Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku ihan oikeassti mifua, härkistä ja muita kummallisuuksia?

Vierailija
12.08.2019 |

Kasvisruokaa voi tehdä ihan ilman näitä kummalkisuuksiakin, esim italialainen keittiö on täynnä hyviä kasvisruokia.

Ja vegaaniksi ei ole pakko ruveta niin voi käyttää juustoa munia ym.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoja ovat. Ei jatkoon.

Kunnon pihvi on edelleen voimissaan.

Vierailija
62/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ainakaan kannata kertoa mitä syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aikomustakaan syödä noita korvikkeita ikinä. Mieluummin kasvisruuat sellaisenaan. 

Papuja ja linssejä on tosi helppoa käyttää ruuanlaitossa ilman "härkistämistä", mitään soijapurua tai kaurapöperöä ei kiinnosta edes maistaa. Miksi pitää olla jotain vegaaninakkeja?? Onko se nakki niin tärkeä?

Jos haluan tehdä kasvislasagnen tai -bolognesen vaihdan lihan tilalle silputtua munakoisoa. Suutuntuma on lihaisa mutta rehellisesti kasvista kuitenkin. 

En voisi kuvitellakaan mitään korvikejuustojakaan! 

Vierailija
64/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin nyt vegeiltä oletteko säännöllisesti syöneet B12-lisävitamiinia? B12-vitamiinin puutos voi ilmaantua vasta vuosikausien kuluttua erilaisina hermo-oireina. Entä miten on rauta-arvojen laita kasvissyöjillä? Oletteko säännöllisesti mittauttaneet hemoglobiinin? Muistakaa että anemia aiheuttaa mm. väsymystä ja voimattomuutta.

Vierailija
65/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole aikomustakaan syödä noita korvikkeita ikinä. Mieluummin kasvisruuat sellaisenaan. 

Papuja ja linssejä on tosi helppoa käyttää ruuanlaitossa ilman "härkistämistä", mitään soijapurua tai kaurapöperöä ei kiinnosta edes maistaa. Miksi pitää olla jotain vegaaninakkeja?? Onko se nakki niin tärkeä?

Jos haluan tehdä kasvislasagnen tai -bolognesen vaihdan lihan tilalle silputtua munakoisoa. Suutuntuma on lihaisa mutta rehellisesti kasvista kuitenkin. 

En voisi kuvitellakaan mitään korvikejuustojakaan! 

No mulle ainakin nakki on mieluisa tuote toisinaan, joten miksipä en käyttäisi soijanakkeja kun niistä tykkään? Siksikö että jotkut muut ei tykkää?

Noissa "korvataan liha munakoisolla" jutuissa on varsinaiselle vegelle se ongelma, että kun ei siinä munakoisossa ole proteiinia. Jos on sekasyöjä ja syö muutenkin aika paljon proteiinia, toki ei haittaa mitään että satunnaisesti on aterioita, joilla ei juuri proteiinia ole. Mutta kasvissyöjän yleensä täytyy saada protskuja joka aterialta tai tulee kova nälkä pian, tai jää kokonaisuudessaan proteiinin saanti liian alas. Siksi kivampi korvata vaikka jauheliha härkiksellä kuin munakoisolla, vaikka munakoiso voisi maultaan parempaa ollakin.

Korvikejuustot... Itse inhoan niitä enkä syö. Mutta jos jotkut niiden mausta tykkää, niin mikäpä siinä? Itsekin ilahtuisin jos voisin käyttää jotain vegaanisia juuston kaltaisia tuotteita, mutta koska minun makuun ne olemassaolevat on niin karmaisevia, niin olen mieluummin ilman juuston tapaisia tuotteita.

Vierailija
66/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin nyt vegeiltä oletteko säännöllisesti syöneet B12-lisävitamiinia? B12-vitamiinin puutos voi ilmaantua vasta vuosikausien kuluttua erilaisina hermo-oireina. Entä miten on rauta-arvojen laita kasvissyöjillä? Oletteko säännöllisesti mittauttaneet hemoglobiinin? Muistakaa että anemia aiheuttaa mm. väsymystä ja voimattomuutta.

En ole koskaan syönyt B12-lisää enkä mitään muitakaan lisiä. Sitähän täyty syödä vain vegaanien ja itse käytän maitotuotteita myös. Väsymytstä ja voimattomuutta ei ole ilmennyt, energiaa on aina vähän liiaksikin. En mittauta hb:tä mitenkään säännöllisesti, joskus kun on mitattu se on turhankin korkea. Kohta 20 vuoden vegetarismista huolimatta, ja oli jo siis lapsena korkea aina.

Vierailija
67/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen K-Marketin pitäjä oli optimistina laittanut lihahyllyyn näitä beyond meat- läystäkkeitä. Punaisia hintalappuja odotellessa ostin broileria.

Vierailija
68/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mifua kokeillut. Härkistä, nyhtistä ja tofua kyllä. Yritän löytää tapoja valmistaa tiettyjä lihapitoisia lempiruokiani niin ettei niiden maku tai suutuntuma olennaisesti muuttuisi. Se ei tarkoita etten koskaan söisi kasvisruokia joissa ei ole lihankorvikkeita. En myöskään ole lihasta kokonaan luopunut tai luopumassa, kunhan yritän vähentää.

Vierailija
69/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön, paljon. Olen ollut vegetaristi (lakto-ovo) 17 vuotta.

Kyllä, on toki paljon kasvisreseptejä joissa noita ei tarvita, mutta ongelmaksi tulee helposti proteiini. Sitä kun olisi saatava joka aterialla. Jos sen ottaa aina pavuista, jotka on se luonnollisin kasviperäinen lähde, alkaa papuja tulla aika äkkiä korvistakin ja tympäistä koko pavut. Vaikka maustaisi tai marinoisi tms. Jos sen ottaa kovin usein juustoista, ainakin tällainen konttorityöntekijä lihoo äkkiä. Härkikset, tofut, seitan, nyhtökaura, soijaproteiinivalmisteet pakasteesta tai eineskaapista, quorn jne on kivaa vaihtelua siihen, mistä proteiinin saa.

Ja kyllä minä syön ihan sellaisia tuotteita myös mitkä imitoi lihaa. Esim. teen unkarilaisen makkarapadan ihan perinteisellä ohjeella muuten, paitsi laitan soijachorizoa lihamakkaran tilalle, korvaan aasialaisessa kanawokissa kanan quornkuutioilla tms. En minä kasvissyöjä ole koska en tykkäisi lihasta - päinvastoin, rakastin sen makua - vaan ympäristö ja eläinoikeussyistä. Teen mielelläni oman syömiseni niin helpoksi ja mukavaksi kuin mahdollista, ja nuo "lihankorvikkeet" toimii siihen hyvin.

Miksi puhut “makkarapadasta” ja “kanawokista” etkä soijapadasta ja quornwokista, niinkuin asia on?

No jos minä sitä ruokaa jossain mainostaisin niin varmaan puhuisinkin. Mutta noin oman perheen arjessa riittää, että jos olen ottanut reseptin sekaruoka-keittokirjasta ja siinä lukee vaikka "Unkarilainen makkarapata" niin puhun siitä kotona sillä nimellä. Kun kaikki tietää muutenkin ettei meillä syödä lihaa.

Ai no sitten minä olen fennovegaani eli syön vain kotimaista lihaa (vrt. Sámevegaani)

:DDDD

Äläpä ala vääntelemään. Fennovegaani on täysi vegaani mutta käyttää vain kotimaisia kasvisproteiineja. Tämä termi on jo pitkään ollut käytössä.

Vierailija
70/70 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan syö. Syön kissoja, koiria, siilejä ja pihatonttuja.

Kannattaa laajentaa saunatonttuihin, jos saat kiinni. Niissä on sellainen syvä savuaromi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi