Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kotiruoka tarkoittaa teillä?

Vierailija
13.08.2019 |

Ja vielä terveellinen sellainen? Valmismaksalaatikkoa? Simpukoita ja aiolia? Kanakastiketta riisillä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En rupee vastaa mitään näihin ruokaketjuihin. Tappeluksi ja väittelyksi menee kumminkin. Muiden ruoka on paskaa ja oma ruoka on täydellistä. Näin se menee taas. Kiitos ja hei.

Kuitenkin sait usean lauseen vastauksen ketjuun, johon et vastaa mitään.

En kertonut mitä ruokaa laitan. Äläkä jaksa inttää taas.

Vierailija
22/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tänään oli päikyllä kookosbroileria vihercurryllä, paistettuja nuudeleita kasviksilla ja jälkkäriksi hunajamelonia Cointreaulla sekä kotitekoista kahvi-calvadosjäätelöä.

M 42

Mikä on päikky?

Olisikohan päivällinen...?

Ite ajattelin että päiväkodilla ja mietin että onpa hyvät ruuat 😅

Mutta joo tosiaan varmaan vois olla päivällinen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En rupee vastaa mitään näihin ruokaketjuihin. Tappeluksi ja väittelyksi menee kumminkin. Muiden ruoka on paskaa ja oma ruoka on täydellistä. Näin se menee taas. Kiitos ja hei.

Komppaan

Vierailija
24/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan

Vttuilen.

Vierailija
25/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tänään oli päikyllä kookosbroileria vihercurryllä, paistettuja nuudeleita kasviksilla ja jälkkäriksi hunajamelonia Cointreaulla sekä kotitekoista kahvi-calvadosjäätelöä.

M 42

Mikä on päikky?

Jäin pohtimaan samaa. Pienten lasten äitinä mieleen tuli ekana päiväkoti ja päiväunet.

Tässä asiayhteydessä voisiko tarkoittaa päivällistä?

Vierailija
26/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka on ruokaa, joka tehdään tuoreista raaka-aineista. Itse käytän esim. säilyketomaatteja ja joskus pakastettuja kasviksia, koska kaupoissa myytävät raa'at tomaatit ja huonolaatuiset kasvikset eivät houkuttele. Leivon leivät itse, ja ruuanlaitossa vältän ylenmääräisesti käyttämästä rasvaa, esim. kermaa ja juustoja. Lohikeiton teen aina maitoon tai kirkkaaseen liemeen, ja esim. makaronilaatikkoon ei tarvitse laittaa juustoa. Parmesania kyllä käytän laatikon pinnalle "mausteeksi".

Vierailija
27/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa. Eilen söimme kaalikääryleitä illalliseksi, ja tänään minestronekeittoa, ja itse leivottuja sämpylöitä.

Vierailija
28/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia mainitakseni:

Sunnuntaina tein Korealaista kassleria, riisiä, kimchiä.

Maanantaina tein keitettyjä perunoita ja nakkikastiketta, juuresraaste

Tänään paistoin eilisestä jääneitä perunoita, kesäkurpitsaa, sipuleita, paprikaa ja kasvispyöryköitä - munakas tyyppinen ratkaisu. Pikkelsiä.

Huomenna teen kirjolohikiusauksen + vihersalaatti, torstaina on hernesoppa ja pannari - päivä, perjantaina sienipastaa.

Viikonloppuna hauduttelen isomman satsin kasviskaalilaatikkoa, ehkä kaalikääryleitäkin.. ja chillaan.

Vierailija
29/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki itsetehty. En laske koti ruoaksi valmiita lihapullia tai laatikoita vaan itsetehdyt. Enimmäkseen pyörii samoja ruokia, kanaa ja riisiä tai ohraa (kastikkeena tai paistettuna, uunissa yms), makaronilaatikko, lasagne, spagetti ja kastike (jauheliha, kana, tonnikala), tortillat, ruokaisat salaatit, uunijuurekset, keitot, uunilohi, perunat (jauheliha, nakkikastike, possu, nauta, riistakäristykset) yms. Terveellisemmäksi teen sillä, että käytän vain täysjyvää. Pyrin tekemään joka kerta salaatin, uunijuureksia tai raasteita. Joskus kiireessä jää, mutta silloin on myös monesti valmista pinaatti keittoa mitä en laske koti ruoaksi koska en ole itse tehnyt tai ranskalaisia ja eines lihapullia.

Vierailija
30/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kertonut mitä ruokaa laitan. Äläkä jaksa inttää taas.

Olisit sitten selvempi. Pakko oikaista sua edelleen.

"en rupee vastaa MITÄÄN näihin ruokaketjuihin" - ja yhä kirjottelet.

Vierailija
31/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarkoittaa kotona tehtyä ruokaa, ei eineksiä. Tänään uusia perunoita, keitettyjä kananmunia, silliä ja salaattia. Lounaat syötiin muualla, kukin tahollaan. Huomenna teen lasagnea. ^

Vierailija
32/51 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilihydraattista runsasrasvaista gluteenitonta ja mahdollisimman vähän lisäaineita sisältävää ruokaa.

Tänään se oli jauheliha-kesäkurpitsalaatikkoa, huomenna kalasoppaa, eilen kanaviillokkia kukkakaalisoseella.

Vierailija
33/51 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää itsetehtyä kotiruokaa eri kulttuureista. Voi hyvin olla lasagnea (kasvis tai liha), stifadoa, tuorekasviwokkia broilerilla, lihapullia ja kanttarellikastiketta tai lohikeittoa.

Vierailija
34/51 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim: makaronilaatikkoa, uunilohta ja lohkoperunoita, jauhelihakastiketta ja spagettia, kalakeittoa, kanakastiketta (curry tai intialainen tai tomaatti-kookos) ja riisiä, kana-, savulohi- tai caesar-salaattia, lihapullia ja muussia, tortilloita, kotitekoista pizzaa, mureketta, karjalanpaistia, uuniseitä, kananuudeliwokkia, täytettyjä kesäkurpitsoita tai paprikoita. Kaiken kanssa tuoreita ja/tai kypsennettyjä kasviksia lajeja vaihdellen. Kaiken terveellisyys riippuu siitä paljonko sitä vetää ja mihin vertaa, kotitekoinen pizza täysjyväpohjalla salaatin kera on varsin hyvä osa terveellistä ruokavaliota mutta ei se yksinään mikään terveyspommi ole.

Lisäksi käytetään eineksiä, esim. kala- ja kasvispyörykät tulee parempina tehtaalta kuin minun käsistäni, ja hernekeittoa en viitsi itse keitellä purkkihernari on pahan päivän vara.

Vierailija
35/51 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kokkailen kasariruokia.

Lasten lemppari on jauhelihakastike ja perunamuusi sekä niiden kanssa porkkanaraaste.

Tuota en itse miellä kovin terveelliseksi kotiruuaksi koska käytän kermaa ja voita noihin. Lapset ja mies hoikkia niin ei niin väliä ja hyväkin saada kaloreita reilummin. Itselle nappaan laihduttajana perunat pelkältään ennen muusin tekoa ja kastiketta kohtuudella sekä paljon porkkanaraastetta joka raastettu pienellä raastimella.

Keittoja teen myös paljon ja ne miellän terveellisiksikin.

Itselle ehkä terveellinen kotiruoka tarkoittaa kevyttä ruokaa jossa kuitenkin kasviksia ja proteiinia niin että pysyy kylläisenä. Hoikille lapsilleni taas koen terveellisyyden eri tavalla ja heillä saa olla enemmän energiaa ruuissa.

Tänään oli lasagnea ja sitä lasten rakastamaa porkkanaraastetta ja raejuustoa.

Huomenna teen nakkikastiketta ja keitetyt perunat ja höyrytän kukka- ja parsakaalia.

Itse olen laihtunut nyt 17 kiloa tuolla kotiruualla ja saanut verenpaineet kuriin. Lapset taas kasvaa ja voi hyvin eli ehkä meillä ihan terveellusesti syödään.

Et miellä kermaa ja voita terveelliseksi??

Vierailija
36/51 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käytä termiä "kotiruoka", joten ratkaisen sen sillä :D Mun mielestä se ei vain ole kovin käyttökelpoinen termi enää, kun ihmiset syövät niin eri tavoilla. Meillä on yleensä itse tehtyä ruokaa, mutta eineksiäkin syödään. Enimmäkseen laittamani ruoka on varmaankin ns. Välimeren ruokavalion tyyppinen, mutta kyllä tarjoan myös ranskalaisia ja nakkeja joskus. Käytän tuoreita ja pakastevihanneksia sekaisin. On tosi kätevää, kun pakkasessa on esim. wok-vihaneksia tai herneitä. Me asutaan 10 km päässä kaupasta, joten ei tule niin helposti kipastua kaupassa, jos jostain ruuasta puuttuu joku ainesosa. Teen ruokaa tosi paljon sillä metodilla, että katson kaappeihin ja improvisoin.

Vierailija
37/51 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatunnosto teille, jotka jaksatte olla kiinnostuneita ruoanlaitosta ja pysyttelette ruokatrendien mukana. Huomaan itse näitä lukiessani, että kotona tehdyt ruoat ovat muuttuneet paljon siitä, kun itse olin lapsi 70-luvulla. Omiin korviin mielenkiintoisilta ja eksoottisilta kuulostavia ruokia tuntuu sisältyvän monen kotikeittiön antimiin.

Itse olen jämähtänyt ruoanlaitossa menneeseen makaronilaatikoiden ja jauhelihakastikkeiden aikaan. Olen ruoanlaittajana puhtaasti muonittaja, eli teen pakolliset, koska perheen täytyy syödä. Osaan laittaa ruokaa, mutta en ole kiinnostunut siitä ja siksi teen aina samoja vanhoja ruokia. 

Hiukan huono omatunto kolkuttelee, kun en jaksa kiinnostua kokeilemaan uusia juttuja, mutta ei ihan niin paljon, että viitsisin tehdä asialle jotain. 

Vierailija
38/51 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kotiruoka tarkoittaa alusta asti itse tehtyä ruokaa, jossa ei käytetä eineksiä, eikä puolivalmisteita. Tämä on siis oma mielipide, enkä tuomitse mitenkään heitä, jotka pv:ta käyttävät, ja käytäntö johtuu siitä, että puolivalmisteet maistuvat minusta hirveiltä. Esimerkiksi keittojuurekset pakasteena, hyi helv...i!

Terveellinen kotiruoka tarkoittaa kasvisvoittoista ruokaa, jossa rasvaa ja suolaa kohtuudella. Mielestäni kokkaan itse aika terveellistä kotiruokaa, eli paljon kasvisruokia, kanaa, keittoja... En käytä valmiiksi marinoituja lihoja, teen hyvin harvoin ruokaa makkarasta/nakeista, samoin punaista lihaa käytän vähän. Pasta on täysjyvää ja riisikin ylefnsä tummaa.

Eikös pasta ole puolivalmiste vai leipasetko senkin jauhoista?

Vierailija
39/51 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hatunnosto teille, jotka jaksatte olla kiinnostuneita ruoanlaitosta ja pysyttelette ruokatrendien mukana. Huomaan itse näitä lukiessani, että kotona tehdyt ruoat ovat muuttuneet paljon siitä, kun itse olin lapsi 70-luvulla. Omiin korviin mielenkiintoisilta ja eksoottisilta kuulostavia ruokia tuntuu sisältyvän monen kotikeittiön antimiin.

Itse olen jämähtänyt ruoanlaitossa menneeseen makaronilaatikoiden ja jauhelihakastikkeiden aikaan. Olen ruoanlaittajana puhtaasti muonittaja, eli teen pakolliset, koska perheen täytyy syödä. Osaan laittaa ruokaa, mutta en ole kiinnostunut siitä ja siksi teen aina samoja vanhoja ruokia. 

Hiukan huono omatunto kolkuttelee, kun en jaksa kiinnostua kokeilemaan uusia juttuja, mutta ei ihan niin paljon, että viitsisin tehdä asialle jotain. 

Minä olen myös ns muonittaja. Yritän keksiä joka päivälle tai joka toiselle päivälle jotain apetta, joka tekee kauppansa ja on tuttua ja helppoa valmistaa. Oman hankaluutensa luo se, että mies käy lounaalla jossain ja lapset ovat kahdessa eri koulussa joissa eri ruokalistat, ja sitten yritän laittaa päivälliseksi jotain ruokaa, joka ei olisi ollut jo jonkun perheenjäsenen lounaslautasella.

Tänään laitan kaalilaatikkoa, toivottavasti ei ole ollut kouluissa kaalia tai jauhelihaa tai kaalilaatikkoa. Koulujen ruokalistoja ei olla vielä julkaistu.

Harrastan kokeellista kokkailua kun teen itselleni lounasta. Joskus joku kokeilemistani jutuista päätyy kokeeksi perheen päivälliseksi. Jos maistuu muillekin, ruoka päätyy päivälliseksi jatkossakin.

Vierailija
40/51 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sinuna tuntisi huonoa omatuntoa. Ihmisillä on niin erilaiset suhteet ruokaan. Mulle ruuan maku on tärkeää ja toisaalta olen aina ollut kiinnostunut ruuanlaitosta, joten ruokaan panostaminen tulee luonnostaan.

Mutta jos oikeasti itse haluat jotain vaihtelua, niin ota vaikka lehdestä talteen joku sinun mielestäsi kiinnostava resepti ja kokeile sitä. Voi olla, että se jää valikoimaasi, tai sitten ei. Mutta tee ruokakokeilu sellaisena päivänä, jolloin sulla on aikaa ja oikeasti tuntuu siltä, että nyt vois kokeilla jotain uutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme