Hormonikierukka pois
Olen 45v nainen, hormonikierukka ollut käytössä 5v. Parin viikon päästä kierukka pois, kun rakas mieheni kävi keväällä vasektomiassa.
Oletteko kokeneet jonkinlaisia muutoksia seksielämässä hormonikierukan poiston jälkeen?
Kommentit (10)
Tunteeko mies seksissä myös hormonikierukan narut, vai onko se ongelma vain kuparikierukan kanssa?
Entä vaikuttaako narujen tuntemiseen kohdun asento. Eli onko niillä, joiden miehet tuntee ne narut tyypillisesti kohtu kallellaan eteen tai taakse (gynenne on varmaan asiasta huomauttanut jos on erityisesti kallellaan).
Seksihalut lisääntyneet ja vuodot jääneet paljon aiempaa pienemmiksi. Kierukan poistosta n. puoli vuotta. Olen myös mieleltäni paljon tasapainoisempi kuin kierukan kanssa. Onneksi pääsin siitä kapistuksesta! (samasta syystä kuin ap, miehen vasektomia)
Jännää, jos kuukautisvuodon määrä on pienentynyt kun yleensä se on juuri toisinpäin kun se ei ole enää varsinaiset kuukautiset.
Ei ole siis hormonikierukkaa vaan yhdistelmäpillerit ja kun pidin tauon ja alotin uudestaan niin ah niin ihanan vähäinen vuoto verratten kun ei ollut käytössä. Ne oli ihan stanasta....
Muutoksia varmaan tulee niihin, mihin se kierukka vaikuttaa. Eli juurikin halut ja mieliala (toki mun halut on olleet fine myös ehkäisyn kanssa)
Minulle kävi näin päin:
Lopetin pillerit, ja minulle asennettiin hormonikierukka 6kk sitten. Olen 44v.
Olen lapseton, ei siis synnytyksiä tai raskauksia.
Tuo kierukka tekee minut aivan mahdottomaksi. Olen kuin kiimainen eläin, eli aktiivisempi nyt nelikymppisenä kuin kaksikymppisenä! Kosteampi, halukkaampi, kokeilunhaluinen.
Pillerit veivät halut.
En halua enää koskaan eroon tästä kiimakierukasta... eikun... hormonikierukasta! :D
Tekee mieli koko ajan seksiä.. että siis halut kasvoi kun poistettiin kierukka!
Vierailija kirjoitti:
Off topic.. Minua kiinnostaa, miten se vaikuttaa kuukautisvuotoihin. Tuleeko niistä taas runsaat?
Mitä luultavimmin tulee samanlaiset kuin ennen kierukkaa ja jos kohdussa on tai on ollut myoomia, niin ne voi alkaa kasvaa (ja myoomat taas runsastuttavat vuotoja). Kannattaa jutella gynekologin kanssa ennen poistoa, hormonikierukka kun voi auttaa vaihtarioireisiinkin, jotka ikäsi puolesta sinulla varmaan alkaa joskus lähivuosina, ellei oel jo alkanut. Kaikki on kuitenkin kovin yksilöllistä, gyne varmasti osaa parhaiten arvioida tulevan.
Minullakin kierukka lisäsi seksihaluja hirveästi ja vahvisti orgasmeja. Ilmiö oli läsnä sekä kupari- että hormonikierukalla...
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko mies seksissä myös hormonikierukan narut, vai onko se ongelma vain kuparikierukan kanssa?
Entä vaikuttaako narujen tuntemiseen kohdun asento. Eli onko niillä, joiden miehet tuntee ne narut tyypillisesti kohtu kallellaan eteen tai taakse (gynenne on varmaan asiasta huomauttanut jos on erityisesti kallellaan).
Hormonikierukka on täysin samanlainen kuin kuparikierukka, siinä on vain lääkeainetta pinnalla. Kun lääkeaine joskus loppuu, toimii hormonikierukka kuparikierukkana eli ehkäisyteho säilyy.
Se vaivaako narut, ei riipu kierukasräta.
Myöskään kohdun kallistuminen ei vaikuta, koska kierukka silti samassa kohdassa kohdussa ja langat ovat kohdunkanavassa, joka ei ole kallistunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä vaikuttaako narujen tuntemiseen kohdun asento. Eli onko niillä, joiden miehet tuntee ne narut tyypillisesti kohtu kallellaan eteen tai taakse (gynenne on varmaan asiasta huomauttanut jos on erityisesti kallellaan).Hormonikierukka on täysin samanlainen kuin kuparikierukka, siinä on vain lääkeainetta pinnalla. Kun lääkeaine joskus loppuu, toimii hormonikierukka kuparikierukkana eli ehkäisyteho säilyy.
Se vaivaako narut, ei riipu kierukasräta.
Myöskään kohdun kallistuminen ei vaikuta, koska kierukka silti samassa kohdassa kohdussa ja langat ovat kohdunkanavassa, joka ei ole kallistunut
Langat tulee kyllä hiukan kohdunkaulakavasta ulos, koska on tarkoitus, että nainen aika ajoin kokeilee sormellaan onko langat tunnettavissa ja suurinpiirtein saman pituiset, joka merkitsee sitä, että kierukka on paikallaan. Ja hormonikierukassa ei hormoni ole itse asiassa sen kierukan pinnalla, vaan hormoni on siinä runko-osassa, josta ne hormonit erittyy.
Off topic.. Minua kiinnostaa, miten se vaikuttaa kuukautisvuotoihin. Tuleeko niistä taas runsaat?