaiden vaatteiden kanssa säilö.
Olet toki vapaa tekemään niin. Minä en jaksa nähdä sitä vaivaa, että keksisin erikseen säilytyksen puolipitoisille.
Minulla on vaatekaapissa oma koppa noille vaatteille. Päälypaitoja käytän noin 2 päivän ajan ja sitten pistän pesuun. Farkut pesen viikon käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lenkki/urheiluvaatteet ainakin pesuun jokaisen käyttökerran jälkeen, enkä ratsastusvaatteitakaan kaappiin laittaisi. Joku huppari sen sijaan menee helposti pari kolme päivää, jos ei likaannu. Näkö- ja hajuaisti auttaa asiassa.
Mä en laita mitään puolipitoisia vaatteita kaappiin, vaan rekille. Pointtini oli se, että kun on eri tarpeita vaatteille, tulee myös niitä puolipitoisia vaatteita, joita täytyy säilytellä, eikä kaikkea voi tai tarvitsekaan laittaa pyykkiin likaannuttua. Enkä mä harrasta pelkästään sellaista liikuntaa, josta tulee kova hiki, joten typeräähän se on niitä vaatteita kerran jälkeen pyykkiin panna.
Kokoat ne siihen kuntopyörän päälle, jota et muutenkaan käytä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole likaisia, mutta omiin vaatteisiini kyllä tarttuu hajuveden tai ihovoiteen hajua yhdenkin käyttökerran jälkeen. Eivät ne kuulu vaatekaappiin raikkaan pyykin sekaan.
Käyttäjä5748 kirjoitti:
Kokoat ne siihen kuntopyörän päälle, jota et muutenkaan käytä
Tää taitaa olla useimpien kuntopyörien kohtalo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HYvä.
On kokeiltu, ei toimi, semmoinen aitan orsityyppinen ratkaisu olisi ihanteellinen.
Naulakot makkarissa/vaatehuoneen seinällä/oma kaappi/hylly vaatehuoneessa... Onhan noita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yläkerrassa Lundia-hyllyyn viritelty rekki, johon vaatteet saa ripustaa henkariin. Suosittelen tätä. Vaatteet pysyvät suorina ja ne tuulettuvat samalla. Ihmiset pesevät vaatteitaan aivan liikaa. Toki myös siinä on eroja, miten eri ihmisillä vaatteet likaantuu: esim. mun mies erittää tosi paljon talia, joten hänen on parasta panna t-paita joka päivä pyykkiin, tai paita rasvoittuu liikaa. Mä taas saatan käyttää samaa alustoppia useamman päivän. Hikoilen tosi vähän enkä eritä samalla tavalla talia kuin mieheni.
Hyi suatana..