Mitä kotiruoka tarkoittaa teillä?
Ja vielä terveellinen sellainen? Valmismaksalaatikkoa? Simpukoita ja aiolia? Kanakastiketta riisillä?
Kommentit (51)
En rupee vastaa mitään näihin ruokaketjuihin. Tappeluksi ja väittelyksi menee kumminkin. Muiden ruoka on paskaa ja oma ruoka on täydellistä. Näin se menee taas. Kiitos ja hei.
Itsetehtyä ruokaa, vaikka makaronilaatikkoa tai uunilohta.
Esimerkiksi tänään oli päikyllä kookosbroileria vihercurryllä, paistettuja nuudeleita kasviksilla ja jälkkäriksi hunajamelonia Cointreaulla sekä kotitekoista kahvi-calvadosjäätelöä.
M 42
Mulle kotiruoka tarkoittaa alusta asti itse tehtyä ruokaa, jossa ei käytetä eineksiä, eikä puolivalmisteita. Tämä on siis oma mielipide, enkä tuomitse mitenkään heitä, jotka pv:ta käyttävät, ja käytäntö johtuu siitä, että puolivalmisteet maistuvat minusta hirveiltä. Esimerkiksi keittojuurekset pakasteena, hyi helv...i!
Terveellinen kotiruoka tarkoittaa kasvisvoittoista ruokaa, jossa rasvaa ja suolaa kohtuudella. Mielestäni kokkaan itse aika terveellistä kotiruokaa, eli paljon kasvisruokia, kanaa, keittoja... En käytä valmiiksi marinoituja lihoja, teen hyvin harvoin ruokaa makkarasta/nakeista, samoin punaista lihaa käytän vähän. Pasta on täysjyvää ja riisikin ylefnsä tummaa.
Kotona tehtyä ruokaa, mitä nyt sattuu mieli tekemään. Loppuviikon listalla on mm. hampurilaisia ja kaalikääryleitä, tänään syötiin kasvissosekeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kotiruoka tarkoittaa alusta asti itse tehtyä ruokaa, jossa ei käytetä eineksiä, eikä puolivalmisteita. Tämä on siis oma mielipide, enkä tuomitse mitenkään heitä, jotka pv:ta käyttävät, ja käytäntö johtuu siitä, että puolivalmisteet maistuvat minusta hirveiltä. Esimerkiksi keittojuurekset pakasteena, hyi helv...i!
Terveellinen kotiruoka tarkoittaa kasvisvoittoista ruokaa, jossa rasvaa ja suolaa kohtuudella. Mielestäni kokkaan itse aika terveellistä kotiruokaa, eli paljon kasvisruokia, kanaa, keittoja... En käytä valmiiksi marinoituja lihoja, teen hyvin harvoin ruokaa makkarasta/nakeista, samoin punaista lihaa käytän vähän. Pasta on täysjyvää ja riisikin ylefnsä tummaa.
Ja kuitenkn on todettu, että pakastevihanneksissa on enemmän vitamiineja tallella kuin kaupan tiskiltä löytyvistä ”tuoreista”. Tietty, jos omasta kasvimaasta saat, niin niitä ei voita mikään. Talvella se ei kuitenkaan onnistu.
Tänään syötiin kinkkukiusausta kasvisliemeen tehtynä, uunissa paistettuja cherrytomaatteja, avomaan kurkkua ja frillice-salaattia (en tiedä, mitä se on suomeksi)
Vaihtelevaa, monipuolista ruokavaliota. Syödään säännöllisesti. Viikon aikana sekä täysjyväriisiä, perunaa että pastaa. Reilusti kasviksia ruoassa ja/tai lisukkeena. Kalaa ja kanaa enemmän kuin lihaa. Kasvisruokia ja keittoja. Ruokaan menee yleensä tuoretta tai hinta-laatusuhde huomioiden pakasteita. Vaihdellen ruokia niin että ravintoaineiden saanti turvautuu ilman vitamiinipillereitä.
Meillä urheillaan joten energiaa tarvitaan. Siksi esim voita, kermaa ja sokeria ei täysin vältellä, vaan ovat osana ruokavaliota mutta pienessä roolissa.
Itse kokkailen kasariruokia.
Lasten lemppari on jauhelihakastike ja perunamuusi sekä niiden kanssa porkkanaraaste.
Tuota en itse miellä kovin terveelliseksi kotiruuaksi koska käytän kermaa ja voita noihin. Lapset ja mies hoikkia niin ei niin väliä ja hyväkin saada kaloreita reilummin. Itselle nappaan laihduttajana perunat pelkältään ennen muusin tekoa ja kastiketta kohtuudella sekä paljon porkkanaraastetta joka raastettu pienellä raastimella.
Keittoja teen myös paljon ja ne miellän terveellisiksikin.
Itselle ehkä terveellinen kotiruoka tarkoittaa kevyttä ruokaa jossa kuitenkin kasviksia ja proteiinia niin että pysyy kylläisenä. Hoikille lapsilleni taas koen terveellisyyden eri tavalla ja heillä saa olla enemmän energiaa ruuissa.
Tänään oli lasagnea ja sitä lasten rakastamaa porkkanaraastetta ja raejuustoa.
Huomenna teen nakkikastiketta ja keitetyt perunat ja höyrytän kukka- ja parsakaalia.
Itse olen laihtunut nyt 17 kiloa tuolla kotiruualla ja saanut verenpaineet kuriin. Lapset taas kasvaa ja voi hyvin eli ehkä meillä ihan terveellusesti syödään.
Kotona tehtyä, mahdollisimman einesvapaata ruokaa.
Mutta jos joku eines on mukana ateriakokonaisuudessa, on ruoka meillä edelleen kotiruokaa: valmistetaanhan (ja nautitaan) se kotona.
Esim. keitetyt perunat, kananmunakastike ja pakastekalapihvit = kotiruokaa vaikka mukana eineskalaa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tänään oli päikyllä kookosbroileria vihercurryllä, paistettuja nuudeleita kasviksilla ja jälkkäriksi hunajamelonia Cointreaulla sekä kotitekoista kahvi-calvadosjäätelöä.
M 42
Mikä on päikky?
Sellaista joka maistuu hyvältä ja nälkä lähtee. Mitä milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuitenkn on todettu, että pakastevihanneksissa on enemmän vitamiineja tallella kuin kaupan tiskiltä löytyvistä ”tuoreista”. Tietty, jos omasta kasvimaasta saat, niin niitä ei voita mikään. Talvella se ei kuitenkaan onnistu.
Mä en niistä vitamiineista osaa sanoa mitään, mutta minusta tuoreet maistuu paremmilta ja niissä on parempi rakenne kypsentämisen jälkeen. Siksi käytän niitä. En yrittänyt mitenkään päteä asialla, kerroin vain oman mielipiteeni, jota aloittaja käsittääkseni kysyi.
milloin mitäkin. Nyt on tarkoittanut kaalipataa, sinappi-sitruunabroileria, lohikeittoa, lohiperhosia ja perunoita, pasta carbonaraa, lihapullia ja ruskeaa rastiketta, linssikeittoa.
Siinäpä viimeisen viikon ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 42
Mikä on päikky?
Olisikohan päivällinen...?
Vierailija kirjoitti:
En rupee vastaa mitään näihin ruokaketjuihin. Tappeluksi ja väittelyksi menee kumminkin. Muiden ruoka on paskaa ja oma ruoka on täydellistä. Näin se menee taas. Kiitos ja hei.
Kuitenkin sait usean lauseen vastauksen ketjuun, johon et vastaa mitään.
Vaihtelee todella paljon. Ihan karjalanpaistista makaronilaatikon kautta kiinalaiseen. Meillä syödään Sichuanin kiinalaista aika paljon, koska asuimme Kiinassa viisi vuotta ja ayi teki paljon sichuanilaista, tulista ruokaa ja siihen totuimme. Kotiruokamme, ne perinteisetkin on varmaan mausteisempaa kuin suomalainen keskimäärin, johtuen Kiinavuosista. Kiinalainenhan ei ole kovin tulista monissa maakunnissa, mutta Sichuanissa se on.
Oli taas tänään vaikeuksia löytää marinoimatonta kanaa kaupasta. Ostaisin mielelläni 200-300g kerralla enkä 400g. Ihmettelen kuka ihme noita jättimäisiä mömmökanapaketteja ostaa.
Laitan kalaa/kanaa/nautaa vuorotellen. Salaattia ja perunoita tai riisiä seuraksi. Ainut kastike mitä teen on hyvin tomaattinen bolognese.
Mitä tahansa ruokaa, jota innostutaan kotona tekemään.